۰
يکشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۰
پوتين بر توسعه ناوگان جنگی روسيه تاکيد کرد

نگاه ارتش سرخ به جنگ در دريا

رژه دريايي بزرگ روسيه امسال در شرايطي برگزار شد که اين کشور درگير يک جنگ تمام عيار با غرب در اوکراين است.
نگاه ارتش سرخ به جنگ در دريا
گروه بينالملل - علي ودايع: رژه دريايي بزرگ روسيه امسال در شرايطي برگزار شد که اين کشور درگير يک جنگ تمام عيار با غرب در اوکراين است. تاکيد «ولاديمير پوتين» بر توسعه ناوگان جنگي ارتش سرخ و برجسته‌سازي عملکرد ناوگان روسيه از زمان پطرکبير نشان مي‌دهد که کرملين متوجه است که در کوتاه مدت بنا به وضعيت جنگ اوکراين و بلند مدت بنا به تغييرات ژئوپليتيکي شمالگان(نيوهارتلند) احتمالا درگير تنش يا حتي برخورد نظامي در درياها خواهد شد.
به گزارش ايتارتاس، «ولاديمير پوتين» که به همين منظور به سن پترزبورگ سفر کرده بود در شرايطي که توسط «سرگئي شويگو» وزير دفاع روسيه همراهي مي‌شد، در نزديکي قلعه پطر و پل سوار قايق شد . اين رژه دريايي با مشارکت 45 کشتي، قايق و زيردريايي و همچنين حدود 3 هزار نيروي نظامي برگزار شد.
مهمانان دومين اجلاس روسيه – آفريقا و فرماندهان نيروي دريايي برخي کشورها از جمله ايران از نزديک شاهد رژه دريايي روسيه در سنت‌پترزبورگ بودند. امير دريادار ايراني فرمانده نيروي دريايي راهبردي جمهوري اسلامي ايران بنا به دعوت رسمي همتاي روس خود در اين آيين حضور دارد. همزمان با اين رژه در سن پترزبورگ، سه فروند شناور نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران نيز در شمال درياي خزر در محل بندر کاسپيسک به مراسم رژه دريايي روسيه پيوستند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،رژه دريايي روسيه قدمتي بيش از 300 ساله دارد و از زمان پيروزي ناوگان روسي بر ناوگان سوئد به دستور پطر کبير آغاز شده و از 7 سال پيش اين رژه دريايي همزمان با روز نيروي دريايي و با حضور مقامات سياسي و فرماندهان نيروي دربايي و نيز شناور‌هاي رزمي کشور‌هاي دوست برگزار مي‌شود.
تاکيد بر اقتدار از پطرکبير تا امروز
رئيس‌جمهوري روسيه در سخنان خود با تاکيد بر اين که ناوگان نيروي دريايي روسيه توانايي حفاظت کامل از مرزهاي دريايي اين کشور را دارد ؛ گفت: « ناوگان نيروي دريايي روسيه بارها به عنوان يک قلعه تسخير ناپذير در برابر دشمن ايستادگي کرده و هدف اصلي آن دفاع از ميهن است.»
وي  ادامه داد: امروز، روسيه در حال اجراي سياست‌هاي کلان دريايي خود است و به طور مستمر، قدرت ناوگان خود را افزايش مي‌دهد.
پوتين با اشاره به برخي دستاوردهاي صنعت نظامي روسيه گفت: يکي از کشتي‌هاي رزمي که به ناوگان دريايي روسيه پيوسته است، ناو موشکي مرکوري است؛ اين کشتي به افتخار کشتي بادباني ناوگان درياي سياه نامگذاري شده است که در جنگ سال‌هاي 1828 و 1829 ميلادي روسيه و ترکيه شکوه خود را به دست آورد.
وي اظهار داشت: پرچم نيروي دريايي سنت جورج نيز در اين ناو برافراشته شده است که نماد شجاعت و استواري نيروي دريايي است.
رئيس جمهور همچنين گفت: تاريخ توسعه ارتش نيروي دريايي ماهيت و هدف اصلي آن را تشکيل مي‌دهد و اين محافظت از ميهن است. رئيس دولت يادآور شد که از زمان پتر کبير، ناوگان روسيه پيروزي‌هاي زيادي در نبردهاي دريايي، سفرهاي دريايي دور جهان و اکتشافات جغرافيايي، دستاوردهاي علم و فناوري داشته است. امسال سي و بيستمين سالگرد ناوگان بالتيک، دويست و نودمين سالگرد ناوگان شمالي و دويست و چهلمين سالگرد ناوگان درياي سياه است.امروز کشور از خدمه کشتي‌ها و زيردريايي‌ها، خلبانان نترس هوانوردي دريايي، رزمندگان شجاع نيروهاي ساحلي و تفنگداران دريايي جسور تقدير مي‌کند.
الحاق کشتيهاي جديد
در  جريان رژه ديروز، کشتي موشکي کوچک «زيرکون» و ناوچه «ادميرال گولُوکو» به ناوگان‌هاي بالتيک، درياي سياه و شمال روسيه اضافه شدند. همچنين زيردريايي‌هاي ديزلي، کشتي‌هاي مين روب و کشتي‌هاي بزرگ لندينگ به نيروي دريايي وارد مي‌شوند که در رژه امروز از آنها رونمايي شد.
نکته جالب اينجاست که کشتي‌هاي يخ شکن نظامي مانند «مورومتس» و «اوپاتي کولوفرات» که بخشي از ناوگان شمالي روسيه هستند ديروز از مقابل پوتين عبور کردند تا نشان دهند که روسيه به شمالگان چشم دوخته‌است. درهمين حال، پوتين در ميان صحبت‌هايش اعلام کرد که ظرف يکسال آينده حدود 30 فروند کشتي جنگي به نيروي دريايي روسيه ملحق خواهد شد.
ناوگان زيردريايي روسيه به ويژه قرار است زيردريايي راهبردي هسته‌اي نسل چهارم اسکندر 3 را که براي تقويت نفوذ نيروي دريايي اين کشور در اقيانوس آرام طراحي شده است، دريافت کند. زيردريايي‌هاي هسته‌اي يک ضلع از مثلث هسته‌اي روسيه به حساب مي‌آيد. مسکو زودتر از آمريکا توسعه زيردريايي‌هاي نسل چهارم را آغاز کرد.
آخرين روز يکشنبه ماه جولاي از سال 2006 ميلادي با فرمان رئيس جمهوري روسيه به عنوان روز نيروي دريايي اين کشور گرامي داشته مي‌شود. اين روز در ايام همزمان با سالروز پيروزي نيروي دريايي روسيه در نبرد با سوئد نامگذاري شده است.
کد مطلب: 200119
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *