۰
يکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
گزارش «مردم سالاری» از جلسه علنی مجلس

از طرح دعاوی عليه بحرين تا تسويه بدهی توانير

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي روز يکشنبه در صحن مجلس حضور يافته و جلسه علني تشکيل دادند.
از طرح دعاوی عليه بحرين تا تسويه بدهی توانير
گروه سياسي- فخري سادات مسچي: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي روز يکشنبه در صحن مجلس حضور يافته و جلسه علني تشکيل دادند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،بررسي گزارش کميسيون اقتصادي درباره لايحه ارجاع اختلاف بانک مرکزي ايران و دولت پادشاهي بحرين به داوري، رسيدگي به گزارش کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي درباره طرح تاسيس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضاييه و... در دستورکار نمايندگان قرار گرفت.
محمدباقر قاليباف رئيس مجلس در جلسه علني مجلس با بيان اينکه مساله محيط زيست براي ادامه حيات يک موضوع بسيار مهم است، اظهار کرد: بنده براساس آمار مي‌گويم که 80 درصد عامل آلودگي هوا در کلانشهرها خودروها و موتورسيکلت‌ها هستند. متاسفانه ما قانون را اعمال نمي‌کنيم. عدم استاندارد بودن سوخت از موضوعات مهم ديگري است که بايد مورد توجه قرار بگيرد.
همچنين تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در تذکرات متعددي ضمن محکوميت حادثه تروريستي در کرمان تاکيد کردند: عاملان و بانيان اين جنايت منتظر پاسخ کوبنده باشند.
محمدرضا پورابراهيمي عضو مجمع نمايندگان استان کرمان هم خواستار تشکيل جلسه‌اي فوق‌العاده به منظور بررسي دقيق ابعاد حادثه 13‌دي‌ماه در کرمان شد.
در تذکري ديگر نصرالله پژمانفر گفت: اسرائيل به غير از داعش چيزي نيست و داعش نيز به غير از اسرائيل چيزي نيست؛ اينها عوامل هم هستند و در کنار همديگر در مقابل ملت ما ايستادند.
فاطمه مقصودي هم ضمن محکوم کردن انفجار تروريستي در کرمان تاکيد کرد: پيام ملت شريف ما ايستادگي و دفاع از آرمان‌هاي نظام جمهوري اسلامي و تاکيد بر ادامه راه ايثار و شهادت و پاسخ قاطع به اقدام ددمنشانه تروريست جهاني خواهد بود. امروز همچنين همکلاسي‌هاي شهيده فائزه رحيمي از شهداي انفجار تروريستي در کرمان امروز در مجلس حضور يافته و عکس وي را در دست داشتند.
مصوبات جلسه علني
در ادامه جلسه علني امروز،‌ نمايندگان وزارت امور اقتصادي و دارايي را موظف کردند براي تامين مالي جهت تسويه بخشي از بدهي خود به شرکت توانير بابت مابه‌التفاوت قيمت تمام‌شده با قيمت تکليفي فروش برق، 30 هزار ميليارد تومان انواع اوراق مالي اسلامي منتشر کند.
نمايندگان پس از بررسي گزارش کميسيون اقتصادي درباره لايحه ارجاع اختلاف بانک مرکزي ايران و دولت پادشاهي بحرين به داوري، کليات و جزئيات اين لايحه را به تصويب رساندند.
بر اين اساس به بانک مرکزي اجازه دادند تا نسبت به پيگيري حقوقي و استرداد مطالبات خود از بانک‌هاي کشور بحرين و مطالبه خسارات ناشي از آن به عنوان سرمايه گذار اقدام کند.
در ادامه گزارش کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس درباره طرح تاسيس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضائيه هم بررسي و با کليات اين طرح موافقت شد.
در پايان جلسه علني محمد رشيدي عضو هيات رئيسه سوال منطقه اي جليل مختار نماينده آبادان از وزير اموراقتصادي و دارايي در خصوص علت عدم فعال شدن گيت‌هاي ورود و خروج در منطقه آزاد اروند و اداره کل گمرکات کشور را اعلام وصول کرد.
تذکرات و اخطارها
همچنين پايان جلسه علني به اخطارها و تذکرات نمايندگان اختصاص يافت. حسين گودرزي نماينده مردم درود و ازنا در مجلس در تذکري خطاب به رئيس جمهور، تصريح کرد: مردم تورم بالاي 40 درصد و گراني روزافزون اقلام خوراکي و معيشتي به ويژه گوشت کيلويي 600 هزار تومان را تحمل نخواهند کرد. تا دير نشده و توفيقات روزافزون دولت در سايه اين مشکلات به فراموشي سپرده نشده است، اقدامي انجام دهيد.  وي در ادامه تاکيد کرد:  انتظار مي‌رود بررسي لايحه افزايش تعطيلات آخر هفته به دو روز با توجه به امضاي 110 نفر از نمايندگان براي بررسي خارج از نوبت در دستور کار مجلس قرار گيرد.
همچنين جبار کوچکي نژاد در جلسه علني امروز يکشنبه مجلس در تذکري گفت: بيش از 2 سال است که مجلس به تحقيق و تفحص درباره ارز 4200 توماني راي داده منتها اجازه انجام اين تفحص داده نمي‌شود. با وجود تغيير مديريت بانک مرکزي باز هم اجازه تحقيق و تفحص داده نمي‌شود. وي ادامه داد: ارز 4200 توماني مشکلاتي به دنبال داشته است. بيش از ده‌ها ميليارد دلار از منابع دولت در جيب يک سري رانت خوار رفته در حالي که بايد سر سفره‌هاي مردم مي‌رفت لذا رئيس مجلس دستور دهد تا در چند ماه باقي مانده از مجلس يازدهم، همکاري‌هاي لازم براي انجام تفحص درباره نحوه هزينه کرد ارز 4200 توماني صورت گيرد. محمد ياري نماينده مردم تالش و رضوانشهر در مجلس شوراي اسلامي همچنين در تذکر ديگري با اشاره به افزايش تعرفه اينترنت توسط برخي از اپراتورهاي ارائه دهنده خدمات اينترنت در کشور اظهار کرد: اپراتورها به صورت چراغ خاموش هزينه‌هاي خود را در بحث اينترنت و پهناي اينترنت بر مردم تحميل مي‌کنند که زيبنده نيست و خارج از انصاف و عدالت است. محمدياري گفت: اميدوارم هيئت رئيسه مجلس در اين زمينه از طرف مردم متذکر شوند که در اين وضعيت عادلانه و منصفانه نيست که با مردم اين‌گونه رفتار شود. علي بابايي کارنامي عضو کميسيون اجتماعي مجلس گفت: کي قرار است بحث ساماندهي استخدام حقوق کارکنان دولت حل و تعيين تکليف شود؟ وي در تذکري گفت: بايد مجلس در مقابل مافياي واردات برنج ايستادگي کرده و واردات بي رويه برنج متوقف شود. بابايي در تذکر ديگري گفت: کي قرار است بحث ساماندهي استخدام کارکنان دولت حل و تعيين تکليف شود؟ بي عدالتي در پرداخت حقوق ميان کارکنان دولتي زياد است. به گفته بابايي، برقراري عدالت در تمامي ابعاد يکي از عوامل مشارکت بالاي مردم در انتخابات است.
کد مطلب: 209489
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *