۰
پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۱۰
الجزيره تبعات گسترش حملات اسرائيل را بررسي کرد

سايه سنگين جنگ رفح بر توافقنامه کمپ ديويد

تحليلگران بر اين باورند پس از اظهار نظرهاي مقامات رژيم صهيونيستي درباره به دست گرفتن کنترل محور فيلادلفيا، حمله به رفح مي‌تواند به مثابه نابودي توافقنامه کمپ ديويد باشد که ارتش رژيم صهيونيستي را در تنگنا قرار دهد و از سوي ديگر اقصاد نابسامان و متزلزل مصر را نيز دچار مشکل کند.
سايه سنگين جنگ رفح بر توافقنامه کمپ ديويد

گروه بينالملل- فخري سادات مسچي: به گزارش ميدل ايست نيوز، اگر معاهده کمپ ديويد به حال تعليق درآيد،  ارتش رژيم صهيونيستي بايد بخش زيادي از نيروهاي خود را به مرزهاي مصر گسيل کند که همين امر باعث خواهد شد تمرکز آن در جبهه‌هاي ديگر از جمله جبهه شمالي با حزب الله لبنان برهم خورد.

خبرگزاري آسوشيتدپرس اخيرا به نقل از مقامات مصري و يک ديپلمات غربي اعلام کرد  اگر اسرائيل به شهر رفح در جنوب نوار غزه در مرز مصر حمله کند، ممکن است مصر پيمان صلح کمپ ديويد با اين رژيم را به حال تعليق درآورد.

گزارش‌هاي مطبوعاتي حاکي از آن است که مقامات مصري در صورت حمله ارتش رژيم صهيونيستي به رفح به اين رژيم درباره احتمال تعليق تعهدات قاهره بر اساس معاهده صلح کمپ ديويد بين دو طرف  هشدار دادند.

در همين ارتباط، دو منبع امنيتي مصر به الجزيره گفتند همزمان با اظهارنظرهاي مقامات اسرائيلي درباره تاييد عمليات نظامي در رفح که مملو از صدها هزار آواره فلسطيني است؛ قاهره طي دو هفته گذشته حدود 40 دستگاه تانک و نفربر زرهي را به شمال شرق سينا روانه کرده است.

الجزيره نوشت: به نظر مي‌رسد تل‌آويو به هشدارهاي مصر توجهي نکرده است، زيرا بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اين رژيم روز يکشنبه از طرح حمله به شهر رفح خبر داد و از طرحي براي کوچاندن جمعيت حدود يک ميليون و 400 هزار نفري اين منطقه پرده برداشت.او در مصاحبه با شبکه آمريکايي اي بي سي نيوز  گفت: کساني که به اسرائيل مي‌گويند نبايد به رفح حمله کند، گويي خواستار آن هستند که اسرائيل جنگ را ببازد و جنبش حماس را رها کند تا در نوار غزه باقي بماند.

الجزيره نوشت در سايه اصرار رژيم صهيونيستي براي حمله به رفح صاحبنظران دو سوال را مطرح کرده اند. نخست اينکه تهديد و اشاره تلويحي مصر براي تعليق توافقنامه کمپ ديويد ميان دو طرف در سال 1979، تاچه اندازه جدي خواهد بود؛ توافقنامه اي که در آن زمان به مثابه ايجاد شکاف در ميان جامعه متفق القول عرب در خصوص مخالفت با هرگونه تعامل با رژيم اشغالگر ارزيابي شد.

پرسش دوم نيز اين است که پس از نقض پروتکل نظامي الحاقي به توافقنامه کمپ ديويد توسط اسرائيل با حمله به رفح و به دست گرفتن کنترل محور مرزي فيلادلفيا بين غزه و مصر ،ديگر چه چيزي از کمپ ديويد باقي خواهد ماند؟ همه اينها در حالي است که اسرائيلي‌ها تا کنون بارها از نيات و مقاصد خود براي سيطره بر محور مرزي فيلادلفيا( صلاح الدين) سخن به ميان آورده‌اند.

محدوديتها

الجزيره در ادامه با انتخاب ميان تيتر محدوديتها در اين باره نوشت اين پيمان صلح بين انور سادات، رئيس جمهور سابق مصر و مناخيم بگين، نخست وزير اسبق رژيم صهيونيستي در سال 1979 در واشنگتن امضا شد. در متن اصلي اين پيمان تصريح شده است که هرگونه موافقت در خصوص اتخاذ ترتيبات امنيتي، از جمله در مناطقي با تسليحات محدود در خاک مصر يا رژيم صهيونيستي،بايد با هماهنگي نيروهاي سازمان ملل و ناظران اين سازمان صورت گيرد، اما در عين حال جزئيات اين موضوع را به پروتکل الحاقي ديگري به نام «پيوست يک» واگذار کرده است. در اين معاهده همچنين اجازه داده شده است ترتيبات امنيتي مورد توافق به درخواست يکي از طرفين و با توافق آنها اصلاح شود.

اين در حالي است که پيمان کمپ ديويد، حضور نظامي مصر در صحراي سينا را نيز به دليل محدوديت‌هاي اعمال شده بر حجم و نحوه توزيع نيروهاي مصري در اين منطقه که به سه بخش  تقسيم شده  تحت تأثير قرار داده است.

الجزيره در ادامه اين مطلب مي افزايد: پروتکل الحاقي در خصوص مناطق تسليحاتي در خاک مصر همواره يک معضل امنيتي بوده است چرا که مقامات مصري را به ويژه درباره سرنوشت مناطق معروف به (ج) نگران و آشفته کرده است، زيرا آنها بر اين باورند که گروه‌هاي مسلح و غيرقانوني در اين منطقه مستقر شده اند و از آن به عنوان يک پناهگاه امن در ميان ده‌ها کيلومتر مناطق کوهستاني و جنگلي استفاده مي‌کنند.

 خطوط قرمز

الجزيره با انتخاب ميان تيتر ديگري با عنوان خطوط قرمز، مي‌افزايد با شروع تجاوزات رژيم صهيونيستي به نوار غزه و اظهار نظرهاي مقامات اسرائيلي در خصوص طرح‌هاي مبتني بر کوچاندن اجباري ساکنان غزه به صحراي سينا، قاهره اين موضوع را خط قرمز خويش تلقي کرده  و عبدالفتاح السيسي، رئيس جمهور مصر، مخالفت شديد کشورش را  با کوچاندن و آواره کردن فلسطينيان در غزه، چه کوچاندن آنها به ديگر مناطق داخلي فلسطين و چه خارج از آن از جمله به صحراي سينا اعلام کرده است.

در همين حال، صحبتها و اظهار نظرها در خصوص محور مرزي فيلادلفيا بين نوار غزه و مصر نيز پس از سخنان نتانياهو در زمينه نياز تل آويو به کنترل کامل اين محور در ماه گذشته بار ديگر نمايان شد به گونه اي که نخست وزير اين رژيم در  سي ام ژانويه اعلام کرد محور فيلادلفيا بايد تحت کنترل ما باشد و  مسدود شود، زيرا پر واضح است که هر گونه اتخاذ اقدامات يا  ترتيبات ديگر، خلع سلاح مد نظر ما را تامين و تضمين  نخواهد کرد.

پس از اين اظهار نظرها بود که قاهره در واکنش به آنها، هرگونه نقض و  آسيب زدن به محور فيلادلفيا را خط قرمز خود برشمرد و در بيانيه اي که ضياء رشوان، رئيس دستگاه اطلاعاتي اين کشور منتشر کرد؛ هرگونه تحرکات رژيم صهيونيستي به سمت اشغال محور صلاح الدين (فيلادلفيا را تهديدي جدي و خطرناک براي روابط مصر و اسرائيل قلمداد کرد.

رشوان در اين بيانيه تصريح کرد در اينجا بار ديگر با قاطعيت تاکيد مي‌کنيم هرگونه حرکت اسرائيل به اين سمت و سو، به تهديد جدي و خطرناک براي روابط مصر و اسرائيل منجر خواهد شد . مصر افزون بر آنکه کشوري است که به تعهدات بين المللي خود احترام مي‌گذارد اما در عين حال توانايي دفاع از منافع و حاکميت بر سرزمين و مرزهاي خود را نيز دارد.

با آغاز گلوله باران و بمباران مناطق نزديک به مرز مصر با غزه توسط رژيم صهيونيستي در دسامبر گذشته، مصطفي بکري، نماينده پارلمان مصر در پايگاه اجتماعي ايکس(X) درباره آنچه آنها را تحولات خطرناک ناميد؛ هشدار داد و گفت: چنين اتفاقاتي باعث انفجار اوضاع ميان مصر و اسرائيل خواهد شد . اين در حالي است که حملات در چند متري مرزهاي مصر صورت مي‌گيرد و دشمن به اجراي نقشه‌ها و طرحهاي خود ادامه مي‌دهد. ما تاکيد مي‌کنيم مرزهاي مصر خط قرمز ما است.

الجزيره نوشت: محور فيلادلفيا که محور صلاح الدين نيز ناميده مي‌شود، به موجب پيمان کمپ ديويد بين مصر و اسرائيل در سال هزار و نهصد و هفتاد و نه ، در يک منطقه حائل قرار دارد که عرض آن از صدها متر تجاوز نمي‌کند و طول آن هم 14.5 کيلومتر است که از درياي مديترانه تا گذرگاه کرم ابوسالم امتداد يافته است.

معناي لغو معاهده 

الجزيره در ادامه با طرح اين پرسش نوشت در حالي که اسرائيل با ناديده گرفتن هشدارهاي بين المللي و موضعگيري مصر، نيروهاي خود را براي حمله به رفح بسيج مي‌کند، روزنامه روسي «نيوز ري» گزارشي با عنوان «آيا جنگ بين اسرائيل و مصر آغاز خواهد شد؟» منتشر کرد که در اين گزارش، به بررسي تشديد تنش‌ها در مرزهاي مصر با غزه و احتمال وقوع رويارويي بين قاهره و تل آويو پرداخت.

در همين خصوص، روزنامه نيويورک تايمز با انتشار گزارشي نوشت مصر با نگراني بسيار، افزايش فشار بر مرزهاي خود با غزه را زير نظر دارد تجهيزات نظامي خود را در مناطق مرزي تقويت کرده است و به تل آويو درباره ارتکاب هرگونه اقدامي که ممکن است به کوچ اجباري ساکنان غزه به داخل خاک مصر  منجر شود؛ هشدار داده است.

خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز با انتشار گزارشي پيامدهاي لغو پيمان کمپ ديويد را در صورت عملي شدن تهديدات مصر برجسته کرد و نوشت اگر اين اتفاق رخ دهد ارتش اسرائيل به خودي خود تحت فشار شديدي قرار خواهد گرفت زيرا بر اساس اين توافقنامه شمار نيروها در مرزهاي مصر و رژيم صهيونيستي محدود است و اگر اين معاهده برهم خورد ارتش رژيم صهيونيستي ديگر نمي‌تواند تمرکز لازم را روي جبهه‌هاي ديگر از جمله شمالي با لبنان داشته باشد.

اين خبرگزاري مي‌افزايد: لغو اين معاهده آرامش رژيم صهيونيستي را در مرزهاي جنوبي بر هم خواهد زد و اگر تل آويو به‌دنبال تقويت نيروهاي خود در مرزهاي مصر باشد؛ اين امر مي‌تواند يک چالش بزرگ براي ارتش رژيم صهيونيستي باشد که در کرانه باختري مستقر است و در حال جنگ در نوار غزه نيز هست و روزانه نيز درگيري‌هايي با حزب الله لبنان دارد.

اين منبع تصريح مي‌کند وقوع چنين اتفاقي(لغو معاهده کمپ ديويد) براي مصر نيز  که از آمريکا کمکهاي ميليارد دلاري دريافت مي‌کند؛ پيامدهايي به همراه خواهد داشت و تعليق اين پيمان چنين کمکهايي را به مخاطره خواهد انداخت ضمن آنکه اعزام نيروهاي کمکي و ارسال تجهيزات گسترده نظامي به صحراي سينا بار سنگيني را بر دوش اقتصاد متزلزل مصر تحميل خواهد کرد.

کد مطلب: 211643
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *