۰
شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۳۴
زد و خورد گسترده نيروهاي روسيه و اوکراين ادامه دارد

آب و آتش انتحاري 

همزمان با آغاز حملات بهاره جنگ اوکراين ، روايت‌هاي کاملا متفاوتي از سوي مسکو و کي‌يف اعلام مي‌شود.
آب و آتش انتحاري 
گروه بينالملل-مهدي يزدي: همزمان با آغاز حملات بهاره جنگ اوکراين ، روايت‌هاي کاملا متفاوتي از سوي مسکو و کي‌يف اعلام مي‌شود.بنا بر آخرين آمار اعلامي روز پنجشنبه 25 خردادماه 1402، وزارت دفاع روسيه اعلام کرد که از آغاز عمليات ويژه نظامي تاکنون 444 فروند هواپيما، 238 فروند بالگرد، چهار هزار و 630 فروند هواپيماي بدون سرنشين، 426 سامانه موشکي ضد هوايي، 9 هزار و 994 دستگاه تانک و ساير خودروهاي زرهي رزمي از اوکراين را منهدم کرده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در نقطه مقابل، وزارت دفاع اوکراين نيز در همين روز، آماري از خسارات ارتش روسيه بدين شرح اعلام کرد: 314 فروند هواپيما، 301 فروند بالگرد، سه هزار و 333 فروند هواپيماي بدون سرنشين، 364 سامانه موشکي ضدهوايي و سه هزار و 955 تانک.
جدال سخت
وزارت دفاع روسيه در گزارش روزانه خود از آخرين وضعيت عمليات نظامي اين کشور در اوکراين گزارش داد: هواپيماي جنگنده نيروي هوافضاي روسيه يک فروند هواپيماي سوخو 27 نيروي هوايي اوکراين را در نزديکي روستاي کراسنوآرميسک در جمهوري دونتسک سرنگون کرد. بنا بر اين گزارش، 25 هواپيماي بدون سرنشين اوکرايني در مناطق شهرک‌هاي شيپيلووکا در جمهوري خلق لوهانسک، يلنوفکا، اسپورنويه، زلني گي در جمهوري خلق دونتسک، ريمووکا، نوويه در منطقه زاپوروژيه و پرولتارکا در منطقه خرسون منهدم شدند. وزارت دفاع روسيه همچنين اعلام کرد که طي شبانه روز گذشته، سامانه‌هاي اين کشور، پنج راکت از سامانه راکت اوراگان و سامانه پرتاب چندگانه آمريکايي هيمارس رهگيري و منهدم کردند. در بخش ديگري از اين گزارش آمده است: نيروهاي هوافضاي روسيه شامگاه چهارشنبه با تسليحات هواپرتاب دوربرد با دقت بالا به محل توليد هواپيماهاي بدون سرنشين اوکراين حمله و آن را منهدم کردند.
وزارت دفاع روسيه اعلام کرد: در شبانه روز گذشته، نيروهاي مسلح اوکراين به عمليات تهاجمي در جهت‌هاي دونتسک جنوبي، زاپوروژيه، دونتسک و لوهانسک ادامه دادند و ضدحملات را خنثي کردند.
بنا بر اين گزارش، در حملات روس‌ها، يک انبار مهمات تيپ 65 مکانيزه نيروهاي مسلح اوکراين در منطقه زاپوريژيا و سه انبار مهمات درمناطقي ديگر منهدم شد.
وزارت دفاع روسيه همچنين اعلام کرد که در جريان نبرد، يک دستگاه توپخانه خودکششي سزار ساخت فرانسه و همچنين هويتزر را از بين برده است. در نقطه مقابل روايت روسيه ، اوکرايني‌ها مي‌گويند که توانسته‌اند در باخموت به پيروزي‌هايي دست پيدا کنند. جنگنده‌هاي اوکرايني به انجام عمليات تهاجمي در سه جبهه - برديانسک، ماريوپل و باخموت ادامه مي‌دهند؛ آنها موفق به آزادسازي حدود سه کيلومتر مربع شامل هفت آبادي از تصرف نيروهاي روس شده‌اند.
ويديوي تهديد به انفجار نيروگاه اتمي زاپوريژيا
در همين حال، ويديويي در شبکه‌هاي اجتماعي اوکراين و منطقه زاپوريژيا منتشر شد که در آن، به انفجار نيروگاه اتمي زاپوريژيا در روز سوم جولاي (12 تيرماه 1402) تهديد شده است. در اين ويديو که عبارت نيروهاي مسلح اوکراين در آغاز آن به نمايش درآمده است، انفجارهاي پل کريمسکي و نيروگاه سد آبي کاخوفسکايا را نشان مي‌دهد. اين ويدئو با ظاهر شدن تاريخ 2023.07.03 در پس زمينه به پايان مي‌رسد.
نيروگاه زاپوريژيا به عنوان بزرگترين نيروگاه هسته اي اروپا حدود 15 ماه پس از آغاز عمليات نظامي روسيه در اوکراين باري ديگر در کانون اخبار قرار گرفته است، آنجا که پيامدهاي آتش جنگ طرف‌هاي درگير، اين نيروگاه را تهديد مي‌کند. اين نيروگاه با دربرگيري 6 واحد توليد برق از انرژي هسته‌اي به ميزان کل 6 گيگاوات،‌ در ابتداي اسفندماه 1401 (اواخر فوريه 2022) تحت کنترل نيروهاي روس قرار گرفت.
در مقطع کنوني و همزمان با انتشار اخباري درباره تدارک اوکراين براي ضد حمله، مسکو و کيف، يکديگر را به نقض حريم نيروگاه و تلاش براي آسيب‌هاي جبران‌ناپذير به اين نيروگاه و مناطق اطراف آن متهم کرده‌اند.
در اين شرايط، رنات کارچا مشاور رئيس شرکت روس اتم گفت: ورود هيات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به نيروگاه برق زاپوريژيا که براي چهارشنبه (24 خرداد 1402) برنامه‌ريزي شده بود، به دليل نامعلومي به تعويق افتاده است.
جدال سرنوشت
فارغ از روايت کي‌يف و مسکو ، روزنامه آسيا تايمز به نقل از ناظران نظامي بين‌المللي، ارتش اوکراين از نوعي راه‌برد ضد حمله عليه روسيه استفاده مي‌کند که يک «ماموريت انتحاري» است. تحليلگران نظامي مي‌گويند که تلاش‌هاي کي‌يف حتي با ابتدايي‌ترين قوانين مربوط به تاکتيک‌هاي نظامي هم همخواني ندارد. بر اساس گزارش‌ها، سربازان اوکرايني به جاي تمرکز همزمان بر يک منطقه  گويي«در پنج جهت مختلف در حال دويدن هستند.» يک افسر ارشد نظامي اروپايي در اين‌باره مي‌گويد: «اگر مي‌خواهيد حمله کنيد و تنها ده‌ها تيپ و چند ده تانک بيشتر نداريد، بايستي آن‌ها را متمرکز کرده و سعي کنيد که نفوذ کنيد.»
او توضيح داد که به ارتش اوکراين گفته شده است که استفاده از چنين تاکتيک‌هاي «تقطيع‌شده‌اي» را متوقف و با يک نيروي پيشروي اصلي با پشتيباني واحدهاي پياده حرکت کند. اين نظامي ضد حمله‌ اوکراين را به حمله فاجعه‌آميز سواره نظام تيپ سبک بريتانيا در جريان جنگ کريمه در 25 اکتبر 1854 تشبيه مي‌کنند. حمله‌اي که به « سواره نظام سبک» يا (Light Brigade) معروف بود و در آن بسياري از نيروهاي بريتانيا در جريان ضد حمله جان خود را از دست دادند.
به گفته اين منبع، تانک‌هاي اوکرايني بدون استفاده از خودروهاي مينروبي، در ميدان‌هاي مين پيش مي‌روند و خسارت مي‌بينند.
بر اساس گزارش‌ها، اين استراتژي تا کنون منجر به از دست دادن 38 خودروي زرهي، از جمله لئوپاردهاي غربي نوع 2 در شب 8 ژوئن شده‌ است. اين افسر در رابطه با فاجعه‌ سال 1854 که در آن اطلاعات نادرست منجر به تلفات زيادي براي بريتانيا شد گفت: «آن‌ها (اوکرايني‌ها) توسط انگليسي‌ها آموزش ديده‌اند و دارند همان بازي «سواره‌نظام سبک» را اجرا مي‌کنند.» او با اشاره به حمله‌ موفقيت آميز آلمان به فرانسه در سال 1940 توسط‌هاينتس گودريان ژنرال آلماني، درباره‌ي نيروهاي اوکرايني گفت که برخي از اپراتورهاي تانک اوکرايني در تلاش هستند که به پيشرفتي همچون گودريان در جنگ دست‌يابند، غافل از آنکه « گودريان 3هزار تانک در اختيار داشت و اما اين نادان‌ها همان 30 تانکي را هم که داشتند از دست دادند.» او اين ماموريت را «بدون برتري هوايي، يک ماموريت انتحاري» مي‌خواند. راهبرد اوکراين در به کارگيري تاکتيک‌هاي تيپ سبک، براي غلبه به روسيه کافي نخواهد بود، چرا که روسيه داراي بالگردهاي تهاجمي 50-KA و 52-KA است که هر کدام توانايي حمل 20 موشک را دارند. به گزارش آسيا تايمز، هر کدام از اين سلاح‌ها براي خنثي کردن 20 تانک اوکرايني در فاصله 10 کيلومتري کافي است. تا کنون سه تانک از 14 تانک لئوپارد آلماني توسط سيستم‌هاي دفاعي روسيه منهدم شده ‌است. وضعيت کلي جنگي اوکراين نشان مي‌دهد که زلنسکي ، رئيس‌جمهوري اوکراين با خودزني بهاره مي‌خواهد کمک‌هاي جديدي دريافت کند.
کد مطلب: 197581
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *