۰
چهارشنبه ۷ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۵۶
سلامتي مردم چقدر براي دست‌اندرکاران اهميت دارد؟

مهر تاييد مجلس پاي مازوت‌سوزي

کميسيون اصل نود مجلس گزارشي تهيه کرده که نشان مي‌دهد خلاف ادعاهاي دولت نه فقط ساخت نيروگاه و تامين برق مورد نياز کشور از منابع تجديد پذير صحت ندارد، بلکه مازوت سوزي که يکي از مهمترين عوامل آلودگي هواست با شدت در حال انجام است و سلامت مردم را بيش از پيش تهديد مي‌کند.
مهر تاييد مجلس پاي مازوت‌سوزي
گروه اجتماعي- سيدمجيد حسيني: کميسيون اصل نود مجلس گزارشي تهيه کرده که نشان مي‌دهد خلاف ادعاهاي دولت نه فقط ساخت نيروگاه و تامين برق مورد نياز کشور از منابع تجديد پذير صحت ندارد، بلکه مازوت سوزي که يکي از مهمترين عوامل آلودگي هواست با شدت در حال انجام است و سلامت مردم را بيش از پيش تهديد مي‌کند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،گزارش تازه کميسيون اصل نود مجلس تاکيد کرده است که مجموع هزينه اقتصادي مرگ‌هاي ناشي از مواجهه با ذرات معلق در سال 1400 در شهر تهران به‌طور ميانگين برابر با سه ميليارد و چهارصد ميليون دلار است. به طور حتم اين هزينه‌ها در سال 1401 افزايش داشته است. با احتساب ميانگين، تعداد مرگ کل منتسب به مواجهه طولاني مدت با ذرات معلق PM2.5 در بزرگسالان بالاتر از 30 سال در شهرهاي مورد مطالعه در کشور طي سال 1400، بيش از 20 هزار نفر بوده است. نتايج نشان مي‌دهد، در سال 1400 به‌طور ميانگين درصد مرگ منتسب به ذرات معلق در کشور برابر با 59/12 بوده است. بر اساس اين گزارش تعداد مرگ و مير کل (همه علل) در بزرگسالان بالاتر از 30 سال منتسب به آلاينده PM2.5 طي سال 1400 در شهر تهران به‌طور ميانگين 6 هزار و 398  نفر است.
در اين گزارش جديد که سخنگوي کميسيون اصل نود آن را در صحن مجلس خواند، تاکيد شده که وزارت نيرو در تامين برق مورد نياز کشور نه فقط از انرژي‌هاي تجديدپذير استفاده نکرده که به دليل شرايط خاص تحريمي‌کشور، مصرف مازوت در حال افزايش است و طبق اعلام مرکز اقليم سازمان حفاظت محيط زيست از 16 نيروگاه کشور، 14 نيروگاه مصرف مازوت دارند.
اين در حالي است که بر اساس ادعاي دولت ساخت نيروگاه در اولين سال فعاليت دولت سيزدهم رکود زده و در دو سال گذشته به اندازه 8 سال دولت روحاني نيروگاه ساخته شده است. با اين همه وقتي سخن از کمبود 12 هزار مگاواتي برق مي‌شود معلوم مي‌شود که اين آمارها فقط براي پوشاندن کمبودي است که در زمينه برق وجود دارد و نيروگاه به اندازه کافي ساخته نشده است! بر همين اساس وزارت نيرو چندي پيش خبر داد که تابستان امسال دوشنبه‌ها از ساعت 11 تا 23 در شهرک‌هاي صنعتي قطعي برق خواهيم داشت. اما داستان مازوت سوزاندن از اين هم دردناک تر و داراي عوارض بدتري است.
اين موضوع که از زمان دولت احمدي نژاد انجام شد، در دولت رئيسي هم بدون توجه به زيان‌هاي شديد آن براي سلامت مردم به کار گرفته شد.
مازوت نوعي نفت کوره به شمار مي‌آيد که کيفيت پايين و ويسکوزيته بالايي دارد و در نيروگاه‌هاي حرارتي و موارد مشابه از آن استفاده مي‌شود. در اروپا و ايالات متحده، ترکيب مازوت شکسته به گازوئيل تبديل مي‌شود. در گذشته، مازوت براي گرم کردن خانه‌ها در شوروري سابق و شرق دور مورد استفاده قرار مي‌گرفت چراکه آن‌ها تجهيزات لازم براي تبديل مازوت به ساير محصولات پتروشيمي‌را نداشتند. در کشورهاي غربي به کوره‌هايي که از مازوت استفاده مي‌کنند، کوره‌هاي ضايعات‌سوز نيز مي‌گويند.
اما ورود مازوت و ساير نفت‌هاي کوره به محيط زيست آثار مختلفي را به همراه دارند، نفت‌هاي کوره همچون مازوت از مواد شيميايي مختلفي تشکيل شده‌اند و هريک نوعي مخلوط متفاوت از ديگري به شمار مي‌آيد. زماني که اين مواد به خاک يا آب‌هاي سطحي مي‌رسند، بخشي از آن‌ها تبخير مي‌شوند  برخي ديگر نيز به دليل نشتي مخازن نگهداري آن‌ها در آب و خاک حل خواهند شد. مواد شيميايي تبخير شده مي‌توانند در اثر تابش نور خورشيد به ترکيبات ديگري شکسته شوند. اين اتفاق در اثر فعاليت‌هاي قارچ‌ها و باکتري‌هاي داخل آب يا خاک نيز صورت مي‌گيرد. اين مواد شيميايي که در خاک و محيط‌هاي ديگر وجود دارند مي‌توانند تا بيش از يک دهه در محيط زيست باقي بمانند. بنزن، تولوئن و زايلين از جمله اين ترکيبات سمي‌هستند.
مازوت و ساير سوخت‌ها زماني که آن‌ها را در هوا تنفس يا اين‌که آب‌ و غذاي آلوده را مصرف کنيد و همچنين به هنگام تماس پوست با اين مواد، وارد بدن مي‌شوند. همچنين اگر محل کار يا زندگي شما در نزديکي کارخانه‌ها و نيروگاه‌هايي باشد که از اين سوخت استفاده مي‌کنند، مازوت و ساير سوخت‌ها وارد بدن مي‌شوند.
با توجه به اين واقعيات است که در گزارش قرائت شده، آمده است: با توجه به شرايط خاص تحريمي‌کشور و لزوم استفاده از مازوت و سوخت‌هاي نظير آن، وزارت نفت به عنوان توليد کننده سوخت کشور، مي‌بايست سريعاً نسبت به کاهش بار آلودگي گوگردي مازوت مصرفي و بنزين و گازوئيل اقدام نمايد. مطابق گزارش‌هاي نظارتي تاکنون اقدام موثر و جدي و منتج به نتيجه اي از سوي اين وزارتخانه در اين راستا انجام نشده است.
کد مطلب: 198209
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *