۰
سه شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۴۴

چند نکته در مورد غافلگیری اسرائیل

فریدون پهلوان
چند نکته در مورد غافلگیری اسرائیل
در مورد حمله حماس به رژیم اسرائیل همانطور که سران رژیم صهیونیستی غافلگیر شدند، ناظران نیز به نوعی سورپرایز شدند. بنده تمایل دارم در مورد این حمله که «طوفان الاقصی» نامگذاری شده نکاتی را تیتروار ذکر کنم که شاید برای خوانندگان فهیم شما جالب باشد. امیدوارم مقبول بیفتد.
-نوع و مدل حمله حماس به اسرائیل نشان ‌می‌دهد که برای این عملیات حداقل ماه‌ها فکر و برنامه‌ریزی شده است. یعنی نباید تصور کرد یک شبه یک گروه شبه نظامی تصمیم گرفته حمله‌ای ترتیب دهد. بنابراین حمله فوق رعد آسا و کاملا برنامه‌ریزی شده بوده و مشخص است که افرادی هم که نقشه عملیات را نوشته‌اند در امور نظامی علی‌الخصوص جنگ‌‌های نامنظم و پارتیزانی متبحرند.
- بنده بعید ‌می‌دانم به زودی این جنگ خاتمه پیدا کند‌. با توجه به اینکه حماس توانسته تعداد نسبتا بالایی اسیر از رژیم اشغالگر صهیونیستی بگیرد و همچنین لکه‌دار شدن حیثیت دولت تل‌آویو این جنگ طولانی ‌می‌شود و به زودی به مرحله آتش بس و مذاکره نمی‌رسد. البته که چه بسا با پادرمیانی‌‌های قطر که قرابتی اخوانی با حماس دارد آتش بس برقرار شود ولی باید در نظر گرفت که اسرائیل برای اقناع جامعه خود نیازمند عملیات‌‌های مستمر است.
- این حمله و عملیات نشان داد قدرت و بازدارندگی اسرائیل آنطور که گفته ‌می‌شود نیست‌. در حقیقت سیستم اطلاعاتی و امنیتی تل آویو که ادعای آقایی دارد در این موضوع به طور کامل شکست خورده زیرا نتوانست حدسی و گمانی ببرد که سیستم نظامی را هشیار کند. فلذا قدرت اطلاعاتی اسرائیل در عالم واقع با عالم خیال متفاوت است!
- این جنگ تمام مناسبات منطقه را برهم ‌می‌زند. مهمترین آن هم به محاق رفتن موضوع صلح اعراب با اسرائیل است‌. حداقل آن است که چه بسا این پروژه برای چندین سال عقب بیفتد زیرا در چنین موقعیتی دیگر کسی نمی‌تواند از صلح سخن بگوید آن هم صلحی که یک سوی آن اسرائیل است و سوی دیگر اعراب.
- هرچند این پیش‌بینی ‌می‌تواند زود باشد ولی با علم به اینکه حماس حدود 100 اسیر از اسرائیل گرفته است ‌می‌توان گفت که برنده این جنگ محور مقاومت بوده و اگر تهران را جزو این محور بدانیم یعنی ایران در مناسبات منطقه در حال حاضر دست برتر را دارد‌. البته جنگ در جریان است و باید دید در صفحه شطرنج چه اتفاقاتی رخ خواهد داد ولی تا اینجای کار باید تهران را برنده بزرگ این جنگ دانست.
- موضوع دیگری که اهمیت دارد آن است که به هرحال ایران و اسرائیل سال‌‌هاست در یک جنگ نیابتی قرار دارند؛ بنابراین حالا این دو عریان‌تر وارد این جنگ نیابتی شدند‌. از همین‌رو به نظر ‌می‌رسد مقامات کشورمان باید هشیارتر باشند.
کد مطلب: 204354
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *