۰
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
«مردم سالاری» تغييرات نمايندگان در مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را بررسی می کند

آنهايی که رفتند، آنهايی که ماندند

انتخابات دوازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و ششمين دوره خبرگان رهبري روز جمعه 11 اسفندماه برگزار شد و با پايان يافتن شمارش آراي حوزه‌هاي انتخابيه در دو مجلس خبرگان و شوراي اسلامي ترکيب نمايندگان مشخص شد.
آنهايی که رفتند، آنهايی که ماندند
گروه سياسي-خاطره ميرزا: انتخابات دوازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و ششمين دوره خبرگان رهبري روز جمعه 11 اسفندماه برگزار شد و با پايان يافتن شمارش آراي حوزه‌هاي انتخابيه در دو مجلس خبرگان و شوراي اسلامي ترکيب نمايندگان مشخص شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در اين دوره علي رغم تصويب قانون جديد انتخابات در دقيقه 90 و حذف گسترده نامزدهاي اصلاح طلب بازهم انتخابات را به سمت و سوي اصولگرايي تندرو سوق دادند و نمايندگاني جاي خود را به ديگران دادند که افراد راديکالي هستند.
ميزان مشارکت در اين دوره از انتخابات همانند دوره گذشته و حتي کمتر بود و همين موضوع نشان داد که همچنان مردم از عملکرد دولت و ديگر بخش‌هاي حاکميت معترض هستند و نارضايتي خود را با راي اعتراضي اعلام کردند.
براساس نتايج نهايي اعلام شده 90 نفر در مرحله دوم که ارديبهشت ماه برگزار مي شود، براي حضور در ساختمان هرمي بهارستان رقابت خواهند کرد و خود را دوباره در معرض راي مردم قرار خواهند داد.
در اين انتخابات يک هزار و 218 حوزه انتخابيه اصلي و فرعي و حدود 59 هزار شعبه اخذ راي در 31 استان در نظر گرفته شد که 15 هزار شعبه سيار و 44 هزار شعبه ثابت بودند که در21 حوزه انتخابيه از 15 استان انتخابات مجلس شوراي اسلامي به دور دوم کشيده شد.
مرحله دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي
براساس اعلام ستاد انتخابات کشور، 245 منتخب به مجلس شوراي اسلامي راه يافتند و در 21 حوزه انتخابيه، براي تعيين صاحبان 45 کرسي، به دور دوم راه يافتند.
در مجموع 90 نامزد انتخابات دوازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي، ارديبهشت ماه 1403 براي کسب 45 کرسي با يکديگر رقابت مي کنند.
که اين افراد در حوزه‌هاي مختلف شامل استان آذربايجان شرقي، حوزه‌هاي انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسکو ميان علي جعفري آذر، عليرضا منادي، جواد عبادي، علي آجودان‌زاده، رضا صديقي، محمدحسين فرهنگي، سيد محمدرضا ميرتاج الديني و عليرضا نوين، شبستر محمود طاهري و حسين قياسي و ميانه مهدي اسماعيلي و مرتضي حسيني خواهد بود.
استان اردبيل؛ حوزه انتخابيه پارس آباد، بيله سوار و اصلاندوز اميدعلي رعنائي بيله‌سوار و ابراهيم فهيمي، استان اصفهان؛ حوزه‌هاي انتخابيه سميرم شامل رحيم کريمي و محمد موسوي و لنجان ميان حسين رجايي و علي کيايي و البرز؛ کرج ميان علي شيرين‌زاد و مصطفي سعيدي‌سيرائي، خراسان جنوبي؛ بيرجند و درميان و خوسف ميان علي مولوي‌ حقيقي و سيدحسن هاشمي و خراسان رضوي؛ مشهد و کلات ميان احسان عظيمي‌راد، کاظم معتمدي، حسنعلي اخلاقي و جواد کريمي قدوسي و خوزستان؛ آبادان ميان جواد سعدون زاده، صادق کمايي، سيدمحمد مولوي و سيد امير موسوي و رامهرمز و رامشيرميان ابراهيم متينيان و اميرحسين نظري است.
استان زنجان و شهر زنجان و طارم ميان نبي الله محمدي و محمد اسماعيلي و در شهر خدابنده ميان سعيد رفيعي و احمد بيگدلي، استان فارس و شهرستان مرودشت ميان اسفنديار عبدالهي و سيروس سجاديان، شهر شيرازميان عليرضا پاک‌فطرت، ابراهيم عزيزي، اسماعيل حسيني و رحمت‌الله مرزوقي،استان کرمانشاه؛ شهر کرمانشاه ميان  عبدالرضا مصري، جهانبخش اميني، ابراهيم رحيمي زنگنه و فضل الله رنجبر و استان گلستان در شهر گنبدکاووس ميان عبدالحکيم آق کاکلي و قرجه طيار برگزار مي شود.
همچنين در استان لرستان و شهر خرم آباد و دوره ميان محمدرضا ملک‌شاهي، رضا سپه‌وند، قدرت‌الله ايماني و هادي هاشمي‌نيا، استان مازندران و شهر قائمشهر، سوادکوه و جويبار ميان عمران عباسي، مصطفي معلمي، کمال عليپور و علي کشوري، استان همدان و حوزه انتخابيه ملاير ميان حسين احمدي و احمد آريايي‌نژاد رقابت در دور دوم برگزار مي شود.
در استان تهران و شهر تهران نيز رقابت ميان نفر 15 ليست تا 46 است که شامل احمد نادري، ابراهيم عزيزي، پيمان فلسفي، سميه رفيعي، ابوالفضل ظهره‌وند، حسين نجابت، عبدالحسين روح‌الاميني، محمد سراج، ابوالقاسم جراره، زهره سادات لاجوردي، زينب قيصري، عليرضا سليمي، زهره طبيب‌زاده نوري، ريحانه اخلاقي، صالح اسکندري، محمدحسين حسين‌زاده بحريني، مرتضي محمودي، حسن خجسته باقرزاده، مهدي عسگري، مجتبي زارعي، بيژن نوباوه، سميه گلپور چمرکوهي، علي‌اصغر پورمحمدي، علي طهراني مقدم، نظام‌الدين موسوي، فاطمه قاسمپور، حسين صمصامي، مجتبي رحماندوست، عطا بهرامي، مهدي شريفيان، سعيد آجرلو و غلامحسين رضواني خواهد بود.
در ليست 30 نفره تهران سيد‌مصطفي ميرسليم و سيد‌رضا تقوي به دليل شرط سني از حضور در انتخابات باز ماندند، احسان خاندوزي به دولت سيزدهم رفت، الياس نادران در انتخابات شرکت نکرد و ابوالفضل عمويي نيز از کانديداتوري مجلس اعلام انصراف کرد.
در حالي است که در يازدهمين دوره انتخابات مجلس، مجتبي ذوالنوري، احمد اميرآبادي و عليرضا زاکاني از حوزه انتخابيه قم وارد مجلس شدند. زاکاني براي حضور در شهرداري تهران از نمايندگي مجلس انصراف داد و اميرآبادي فراهاني نيز از کانديداتوري در انتخابات مجلس دوازدهم منصرف شده بود.
در حوزه انتخابيه نقده اشنويه، علي زنجاني حسنلويي جاي خود را به عبدالکريم حسين‌زاده عضو فراکسيون اقليت مجلس نهم داد. همچنين احد بيوته جاي کاظم موسوي نماينده کنوني اردبيل را در مجلس آتي گرفت. شهباز حسن‌پور بيگلري، نماينده مردم سيرجان نيز در مجلس يازدهم حوزه انتخابيه خود را تغيير داد و توانست از حوزه انتخابيه کرمان به مجلس دوازدهم راه يابد. مجيد دوستعلي منتخب ديگر مردم کرمان در اين انتخابات است. بر اين اساس محمدرضا پور‌ابراهيمي، رئيس کميسيون اقتصادي مجلس، نفر سوم اين انتخابات شد و نتوانست به مجلس دوازدهم راه يابد همچنين محمدرضا باهنر با کسب رتبه چهارم در اين حوزه از راهيابي به مجلس دوازدهم بازماند.
در حوزه انتخابيه سراب مجيد نصيرپور، نماينده اصلاح‌طلب مجلس هشتم‌ نيز توانست به مجلس دوازدهم راه يابد. همچنين سيد‌فريد موسوي، ديگر نماينده اصلاح‌طلب تهران در مجلس دهم از حوزه انتخابيه مراغه به مجلس دوازدهم راه يافت و جايگزين علي عليزاده شد.
علاءالدين بروجردي نماينده مجلس‌هاي ششم، هفتم، هشتم، نهم، دهم و رئيس کميسيون امنيت ملي مجلس از حوزه انتخابيه لارستان، ‌خنج، گراش‌ به مجلس دوازدهم راه پيدا کرد. همچنين غلامرضا تاجگردون، نماينده اصلاح‌طلب دوره‌هاي نهم و دهم گچساران که اعتبار‌نامه‌اش در مجلس يازدهم از سوي نمايندگان رد شد، به عنوان منتخب مردم در مجلس دوازدهم انتخاب شد. مهرداد بائوج لاهوتي، نماينده لنگرود در دوره‌ هشتم، نهم و دهم مجلس که با تفاوتي اندک در انتخابات مجلس يازدهم شکست خورده بود نيز توانسته به مجلس دوازدهم راه يابد. حسن قشقاوي نماينده دوره‌هاي چهارم و ششم و سفير ايران در اسپانيا نيز توانست با پيروزي در انتخابات از حوزه انتخابيه رباط‌ کريم و بهارستان جاي حسن نوروزي را بگيرد.
اما علي‌اصغر عنابستاني، نماينده سبزوار که با سيلي زدن به سرباز پليس راهور شناخته شد، نتوانست به مجلس دوازدهم راه پيدا کند. بر اين اساس محمدرضا محسني ثاني توانست جاي او را در مجلس دوازدهم تصاحب کند. محمدمهدي شهرياري نماينده اصلاح طلب دوره هشتم مجلس و استاندار آذربايجان غربي در دولت روحاني، منتخب مردم بجنورد در مجلس دوازدهم شد. همچنين هادي قوامي نماينده دوره‌هاي هشتم و نهم و دهم مجلس بعد از يک دوره غيبت، توانست در حوزه انتخابيه اسفراين بام و صفي آباد پيروز شود و به دوره دوازدهم مجلس راه پيدا کند. احمد بخشايش اردستاني نماينده دوره نهم مجلس نيز توانست در حوزه انتخابيه اردستان پيروز شود. زهرا سعيدي مبارکه نماينده مجلس دهم هم توانسته بار ديگر از حوزه انتخابيه مبارکه به مجلس راه يابد.
مجلس خبرگان رهبري
انتخابات مجلس خبرگان رهبري نيز با حاشيه‌هاي فراواني همراه بود از رد صلاحيت حسن روحاني که مي توان گفت مهمترين اقدام شوراي نگهبان در اين دوره از انتخابات بود تا رد صلاحيت سيد محمود علوي وزير اطلاعات دو دولت پيشين و رد و سپس تاييد صلاحيت مصطفي پور محمدي از شگفتي‌هاي پيش از برگزاري انتخابات بود. مرحوم آيت الله امامي کاشاني ديگر نماينده تهران در مجلس خبرگان نيز انصراف داده بود. در انتخابات ششمين دوره مجلس خبرگان رهبري 144 نامزد تاييد صلاحيت شده خبرگان رهبري براي تصاحب 88 کرسي مجلس خبرگان رهبري وارد رقابت شدند. رقابتي که در نتيجه آن برخي نمايندگان فعلي ابقا شدند اما برخي نيز بودند که رأي اعتماد مردم را نگرفتند تا منتخباني ديگر روانه مجلس خبرگان ششم شوند.
گفته مي شود از ميان 58 نماينده فعلي مجلس خبرگان رهبري که مُهر تاييد صلاحيت شوراي نگهبان بر پرونده کانديداتوري شان در انتخابات مجلس ششم خورده بود، 48 نماينده در مجلس ماندگار شدند و رأي لازم را از مردم گرفتند.
بررسي نتايج صندوق‌هاي رأي نشان مي دهد که مردم در 6 استان البرز، زنجان، سمنان، گلستان، چهارمحال بختياري و هرمزگان، نمايندگان ديگري را به عنوان منتخب خود روانه مجلس خبرگان ششم کرده‌اند. نمايندگان منتخب اين استان‌ها حسين ردائي و محمدرضا فلاح تفتي در البرز؛ جواد جعفري در زنجان؛ سيدمحمدمهدي ميرباقري در سمنان؛ آقايان کمال آخوند غراوي و سيدمحسن طاهري در گلستان؛ عبدالله کيواني هفشجاني در چهارمحال بختياري و محسن ابراهيمي در استان هرمزگان هستند. علاوه بر 48 نماينده مجلس پنجم خبرگان رهبري که بر کرسي‌هاي خود در مجلس ششم خبرگان ابقا شده‌اند، دوره ششم ميزبان تعدادي از نمايندگان جديد از 24 استان کشور خواهد بود که شامل سيمحمدعلي آل هاشم، جواد حاجي زاده کلجاهي و سيدباقر بنابي از استان آذربايجان شرقي؛ محمدحسين بياتي از آذربايجان غربي؛ يدالله صفري از اردبيل؛ سيدسعيد حسيني و مصطفي حسناتي نجف آبادي از اصفهان؛ حسين ردائي و محمدرضا فلاح تفتي از البرز؛ وعد مرادبيگي از ايلام؛ آقايان محمود رجبي، غلامعلي صفائي، محمدعلي موسوي جزائري، غلامعلي نعيم آبادي، محمود محمدي عراقي، عبدالجواد ابراهيمي فر، سعيد صلح ميرزايي و محمدرضا ناصري از استان تهران؛ عبدالله کيواني هفشجاني از چهارمحال بختياري؛ سيدمجتبي حسيني از خراسان رضوي؛ آقايان اميررضا هدايي، ابوالحسن حسنزاده و حسين رفيعي از استان خوزستان؛ جواد جعفري از زنجان؛ سيدمحمدمهدي باقري از سمنان؛ عبدالرحمن رائفي از سيستان و بلوچستان؛ سيدمحمدعلي مدرسي طباطبائي و سيدعليرضا دانا از استان فارس؛ حسين مظفري از قزوين؛ اقبال بهمني از کردستان؛ احمد شيخ بهائي از کرمان؛ مصطفي علما از کرمانشاه؛ کمال آخوند غراوي و سيدمحسن طاهري از گلستان؛ آقايان رسول فلاحتي و احمدعلي يوسفي از گيلان؛ محمدباقر محمدي از مازندران؛ علي عباسي از استان مرکزي؛ محسن ابراهيمي از هرمزگان و حبيب الله شعباني موثقي از همدان، مهمانان جديد ساختمان مجلس خبرگان رهبري هستند.
همچنين بايد از 2 داوطلب ششمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري نام برد که حوزه انتخابيه خود را تغيير داده و از حوزه اي ديگر در مجلس خبرگان ششم حضور دارد. محمدعلي موسوي جزائري نماينده استان خوزستان در مجلس پنجم خبرگان است که در اين دوره از انتخابات از حوزه تهران ثبت نام کرده بود. محمود محمدي عراقي نيز نماينده استان کرمانشاه در مجلس پنجم است که کانديداي ششمين دوره از انتخابات خبرگان از حوزه انتخابيه تهران شد.
در ميان کانديداهاي حذف شده، چهره‌هاي شاخصي به چشم مي خورد که از راهيابي به خبرگان بازماندند؛ از جمله آنها مصطفي پورمحمدي، حميد حوالي شهرياري، علي رازيني و هادي صادقي از استان تهران و سيدمحمدرضا مدرسي مصلي از خراسان رضوي را مي توان نام برد.
از سوي ديگر، در ميان کانديداهاي حذف شده اين دوره از انتخابات مجلس خبرگان رهبري، 10 نماينده فعلي خبرگان نيز ديده مي شود. اما مهمترين آنها آيت الله صادق آملي لاريجاني بود که از حوزه انتخابيه مازندران داوطلب شد، از راهيابي به دور ششم خبرگان جا ماند. محسن اسماعيلي، تنها نماينده غيرمعمم مجلس پنجم خبرگان که در اين دوره نيز بار ديگر از حوزه انتخابيه تهران کانديدا شده بود، نتوانست آراء کافي براي ورود به خبرگان را کسب کند.
علاوه بر آنها جواد مجتهد شبستري از آذربايجان غربي؛ عبدالمحمود عبداللهي از اصفهان؛ محسن کازرون از البرز؛ عليرضا اسلاميان از چهارمحال بختياري؛ مجيد تلخابي از قزوين؛ محمد بهرامي خوشکار از کرمان؛ سيدعبدالهادي حسيني شاهرودي از گلستان و غياث الدين طه حسين از استان همدان نمايندگان فعلي ديگري بودند که با مجلس ششم خبرگان رهبري
خداحافظي کرده‌اند.
کد مطلب: 212757
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *