۰
شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵
شاخص کل، خط حمايتی 2 ميليون واحدی را از دست داد

روز سقوط بزرگ در بورس تهران

در پي انتشار اخبار سياسي در يکي دو روز گذشته و بيشتر شدن تنش در منطقه غزه، بازارهاي ايران هم واکنش نشان دادند  بطوريکه از عصر جمعه شاهد جهش قيمت‌ها در کانال‌هاي معاملاتي ارز و طلا بوديم.
روز سقوط بزرگ در بورس تهران
گروه اقتصادي – حسين قباديان: در پي انتشار اخبار سياسي در يکي دو روز گذشته و بيشتر شدن تنش در منطقه غزه، بازارهاي ايران هم واکنش نشان دادند  بطوريکه از عصر جمعه شاهد جهش قيمت‌ها در کانال‌هاي معاملاتي ارز و طلا بوديم.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ، بازار سرمايه نيز ديروز از اين قافله عقب نماند و شاهد يک سقوط بزرگ 50هزار واحدي در اين بازار بوديم . روز شنبه شاخص کل بورس تهران 50 هزار واحد ريزش کرد.
 بر اساس اين گزارش، در معاملات روز شنبه ششم آبان ماه 1402، شاخص کل بورس تهران 50 هزار و 856 واحد نسبت به روز کاري قبلي پايين‌تر ايستاد و با از دست دادن سد حمايتي دو ميليون واحدي به سطح يک ميليون و 951 هزار و 217 واحد رسيد. بر اين اساس مجيد عشقي ، رئيس سازمان بورس، ديروز در جمع خبرنگاران با اشاره به دليل افت شاخص بورس، اظهار داشت: افت و خيز شاخص به عوامل متعددي بستگي دارد اما اين روزها به دليل ريسک سياسي که به وجود آمده يه دليل شرايط ريسک سيستماتيک، بازار سرمايه به آن عکس‌العمل منفي نشان داده‌ و قطعا کنترل خواهد شد.
وي با اشاره به تعطيلي بورس استانبول گفت: درباره تعطيلي بورس ايران در اين شرايط بايد در شوراي عالي بورس تصميم‌گيري شود. رئيس سازمان بورس درباره واريز 1000 ميليارد توماني صندوق توسعه ملي به بازار سرمايه ادامه داد: تا پايان سال 6هزار ميليارد توماني ديگر از محل صندوق توسعه ملي واريز خواهد شد.
بنابر اين گزارش، شاخص کل هم‌وزن بورس نيز با ريزش 23 هزار و 548 واحد در رقم 653 هزار و 176 واحدي ايستاد. شاخص کل فرابورس با افت 672 واحدي به رقم 23 هزار و 903 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با سقوط 5 هزار و 566 واحد به سطح 114 هزار و 604 واحد رسيد. روز شنبه خالص تغيير مالکيت حقوقي به حقيقي بازار براي هشتمين روز متوالي منفي شد و هزار و 164 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه رشد 328 درصدي داشته است. امروز نماد وبملت بيشترين خروج پول حقيقي را داشت که ارزش آن 63 ميليارد تومان بود. پس از وبملت، نمادهاي شستا، شپنا، فملي، فولاد، شتران و شبندر بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در ميان گروه‌ها نيز، بانک‌ها، فلزات اساسي، شيميايي‌ها و پالايشي‌ها بيشترين خروج سرمايه حقيقي را ثبت کردند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي فزر، حفارس، فاذر، بالبر و خودرو تعلق داشت.
ديروز فولاد، فارس، شستا، شپنا، کچاد، وبملت و فملي نمادهاي قرمزپوش بورس بودند که بيشترين اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي آريا، وسپهر و خاور بيشترين اثر کاهنده را بر شاخص داشتند. در بين نمادهاي پرتراکنش بورس امروز نماد شستا بيشترين تراکنش را داشت و خگستر و وبملت در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز کرمان، خاور و فزر بيشترين تراکنش را داشتند.
 امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 9 هزار و 483 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 685 ميليارد تومان بود که 7 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در اين روز شامل مي‌شود. ارزش معاملات خرد نيز با افزايش 50 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 4 هزار و 780 ميليارد تومان رسيد. در معاملات امروز نماد وبملت بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 107 ميليارد تومان بود. پس از وبملت، شستا بيشترين ارزش معاملات را داشت و حفارس رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد خگستر و ثفارس در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند. در جدول حجم معاملات نيز سهام شستا با تعداد 836 ميليون و 247 هزار و 509 سهم در صدر قرار گرفته است. حفارس در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به کرمان تعلق داشت. دو نماد پترول و وبملت نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات شنبه، 15 نماد صف خريد داشتند و 323 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با افت 85 درصدي نسبت به روز کاري قبل به 20 ميليارد تومان کاهش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با افزايش 172 درصدي به هزار و 168 ميليارد تومان رسيد.
کد مطلب: 205437
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *