۰
يکشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵
اعتراضات همزمان با بررسی لايحه اصلاحات قضايی در کنست بالاگرفته است

بی سابقه‌ترين تنش داخلي اسرائيل

سرزمين اشغالي بي‌سابقه‌ترين سطح تنش داخلي را تجربه مي‌کند. با آغاز بررسي يکي از بخش‌هاي لايحه جنجال برانگيز تغييرات قضايي اسرائيل در جلسه کنست (پارلمان) و افزايش دامنه تظاهرات و اعتراض مخالفان به اين لايحه و فراخوان موافقان آن براي تظاهرات شبانه؛ هر لحظه ممکن است جدال داخلي شکل بگيرد.
بی سابقه‌ترين تنش داخلي اسرائيل
گروه بينالملل - مانيا شوبيري: سرزمين اشغالي بي‌سابقه‌ترين سطح تنش داخلي را تجربه مي‌کند. با آغاز بررسي يکي از بخش‌هاي لايحه جنجال برانگيز تغييرات قضايي اسرائيل در جلسه کنست (پارلمان) و افزايش دامنه تظاهرات و اعتراض مخالفان به اين لايحه و فراخوان موافقان آن براي تظاهرات شبانه؛ هر لحظه ممکن است جدال داخلي شکل بگيرد. ديروز(يکشنبه) تل آويو و قدس اشغالي صحنه رويارويي معترضان با نيروهاي امنيتي اسرائيلي بود. روز شنبه هم منابع خبري اعلام کردند که در بيست‌ونهمين شنبه اعتراضي عليه لايحه جنجالي بيش از نيم ميليون صهيونيست در سراسر اراضي اشغالي به خيابان‌ها رفتند.
 طرح جنجالي اصلاحات قضايي عملا اسرائيل را با چالش مهلک سياسي و اجتماعي مواجه کرده است. 200 سفير و ديپلمات سابق صهيونيست در نامه‌اي به بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي نسبت به لطمه خوردن جايگاه بين‌المللي اين رژيم به سبب طرح تغييرات قضايي ابراز نگراني کرده و خواستار لغو فوري اين طرح شدند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،خبرنگار الجزيره اعلام کرد که رؤساي دانشگاه‌هاي رژيم صهيونيستي هم دست به اعتصاب زده و به جمع معترضين به اين طرح جنجالي کابينه نتانياهو پيوستند. نيروهاي ارتش اسرائيل هم دست به نافرماني گسترده مقابل «بنيامين نتانياهو» نخست وزير اسرائيل زده اند. بيش از 10 هزار نيروي ذخيره ارتش رژيم صهيونيستي تهديد کرده‌اند در صورت عدم تعليق طرح اصلاحات قضايي، به فعاليت داوطلبانه خود پايان خواهند داد.اين شبکه رژيم صهيونيستي افزود، 904 سرباز شاغل در نيروهاي ذخيره در بخش اطلاعات نظامي «آمان» از جمله 487 نفر مافوق آنها در اعتراض به قوانين قضايي تصميم به توقف خدمت داوطلبانه در ارتش گرفته‌اند.
تلاش گالانت براي ميانجي گري
شبکه تلويزيوني «کان» به نقل از منابعي در ائتلاف بي بي خبرداده که «گالانت» به ديدار «نتانياهو» آمد تا به وي تفهيم کند که در صورت به تعويق نيانداختن يا اصلاح لايحه تغييرات قضائي، وي در راي گيري به نفع لايحه شرکت نخواهد کرد.
منابعي که نخواستند نامشان فاش شود به «کان» اعلام کردند که «گالانت» تلاش مي‌کند تا بين موافقان و مخالفان لايحه تغييرات قضائي، وفاق ايجاد کند.
شبکه تلويزيوني صهيونيستي «کان» درباره وضعيت «گالانت»، در صورت شرکت نکردن در راي گيري براي لايحه تغييرات قضائي نوشت: براساس گفته منابعي در ائتلاف حاکم، هر وزيري که به نفع لايحه راي ندهد از کابينه اخراج خواهد شد.
با آغاز بررسي يکي از بخش‌هاي لايحه جنجال برانگيز تغييرات قضايي کابينه رژيم صهيونيستي در جلسه کنست (پارلمان) و افزايش دامنه تظاهرات مخالفان به اين لايحه و فراخوان موافقان آن براي تظاهرات شبانه، رژيم صهيونيستي ساعات سرنوشت سازي را پيش روي خود دارد و احتمال بروز درگيري خشونت آميز بين موافقان و مخالفان اين طرح وجود دارد.
کنست طي ديروز و امروز (دوشنبه) بخش موسوم به «لغو برهان معقوليت» در چارچوب لايحه تغييرات قضايي را بررسي مي‌کند که انتظار مي رود براي راي گيري تا ظهر فردا به کنست ارايه شود. از اين رو، رژيم اسرائيل ساعاتي سرنوشت ساز را با توجه به شکاف و دو دستگي داخلي بر سر آن پيش روي خود دارد.
کابينه نتانياهو براساس بخش «لغو برهان معقوليت» بدنبال آن است که جلوي نظر ديوان عالي رژيم صهيونيستي را درباره مصوبات و انتصابات کابينه بگيرد. اين بخش از لايحه در صورت تصويب در پارلمان رژيم صهيونيستي و تبديل شدن به قانون، جلوي ديوان عالي اين رژيم براي لغو تصميمات يا انتصابات کابينه را که آن را «فاقد معقوليت» بداند، خواهد گرفت.
تعميق گسست و سرايت آن به ارتش
اصرار کابينه بنيامين نتانياهو براي تصويب لايحه تغييرات قضايي اسراييل، ساختار دروني صهيونيستها را دچار دوپارگي و اختلاف شديد کرده و دهها هزار نفر را براي اعلام اعتراض خود به خيابان‌ها کشانده است.
اعتراضات در سرزمين‌هاي اشغالي چنان گسترش يافته که به عمق مهمترين بخش نظامي رژيم اسرائيل يعني نيروي هوايي رسيده است؛ به گونه اي که حالتي شبيه به سرپيچي از فرامين کابينه و فرماندهي ارتش در آنها ديده مي‌شود و همچنين صدها افسر و نظامي واحد ذخيره ارتش اين رژيم نيز پذيرش هرگونه دستور براي شرکت در عمليات‌هاي احتمالي را رد کرده اند.
روزنامه يديعوت آخرونوت نوشت که نگراني‌هاي بسياري جدي در مورد احتمال انتقال اين بحران به درون افسران و نظاميان ارتش وجود دارد.
نتانياهو قرار بود نشستي را با «هرتزي‌هاليوي» رئيس ستاد مشترک ارتش رژيم صهيونيستي با هدف بررسي اين بحران و تعيين مخاطرات آن برگزار کند، اما عمل جراحي بامداد امروز او باعث تعويق آن شد.
کشمکش‌هاي سياسي در سرزمين‌هاي اشغالي همزمان با گسترده تر شدن اعتراضات خياباني عليه اين لايحه صورت مي‌گيرد. درحالي که هم اکنون دهها هزار نفر از معترضان به لايحه تغييرات قضايي در خيابان‌هاي قدس اشغالي و بويژه در جلوي کنست چادر زده و زنجيره انساني تشکيل داده اند، بنرهاي بزرگي روي ساختمان‌هاي اين شهر در حمايت از لايحه تغييرات قضايي نصب شده و موافقان اين لايحه نيز امشب براي تظاهرات فراخوان داده اند و با اين شرايط، احتمال برخورد و درگيري بين دوطرف و شدت گرفتن آن در صورت تصويب پيش نويس قانون لغو برهان معقوليت در فردا دوشنبه وجود دارد.
کد مطلب: 199722
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *