۰
دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
فارن پاليسی بررسی کرد

دردسرمرگبار تونل‌های حماس برای اسرائيل

فارن پاليسي در مطلبي با بيان اينکه انهدام تونل‌هاي پيچيده حماس توسط رژيم صهيونيستي کند و سخت پيش مي‌رود، آن را بزرگترين آسيب‌پذيري اسرائيل در جنگ با حماس توصيف کرد.بنا به اين گزارش،انهدام شبکه زيرزميني حماس توسط اسرائيل کند و سخت پيش مي‌رود.
دردسرمرگبار تونل‌های حماس برای اسرائيل
 گروه بينالملل - هديه گلمحمدي: فارن پاليسي در مطلبي با بيان اينکه انهدام تونل‌هاي پيچيده حماس توسط رژيم صهيونيستي کند و سخت پيش مي‌رود، آن را بزرگترين آسيب‌پذيري اسرائيل در جنگ با حماس توصيف کرد.بنا به اين گزارش،انهدام شبکه زيرزميني حماس توسط اسرائيل کند و سخت پيش مي‌رود.
به نوشته فارن پاليسي، تونل‌هاي حماس که شبکه‌اي پيچيده و براي اختفاي نيروهاي اين گروه و اسرا است درواقع بخش مهمي از زيرساخت‌هاي نظامي اين گروه بشمار مي‌رود. سازه‌هايي که به اذعان نگارنده اين مطلب بزرگترين آسيب‌پذيري اسرائيل در جنگ با حماس است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،نويسنده در ادامه با طرح اين دو پرسش که اسرائيل تا چه اندازه به نابودي شبکه تونل‌هاي حماس نزديک شده است؟ و چه مدت طول مي‌کشد تا به‌طور کامل بر اين تهديد غلبه کند؟ آورده است: جنگ‌هاي تونلي همواره يکي از مرگبارترين و پيچيده‌ترين انواع نبردها بوده‌اند. به‌عنوان مثال در طول جنگ جهاني اول، هزاران سرباز انگليسي در حال تخريب مواضع زيرزميني آلمان کشته شدند. سال‌ها بعد هم آمريکا تلاش زيادي براي شکست دشمنان در اعماق تونل‌هاي ساخته شده در ويتنام، افغانستان و عراق کرد و اکنون اسرائيل اين را به خوبي مي‌داند.
به همين دليل رژيم صهيونيستي با برخورداري از پيشرفته‌ترين قابليت‌هاي نظامي در کشف، نقشه‌برداري، خنثي سازي و انهدام تونل‌ها وارد جنگ کنوني با حماس شده است. اما اين امر نه تنها مانع حماس در حفاري‌ها نشده بلکه چالش جنگ در زيرزمين را براي اسرائيل افزايش داده و سبب شده حتي يگان‌هاي حرفه‌اي ارتش اسرائيل به دليل ورود به اين تونل‌هاي بمب‌گذاري شده متحمل خسارت جدي شوند. در بخش ديگري از اين گزارش در زمينه چگونگي ساخت اين تونل‌ها آمده است: ساختارهاي ابتدايي اين گروه در اوايل دهه 2000 بر اساس تقويت با تخته‌هاي چوبي بود. اما شبکه‌هاي کنوني عميق‌تر و مستحکم‌تر هستند و حماس در ساخت آنها از فناوري‌هاي پيشرفته استفاده کرده و توانسته در طول سال‌هاي گذشته قابليت‌هاي زيرزميني خود را ارتقا دهد.
از همين رو سربازان اسرائيلي، براي پيشروي در اين مارپيچ خطرناک بايد رويکردي سيستماتيک در پيش بگيرند و با استفاده از بولدوزرهاي زرهي زمين را پاکسازي کرده تا منافذ تونل را پيدا کنند.
اين روزنه‌ها که به چاله‌هاي تونل معروف هستند، درواقع منافذ مرگبار مخفي هستند که از نظر اندازه و شکل متفاوت بوده و عموما در آنها تله‌هاي انفجاري کار گذاشته شده است.
اين چاله‌ها به نيروهاي حماس امکان مي‌دهد از زمين بيرون آمده و به سمت نيروهاي اسرائيلي شليک کنند و در عرض چند ثانيه دوباره ناپديد شوند. با گذشت 93 روز از جنگ رژيم صهيونيستي عليه غزه، حجم خودسانسوري در ارتش رژيم صهيونيستي بسيار بالاتر رفته و خانوداه‌هاي نظاميان صهيونيست نيز از سرنوشت فرزندان اعزامي خود به نوار غزه اطلاع کمي دارند و بعضا يک خبرنگار و يا يک نظامي صهيونيست آماري ارايه مي دهد و ولوله اي در سرزمين‌هاي اشغالي ايجاد مي کند. همچون آماري که چند روز پيش يک افسر صهيونيست درباره کشته‌هاي اين رژيم در نوار غزه افشا کرد.
اين نظامي صهيونيست که اخيرا از جنگ غزه بازگشته در فيلمي که در شبکه و رسانه‌هاي مختلف منتشر شده با رد آمار تلفات ارتش رژيم صهيونيستي در جنگ غزه، از هلاکت 3 هزار نظامي صهيونيست و همچنين زخمي شدن 11 هزار نظامي ديگر خبر مي دهد، خبري که برخي از منابع صهيونيستي نيز آن را تاييد کرده اند. بايد گفت که کتمان آمار حقيقي شمار بالاي تلفات نظاميان صهيونيست در جنگ عليه غزه، به دليل ترس از واکنش‌هاي بيشتر در سطح داخلي در سرزمين‌هاي اشغالي انجام مي‌گيرد.
شمار تانک‌ها، خودروهاي زرهي، نفربرها و بولدوزرهاي منهدم شده صهيونيست‌ها در طول جنگ غزه نيز در نود وسومين روز خود به حدود 900 دستگاه رسيده که آمار بسيار وحشتناکي براي صهيونيست‌ها مي باشد؛ البته بايد تعداد دهها خودرو و تانک انهدام شده صهيونيست‌ها در شمال فلسطين اشغالي توسط حزب الله را نيز به آن افزود. فارن پاليسي با اشاره به همين موارد، اضافه کرد که اسرائيل نمي‌تواند کل شبکه تونل‌هاي حماس را شناسايي يا نقشه‌برداري کند. چراکه براي پيروزي دستکم بايد دو سوم زيرساخت‌هاي زيرزميني حماس را نابود سازد.
در بخش ديگري از اين گزارش به تصميم اسرائيل براي فرستادن آب دريا به داخل تونل‌ها اشاره شده است؛ اقدامي که بنا بر استدلال نويسنده تنها در صورتي مي‌تواند موثر باشد که آب با حجم و فشار بالا تزريق شود تا تخريب کامل ساختار تونل انجام گيرد. هرچند چالشي که اسرائيل پس از فرستادن آب دريا با آن روبرو مي‌شود دور از دسترس بودن برخي تونل‌ها از خط ساحلي و امکان نگهداري اسرا در آنجا باشد که ممکن است صهيونيست‌ها را به کل از انجام اين تصميم منصرف سازد.
در نهايت بايد بدانيم در حاليکه اسرائيل هر روز براي نابودي شبکه زيرزميني حماس اقدام مي‌کند، هر روز تونل‌هاي بيشتري کشف مي‌شود. موضوعي که مي‌تواند تکميل اين کار را بسيار طولاني سازد.
کد مطلب: 209548
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *