۰
دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵
مرحوم محمدرضا خباز در آخرين گفت‌وگوی خود با «مردم سالاری»:

شرايط امروز کشور قابل دفاع نيست

با نگاه پايداری، حضرت علی (ع) نمی توانست حکومت کند
محمدرضا خباز، چهره سياسي اصلاح‌طلب و عضو حزب اعتماد ملي 20 بهمن ماه بر اثر سکته قلبي دار فاني را وداع گفت.
شرايط امروز کشور قابل دفاع نيست
گروه سياسي: محمدرضا خباز، چهره سياسي اصلاح‌طلب و عضو حزب اعتماد ملي 20 بهمن ماه بر اثر سکته قلبي دار فاني را وداع گفت. در کارنامه سياسي وي عضويت در شوراي مرکزي حزب ‎اعتماد ملي، معاونت رئيس جمهوري، نمايندگي مردم کاشمر در 4 دوره‌ي مجلس و استانداري خراسان شمالي و سمنان ديده مي‌شود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،محمدرضا خباز نيز از جمله اصلاح طلباني بود که با ردصلاحيت هيات‌هاي اجرايي و شوراي نگهبان از شرکت  در انتخابات مجلس دوازدهم بازمانده بود. وي در اوسط آبان ماه 1402 گفت‌وگويي مفصل با مردم سالاري داشت که در جهت گرامي‌داشت ياد آن مرحوم در ادامه بازنشر مي‌شود.
در آخرين مصاحبه مرحوم خباز با روزنامه مردم سالاري اين فعال سياسي بر اين اعتقاد بود که بايد در بين مردم اميد ايجاد کرد و فضا را خالي نکرد و حتي اگر مي‌شود تعداد اندکي از نيروهاي اصلاح طلب را به مجلس فرستاد تا از اتفاقاتي مانند تخلفاتي که در مجلس حداقلي يازدهم رخ داده جلوگيري شود.
در ادامه مشروح گفت‌وگوي ما با اين سياست‌مدار را مي‌خوانيد:
براي افزايش شور انتخاباتي، هيات‌هاي نظارت و اجرايي بايد حضور اصلاح طلبان را تاييد کنند
محمد رضا خباز با اشاره به اينکه براي افزايش شور انتخاباتي تاييد صلاحيت‌هاي اصلاح طلبان لازم است، گفت: ولي اصلاح طلبان اگر نتوانند بصورت مستقل ليست دهند قطعا با همراهي اعتداليون و کسانيکه به مشارکت مردم اعتقاد دارند، مي‌توانند ليست مشترک دهند.
خباز درباره سياست جبهه اصلاحات براي حضور در انتخابات آينده و پيش رو گفت: جبهه اصلاحات در همان ابتداي شروع پيش ثبت نام اعلام کردند که ما نظري نسبت به اينکه افراد جبهه اصلاحات را دعوت و يا منع براي ثبت نام کنيم، نداريم. بنابراين اختيار با خود کانديداهاست که ثبت نام کنند يا نکنند و در بين مجموعه 5 حزب از احزاب درون جبهه اصلاحات از جمله مردمسالاري و اعتماد ملي، خانه کارگر، حزب کارگران، ندا و حزب کارگزاران به زيرمجموعه خود اعلام کردند که اگر کسي شرايط و اميد انتخاب شدن براي خدمتگذاري در مجلس دوازدهم را دارد کانديدا شود.
وي با اشاره به اينکه بنابراين تعدادي از اصلاح طلب‌ها در کشور و در مرحله دوم ثبت نام کردند، تصريح کرد: بنابراين نيمه دي ماه مشخص خواهد شد که چه کساني تاييد شدند و از هيات نظارت تاييديه گرفته‌اند. بعد از آن مشخص مي‌شود که اصلاح‌طلبان مي‌توانند بصورت مجزا ليستي ارايه دهند يا خير.  اين نماينده ادوار مجلس خاطر نشان کرد: البته اميدوارم که هيات‌هاي اجرايي و نظارت شهرستان‌ها و سپس استان و درنهايت هيات نظارت کشور اصلاح طلباني که شرايط عمومي را دارند تاييد کند تا بتوانند شور انتخاباتي را بيافزايد. وي با بيان اينکه نظر اکثريت اصلاح طلبان اين است که بايد بر مشارکت حداکثري افزود، گفت: اين کار عقلي، منطقي و عين تاکيدات رهبر انقلاب است که انتخابات حداکثري باعث رونق و بالندگي بيشتر جمهوري اسلامي در دنيا خواهد شد. بنابراين بايد اين اتفاق بيافتد و هيات‌هاي نظارت و اجرايي زمينه حضور اصلاح طلبان را در انتخاباتي سالم و رقابتي فراهم کنند.
خباز با اشاره به اينکه اما در بين اصولگرايان دو نظر درباره انتخابات وجود دارد، تصريح کرد: يک گروهي از اين افراد معتقدند که هرچه در انتخابات کمتر شرکت کنند اميد انتخاب شدن اصولگرايان بيشتر است و در گذشته اين موضوع را رسما نمي‌گفتند اما امروز در صدا وسيما برخي از اصولگرايان تند آنرا عيان مطرح مي‌کنند که ما به انتخابات حداقلي به شرطي که کفه به سمت اصولگرايي باشد، راضي تريم تا انتخاباتي حداکثري که ما نقش موثري در آن نداشته باشيم.
وي ادامه داد: ولي عده ديگري از اصولگرايان نيز هستند که معتقدند انتخابات حداکثري موجب رونق کشور و انسجام بيشتر مردمي مي‌شود و در اين موضوع نيز اصولگراها با اصلاح طلبان همراه بووده و معتقدند انتخابات حداکثري به نفع کشور، نظام و مردم خواهد بود.
اين عضو برجسته حزب اعتماد ملي
*اگر مي‌بينيد که کشور دچار مشکلات فراواني است مقصر اصلي آن مجلس است چون با عدم نظارت و برنامه ريزي نادرست توان و رغبت حل مشکلات کشور ندارد
خاطر نشان کرد: بعد از تاييد صلاحيت‌ها، اگر ليست اصلاح طلبان در تهران و در شهرهاي بزرگ و کلان شهرها تاييد شود، عاقلانه اين است که يک ليست مستقل براي حضور مردم ارايه شود و اگر تعداد کانديداها به حد نصاب نرسيد و نتوانستند ليست کامل ارايه کنند، باز نبايد نااميد شد؛ بايد با معتدلين و کسانيکه مشي اعتدال را مرام خود دارند ليست مشترک داد تا ليستي کامل براي انتخاب مردم ارايه شود.
وي بر اين اعتقاد است که براي اينکه سردي امروز انتخابات گرم شود بايد علاوه بر ليست هم برنامه داد؛ البته نه يک برنامه مفصل و طويل که قابل خواندن و فهم نباشد، بلکه حداکثر 10 مورد و آن هم مشکلات اساسي در برنامه ارايه شده باشد. مثلا براي تهران چند معضل و مشکلي که مردم با آن دست و پنجه نرم مي‌کنند از جمله آلودگي هوا و يا حل مشکل ترافيک که متلابه تهران است به مردم ارايه کنند و به مردم بگويند که اگر ما راي بياوريم به شما قول مي‌دهيم که تا پايان دوره مجلس با برنامه ريزي‌هايي که خواهيم کرد دولت را در مسير حل اين مشکلات قرار دهيم چون نظر ما براساس تعبير رهبر معظم انقلاب اين است که مجلس ريل گذار است. اگر مجلس ريل گذاري صحيحي انجام دهد قطار اجرا روي آن درست حرکت خواهد کرد.
خباز تصريح کرد: اگر مي‌بينيد که کشور دچار مشکلات فراواني است مقصر اصلي آن مجلس است چون با عدم نظارت و برنامه ريزي نادرست توان و رغبت حل مشکلات کشور ندارد. وي با اشاره به سخن بنيانگذار فقيد انقلاب که «مجلس در راس امور است» اظهار داشت: يعني صلاحا و فسادا در اين جايگاه است و نابساماني‌هايي که در کشور وجود دارد، در مرحله اول مجلس موثر و مقصر است و اگر اصلاحي نيز رخ دهد مجلس در آن تاثيرگذار و مفيد است.
اين استاندار اسبق در دولت دوازدهم خاطر نشان کرد: بنابراين اصلاح طلبان در اين مرحله بعد از تاييد صلاحيت‌ها به دنبال ارايه ليست خواهند بود، البته نه همه آنها، بلکه آنهايي که کانديدا دارند و اگر مي‌خواهند مردم را به مشارکت دعوت کنند و دعوت آنها موثر واقع شود بايد مردم احساس کنند که راي شان موثر است و اگر پاي صندوق راي بيايند که تاثير راي خود را ببينند بايد يک برنامه چند بندي مختصر و مفيد ارايه کنند.
حتي حضور تعداد کم اصلاح طلبان در مجلس آينده از تخلفات جلوگيري ميکند
وي درباره اينکه در بين جببه اصلاحات برخي از احزاب تصميم به مشارکت در انتخابات گرفتند و برخي هم به عدم مشارکت، کدام نظر درست است، اظهار داشت: نظرات مختلف است مانند افراد که متفاوت هستند، بطور مثال بنده عضو حزب اعتماد ملي هستم و حزب متبوعم نظرش اين بود که اگر بتوانيم افرادي موثري به مجلس بفرستيم، حداقل اگر خدمتي نکرديم، توانستيم جلوي برخي از اتفاقات نامناسب در آينده را بگيريم.
خباز با اشاره به ضرب المثل عربي که « اگر به همه هدفت نرسيدي به درصدي از هدفت رسيدي راضي باش» گفت: هر مجموعه سياسي در کشور مايل است اکثريت قريب به اتفاق مجلس را در اختيار داشته باشد تا بتوانند برنامه‌هاي خود را اجرا کنند. وي تصريح کرد: حالا اگر نشد و هرچقدر هم که شد نبايد از آن دست کشيد و ممکن است بگويند که اين تعداد موثر نيستند، اما پاسخ اين است که اين تعداد حداقل جلوي بسياري از تخلفاتي که در اين مجلس اتفاق افتاده و ممکن است در مجلس حداقلي آينده نيز اتفاق افتد را خواهد گرفت و ما نبايد نااميد باشيم چون به همان اندازه که موثر هستيم بايد در صحنه نيز حضور داشته باشيم.
خباز که در دوران نمايندگي در مجلس در کميسيون‌هاي اقتصادي و برنامه و بودجه حضور داشت بيشتر فردي اقتصاددان است تا نظريه پردازي سياسي. به همين دليل بيشتر به مشکلات اقتصادي توجه نشان مي‌دهد و مي‌گويد که آمادگي دارد در نشستي مفصل با عدد، رقم، دليل و سند اثبات کند که دولت سيزدهم بدترين دولت جمهوري اسلامي ‌بوده است. وي که سابقه استانداري هم دارد بر اين اعتقاد است که دولت سيزدهم مملو از افراد جواني است که به دنبال کسب تجربه با آزمون و خطا مانند اول انقلاب هستند، اما
*نگاه پايداري‌ها سختگيرانه است، نگاه مردم داري و مردمسالاري نيست و اين با اين نگاه ببينيم، حتي اميرالمومنين نيز نمي‌توانست بيش از 4 سال حکومت کند
بايد در کنار آنها افراد باتجربه‌اي قرار داد که زير و بم امور را به آنها بياموزند.
 وي مجلس کنوني را ضعيف ترين مجلس نسبت به 10 دوره قبل مي‌داند و آفت آن را تندروي نمايندگان حاضر در آن از جمله افراد پايداري عنوان مي‌کند و اميدوار است که مردم اين روند را در انتخابات آينده پاره کنند و مسير را به سمت اصلاح خرابي‌هايي که مجلس يازدهم در طي 4 سال گذشته ايجاد کرده، بازکنند.
وي همچنين درباره عملکرد مجلس يازدهم نيز تصريح کرد: ضعيف‌ترين مجلسي که سراغ دارم مجلس يازدهم بود و نسبت به يازده مجلس گذشته و بويژه قول‌هايي که به مردم دادند و به آن قول‌ها عمل نکردند و بلکه عکس آن را عمل کردند. شما اگر به چهارسال قبل برگرديد مي‌بيند آقايان براي تبليغات خود در اولين مطلب به دنبال معيشت کشور بودند اما از چهارسال پيش تاکنون، وضعيت اقتصادي کشور به مراتب بدتر شده و از نظر سياسي نيز به همين شکل است.
خباز معتقد است برخي از تصميماتي که اين مجلس گرفت بسيار نامناسب بود ولي برخي از آقايان و خانم‌ها انگار در کشور زندگي نمي‌کنند و از وضعيت معيشت مردم بي خبرند.  وي ادامه داد: بطور مثال وضعيت دلار و سکه نسبت به آن زمان بسيار بدتر شده است و من مي‌توانم با عدد و رقم ثابت کنم که اگر اين مجلس نبود وضعيت کشور بسيار بهتر از امروز بود. اين نماينده ادوار مجلس ادامه داد: برخي از اتفاقات توسط شخص رئيس مجلس رخ داد و حتي صداي نمايندگان را نيز درآورد، يعني آش آنقدر شور شد که صداي هم کيشان خود را هم درآورد و آن اين بود که بعد از تصويب بودجه در آن دست بردند.
وي تصريح کرد: حدود دو سال قبل الياس نادران از اصولگرايان نامدار فرياد زد که چرا در حال گذاشتن بدعت نامناسب هستيد و رئيس و هيات رئيسه بعد از تصويب در صحن مجلس در لايحه بودجه دست مي‌برند و ميلياردها تومان را جابجا مي‌کنند.
خباز خاطرنشان کرد: در اولين سالي که دولت سيزدهم آمد بودجه جاري کشور حدود 400 هزار ميليارد تومان (همت) بود. اصلاحيه اي مجلس بر روي لايحه دولت زدند و به 900 هزار ميليارد تومان افزايش دادند. کشوري که درآمدي نفتي حداقل دارد و درآمد ديگري ندارد و دخل و خرج يکي نيست بايد، خرج را کمتر و بودجه کشور محدودتر کند اما برخلاف آن عمل شد. وي تصريح کرد: آنها مي‌گفتند که اگر دولت نيز با ما همسو شود، بهترين مديران را انتخاب مي‌کنيم و ديديد که ضعيف‌ترين مديران بر سرکار آمدند.
 اين اقتصاد دان ادامه داد: درباره اتفاقاتي که بورس رخ داد و قول دادند که ظرف يک هفته مشکل بورس را حل کنند و ديديم که امروز بدترين شرايط  بر بورس کشور حاکم است. درباره مشکل مسکن قول دادند که مجلس و دولت با کمک يکديگر سالي يک ميليون مسکن را ايجاد کنند.
متاسفانه ولي امروز در تهران مردم به جايي رسيده‌اند که ديگر توان زندگي کردن در اين شهر را ندارند و به حاشيه‌هاي تهران کوچ کردند و خانه‌داري از حالت خانه داشتن به پشت بام خوابي و يا زير زمين‌هاي نمور و در شرايط بسيار بدزندگي کردن را تجربه مي‌کنند. وي تصريح کرد: امروز اگر مي‌بينيد انتخابات استارت زده شده ولي بازار انتخابات سرد سرد است،  يکي از دلايل عمده آن عملکرد نامناسب مجلسي بود که قول‌هاي فراواني داد ولي دوصد گفته چون نيم کردار نيست.
با نگاه پايداري، حتي حضرت علي هم نمي‌توانست 4 سال حکومت کند
وي درباره عملکرد جبهه پايداري و آينده اين افراد با اشاره به حديثي از حضرت علي  که مي‌گويد «الْجَاهِلَ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطا- ديده نمى‌شود نادان مگر، آنکه تندرو است (از حدّ و اندازه خود مى‌گذرد) يا کند رو) بحدّ و اندازه خود نمى‌رسد).»، ادامه داد: به کسانيکه روش‌هاي غيرمنطقي افراطي را سرلوحه کارهاي خود قرار دادند بايد گفت که اين روش محکوم به فناست و تجربه انسان‌هاي عاقل هم نشان مي‌دهد که وقتي تندروي وجود داشته باشد، طبع انسان با آن مخالف است و روز به روز افراد عاقل از اطراف افراد تندرو پراکنده خواهد شد.
اين فعال سياسي
*اين دولت، دولت دوم آقاي احمدي نژاد است و اين افراد روزي حرف‌هاي ما را مي‌شنوند که تمامي‌پل‌هاي پشت سر خود را خراب کردند
اصلاح طلب افزود: اولين روزي که امام خميني (ره) فرمودند جمهوري اسلامي، بزرگ اين افرادي که امروز پايداري هستند گفت «حکومت اسلامي» و امام (ره) فرمودند «جمهوري اسلامي‌نه يک کلمه کم و نه يک کلمه زياد» ولي اين افراد به حاکميت مردم اصلا معتقد نيستند و خداوند حق انتخاب و حق زندگي را به مردم داده است و حاکميت ملي از آن مردم است و تمامي‌چيزها ذيل حاکميت ملي تعريف مي‌شود و اين نگاه در بين پايداري بسيار کم رنگ است.
وي اظهار داشت: بهترين نمونه آن اين بود که لايحه عفاف و حجاب، 15 ماده داشت ولي کميسيون در سيطره پايداري‌ها آن را به 81 ماده افزايش داد. خباز افزود: نگاه اين افراد سختگيرانه است، نگاه مردم داري و مردمسالاري نيست و اين با اين نگاه ببينيم، حتي اميرالمومنين نيز نمي‌توانست بيش از 4 سال حکومت کند و الگوي حکومت علوي را به ما ارايه کند. بنابراين نگاهي که مردم همکاره هستند در بين جبهه پايداري بسيار ضعيف است.
عملکرد دولت در سياست داخلي و خارجي ضعيف است
وي همچنين درباره عملکرد شوراي نگهبان و دولت نيز گفت: متاسفانه دولتمردان حاضر به انجام هيچگونه نظرسنجي نيستند چون مي‌دانند نظرسنجي‌ها نشان دهنده نارضايتي مردم است، نظر به انجام يک مصاحبه آزاد که خبرنگاران بدون دغدغه سوالات خود را بپرسند در دولت وجود ندارد.
اين نماينده پيشين مردم خواف در مجلس تصريح کرد: فکر مي‌کنم که مردم خيلي بيش از گذشته نسبت به دولت نظر مثبتي ندارند و دولت در عملکرد خود در سياست خارجي و داخلي بسيار ضعيف بوده و درنهايت در تامين رضايت مردم ناتوان بوده است. البته شايد دليل آن اين بود که کسانيکه به مصدر امور آوردند از کمترين دانش اداره کشور بي‌بهره‌اند.
وي توضيح داد: يعني وزير و معاون وزرايي را منصوب کردند که کمترين اطلاع از آن وزارتخانه ندارد. درصورتيکه آقاي رئيسي گفته بود که اقتصاد دانان را به خط مي‌کنم که البته حرف نامناسبي هم بود زيرا اقتصاد دانان که سرباز شما نيستند که به خط شوند و بايد فرش قرمز براي آنها پهن کرد ولي همين حرف را هم اجرا نکردند. خباز خاطر نشان کرد: به جاي اينکه به حرف مردم توجه کنند، وزرا و مديران ضعيف و کم توان انتخاب کردند که توان کار ندارند. و کسانيکه توان انجام کار ندارند، در مرحله اول نبايد خودش مسئوليت بپذيرد و ثانيا نبايد به وي پيشنهاد کرد، ولي متاسفانه امروز با دولت و مديراني ضعيف مواجه هستيم که مي‌خواهند مانند اول انقلاب تجربه بدست آورند. وي ادامه داد: من مخالف حضور نيروي جوان نيستم اما نيروهاي جوان بايد در کنار افراد باتجربه کار کنند تا بعد از مدتي فرمان را به دست آنها سپرد.
شرايط امروز کشور غيرقابل دفاع است
وي درباره آينده کشور طي دوسال آينده گفت: ما نظرات خود را در مصاحبه‌هاي مختلف براي بهبود امور بيان کرده ايم، اما گوش شنوايي نبوده است. اينکه مي‌گويند ما بين مردم هستيم درست نيست زيرا يک مسئول با مجموعه‌اي محافظين در ميان مردم خاصيتي براي درک مشکلات مردم ندارد، مهم اين است که مردمي‌که از شرايط بسيارسخت اقتصادي رنج مي‌برند و به نظر مرکز پژوهش‌هاي مجلس و برخي از دولتمردان فعلي حدود 30 ميليون زير خطر فقر هستند، بتوانند شرايط اقتصادي مناسبي را درک کنند به همين دليل اين دولت ديگر دفاعي براي خودش ندارد. خباز با تاکيد بر اينکه شرايط امروز کشور غيرقابل دفاع است، افزود: اميدواريم روزي به سر حساب بيايند و براساس آمار و ارقامي‌که از سوي مراکز دولتي ارايه مي‌شود اکتفا نکنند، حتي خود اين آمار از نظر اقتصادي، نشان دهنده آينده خوبي نيست. ميزان پول پرقدرت و بدون پشتوانه اي که توسط دولت چاپ و به جامعه تزريق شده به اندازه چندين دهه گذشته است و همين موضوع باعث افزايش تورم خواهد شد.وي افزود: به نظرم اين دولت دولت دوم آقاي احمدي‌نژاد است و اين افراد روزي حرف‌هاي ما را مي‌شنوند که تمامي‌پل‌هاي پشت سر خود را خراب کردند، چون گويا آقايان به مسايل علمي ‌اعتقادي ندارند.
کد مطلب: 211522
برچسب ها: محمدرضا خباز
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *