۰
شنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵
گروهک‌های کرد به اردوگاه سازمان ملل منتقل می شوند

تعهد عراق به تخليه گروه‌های تروريستی مسلح

وزير امورخارجه عراق ظهرچهارشنبه هفته گذشته در يک سفر فوري به تهران آمد تا وزيرامورخارجه ايران ديدار کند. ضرب الاجل ايران به گروه‌هاي تروريستي مستقر در اقليم کردستان عراق سوژه اين سفر بوده است. 
تعهد عراق به تخليه گروه‌های تروريستی مسلح
گروه ديپلماسي - علي ودايع: وزير امورخارجه عراق ظهرچهارشنبه هفته گذشته در يک سفر فوري به تهران آمد تا وزيرامورخارجه ايران ديدار کند. ضرب الاجل ايران به گروه‌هاي تروريستي مستقر در اقليم کردستان عراق سوژه اين سفر بوده است. 
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،«حسين اميرعبداللهيان» وزير امور خارجه ايران در کنفرانس خبري مشترک با «فواد حسين» همتاي عراقي خود گفت: «امروز در مورد اجراي کامل توافق امنيتي بين 2 کشور گفت‌وگوي مهمي داشتيم.
تجربه به خوبي نشان داده که ايران نسبت به تامين امنيت ملي خود جدي است و ما خرسند هستيم که در جريان ديدار امروز، وزير امور خارجه عراق اطلاعات بسيار خوبي در خصوص خارج کردن گروه‌هاي تروريستي از مناطق نزديک به مرزهاي ايران، انتقال آنها به عمق خاک عراق، تلاش براي خلع سلاح کردن آن‌ها و اجراي کامل بندهاي توافق امنيتي بين 2 کشور ارائه دادند.»
وي افزود: «مراحل بعدي اين توافقنامه طي روزهاي آينده در چارچوب توافق صورت گرفته بين دو کشور اجرايي مي‌شود.ايران و عراق دو کشور همسايه در منطقه غرب آسيا هستند و در حال حاضر شاهد پيشرفت‌هاي قابل توجهي در تمام ابعاد مناسبات بين ايران و عراق هستيم.»
وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران همچنين با تشکر از ميزباني دولت عراق از زائرين اربعين حسيني تصريح کرد: «در اينجا لازم مي‌دانم که بار ديگر از ميزباني دولت و ملت عراق در اين ارتباط تشکر و قدرداني کنم.»
نقش عراق در کمک به مذاکرات براي لغو تحريمها سازنده بوده است
او در ادامه گفت: «در ديدار امروز در ارتباط با مسائل منطقه و بين‌الملل نيز رايزني و گفت‌وگو داشتيم.
همواره مقامات عالي رتبه عراق و آقاي فواد حسين نقش مهم و سازنده‌اي را در موضوع کمک به مذاکرات براي لغو تحريم‌هاي يکجانبه و غير قانوني که از سوي آمريکا عليه ايران اعمال شده است ايفا کرده‌اند و ما از اين نقش سازنده و تلاش‌هاي انجام شده سپاسگزاري مي‌کنيم.»
او همچنين در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با اشاره به توجه جدي ايران به تامين امنيت ملي خود و مبارزه با تروريست‌ها و انتظار ايران براي اجراي کامل توافقنامه امنيتي بين دو کشور ايران و عراق از سوي بغداد تصريح کرد: «حتي يک ساعت فرصت دادن به تروريست‌ها به ضرر امنيت عراق، ايران، منطقه و اقليم کردستان است. اين لکه سياه تروريستي بايد هر چه سريعتر از صفحه سفيد و پر افتخار روابط ايران و عراق زدوده شود».
تعهد عراق به خلع سلاح گروههاي تروريستي
«فواد حسين» وزير امور خارجه عراق نيز در اين کنفرانس خبري، با بيان اين که در مدت اخير تحولاتي خوبي در منطقه ايجاد شده است، گفت: «ما متعهد هستيم که گروه‌هاي تروريستي در مرزهاي مشترک ايران و عراق خلع سلاح شوند. اين گروه‌هاي تروريستي به اردوگاه پناهندگان که زير نظر سازمان ملل است، منتقل مي‌شوند. دولت عراق و اقليم کردستان عراق با هم همکاري دارند تا اين توافق امنيتي اجرا شود.البته چناچه احيانا مسائلي بين 2 کشور وجود دارد بايد از طريق گفت‌وگو و ابزارهايي که در اختيار داريم حل کنيم و نبايد از ادبيات تهديد بمباران و حمله نظامي استفاده شود. ما بايد از راه مذاکره و گفت‌وگو، مسائلي که احتمالا وجود دارد را حل کنيم.»
فواد حسين تاکيد کرد: «ما به توافق امنيتي 2 کشور متعهد هستيم و در اين جا هم اين موضوع را اعلام کرديم البته در کنار اين موضوع ما نيازمند تضمين ايران هستيم که زبان و ادبيات حمله و خشونت وجود نداشته باشد و دو کشور ابزارهاي مختلفي براي حل مشکلات داريم. پياده‌سازي اين توافق امنيتي  تا روز شنبه تمام مي‌شود و رسانه‌هاي ايراني مي‌توانند به منطقه بيايند و اجراي اين توافق را ببينند.»
اراده تهران- بغداد بر گسترش روابط است
فواد حسين در ادامه گفت: «در ديدار امروز در ارتباط با اوضاع منطقه نيز رايزني و گفت‌وگو کرديم. در مدت اخير به خصوص بعد از از سرگيري روابط ايران و عربستان تحولات خوبي در منطقه انجام شده است.»
وي همچنين با بيان اينکه عراق نقش مهمي در ازسرگيري روابط ايران و عربستان داشت تصريح کرد: «ما معتقديم هر چه روابط منطقه‌اي گسترش پيدا کند اين موضوع به گسترش امنيت در منطقه کمک مي‌کند و اين موضوعي است که همواره مد نظر عراق است».
فواد حسين همچنين در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به اهتمام عراق به اجراي توافق امنيتي بين تهران و بغداد اشاره کرد و گفت: «قانون اساسي عراق به صورت واضح مي‌گويد که نبايد اجازه داده شود که از خاک عراق براي حمله به ديگر کشورها استفاده شود. بنابراين همکاري امنيتي بين ايران و عراق بر اساس قانون اساسي عراق است و همانطور که اشاره شد ما به اين نقشه راه متعهد و پايبند هستيم و تلاش مي‌کنيم که به هدف نهايي برسيم.» وزير خارجه عراق همچنين در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود در پاسخ به سوالي در ارتباط با هدفش از سفر به تهران در آستانه فرا رسيدن 28 شهريور ماه پايان موعد فرصت براي اجراي توافق امنيتي بين ايران و عراق گفت: «رفت و آمد دوره‌اي بين مقامات دو کشور امري طبيعي و روال است. ما به تهران سفر مي‌کنيم همانطور که آقاي اميرعبداللهيان به عراق سفر مي‌کند سفر ما در چهارچوب گسترش روابط است. اين سفر داراي اهداف مختلفي بود که از جمله آن رايزني در مورد اجراي توافق امنيتي بين دو کشور بود.» فواد حسين ادامه داد: «يک نقشه راه در اين ارتباط صورت گرفت و دولت مرکزي عراق و منطقه اقليم با يکديگر براي اجراي اين توافق امنيتي و نقشه راه در نظر گرفته شده همکاري کردند و همانطور که اشاره شد پياده‌سازي اين توافقنامه امنيتي دو روز ديگر تمام مي‌شود.»
کد مطلب: 202928
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *