۰
سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
آمريکا دنبال حفظ موازنه تهديد در خاوردور است

بازی پينگ پنگ کاخ سفيد با تنش چين وتايوان

جنگ سرد با مولفه‌هاي آسيايي در خاوردور بين آمريکا و چين در جريان است. مقامات تايوان روز دوشنبه اعلام کردند که پس از رزمايش‌هاي نظامي به رهبري آمريکا, تعداد زيادي کشتي و هواپيماهاي نيروي دريايي ارتش چين از جمله ناو هواپيمابر شاندونگ اين کشور از نزديکي سواحل جنوبي اين جزيره، عبور کرده‌اند.
بازی پينگ پنگ کاخ سفيد با تنش چين وتايوان
گروه ديپلماسي - مانيا شوبيري: جنگ سرد با مولفه‌هاي آسيايي در خاوردور بين آمريکا و چين در جريان است. مقامات تايوان روز دوشنبه اعلام کردند که پس از رزمايش‌هاي نظامي به رهبري آمريکا, تعداد زيادي کشتي و هواپيماهاي نيروي دريايي ارتش چين از جمله ناو هواپيمابر شاندونگ اين کشور از نزديکي سواحل جنوبي اين جزيره، عبور کرده‌اند. اين نزديکترين فاصله‌اي است که يک ناو هواپيمابر چين به جزيره تايوان داشته است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،رزمايش ارتش چين پس از سه رويداد در روزهاي اخير انجام شد. پکن هدف اين اقدامات را جسور کردن جناح‌هاي سياسي در تايوان که از استقلال حمايت مي‌کنند توصيف کرده است. رزمايش‌هاي موسوم به سپر سوپر گارودا در 31 ماه اوت در اندونزي آغاز شد. نيروهاي نظامي هفت کشور شامل آمريکا و استراليا, کانادا و ژاپن در اين رزمايش حضور داشتند. در همين حال، «جو بايدن» رئيس جمهوري آمريکا مي گويد که در عالي ترين سطح مذاکرات با نخست وزير چين طي ماه‌هاي گذشته در حاشيه اجلاس گروه 20 در دهلي نو به نظر نمي رسد چين به تايوان حمله کند. جو بايدن در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «تيم من و دستيارانم هنوز با کابينه رئيس جمهوري چين ملاقات مي کنند و من شخصا با فرد شماره 2 چين يعني نخست وزير اين کشور ديدار کردم. ما درباره ثبات صحبت کرديم و کل اين ملاقات تقابلي نبود. » رئيس جمهوري آمريکا صراحتا گفته که به دنبال رايزني مثبت با پکن است اما در عين حال به حضور نظامي در نزديکي مرزهاي چين ادامه مي دهد.
«علي ودايع» کارشناس روابط بين الملل در گفت وگو با برنامه «گردونه» راديوجوان ضمن تاکيد بر «سطح بالاي تنش در نقطه برخورد با تايوان» ، گفت: پيش از ارزيابي هرگزينه اي ، جنگ در خاوردور فاجعه بار با تبعات غيرقابل محاسبه خواهد بود. ما در جنگ اوکراين شاهد نوعي جنگ نيابتي هستيم اما در خاوردور برخورد مستقيم دو قدرت هسته اي ناگوار است.»
وي در ادامه افزود: «ژنرال «مايک مينيهان» از نيروي هوايي آمريکا درباره جنگ تا سال 2025 و دريادار «فيليپ ديويدسون» از جنگ تا سال 2027 صحبت کرده اند. نکته جالب اينجاست که پنتاگون قويا امکان برخورد بين آمريکا و چين در مساله تايوان را کتمان کرده است.»
ودايع تصريح کرد: « بنابر ديدگاه رئاليستي ، وزن کشي موازنه قدرت در خاوردور به سمت چيني‌ها سنگيني مي کند و همين عامل امکان بروز جنگ يا تهاجم براي بازپس گيري تايوان را افزايش مي دهد.مجموعه رفتار ايالات متحده براي حضور نظامي در مرز درياي چين جنوبي يا گشايش دفتر نمايندگي پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) همگي اقداماتي در راستاي حفظ موازنه تهديد با پکن است.»
اين کارشناس روابط بين الملل در تحليل مواضع واشنگتن در مساله تايوان و تقابل با چين گفت: « جوبايدن تلاش مي کند ديپلماسي پينگ پنگ «هنري کيسينجر» در تعامل با پکن را دنبال کند تا سطح تنش را کنترل کرده باشد. البته جدال اقتصادي براي ايجاد فاصله اقتصادي بين آمريکا و چين در صنايع حساس همچنان دنبال خواهد شد.»
کد مطلب: 202709
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *