۰
يکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵
انتخابات رياست‌جمهوری مصر آغاز شد

ژنرال السيسی حاکم آهنين فراعنه

انتخابات رياست‌جمهوري مصر ديروز (يکشنبه) آغاز شد و فردا به پايان خواهد رسيد. اين انتخابات، پنجمين رقابت در تاريخ مصر و سومين انتخابات از سال 2013 (کودتاي عبدالفتاح السيسي) است.
ژنرال السيسی حاکم آهنين فراعنه
گروه بينالملل - سميرا عبدالملکي: انتخابات رياست‌جمهوري مصر ديروز (يکشنبه) آغاز شد و فردا به پايان خواهد رسيد. اين انتخابات، پنجمين رقابت در تاريخ مصر و سومين انتخابات از سال 2013 (کودتاي عبدالفتاح السيسي) است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،رأي‌گيري خارج مصر در تاريخ 10 آذر برگزار شد و اکنون در داخل مصر نيز 67 ميليون نفر قرار است آراي خود در 10085 مرکز رأي به صندوق‌ها بياندازند. در صورت لزوم اجراي مجدد انتخابات، مصري‌هاي مقيم خارج در روزهاي پنجم، ششم، و هفتم ژانويه 2024، راي خود را به صندوق مي‌اندازند و شهروندان داخل کشور در روزهاي 8، 9 و 10 ژانويه آينده راي خواهند داد و نتايج در 16 ژانويه آينده اعلام خواهد شد.
طبق گزارش الجزيره، چهار نامزد به نام‌هاي «عبدالفتاح سعيد حسين خليل السيسي»، رئيس جمهور کنوني مصر، «عبدالسند يمامه»، رئيس حزب الوفد، «حازم عمر»، رئيس حزب الشعب الجمهوري و «فريد زهران»، رئيس حزب دموکرات مصر قرار است به رقابت بپردازند.
طبق اصلاحات صورت گرفته در قانون اساسي مصر (2019)، دوره رياست‌جمهوري از چهار سال به شش سال افزايش يافته و عبدالفتاح السيسي براي يک دوره شش ساله ديگر (تا سال 2030) مي‌تواند در سمت خود باقي بماند.طبق گمانه‌زني‌ها، ژنرال پيروز بلامنازع انتخابات خواهد بود.
بيش از 10 سال از زماني که آقاي سيسي نخستين رئيس جمهوري منتخب مردم مصر، محمد مرسي را سرنگون کرد، مي‌گذرد و او همچنان با مشت آهنين بر اين کشور حکومت مي‌کند.
مخالفان و حاميان ژنرال سيسي پذيرفته‌اند که او در انتخابات رياست جمهوري 2023 پيروز خواهد شد ؛ زيرا پيروزي‌هاي او در سال‌هاي 2014 و 2018، آن هم با به دست آوردن بيش از 96 درصد آرا، جايي براي ترديد درباره احتمال پيروزي دوباره او باقي نمي‌گذارد.
عبدالفتاح سيسي که در نوامبر 1954 در قاهره به دنيا آمده است پس از آنکه در سال 2012 رئيس ستاد ارتش مصر و وزير دفاع اين کشور شد، به شهرت رسيد. اين ترفيع غيرمنتظره توسط محمد مرسي، رئيس جمهور اسلامگراي مصر بيش از يک سال پس از برکناري حسني مبارک، رئيس جمهور پيشين مصر در بهار عربي به وي اعطا شد.
عبدالفتاح سيسي پس از اعتراض‌ ميليون‌ها مصري در ماه ژوئيه 2013 که خواستار استعفاي فوري آقاي مرسي بودند، به رئيس جمهور وقت مصر و کابينه او ضرب الاجل داد. او بدون اينکه به صراحت خواستار کناره‌گيري محمد مرسي از قدرت شود، از کارگزاران اين کشور خواست تا ظرف 48 ساعت «به خواسته‌هاي» مردم پاسخ دهند.
رئيس جمهوري اسلامگراي مصر اندکي پس از آن خلع، بازداشت و زنداني شد. سرکوب خونين حاميان آقاي مرسي که بسياري از آنها از اخوان المسلمين حمايت مي کردند، موضوعي است که فراموش نخواهد شد. ديده‌بان حقوق بشر کشتار گسترده تظاهرکنندگان در آن زمان را «جنايت عليه بشريت» توصيف کرد.
محمد مرسي در سال 2019 و در حالي که در جلسه محاکمه خود شرکت کرده بود، درگذشت.
عبدالفتاح سيسي پس از آنکه قدرت را دست گرفت، لباس نظامي خود را با کت و شلوار و کراوات رياست‌جمهوري عوض کرد.
براي آن‌ گروه از مصري‌هايي که با اسلام سياسي تجسم‌يافته توسط اخوان‌المسلمين مخالف بودند، عبدالفتاح سيسي کشور را از چنگال آن نجات داده بود.
سرکوب همه مخالفان
از زمان پيروزي عبدالفتاح سيسي در انتخابات رياست‌جمهوري 2014 مصر، مخالفان او و همچنين سازمان‌هاي غيردولتي مصري و بين‌المللي، وي را به ايجاد يک حکومت خودکامه متهم کرده‌اند. آن‌ها مي‌گويند از زماني که عبدالفتاح سيسي به قدرت رسيده است، انسداد سياسي در تمام نهادها و دستگاه‌هاي مصر ديده مي‌شود.
شش سازمان حقوق بشري در گزارشي که در روز دوم اکتبر منتشر کردند، «استفاده گسترده و نظام‌مند از شکنجه» توسط مقام‌هاي مصري را مصداق «جنايت عليه بشريت» دانستند.
اما محدوديت‌هاي ايجاد شده توسط دولت عبدالفتاح سيسي فقط به موضوعات سياسي و اقتصادي محدود نشد و موضوعات فرهنگي و هنري مانند ممنوعيت اجراي موسيقي‌هايي چون رپ را نيز شامل شد.
عبدالفتاح سيسي به موازات انسداد سياسي در مصر، مجموعه‌اي از پروژه‌هاي عظيمي را در اين کشور با هدف «احياي عظمت مصر» و «جلب نظر جريان‌هاي ملي و قومي در مصر» اجرا کرده است.
از جمله اين اقدام‌هاي بلندپروازانه، نوسازي زيرساخت‌هاي حمل و نقل، برق در مصر و همچنين احداث پايتخت اداري جديد در 50 کيلومتري قاهره بود. احداث پايتخت اداري جديد مصر، موسوم به «سيسي سيتي» قرار بود در سال 2020 تمام شود اما هنوز در مراحل اوليه است.
عبدالفتاح سيسي در ماه اوت 2015 از طرح توسعه کانال سوئز با عنوان «نماد مصر جديد» پرده‌برداري کرد. اين پروژه با هزينه‌اي حدود 7.9 ميليارد يورو حدود يک سال پيش به بهره‌برداري رسيد. کانال جديد سوئز بين سال‌هاي 2022 و 2023 حدود 8.6 ميليارد يورو براي مصر در‌آمد داشت.
صنعت گردشگري در مصر که از بنيان‌هاي اقتصاد اين کشور است، پس از حمله نظامي روسيه به اوکراين در فوريه 2022 به شدت آسيب ديد، زيرا بخش زيادي از اين درآمد با سفر گردشگران اين دو کشور به دست مي‌آمد و اين جنگ به کاهش شمار آن‌ها منجر شد.
مصر همچنين به عنوان بزرگ‌ترين واردکننده گندم در جهان با افزايش قيمت گندم پس از جنگ اوکراين، با مشکلات اقتصادي ناشي از آن مواجه شد.
105 ميليون مصري طي 10 سالي که عبدالفتاح سيسي در کشورشان در قدرت بوده است گرفتار فقر بودند. مصر عمدتاً به کمک‌هاي مستمر عربستان سعودي متکي است.
يک متحد کليدي براي غرب
عبدالفتاح سيسي با وجود کاستي‌هايي که دارد همچنان از نظر بسياري از رهبران کشورهاي جهان به عنوان ضامن ثبات و امنيت در منطقه تلقي مي‌شود. از همين رو کشورهاي غربي با چشم‌پوشي از نقض حقوق بشر در مصر، او را به عنوان يک متحد کليدي خود در خاورميانه مي‌شناسند.
از زمان حمله روز هفت اکتبر حماس به اسرائيل و متعاقب آن، حمله گسترده اسرائيل به نوار غزه، اهميت عبدالفتاح سيسي براي کشورهاي غربي بيشتر شده است.
در جريان آتش‌بس يک هفته‌اي در غزه، گروگان‌هايي که در اختيار حماس بودند در جريان تبادل با زندانيان فلسطيني از طريق مصر به اسرائيل تحويل داده شدند. ورود کمک‌هاي بشردوستانه به نوار غزه هم از طريق گذرگاه مرزي رفح، ميان مصر و اسرائيل ممکن شده است.عبدالفتاح سيسي که پس از کودتا در مصر در سال 2014 و به دست گرفتن قدرت با استقبال سرد کشورهاي غربي مواجه شده بود، خود را به ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه نزديک کرد.
کرملين در ماه نوامبر 2014، يک ماه پس از توقف کمک‌هاي نظامي و مالي آمريکا به مصر اعلام کرد که سامانه‌هاي پدافند هوايي را به قاهره تحويل خواهد داد. مسکو همچنين از در جريان بودن مذاکرات براي تحويل هواپيماهاي نظامي به مصر خبر داد.
عبدالفتاح سيسي که نشان داده است يک استراتژيست زيرک است به خوبي مي‌داند که کشورهاي غربي نمي‌توانند براي مدت طولاني به پرجمعيت‌ترين کشور عربي پشت کنند، به‌خصوص که اين کشور هم يک ميانجي مهم در مناقشه بين اسرائيل و فلسطيني‌ها است و هم متحدي کليدي در جنگ با تروريسم.
از همين رو پس از سال‌ها تنش در روابط آمريکا و مصر در دوران رياست جمهوري باراک اوباما، دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور وقت آمريکا در سال 2017 از عبدالفتاح سيسي در واشنگتن استقبال و بر حمايت آمريکا از او تاکيد کرد.
هنگامي‌که عبدالفتاح سيسي در ماه اکتبر 2017 به پاريس سفر کرد، امانوئل ماکرون، رئيس جمهوري فرانسه گفت که نمي‌خواهد با همتاي مصري خود از حقوق بشر سخن بگويد.
بر اساس گزارش‌ها، مصر از سال 2010 تا سال 2019 ميلادي، 7.7 ميليارد يورو تسليحات از فرانسه وارد کرده است.
کد مطلب: 207885
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *