۰
شنبه ۱۷ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۳۱
کنکور1402 بازهم همراه با دغدغه تقلب و فروش سوالات برگزار شد

اما و اگر درباره سلامت آزمون سراسري

آزمون سراسري سال 1402 در روزهاي پاياني هفته گذشته در حالي برگزار شد که همچنان سايه تقلب و لو رفتن سوال‌ها بر کنکور ايران سنگيني مي‌کند؛
اما و اگر درباره سلامت آزمون سراسري
گروه اجتماعي سعيد تهراني: آزمون سراسري سال 1402 در روزهاي پاياني هفته گذشته در حالي برگزار شد که همچنان سايه تقلب و لو رفتن سوال‌ها بر کنکور ايران سنگيني مي‌کند؛ داستاني که در اگرچه همواره از آن سخن گفته مي‌شده اما در سالهاي اخير و با گسترش و پيشرفت تجهيزات الکترونيکي و ارتباطات اينترنتي بسيار گسترده تر و غريب تر شده است و وضعيتي به گونه اي است که بارها درخواست قطع سراسري اينترنت در روزهاي کنکور از سوي مسئولان شده است! با اين حال در روزهاي اخير تبليغات بسياري درباره پيشگيري و مجازات عوامل فروش سوالات و تقلب در کنکور شده است که هنوز معلوم نيست تا چه اندازه دقيق است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در روزهاي آخر قبل از برگزاري کنکور يکبار ديگر همچون هميشه شايعه لو رفتن سوالات و فروش آنها به قيمت‌هاي گزاف در شبکه‌هاي مجازي رواج يافت که مطمئنا تاثيرات رواني بر بسياري از دواطلبان داشته است و در حالي است که عموما انتظار داشتند که با گروه‌ها و شبکه‌هايي که در اين زمينه فعاليت دارند، برخورد شود، مديرکل حراست سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص عضويت در گروه‌ها و کانال‌هاي فضاي مجازي مدعي تقلب به داوطلبان هشدار داد و افزود: ارسال مدارک، پرداخت هرگونه وجه و تباني در اين گروه‌ها موجب محروميت در آزمون سراسري مي‌شود.
وي البته درباره نخستين اقدام پيشگيري از تخلف  هم گفت: از مدت‌ها قبل از برگزاري آزمون، رصد و شناسايي مدعيان تقلب در کانال‌ها و گروه‌هاي اجتماعي مجازي به عنوان مهمترين اقدام پيشگيرانه در حال انجام است و اين گروه‌ها تحت کنترل نهادهاي اطلاعاتي، امنيتي و به ويژه پليس فتا قرار دارند که در اين زمينه با توجه به الزامات قانوني و با تمام توان در کنار داوطلبان و خانواده‌هاي آنان خواهيم بود و آماده دريافت هرگونه گزارش‌هاي مردمي‌هستيم.
همچنين قبل از برگزاري کنکور، رئيس سازمان سنجش در نشست خبري‌اش، با نمايش تجهيزات تقلب در کنکور، گفته با کمک يک شرکت دانش‌بنيان دستگاهي را به‌کار مي‌بَريم که امکان تقلب از طريق هندزفري را غيرممکن مي‌کند و داوطلب را لو مي‌دهد. اين خبر البته پيامي‌واضح براي کساني داشت که با استفاده از تجهيزات پيشرفته سعي در تقلب در جلسه کنکور داشتند، اتفاقي که متاسفانه هر سال مي‌افتاد و با توجه به اينکه برگزار کنندگان کنکور هميشه چند پله عقب تر از دانش آموزاني هستند که کنکور مي‌دهند، کنترل آن ناممکن بود!
رئيس سازمان سنجش همچنين در روز برگزاري آزمون از دستگيري سرشبکه‌هاي مدعي تقلب کنکور 1402 در سه استان خوزستان، لرستان و خراسان خبر داد و گفت: در تهران موردي از دستگيري متقلبان نداشتيم.
عبدالرسول پورعباس در حاشيه بازديد از حوزه امتحاني نوبت دوم کنکور 1402 که در دانشگاه شهيد بهشتي صورت گرفت، گفت: شب گذشته (چهارشنبه شب) فوق العاده اي بود به طوري که تا صبح سرشبکه‌هاي تقلب در کنکور در استان‌هاي خوزستان، خراسان و لرستان دستگير شدند. پليس فتا و پليس امنيت فوق العاده عمل کردند. امروز هم شيادان تلاش داشتند که مردم را وادار به پرداخت پول‌هاي هنگفت کنند اما پليس عالي عمل کرد و من تشکر ويژه از آنها دارم.
رئيس سازمان سنجش با بيان اينکه در فرايند برگزاري کنکور تقلب انجام نمي‌شود، تاکيد کرد: اگر حتي عکسي از سئوال ارسال شود مرحله بازگشت پاسخ به داوطلب به هيچ عنوان انجام نمي‌شود. محتمل هست که عکس از سئوالات  بيرون بيايد اما مردم اطمينان داشته باشند که اتفاق خاصي نمي‌افتد.
معاون فرهنگي و اجتماعي پليس فتا هم در اين باره گفت: امسال با کمک رسانه‌ها و ارتقاي سواد رسانه‌اي مردم آمار جرائم کنکوري و تعداد مالباختگان در حوزه فروش سوالات کنکور و به طور کلي تخلفات اين حوزه روند کاهشي داشته است.
سرهنگ رامين پاشايي معاون فرهنگي و اجتماعي پليس فتا فراجا اظهار کرد: ابتدا لازم است براين توضيح تاکيد کنم که وقتي صحبت از تخلفات با موضوع کنکور سراسري مي‌شود، منظور اين نيست که در فرآيند کنکور تخلفي رخ داده باشد، بلکه منظور افرادي هستند که در پوشش کنکور يا به بهانه آن اقدام به سودجويي و انجام اقدامات مجرمانه کرده‌اند. منشا چنين اقدامات مجرمانه‌اي نيز به حدود يک دهه قبل و شروع توسعه اينترنت و شبکه‌هاي اجتماعي در کشور بازمي‌گردد. از آن زمان تاکنون ماهمواره در ايام منتهي به کنکور با پديده فروش سوال‌هاي کنکور و ... مواجه مي‌شويم.  در واقع اگر بخواهم بهتر بگويم، مجرمان سايبري اقدام به مانيتورينگ و رصد رويدادها و فضاي مجازي کرده و هربار با دستمايه قرار داده هر يک از رويدادها يا موضوعات روز در فضاي مجازي اقدام به کلاهبرداري از مردم مي‌کنند، راهکار مقابله با اين افراد سودجو ارتقاء دانش و سواد رسانه‌اي مردم و به خصوص کاربران شبکه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي است. حالا اين‌بار هم نزديکي به کنکور بهانه‌اي براي افراد سودجو شده است، کما اينکه تا همين چند روز پيش يکي از بهانه‌هاي آنان فروش سوالات امتحان نهايي بود.
وي در پاسخ به اين پرسش که آيا فروشندگان سوالات کنکور سراسري 1402 به اين سوالات دسترسي دارند يا خير نيز گفت:‌ به طور قطع مي‌توانم بگويم که حداقل در سال‌هاي اخير هيچ‌گاه سوالات کنکور سراسري تا قبل از شروع آزمون لو نرفته و کسي از آن خبر نداشته است. اين‌ها درپي تدابير شديدي است که از سوي سازمان سنجش براي قرنطينه لحاظ شده و پليس نيز در آن مشارکت دارد. پس با چنين شرايطي بايد بگويم که افراد سودجو نيز هيچ ارتباطي با منابع سوالات ندارند و ادعايشان کذب است.
پاشايي درباره انتشار برخي تصاوير از برگه سوالات کنکور در فضاي مجازي نيز تصريح کرد:‌اين مربوط به بعد از کنکور است. موردي نداشتيم که تصوير برگه قبل از شروع کنکور منتشر شده باشد. معمولا اينطور است که در مواردي 20 دقيقه بعد از شروع کنکور تصوير برگه منتشر شده است، که اينکار نبايد انجام شود، اما واقعيت اين است که انتشار آن نيزچندان موثر نيست و وقتي داوطلب در سر جلسه کنکور حضور دارد ديگر انتشار سوال کمکي به او نخواهد کرد. اما به هرحال پليس با چنين مواردي نيز برخورد خواهد کرد. از زمان شروع کنکور مراقبان کنکور بايد از اين موضوع مراقبت کنند.
حالا در حالي که داوطلبان از امروز بايد به سايت مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش مراجعه کرده و ريزنمرات را مشاهده کنند، هنوز اين نگراني در بين داوطلباني که يکي از مهمترين آزمون‌هاي زندگي خود را مي‌دهند وجود دارد که آيا در مسابقه اي عادلانه و به دور از تقلب شرکت کرده اند يا اينکه همچنان افراد سودجو توانسته اند بازي را بهم بزنند و نتيجه‌هاي خيره کننده کسب کنند.
کد مطلب: 198766
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *