۰
يکشنبه ۴ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۲
رئيس گروه واگنر:‌ هيچ‌کس تسليم نمي‌شود

شورش سرآشپز عليه تزار

رئيس جمهور : با خيانت روبه‌رو هستيم
کام کرملين که از ناکامي کي‌يف در حملات بهاره شيرين شده بود ؛ توسط گروه واگنر زهر شده است. «يوگني پريگوژين» رئيس گروه خصوصي نظامي واگنر شامگاه جمعه با ادعاي حمله ارتش روسيه ، عليه وزارت دفاع موضع‌گيري کرد.
شورش سرآشپز عليه تزار
گروه بينالملل- مهدي يزدي: کام کرملين که از ناکامي کي‌يف در حملات بهاره شيرين شده بود ؛ توسط گروه واگنر زهر شده است. «يوگني پريگوژين» رئيس گروه خصوصي نظامي واگنر شامگاه جمعه با ادعاي حمله ارتش روسيه ، عليه وزارت دفاع موضع‌گيري کرد. اختلافات واگنر با ژنرال‌هاي ارتش روسيه و مشخصا «سرگئي شويگو» وزير دفاع  از ميانه درگيري‌هاي باخموت تشديد شده‌بود. 
به گزارش مردم سالاری آنلاین، بگو مگوهاي آشکار و پنهان گروه واگنر با ارتش روسيه ادامه پيدا کرد تا آن که غروب جمعه شبهه‌نظاميان به سيم آخر زدند. پريگوژين جمعه مدعي شده که ارتش روسيه نيروهاي واگنر را هدف قرار داده و 2 هزار عضو اين گروه را کشته است.
پريگوژين پس از طرح اين ادعا گفت که «والري گراسيموف »رئيس ستاد مشترک ارتش روسيه دستور پرواز هواپيماها و گشودن آتش به ستون‌هاي [واگنر] را که در ميان کاميون‌ها و خودروهاي غيرنظامي حرکت مي‌کنند، صادر کرده است. او (گراسيموف) اهميتي نمي‌دهد که چه کساني را مي‌کشد. آنها يک سال و نيم است که بجاي مبارزه با دشمن، شهروندان خودشان را مي‌کشند.
نيروهاي واگنر شبانه (بامداد شنبه) خاک اوکراين شرقي را ترک کردند ؛ آنها ابتدا وارد شهر روستوف و سپس شهر تمامي تاسيسات نظامي شهر ورونژ را تحت کنترل درآوردند. 
در همين حال خبرگزاري محلي فونتانکا گزارش داد که نيروهاي پليس وارد دفتر گروه واگنر در سنت پترزبورگ شده‌اند. سرويس امنيت فدرال روسيه (FSB) يک پرونده جنايي را در مورد درخواست براي شورش مسلحانه در پي اظهارات يوگني پريگوژين، رئيس شرکت نظامي خصوصي واگنر، باز کرد که مي‌تواند 20 سال زندان براي او داشته باشد.
وزارت دفاع روسيه به اعضاي واگنر گفت: شما فريب خورديد و به ماجراجويي جنايتکارانه کشيده شديد.
«سرگئي سوروويکين» فرمانده ارشد روسيه در عمليات نظامي ويژه در اوکراين در همين رابطه از گروه شبه‌نظامي واگنر خواست تا از دستورات ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه اطاعت کرده و همه مشکلات را از راه مسالمت‌آميز حل کند.
در ميان تمام اظهار نظرها ، رئيس‌جمهوري روسيه با لحن خشني گفت که گروه واگنر خيانت کرده‌است.
ديميتري مدودف، معاون رئيس شوراي امنيت ملي روسيه هم در تلگرام نوشت: اکنون مهمترين چيز براي شکست دادن دشمن خارجي و داخلي که تشنه پاره پاره کردن سرزمين مادري ماست، براي نجات کشورمان، جمع شدن در اطراف رئيس جمهور، فرمانده عالي نيروهاي مسلح کشور است.
شکاف و خيانت - راهي به سوي بزرگترين تراژدي، يک فاجعه جهاني خواهد بود. ما اجازه نمي‌دهيم. دشمن شکست خواهد خورد! پيروزي از آن ما خواهد بود!»
در آخرين تحولات ديروز (تا لحظه تنظيم گزارش) منابع خبري روسيه از حرکت چهار کاروان نظامي گروه «واگنر» به سمت مسکو و همزمان ورود نيروهاي چچني به شهر روستوف در حمايت از پوتين خبر دادند. بالگردهاي ارتش روسيه به ستون نيروهاي مسلح واگنر که با خودروهاي نفربر و دست کم يک تانک بر روي يک کاميون در حال گذر از شهر وروژنه بودند، شليک کردند.
اين شهر تقريبا در ميانه‌هاي بزرگراه هزار و 100 کيلومتري روستوف به سمت مسکو است. در اين ميان، برخي منابع مدعي خروج پوتين از مسکو و انتقال وي به شمال روسيه شده‌اند؛ موضوعي که «ديميتري پسکوف» سخنگوي کرملين آن را قويا تکذيب کرده‌است.
گروه امنيتي خصوصي واگنر با اين هدف بنيانگذاري شده بود تا شبه‌نظاميان اين گروه در سال 2014 به منطقه دونباس اوکراين اعزام شوند.
بسيج 25 هزار مزدور
پريگوژين که زماني از متحدان نزديک ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه محسوب مي‌شد و به او «سرآشپز پوتين» هم مي‌گفتند، در پيامش گفت: شوراي فرماندهان واگنر تصميم گرفته که شرارت رهبري نظامي روسيه بايد متوقف شود. او مشخصا گفت آنهايي که امروز سربازان ما را نابود کرده و جان ده‌ها هزار سربازان روسي را گرفته‌اند، مجازات خواهند شد.
يوگني پريگوژين متولد 1961، يک اليگارش روسي است که صاحب رستوران‌ها و شرکت‌هاي پذيرايي متعدد است که براي کرملين خدمات ارائه مي‌دهند. وي زماني کارش را با يک کيوسک‌هات‌داگ فروشي شروع کرد اما بعدا کارش رونق گرفت و رستوران مجللي در سن‌پترزبورگ باز کرده و نظر ولاديمير پوتين را به خود جلب کرد.
پوتين در زمان دولت اولش يکبار با ژاک شيراک، رئيس‌جمهور اسبق فرانسه در يکي از رستوران‌هاي پريگوژين شام خورده بود.
پريگوژين اکنون شبکه‌اي از شرکتهاي با نفوذ، از جمله شرکت مزدور تحت حمايت دولت روسيه، «واگنر گروپ» و سه شرکت متهم به دخالت در انتخابات 2016 و 2018 ايالات متحده را کنترل مي‌کند. براساس تحقيقاتي که در سال 2022 توسط Bellingcat ،The Insider و Der Spiegel انجام شد، فعاليت‌هاي پريگوژين «به شدت با وزارت دفاع روسيه و بازوي اطلاعاتي آن، GRU» ادغام شده است.
پريگوژين هم‌چنين در پايتخت روسيه يک شرکت به نام کنکورد داشت که قراردادهاي تامين ناهار مدارس دولتي را در اختيار داشت. وي همچنين اقدام به تامين غذاي مراسم کرملين براي مدت چندين سال کرده و در اين زمينه با ارتش روسيه نيز همکاري داشت.
وزارت امور خارجه آمريکا پيش از اين پريگوژين را به همراه چند تن ديگر در فهرست تحريم‌ها قرار داده بود.
اين وزارتخانه گفته بود اين افراد اقدام به حمايت مادي، مالي، فني يا تجهيزاتي چه با خدمات و چه با اجناس از مقام‌هاي ارشد فدراسيون روسيه کرده‌اند.
شکلگيري اختلافات عميق
ماه‌ها بود که پريگوژين، فرماندهي عالي روسيه را به سوءاستفاده از جنگ اوکراين و ناکامي در آن متهم مي‌کرد و بارها و بارها وزير دفاع و فرماندهي نظامي اين کشور از سوي او متهم مي‌شدند.
وزارت دفاع روسيه هم که در ماه‌هاي اخير در مظان اتهامات گسترده قرار گرفته بود در اوايل ماه جاري ميلادي تصميم گرفت تا همه «مزدوران» را تحت کنترل گيرد و با آنها قرارداد امضا کند؛ حرکتي که به عنوان تلاش براي تسلط و کنترل بر گروه واگنر ديده شد.با اين حال پريگوزين زير بار نرفت و حاضر نشد تا در برابر سلسله مراتب نظامي روسيه قد خم کند.
وي ساعاتي پس از حمله ادعا شده به اردوگاه واگنر در اظهاراتي ملتهب وزارت دفاع روسيه را متهم کرد که ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه را در مورد تهديدي که اوکراين پيش از حمله فوريه 2022 داشت، فريب داده است.
او همچنين انگيزه‌هاي روسيه براي جنگ را زير سوال برد.
خنجر از پشت واگنر
تا حوالي ساعت 10 ديروز ، طرفين تلاش کردند سطح تنش را کنترل کنند تا اين که جمهوري روسيه در نطقي تلويزيوني اين شورش را خنجري از پشت بر پيکر روسيه، عنوان کرد و خواهان کنار گذاشتن اختلافات که موجب سوء استفاده دشمنان مي‌شود، شد.
پوتين روز شنبه در اين سخنراني شورش گروه واگنر را خيانت به آرمان نيروهايي معرفي کرد که در نبرد اوکراين جان خود را از دست داده اند. مسئولان اجازه نمي‌دهند که شکاف در روسيه رخ دهد و از مردم محافظت خواهد شد.
رئيس جمهوري روسيه خواهان آن شد که هر گونه اختلاف در جريان «عمليات نظامي ويژه» کنار گذاشته شود. پوتين با بيان اينکه جاه طلبي مفرط به خيانت به روسيه منجر شد،گفت: تمامي افرادي که مسئول اقدام به شورش هستند با مجازات روبرو شده و در برابر مردم و قانون پاسخگو خواهند بود.
وي افزود: ما از کشورمان در برابر خيانت داخلي دفاع خواهيم کرد.
پوتين شورش گروه واگنر را «تهديدي مرگبار و اردوکشي تبهکارانه و ماجراجويانه» و «خنجري از پشت» بر پيکر روسيه ناميد و تاکيد کرد که هر کاري براي دفاع از کشورش انجام خواهد داد اجازه وقوع «جنگ داخلي» را نخواهد داد.
رئيس جمهوري روسيه افزود: تدابير قاطعي براي تثبيت وضعيت دشوار «روستوف اون دون» در حال اجراست.
پوتين با يادآوري تحولات روسيه در سال 1917 و جنگ جهاني اول تاکيد کرد که رهبري اين کشور اجازه نمي‌دهد که «دوباره آن اتفاق رخ دهد». وي هر گونه آشفتگي داخلي را «تهديدي مرگبار عليه دولت و ملت» روسيه دانست و وعده داد که تدابير سختي براي محافظت در برابر چنين تهديدي اتخاذ شود.
رئيس جمهوري روسيه غرب را متهم کرد که با تمام توان نظامي، اقتصادي و اطلاع رساني در جنگ نيابتي عليه روسيه در اوکراين دست داشته و روسيه براي آينده خود مبارزه مي‌کند.
پوتين گفت: روسيه در حال دفع تجاوز نئو نازي‌ها و اربابانشان است. ما براي زندگي و امنيت مردممان، حاکميت و استقلالمان، براي حق آنکه کشورمان با تاريخ يک هزار ساله روس باشد و روس بماند، مي‌جنگيم.
انتقاد واگنر از موضع پوتين 
در بيانيه‌اي منتسب به گروه واگنر اعلام شده است: پوتين، راه اشتباهي را برگزيد و روسيه به زودي رئيس جمهوري جديدي خواهد داشت.
يوگني پريگوژين، رئيس گروه واگنر نيز مي‌گويد که همه اعضاي اين گروه حاضرند در جنگ با روسيه بميرند. او در پيام صوتي تازه‌اي که در تلگرام منتشر کرد، گفت: همه ما آماده مرگ هستيم. همه 25 هزار نفر و سپس 25 هزار ديگر.
او در ادامه مدعي شده اين اقدام «براي مردم روسيه» انجام شده است.
پريگوژين در يک پيام صوتي در مورد خطابه تلويزيوني پوتين گفت که رئيس‌جمهور در خائن خواندن او «عميقاً اشتباه کرده است.»
وي افزود: «هيچ کس به درخواست رئيس‌جمهور پوتين خود را تسليم نمي‌کند... ما نمي‌خواهيم کشور در فساد و دروغ به زندگي ادامه دهد.ما ميهن پرست هستيم. ما نمي‌خواهيم روسيه بيشتر از اين در سايه فساد و دروغ بماند.»
حساسيت کشورهاي غربي به وضعيت روسيه
کشورهاي غربي به عنوان متحدين اصلي جنگ اوکراين با حساسيت ، لحظه به لحظه شورش گروه واگنر را دنبال مي‌کنند. «آنتوني بلينکن» وزير امور خارجه آمريکا در توييتر گفت که با وزراي خارجه گروه هفت و «جوزپ بورل» نماينده عالي اتحاديه اروپا در امور خارجي و سياست امنيتي براي گفتگو درباره وضعيت جاري در روسيه صحبت کرده است.
دولت بريتانيا براي بررسي وضعيت روسيه جلسه اضطراري کبرا برگزار کرد. اين نشست اضطراري در حالي برگزار شد که ريشي سوناک، نخست‌وزير بريتانيا اعلام کرد که لندن وضعيت در حال تحول در ميدان را زير نظر دارد و قصد دارد تا اواخر امروز با متحدان بين‌المللي صحبت کند.
«جورجيا ملوني» نخست وزير ايتاليا، گفت که شورش گروه واگنر نشان مي‌دهد روسيه در «هرج و مرج داخلي» قرار دارد.
يکي از سخنگوهاي کميسيون اروپايي گفت که اتحاديه اروپا آنچه را که در روسيه در حال رخ دادن است، يک «موضوع داخلي» تلقي مي‌کند.
جوزپ بورل، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا هم گفت که در حال انجام رايزني درباره رويدادهاي روسيه پيش از نشست روز دوشنبه شوراي روابط خارجي اتحاديه اروپا است.
 
 
کد مطلب: 198064
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *