۰
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
«مردم سالاری» بررسی می کند

رقابت مسئولان در جاده اظهارنظر فساد دبش

چند روزي است که ماجراي فساد و اختلاس دبش در کانون توجه مردم و رسانه‌ها قرار دارد و مسئولان کشوري به نوبه خود به دنبال برطرف کردن شائبه‌ها درباره اين اتفاق هستند. در اين ميان افراد جديدي به اظهار نظر در اين مورد اقدام کرده اند که دستي بر آتش دارند.
رقابت مسئولان در جاده اظهارنظر فساد دبش
گروه سياسي: چند روزي است که ماجراي فساد و اختلاس دبش در کانون توجه مردم و رسانه‌ها قرار دارد و مسئولان کشوري به نوبه خود به دنبال برطرف کردن شائبه‌ها درباره اين اتفاق هستند. در اين ميان افراد جديدي به اظهار نظر در اين مورد اقدام کرده اند که دستي بر آتش دارند.
سيد ابراهيم رييسي که اختلاس و فساد دبش در دستگاه تحت نظر وي رخ داده است، براي چندمين بار درباره اين موضوع به اظهار نظر پرداخت.
رهبري فرمودند با «دزد دزد» گفتن مشکل فساد حل نميشود
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،رئيس‌جمهوري در بخشي از سخنراني در افتتاحيه همايش اقتصاد ايران با بيان اين‌که «دولت در زمينه اقتصادي کارنامه و براي آينده برنامه دارد و کمک فعالان اقتصادي و اساتيد و صاحب نظران به تسهيل امور کمک مي‌کند» گفت: اين نشست علمي و اساتيد و فعالان اقتصادي در جهت رشد اقتصادي بسيار موثر است. برنامه دولت ادامه هوشمندسازي و از بين بردن زمينه‌هاي فساد است. رهبري زماني فرمودند دزد دزد گفتن مشکل فساد را حل نمي‌کند، بلکه وقتي مشکل حل مي‌شود که دزد به محکمه سپرده شده و کيفر شود. وقتي مشکل حل مي‌شود که ساختار فسادزا اصلاح شود.
وي با اشاره به فساد اخير در واردات چاي تصريح کرد: قضيه اخير را دولت 9 ماه قبل کشف و گزارش کرد. 4 ميزگرد در رسانه ملي براي تشريح ابعاد اين قضيه برگزار شد. خبرش هم اعلام شد. انتظار مردم اين است که بعد از 9 ماه اتفاقي بيفتد نسبت به اين موارد اميدبخشي که به آن‌ها گفته شده است. انتظار مردم در بازخواني اين خبر و دو مرتبه اعلام شدن آن، اين است که اتفاقي رخ داده باشد. رئيسي ادامه داد: در سال اول دولت اين موضوع کشف و اعلام شد و بايد اقدامش گزارش شود و انتظار مردم همين است که اقدامات انجام شده براي مقابله با فساد مثل شفاف‌سازي، اصلاح ساختارها، اعلام ابربدهکاران بانکي ، اصلاح ترازنامه شرکت‌ها به مردم گفته شود.
واکنش رئيس ديوان محاسبات به اعداد و ارقام پرونده چاي دبش
سيداحمد رضا دستغيب رييس ديوان محاسبات در واکنش به اعداد و ارقام اعلام شده در پرونده واردات چاي دبش اظهار داشت: سر و کار ديوان محاسبات با اعداد و ارقام است و اي کاش آنهايي که اظهار نظر مي‌کنند اول با ديوان محاسبات که يک مجموعه فني و حسابرسي در کشور است اين اعداد و ارقام را کنترل مي‌کردند. ببينند آيا اين اعداد و ارقام که از تخلف مي‌گويند درست است؟
وي ادامه داد: مردم تقصيري ندارند يک عددي مي‌شنوند و آن را محاسبه مي‌کنند و به اين شکل سرمايه اجتماعي مورد تهديد قرار مي‌گيرد اما ابعاد مختلف آن را نمي‌دانند و طبيعي هست چون کار آنها حسابرسي نيست. افراد بايد مراقبت کنند در ارايه اطلاعات و آمار.
رئيس ديوان محاسبات تصريح کرد: البته اگر تخلفي از جانب هر شخصي صورت مي‌گيرد که موجب تضييع بيت المال مي‌شود حتما قوه قضاييه بايد ورود کند و البته اگر در حوزه دولت باشد ما هم در دادگاه عالي مالي که ديوان محاسبات است حتما ورود و رسيدگي مي‌کنيم اما در ارايه آمار بايد مراقب بود که خداي نکرده اين موضوع باعث نشود که بهانه جديدي براي تاختن به بخش خصوصي ايجاد شود.
اختلاس تلقي درستي نيست بلکه فساد رخ داده است
محمدحسين صفار هرندي مشاور فرمانده کل سپاه در دانشگاه هرمزگان، با تاکيد بر اينکه شروع پرونده «چاي دبش» از دولت گذشته بوده است، گفت: در اين دولت، تخصيص ارزهايي براي اين مجموعه انجام شده، اما اختلاس تلقي درستي نيست، بلکه سوءاستفاده و فساد رخ داده است.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: بايد شهوت خبر اول دادن را از برخي مقامات بگيريم و بدانيم بايد هر پرونده فساد و آلودگي را دقيق مورد بررسي قرار داد و سپس درباره آن نظر داد تا تلقي فساد در همه‌جا در جامعه صورت نگيرد.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه با بيان اين مطلب که آهنگ مديريت کشور تغيير کرده و ظرفيت‌ها در خدمت توسعه کشور قرار گرفته است، با اشاره به اهميت موضوع انتخابات در سرنوشت و جايگاه کشور، اظهار کرد: انتخابات اهميت ويژه‌اي براي کشور و آينده مردم دارد و مي‌تواند در تعيين نقش و جايگاه بين‌المللي ايران نيز مؤثر باشد.
فساد دبش کشاورزان را نابود کرد
جبار کوچکي نژاد نماينده مجلس در پاسخ به سوالي در مورد فساد چاي دبش گفت: ساليان سال است که درگير مافياي واردات که ارز 4200 گرفته، هستيم. در اوايل مجلس يازدهم من تحقيقاتي از بانک مرکزي انجام دادم که متأسفانه تا امروز همين مافيا اجازه ندادند تحقيقات ما به نتيجه برسد.
به قاليباف نامه نوشتم که «ارز 4200 توماني بيش از 200 ميليارد دلار براي کالاهاي اساسي و دارو و... از بانک مرکزي خارج شده است و توسط وزارت بهداشت، کشاورزي، صمت به افرادي داده شده است که مايحتاج مردم را وارد کنند تا مردم بتوانند زندگي خود را اداره کنند؛ اما شما زندگي مردم را مي‌بينيد که تا چه اندازه به سختي مي‌گذرد». سه الي چهار نامه ارسال کردم، اما در حالي که تحقيق و تفحص يک حق است و تعداد زيادي از نمايندگان اين را امضاء کردند تا به امروز که خدمت شما هستيم، نگذاشته اند به اين تحقيق و تفحص ورود کنيم.
نماينده مردم رشت با اشاره به وضعيت بد کشاورزان، افزود: فسادي که در مورد چاي پيش آمد فقط فساد فرد يا گروه نبود، بلکه کشاورزان ما را نابود کردند. ما يک روزي 40 الي 50 هزار تن چاي خشک توليد مي‌کرديم، اما امروز به علت مافيا 28 هزار تن توليد مي‌کنيم؛ در حالي که مصرف ما نزديک به 100 هزار تن است. يعني مافيا رحم نمي‌کند که بخواهد چاي توليد داخلي را حتي از همين منابع تامين کند!
وي سپس به آنچه «مافياي برنج» خواند اشاره و تصريح کرد: در بحث مافياي برنج هم همين وضعيت را داريم؛ 2 ميليون تن برنج با ارز 28500 توماني و 4200 توماني وارد کشور شده است و کسب و کار تمام کشاورزان شمال کشور را نابود کرده است؛ اگر به شمال کشور برويد برنج آن‌ها روي دست‌شان مانده است. آنها نه مي‌توانند شهريه فرزندان خود را بدهند، نه مي‌توانند خانه بسازند و نه مي‌توانند کاري انجام دهند. بحث ما اين است که اين 2 ميليون تن را چه کسي مجوز داد؟ آيا نياز کشور ما 2 ميليون تن است؟ شما مي‌دانيد که برنج اگر يک‌سال بماند فاسد مي‌شود و يا کشاورزان مجبور هستند برنج خود را در دريا بريزند که ماهي آن‌ها را بخورد.
قصه چاي دبش جگر بسياري را سوزاند
عليرضا سليمي نماينده مردم محلات در مجلس اظهار داشت: قصه چاي دبش جگر بسياري را سوزاند، تمام متوليان هرچه سريع تر در راستاي اطلاع رساني دقيق و صحيح به ميدان بيايند تا بعضي از افراد که دست آن‌ها تا آرنج به فساد آلوده است در اين ميان موج سواري نکنند. سليمي عنوان کرد: پروژه تخريب مجلس يازدهم امروز به نحو چشمگيري کليد خورده است.
پول در کشور زياد است اما متأسفانه دست کج زياد داريم
جواد نيک‌ بين نماينده مجلس با اشاره به فساد در واردات چاي، بيان کرد: پول در کشور زياد است اما متأسفانه دست کج زياد داريم. در کشور پول داريم اما جايي که نبايد، هزينه مي‌شود.
نماينده مردم کاشمر در مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: از رئيس مجلس مي‌خواهم از حيثيت مجلس دفاع کند، چرا که يادم است محمدباقر قاليباف روزي مي‌گفت نخواهيم گذاشت يخچال بازنشستگان خالي شود، اما الان از يخچال بازنشستگان فقط باد سرد مي‌آيد. مسئولان کشور در چند روز اخير هرکدام به دنبال اظهار نظر درباره اين اختلاس و فساد عظيم هستند تا از قافله اظهار نظر جا نمانند اما سوالي که در ذهن مردم شکل گرفته اسن است که سرانجام اين قصه پرغصه به کجا ختم مي‌شود و آيا وزير دولت مردمي که زماني رئيس کميسيون کشاورزي بوده و از زمان مسئوليت وي اين فساد آغاز شده، به اسم انقلابي جا خالي خواهد داد و بعد از مدتي مشمول مرور زمان شده و به فراموشي سپرده مي‌شود؟
کد مطلب: 207945
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *