۰
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۵
گانتس بدون اطلاع نخست وزير اسرائيل به ديدار مقامات آمريکا رفته است

شورش عليه نتانياهو در واشنگتن

اوضاع در کابينه جنگ اسرائيل اصلا خوب نيست. «بنيامين نتانياهو» نخست وزير اسرائيل پس از شکست در رسيدن به اهداف خود مبني بر از بين بردن جنبش حماس و آزاد کردن اسرا با وجود گذشت 150 روز از جنگ، حالا بر سر ميز مذاکره غيرمستقيم با فلسطيني‌ها نشسته و براي امتيازگيري تقلا مي‌کند.
شورش عليه نتانياهو در واشنگتن
گروه بينالملل  - سميرا عبدالملکي: اوضاع در کابينه جنگ اسرائيل اصلا خوب نيست. «بنيامين نتانياهو» نخست وزير اسرائيل پس از شکست در رسيدن به اهداف خود مبني بر از بين بردن جنبش حماس و آزاد کردن اسرا با وجود گذشت 150 روز از جنگ، حالا بر سر ميز مذاکره غيرمستقيم با فلسطيني‌ها نشسته و براي امتيازگيري تقلا مي‌کند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،نتانياهو تلاش مي‌کند بازي مذاکرات را به زمين حماس بکشاند اما «اسامه حمدان» عضو دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) تاکيد کرد: «به دشمن صهيونيستي و آمريکا اطمينان مي‌دهيم آنچه را که در ميدان نبرد نتوانستند بدست بياورند، از طريق دسيسه‌هاي سياسي نيز نخواهد توانست به دست آورند.»
شهر قاهره هم اکنون کانون رايزني ميانجيگران براي رسيدن به توافقي براي برقراري آتش بس در نوار غزه و مبادله اسيران بين مقاومت فلسطين و رژيم صهيونيستي است. يک هيات از جنبش حماس روز يکشنبه وارد مصر شد.اسرائيل اعلام ليست اسيران زنده خود در نزد حماس را به عنوان پيش شرط مشارکت در مذاکرات اعلام کرده است. روزنامه راي اليوم به نقل از منابعي سياسي در قاهره نوشت که طرف‌ها روي مدت آتش بس در غزه و آزادي اسيران توافق کرده اند اما مهمترين موضوعات باقيمانده بحث خروج نظاميان صهيونيست از شمال غزه و بازگشت آوارگان فلسطيني از جنوب به شمال نوار غزه است. دولت آمريکا به طوري جدي به دنبال توافق آتش بس موقت در غزه است زيرا متوجه تاثير مستقيم تداوم جنگ بر شانس بايدن براي انتخابات رياست جمهوري آمريکا است.
استعفا در فرماندهي ارتش اسرائيل
به موازات ناکامي رژيم صهيونيستي در کسب موفقيت، اختلافات داخلي در کابينه و شوراي جنگ تشديد شده است. بني گانتس (وزير جنگ سابق رژيم صهيونيستي) و يوآو گالانت (وزير جنگ کنوني رژيم صهيونيستي) با نتانياهو بگومگوهاي متعددي داشته اند.  از سوي ديگر،شبکه 14 اسرائيل گزارش داد که برخي مقامات بلندپايه نظامي و يگان اطلاعات ارتش رژيم صهيونيستي استعفا کردند. استعفاي دسته جمعي اين افسران ناشي از اعتراض آنها به روند عمليات و جنگ بوده است.اين گزارش در ميان افراد مستعفي، نام دانيل‌هاگاري سخنگوي ارتش به چشم مي‌خورد.
شبکه 12 تلويزيون رژيم صهيونيستي 13 بهمن ماه اعلام کرد که رؤساي ستاد کل ارتش، شعبه اطلاعات نظامي ارتش، شاباک (امنيت داخلي) و فرمانده منطقه جنوبي ارتش تصميم گرفتند به محض پايان جنگ در غزه استعفا دهند. همچنين رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي 27 بهم ماه گزارش دادند، هزاران نفر از نيروهاي پليس اين رژيم پس از عمليات طوفان الاقصي در هفتم اکتبر گذشته به استعفا و بازنشستگي پيش از موعد تمايل پيدا کرده‌اند.
جنجال سفر بني گانتس
در اين ميان،سفر بدون هماهنگي بني گانتس به واشنگتن مورد توجه قرار گرفته است. لس آنجلس تايمز مي‌نويسد؛ «سفر بني گانتس، يک رقيب سياسي ميانه رو براي نتانياهو که پس از آغاز جنگ در 7 اکتبر به کابينه جنگ دولت وي پيوست، در حالي انجام مي‌شود که اختلافات ميان «جو بايدن» رئيس جمهوري آمريکا و نتانياهو بر سر چگونگي کاهش رنج فلسطيني‌ها در غزه و برنامه پس از جنگ براي اين منطقه افزايش يافته است.»يکي از مقامات حزب راست افراطي ليکود به رهبري نتانياهو گفت که سفر گانتس بدون اجازه نخست وزير اين رژيم انجام شده است.اين مقام که خواست نامش فاش نشود، افزود که نتانياهو «گفتگوي جدي» با گانتس داشته و به او گفته است که «اسرائيل فقط يک نخست وزير» دارد. به گفته حزب وحدت ملي اسرائيل، گانتس قرار است با کامالا هريس، معاون رئيس جمهور آمريکا و جيک ساليوان مشاور امنيت ملي اين کشور ديدار کند. پيامي از جانب دولت آمريکا به نتانياهو است و اينکه متوجه اهداف نتانياهو شده است که در راس آن، ايفاي نقش در شکست خوردن بايدن در انتخابات رياست جمهوري به نفع دونالد ترامپ است. واکنش نتانياهو به سفر گانتس به واشنگتن و دور زدن او، دستور دادن به سفارت رژيم صهيونيستي در واشنگتن براي عدم ارائه خدمات به گانتس و هيات همراه او بود.
امکان سقوط نتانياهو
نظرسنجي شبکه 13 اسرائيل نشان مي‌دهد که درصورت برگزاري انتخابات زودهنگام پارلماني در سرزمين‌هاي اشغالي، حزب «اتحاد» به رهبري بني گانتس بيشترين بهره را خواهد برد و اين حزب 39 کرسي در کنست (پارلمان) تصاحب خواهد کرد که فاصله آن با نزديک‌ترين رقبايش، 22 کرسي خواهد برد.
بر اساس اين نظرسنجي، حزب بني‌گانتس از مجموع 120 کرسي کنست 39 کرسي را به دست خواهد آورد و انتخابات پيروز خواهد شد؛ درحالي که حزب ليکود به رهبري نتانياهو تنها 17 کرسي به دست مي‌آورد و با اختلاف، در رتبه دوم قرار خواهد گرفت.
اين نظرسنجي نشان مي‌دهد که حزب «يش عتيد» به رهبري «يائير لاپيد» رئيس اپوزيسيون رژيم صهيونيستي نيز روند کاهشي داشته و تنها 12 کرسي را تصاحب مي‌کند و حزب «عوتسما يهوديت» به رهبر «ايتامار بن گوير» وزير تندرو امنيت داخلي رژيم صهيونيستي 9 کرسي در کنست را در اختيار خواهد گرفت. حزب موسوم به «اسرائيل خانه ما» به رهبري «آويگدور ليبرمن» و حزب ديني «شاس» به رهبري «ارييه ادرعي» هر دو باهم 9 کرسي را تصاحب مي‌کنند.
حزب «يهودت هتوراه» 7 کرسي، «صهيونيسم ديني» 5 کرسي، «ليست يکپارچه عربي» 5 کرسي و احزاب «ميرتس» و ائتلاف «جبهه عربي براي تغيير» هر کدام 4 کرسي به دست خواهند آورد. در اين نظرسنجي همچنين درخصوص هدف نتانياهو از طولاني کردن مدت جنگ غزه 53 درصد صهيونيست‌ها معتقدند که نخست وزير اين رژيم با اين کار به دنبال نجات آينده سياسي خود است و تنها 35 درصد معتقدند که او به دنبال نابودي جنبش حماس است.
شورش اعضاي کابينه جنگ عليه نتانياهو آغاز شده و رقيب او بني گانتس در نظرسنجي‌ها جلو افتاده است و اعتماد صهيونيست‌ها و دولت آمريکا را جلب کرده است. اين فقط پايان ماجرا نيست و سفر گانتس از واشنگتن به لندن به اين سفر بُعد سياسي بسيار آزاردهنده و خطرناکي براي نتانياهو داده است.
اين اوضاع گواهي مي‌دهد که حرکت به سمت آتش بس نياز آمريکا و جامعه بين‌المللي است و احتمالا طي روزهاي آتي شاهد توافق ميان مقاومت فلسطين و رژيم صهيونيستي با وجود موانع و تعلل و مانورهاي نتانياهو باشيم و کاملا عيان است که دولت آمريکا به دنبال بسته شدن توافق از طريق فشار گسترده بر نتانياهو است و همين موضوع خشم او را برانگيخته است.
کد مطلب: 212760
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *