۰
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
رشد سالمندی در کشور از متوسط جهانی بالاتر است

ساييدگی زانو مشکل جدی در ايران

رئيس انجمن فيزيوتراپي ايران، در نشست خبري سي و چهارمين کنگره ساليانه انجمن علمي ‌فيزيوتراپي ايران، گفت: در حال حاضر 8 درصد جمعيت کشور ما سالمند است و بايد بدانيم در 1420 به 20 درصد مي‌رسد که از هر 5 نفر ايراني يک نفر سالمند خواهد بود.
ساييدگی زانو مشکل جدی در ايران
گروه اجتماعي- سعيد تهراني: رئيس انجمن فيزيوتراپي ايران، در نشست خبري سي و چهارمين کنگره ساليانه انجمن علمي ‌فيزيوتراپي ايران، گفت: در حال حاضر 8 درصد جمعيت کشور ما سالمند است و بايد بدانيم در 1420 به 20 درصد مي‌رسد که از هر 5 نفر ايراني يک نفر سالمند خواهد بود. احمد مؤذن زاده افزود: متأسفانه رشد سالمندي در کشور ما از متوسط جهاني بالاتر است و بايد براي سلامت اين قشر، برنامه داشته باشيم.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،مؤذن‌زاده ادامه داد: بيماري‌هاي اسکلتي عضلاني، از جمله مشکلات سالمندي است که مي‌بايست به فکر باشيم.وي افزود: پاندمي‌کرونا باعث شد ميزان بروز اختلالات اسکلتي عضلاني در جامعه جوان و نوجوان ما 30 درصد افزايش پيدا کرد. رئيس انجمن فيزيوتراپي ايران گفت: الان هم عوارض اختلالات حرکتي را شاهد هستيم که منتج به ساير بيماري‌ها خواهد شد. بنابراين، بايد يک سبک زندگي سالم را داشته باشيم.
وي افزود: فيزيوتراپي، پاسخ به اختلالات حرکتي است و آموزش‌ها بايد از زمان کودکي آغاز شود که دچار اين اختلالات نشوند. وي گفت:هر 20تا 30 دقيقه نشستن بايد فرد تغيير وضعيت بدهد و تحرکي داشته باشد. وي همچنين افزود:آمار عمل جراحي مفصل زانو در ايران بيشتر از کشورهاي اروپايي است و ساييدگي زانو مشکل جدي در ايران است.مؤذن زاده ادامه داد: استفاده از تلفن همراه و لپ تاپ به شدت در حال افزايش است که متأسفانه با عارضه‌هاي مخرب مثل مشکلات ديسکي خواهد کرد.وي افزود: مشکلات در ناحيه مُهره‌هاي گردني بر اثر استفاده طولاني مدت از تلفن همراه، رو به افزايش است که بايد در اين زمينه به ارائه برنامه‌هاي آموزشي براي جامعه بپردازيم.
رئيس انجمن فيزيوتراپي ايران تاکيد کرد: خم نگه داشتن گردن در دراز مدت، فرد را مستعد ديسک گردن مي‌کند. بنابراين، بايد آموزش‌ها را از کودکي آغاز کنيم. موذن زاده افزود:با پديده مهاجرت روبرو هستيم و مشکلاتي ايجاد مي‌کند؛ به طوري که در بحث علمي‌پزشکي احساس خطر مي‌کنيم و در خصوص فيزيوتراپي نيز با مهاجرت روبرو هستيم.رئيس انجمن فيزيوتراپي يادآور شد:تعداد فيزيوتراپها در ايران يک چهارم ميزان لازم است؛با توجه به اينکه هزينه تربيت هر فيزيوتراپ يک ميليارد تومان است.
در ادامه، بهروز عطار باشي، مقدم،دبير علمي‌سي و چهارمين کنگره فيزيو تراپي بيان داشت: محورهاي کنگره امسال اخللات عصبي،اسکلتي و  عضلاني، اختلالات کودکان و آسيب‌هاي ورزشي و فيزيوتراپي در سالمندان است.وي ادامه داد:اختلالات عضلاني،اسکلتي در جامعه مشاهده مي‌شود که محصول زندگي کم تحرک است؛ در نتيجه بيماران داراي اختلالات عضلاني و اسکلتي زياد با ما ارتباط دارند.عطار باشي افزود:وقتي سيستم عضلاني اسکلتي مختل مي‌شود بقيه سيستم‌هاي بدن را درگير مي‌کند.بعد از ماندني کرنا اين اختلالات،استفاده از موبايل و...باعث کم شدن ميزان حرکت بدن است.
وي ابراز کرد:ارتباط با مراکز بهداشت برقرار شده به نحوي که کارآموزي دانشجويان فيزيوتراپي در مراکز بهداشت فعاليت مي‌کنند و دانش آموزان را تحت معاينه قرار مي‌دهند.
عطارباشي تصريح کرد:از زمان بعد از پايان کرونا 30 درصد به اختلالات اسکلتي و حرکتي اضافه شده است.وي ادامه داد:جامعه به سمت سالمندي حرکت مي‌کند و 80 درصد موارد مربوط به سالمندي اسکلتي و حرکتي است.
پرهام پارسانژاد نايب رئيس انجمن فيزيوتراپي ايران نيز گفت: سي و چهارمين کنگره ساليانه انجمن علمي‌فيزيوتراپي ايران، از 10 تا 12 آبان 1402 در مرکز همايش‌هاي برج ميلاد برگزار مي‌شود.وي افزود: حدود 100 شرکت تجهيزات پزشکي، فيزيوتراپي، توانبخشي و ورزشي در کنگره امسال حضور دارند.پارسانژاد گفت: متأسفانه جاي خالي آموزش نکات اسکلتي عضلاني براي دانش آموزان خالي است، در حالي که شاهد افزايش آسيب‌هايي از اين جنس هستيم.
وي در ادامه با اشاره به چالش‌هاي صنفي جامعه فيزيوتراپي ايران، افزود: دردناک است که بدانيم هزينه اياب و ذهاب بيمار براي آمدن به کلينيک فيزيوتراپي، بيشتر از تعرفه خدمات فيزيوتراپي است.پارسانژاد گفت: ما از بيمه‌ها نااميد شده ايم و بيشتر به فکر يک تعرفه معقول هستيم. تعرفه پايين خدمات فيزيوتراپي باعث کاهش کيفيت و تعطيل شدن مراکز فيزيوتراپي شده است.
کد مطلب: 203174
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *