۱
چهارشنبه ۷ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۱۰
پوتين: از جنگ داخلي جلوگيري شد

تمجيد از ارتش روسيه

يک جت ثبت شده مرتبط با «يوگني پريگوژين» رهبر گروه واگنر از روسيه به بلاروس پرواز کرده و در اين کشور به زمين نشست.
تمجيد از ارتش روسيه
گروه بين‌الملل: يک جت ثبت شده مرتبط با «يوگني پريگوژين» رهبر گروه واگنر از روسيه به بلاروس پرواز کرده و در اين کشور به زمين نشست. به نوشته روزنامه گاردين، کدهاي شناسايي اين هواپيما که يک جت Embraer Legacy 600 با کدهاي «اوتولکس ترانسپورت» مطابقت دارد توسط دفتر کنترل دارايي‌هاي خارجي ايالات متحده به يوگني پريگوژين، رئيس گروه واگنر مرتبط است و توسط سايت فلايت رادار 24 رصد شده، صبح ديروز (سه شنبه) وارد بلاروس شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،بر اساس توافقي با ميانجي گري الکساندر لوکاشنکو، رئيس جمهوري بلاروس با هدف توقف شورش گروه واگنر، پريگوژين قرار است به بلاروس برود. از سوي ديگر رسانه‌هاي روسي گزارش مي‌دهند که سرويس امنيتي روسيه تحقيقات خود را در مورد شورش مسلحانه واگنر که ساختمان‌هاي نظامي در روستوف را تصرف کرده و سپس به سمت مسکو حرکت کردند، بسته است. وزارت دفاع روسيه اعلام کرد که گروه واگنر در حال آماده شدن براي تحويل «تجهيزات نظامي سنگين» خود به نيروهاي مسکو است.
تمجيد پوتين از ارتش سرخ
«ولاديمير پوتين» که پس از پايان شورش کوتاه واگنر ، طرف ارتش روسيه را گرفته بود ؛ ديروز از نظاميان اين کشور تقدير کرد. 
رئيس‌جمهور روسيه از ارتش و مجريان قانون در روسيه به دليل «توقف يک جنگ داخلي» تقدير کرد. در آغاز اين سخنراني که سرگئي شويگو وزير دفاع و افسران نظامي حضور داشتند پوتين از شرکت کنندگان خواست براي خلبانان روسي که در جريان شورش‌هاي واگنر کشته شدند، يک دقيقه سکوت کنند.  او با اشاره به گروه شورشي واگنر گفت: ارتش و مردم در کنار «شورشيان» نبودند. نظامياني که در سرکوب شورش مسلحانه در 24 ژوئن شرکت کردند، در واقع جنگ داخلي در روسيه را متوقف کردند، به وضوح و هماهنگ عمل کردند. «شما از نظم قانون اساسي، زندگي، امنيت و آزادي شهروندان ما دفاع کرديد. پوتين در سخنراني خود خطاب به نيروهاي امنيتي که شورش را سرکوب مي‌کردند، گفت: شما سرزمين مادري ما را از تحولات نجات داديد، در واقع جنگ داخلي را متوقف کرديد. در شرايط دشوار، به وضوح، هماهنگ عمل کرديد، وفاداري خود را به مردم، روسيه و سوگند نظامي ثابت کرديد.
او تاکيد کرد: سربازان ما در مقابل آشوب‌هايي که ممکن بود به هرج و مرج تبديل شود، ايستادند.ارتش روسيه و ملت آن در صف شورشيان نبودند و از آنها حمايت نکردند.
پوتين گفت که جابجايي نيروهاي روسي از منطقه عمليات ويژه نظامي براي مقابله با شورش مسلحانه يوگني پريگوژين،صورت نگرفت. پوتين در سخنراني خود در جمع سربازان گفت: ما مجبور نبوديم واحدهاي رزمي را از منطقه عمليات نظامي ويژه خارج کنيم.
چشم‌انداز آرايش فرماندهان روسيه
طي شورش مسلحانه گروه واگنر، يوگني پريگوژين رئيس اين گروه نظامي خواستار برکناري سرگئي شويگو، وزير دفاع روسيه به دليل مديريتش در جنگ اوکراين و همچنين والري گراسيموف، رئيس ستاد ارتش روسيه شد. موسسه مطالعات جنگ (ISW) دراين خصوص معتقد است که در حال حاضر مشخص نيست آيا کرملين جايگزيني براي شويگو و گراسيموف انتخاب خواهد کرد يا خير اما بعيد است که کرملين چنين تغييرات شديدي را در حوزه فرماندهي فورا انجام دهد زيرا در اين صورت ظاهرا به خواسته‌هاي پريگوژين تن مي‌دهد.علي‌رغم اين مسئله، منابع روسي همچنان به گمانه‌زني‌ها درباره تغييرات مربوط به فرماندهي ارتش روسيه به دنبال شورش واگنر ادامه داده‌اند.
بلاگرهاي نظامي روسيه کارزاري راه انداخته و با برجسته کردن الکسي ديومين، فرماندار شهر تولا، به دنبال اين هستند که او را جانشين شويگو کنند. يک بلاگر نظامي ديگر وابسته به کرملين پيشنهاد داد که مسکو احتمالا تعداد ديگري از مقامات خود را از جمله يوگني بوردينسکي، فرمانده اداره مرکزي سازماندهي و بسيج نيروها در ستاد کل نيروهاي مسلح روسيه تغيير دهد. او ادعا کرد که کرملين شايد بوردينسکي را به خاطر ناتواني‌اش در پاسخگو کردن مجرمان تغيير دهد.
دست‌پخت آقاي سرآشپز
برخي از کارشناسان معتقدند که شورش گروه واگنر منجر به تزلزل و تضعيف رئيس‌جمهوري روسيه خواهد شد اما در مقابل برخي ديگر اين اتفاق را نتيجه يک بده‌و بستان مي‌دانند. «ربکا کوفلر» تحليلگر سابق سيا مي‌گويد که پيشروي سريع نيروهاي واگنر به سمت مسکو و تغيير موضع ناگهاني آنها عمليات «پرچم دروغين» بوده که با تباني و هماهنگي با پوتين صورت گرفته است. اين تحليلگر سابق سيا معتقد است که هدف از کودتاي اخير اين بوده تا پوتين فرصت جذب نيرو براي ارتش روسيه را پيدا کرده و در ذهنيت رهبران و افکار عمومي کشورهاي غربي اين تصور اشتباه را ايجاد کند که موضع شخص او تضعيف شده است. 
کوفلر به «اريک شاون» از شبکه خبري  فاکس نيوز گفت که کودتاي اخير راهي براي تقويت قدرت سياسي شخص پوتين بوده است. او افزوده است: «پوتين در نهايت با شتاب بيش تري نيروهاي نظامي بيش تري را بسيج و جذب مي‌کند و برنامه تهاجمي دوباره عليه اوکراين را تقويت خواهد کرد.»
کوفلر مي‌گويد: «در جريان شورش کوتاه واگنر چه تغييري ممکن است رخ داده باشد که او ناگهان تصميم به عقب نشيني نيروها و انجام معامله با پوتين را گرفت. خير، من باور نمي‌کنم. تمام اين کارها صحنه سازي شده است. اين عمليات کلاسيک «پرچم دروغين» و «سازماندهي شده» بود.»
کارشناس سابق سيا تاکيد کرد ؛ «پوتين از ما مي‌خواهد باور کنيم که او ضعيف است و تهديد مستمر از جانب يک شورش نظامي وجود دارد.» او افزود: «اين عمليات بهانه‌اي براي اعلام حکومت نظامي است که پوتين پيش‌تر آن را انجام داده بود. او امروز اصلاحيه‌اي را اعلام کرد که طبق آن هر کس مقررات حکومت نظامي را نقض کند به مدت 30 روز زنداني مي‌شود. نکته بسيار جالب و آشکار ديگر آن است که پوتين به تازگي اجازه داده است که مردان با سابقه کيفري مي‌توانند به ارتش بپيوندند. بنابراين، اين توجيهي براي بسيج بيش‌تر نيرو‌هاي روسي به منظور فرستادن آنان به چرخ گوشت در اوکراين است. هم چنين اين عمليات با اين هدف صورت گرفته که به بايدن نشان دهد که روسيه يک تهديد نيست و درگير آشفتگي داخلي خود است. تمام اين کار‌ها براي پرت کردن حواس غرب صورت مي‌گيرد. پريگوژين مرد احمقي نيست. او يک محکوم سابق باهوش است. او زندگي خود را از يک زنداني به صاحب غرفه‌هات داگ تبديل کرد و به صاحب يک کسب و کار پذيرايي چند ميليوني که به کرملين از جمله خود پوتين خدمت مي‌کرد تبديل شد.»
کد مطلب: 198211
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *