۰
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۳
«مردم سالاری» حمله هکری گنجشک‌های درنده را بررسی می کند

رفت و برگشت سوخت جايگاه‌ها

60 درصد جايگاه‌هاي سوخت در سراسر کشور با اختلال عرضه سوخت در صبح روزگذشته مواجه شدند که تا عصر ديروز (تا لحظه تنظيم گزارش) بسياري از جايگاه‌هاي سوخت به خدمت‌رساني برگشتند.
رفت و برگشت سوخت جايگاه‌ها
گروه اقتصادي – محمدرضا حقي: 60 درصد جايگاه‌هاي سوخت در سراسر کشور با اختلال عرضه سوخت در صبح روزگذشته مواجه شدند که تا عصر ديروز (تا لحظه تنظيم گزارش) بسياري از جايگاه‌هاي سوخت به خدمت‌رساني برگشتند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، روزگذشته با اعلام قطع يکپارچه سوختگيري در بخشي از جايگاه‌هاي سوخت نگراني‌هايي در ميان مردم استفاده کننده از وسائط نقليه و مصرف کنندگان سوخت موتور پيش آمد اما اين نگراني با پيگيري مسئولين ارشد وزارت نفت و دست اندرکاران نظام تامين و سوخت فرآورده‌هاي نفتي و برگشت سوخت به جايگاه‌ها تا حدودي مرتفع شده است.
بنابر اين گزارش در ساعت 10 صبح روز دوشنبه با اعلام جايگاهداران از برخي استانهاي کشور خبر قطع سيستم کارت سوخت در حدود 60درصد جايگاههاي کشور مخابره شد. در همان ساعت ابتدايي شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي اعلام کرد اختلال فني در بعضي از جايگاه‌هاي عرضه سوخت کشور ناشي از توطئه معاندان براي تحت‌الشعاع قرار دادن رفاه و آسايش مردم بوده و عرضه فرآورده‌هاي نفتي در جايگاه‌هاي عرضه سوخت، تا اطلاع ثانوي به صورت آفلاين انجام خواهد شد. جعفر سالاري نسب مديرعامل شرکت پخش فرآورده‌هاي نفتي در گفت‌و‌گويي با اشاره به اختلال پيش امده در جايگاه‌هاي سوخت از ساعت 9 و 40 دقيقه صبح (دوشنبه) افزود: اين اختلال در سراسر کشور پيش آمده و از همان ساعات اوليه تيم عملياتي تشکيل شد و جلسه گذاشتيم.وي ادامه داد: تعدادي از جايگاه‌ها در سرويس است و در حال آماده سازي جايگاه‌هايي هستيم که با اختلال مواجه شدند.به گفته مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران تيم‌هاي عملياتي در همان ساعت اوليه مشکل ايجاد شده اعزام شدند و در کوتاه ترين زمان، جايگاه‌ها در معابر پر رفت و آمد در سرويس قرار مي‌گيرند.
افزايش قيمتي در دستور کار نيست
همچنين جواد اوجي بعدازظهر روز دوشنبه و پس از اختلال در سامانه سوختگيري در برخي جايگاه‌هاي کشور با حضور در جايگاه سوخت بهار شيراز تهران، اظهار کرد: از حدود ساعت 10 صبح با حمله سايبري عمليات سوختگيري در برخي جايگاه‌هاي عرضه سوخت متوقف شد.
وي افزود: به محض اينکه اين اتفاق رخ داد، ستاد بحران شرکت ملي پخش پالايش فرآورده‌هاي نفتي شکل گرفت و موضوع با حضور مدير مديران وزارت نفت و پالايش و پخش فرآوردهاي نفتي بررسي شد و به همه مديران دستور داديم تا بسيج شوند و مشکل حل شود. وزير نفت تاکيد کرد: با توجه به تجربه سال 1400، سريعاً همکاران شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي جايگاه‌هاي سوخت را به صورت دستي فعال کردند تا عمليات سوختگي انجام شود و وقفه‌اي در سوختگيري صورت نگيرد.اوجي گفت: خوشبختانه تاکنون (تا لحظه تنظيم گزارش) 1625 جايگاه سوخت در سراسر کشور فعال شده و عمليات سوختگيري بدون کارت سوخت در اين جايگاه انجام مي‌شود، زيرا سامانه را هنوز برنگردانيم و به صورت آفلاين يا دست جايگاه‌ها فعال شدند.
سهميه محفوظ در کارت سوخت مردم
اوجي با اعلام اينکه هيچگونه بحث افزايش قيمت انرژي در دستور کار نيست، گفت موجودي ذخاير بنزين کشور خوب است و تامين سوخت طبق روال عادي انجام مي‌شود؛ همچنين سهميه کارت سوخت مردم محفوظ مي‌ماند و خللي هم در سهميه‌ها ايجاد نشده است.وي اظهار داشت: دشمن صهيونيستي و آمريکا به دليل شکست در جبه‌هاي ديگر، مي‌خواستند از اين طريق مردم ما را دچار چالش و زحمت کنند، ولي مطمئن باشند که خادمين اين مردم در وزارت نفت نخواهند گذاشت توطئه آنها عملي شود و به زودي اين توطئه هم خنثي خواهد شد.وي ادامه داد: از مردم عزيز که صبوري کردند تشکر مي‌کنيم؛ همچنين از رسانه‌ها تشکر مي‌کنيم که از همان ابتداي نخست کمک کردند اطلاع رساني به موقع انجام شد.وزير نفت بيان کرد: تا عصر روز دوشنبه همه جايگاه‌هاي سوخت کشور به صورت دستي فعال مي‌شوند و هموطنان عزيز مي‌توانند بدون استفاده از کارت سوخت و با سهميه آزاد (نرخ دوم) سوختگيري انجام دهند.
سرعت عمل مسئولان وزارت نفت براي رفع اختلال جايگاه‌هاي سوخت
همچنين عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌در خصوص سرعت عمل مسئولان وزارت نفت در رفع اختلال پيش آمده در جايگاههاي سوخت گفت: مسئولان وزارت نفت در سراسر کشور، استانداري‌ها و ديگر مجموعه‌هاي خدمت‌رساني از دقايق ابتدايي اختلال در سامانه هوشمند سوخت پاي کار آمدند و درصدد رفع مشکل بودند و هستند.
مالک شريعتي‌نياسر به اختلال در جايگاه‌هاي عرضه سوخت و مختل شدن کارت‌هاي سوخت اشاره و اظهار کرد: دشمن بار ديگر دشمني خود را به مردم نشان داد و خدمت‌رساني و آرامش آنها را هدف قرار داد و امروز هم مانند دو سال گذشته بيش از 60 درصد جايگاه‌هاي عرضه سوخت کشور درگير اين اختلال شدند، اما مسئولان وزارت نفت در سراسر کشور، استانداري‌ها و ديگر مجموعه‌هاي خدمت‌رساني از دقايق ابتدايي اين اتفاق پاي کار آمدند و درصدد رفع مشکل هستند.وي با تأکيد بر اينکه شايعه افزايش قيمت بنزين در پي اين اتفاق به هيچ عنوان صحت ندارد، افزود: وزير نفت و معاونانش در حال رفع مشکل هستند، بنابراين اين اختلال به‌زودي و به تدريج برطرف خواهد شد.عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌تصريح کرد: مردم نگران تأمين سوخت نباشند، اما فعلاً تا فعال شدن دوباره سامانه هوشمند سوخت بايد با قيمت دوم سوخت‌گيري کنند.
 
تلاش ناکام صهيونيست‌ها براي دستاوردسازي
در حالي‌ که رژيم صهيونيستي نشان داده ابايي از ضربه‌زدن به مردم عادي چه در فلسطين و خارج از آن نداشته، رسانه‌هاي عبري مدعي شده‌اند يک گروه سايبري مرتبط با تل‌آويو، سيستم سوخت‌رساني در ايران را هدف قرار داده‌ است.بر اساس اين گزارش، صبح روز دوشنبه بود که يک گروه هکري به نام «گنجشک درنده» که رسانه‌هاي عبري از جمله «تايمز اسرائيل» آن را مرتبط با رژيم صهيونيستي مي‌دانند، مدعي حمله سايبري به سيستم هوشمند پمپ‌بنزين‌ها در ايران شد.اين گروه هکري مدعي شد «بيشتر جايگاه‌هاي سوخت در ايران» را غيرفعال کرده است؛ ادعاهايي که با واقعيت منطبق نيست. «اسدالله قلي‌زاده» رئيس صنف جايگاه‌داران کشور به ايسنا گفت «از صبح روز دوشنبه اختلال نرم‌افزاري در سامانه‌ هوشمند در برخي جايگاه‌هاي سوخت به‌وجود آمد که طبق اعلام، 35 درصد جايگاه‌ها در کل کشور بدون مشکل در حال فعاليت هستند و جايگاه‌هايي که دچار اختلال شده‌اند نيز به تدريج به‌صورت دستي فعال مي‌شوند».ساعتي بعد و پس از ناکامي‌در اختلال گسترده در سيستم سوخت‌رساني ايران و بازگشت بخشي از جايگاه‌هاي سوخت به چرخه خدمت‌رساني، اين گروه مرتبط با رژيم صهيونيستي در بيانيه‌اي عجيب مدعي شد قصد نداشته «به صورت کامل» به جايگاه‌هاي سوخت آسيب برساند.
در اين بيانيه ادعا شده است: «اين حمله سايبري به شيوه‌اي کنترل شده انجام شد تا آسيب احتمالي به خدمات اضطراري انجام نشود. با وجود اينکه توانايي مختل کردن کامل پمپ‌بنزين‌ها وجود داشت، تعدادي از جايگاه‌ها در سراسر کشور سالم مانده‌اند.اين در حالي است که پس از حملات سايبري پي‌درپي به مکان‌ها و تاسيسات حساس رژيم صهيونيستي حتي قبل از حوادث اخير در غزه، به نظر مي‌رسد صهيونيست‌ها و رسانه‌هاي آن در تلاشي ناکام، به‌دنبال دستاوردسازي از اين اقدام گروه هکري وابسته به تل‌آويو هستند.
کد مطلب: 208331
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *