۰
سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
«محمود صادقی» در گفت‌وگو با «مردم سالاری» تشريح کرد

مجلس دوازدهم حداقلی تر از مجلس يازدهم

دليلی برای افزايش مشارکت مردم وجود نداشت
انتخابات مجلس دوازدهم و مجلس خبرگان با همه رد صلاحيت‌ها و حواشي برگزار شد، انتخاباتي که به اعتقاد بسياري انتخابات درون جناحي براي اصولگرايان بود. 
مجلس دوازدهم حداقلی تر از مجلس يازدهم
گروه سياسي - مانيا شوبيري: انتخابات مجلس دوازدهم و مجلس خبرگان با همه رد صلاحيت‌ها و حواشي برگزار شد، انتخاباتي که به اعتقاد بسياري انتخابات درون جناحي براي اصولگرايان بود. 
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در انتخابات مجلس دوازدهم و مجلس خبرگان نيز مانند دو انتخابات گذشته جاي حضور پرشور مردم خالي بود. مردمي که گويا عطاي صندوق‌هاي راي را به لقايش بخشيده‌اند و به اين نتيجه رسيده‌اند که راي آنها تغييري در شرايط زندگي‌شان ايجاد نمي‌کند؛ حال اصولگرايان صحنه گردان انتخابات باشند يا اصلاح‌طلبان برايشان فرقي نمي‌کند؛ مهم سفره آنهاست که روز به روز کوچک‌تر مي‌شود.
محمو صادقي در گفت وگو با مردم سالاري تاکيد کرد که در مقايسه با دو انتخابات قبل يعني مجلس و رياست جمهوري هيچ دليلي براي افزايش مشارکت مردم وجود نداشتنه تنها اتفاقي در جهت ترغيب و افزايش مشارکت رخ نداده بود، بلکه دلايلي هم براي افزايش نارضايتي مردم اتفاق افتاده بود! همه مشاهدات نشان مي‌داد که شاهد انتخاباتي کم فروغ خواهيم بود.
صادقي تاکيد کرد که مردم به اين انتخابات روي خوشي نشان نداده‌اند و کساني هم که با اين نصاب از آرا به مجلس مي‌روند با مردم فاصله زيادي دارند و نمي‌توانند همه مردم را نمايندگي کنند. او معتقد است که بايد منتظر باشيم تا ناکامي‌هاي مجلس يازدهم توسط مجلس دوازدهم پيگيري و اجرا شود.
صادقي در اين گفت‌گو به تحليل آراي باطله نيز اشاره کرد و نگاهي نيز به آينده و انتخابات رياست جمهوري داشت؛ مشروح اين گفت‌وگو را در ادامه مي‌خوانيد:
محمود صادقي، فعال سياسي اصلاح طلب در گفت‌وگو با مردم سالاري با اشاره به اينکه نتايج انتخابات مجلس دوازدهم قابل پيش بيني بود، گفت: نظرسنجي‌هاي که صورت گرفته بود و مشاهدات ميداني کاملا نشان مي‌داد که انتخابات کم فروغي را شاهد هستيم.
صادقي با اشاره به اينکه از همان مرداد ماه که وزارت کشور شتاب زده شروع به اجراي قانون جديد انتخابات کرد و روند ثبت‌نام‌ها و پيش ثبت نام‌ها مشخص بود اين انتخاباتي نيست که بتواند مشارکت جدي را رقم بزند، خاطر نشان کرد: هم مشارکت ثبت نام کنندگان به عنوان نامزد انتخابات و هم از جهت مشارکت مردم به عنوان راي دهنده، نظرسنجي‌ها همين اعداد و ارقام را پيش بيني کرده بود.
وي با تاکيد بر اينکه جامعه نيز بيانگر اين موضوع بود که در مقايسه با دو انتخابات قبل يعني مجلس و رياست جمهوري هيچ دليلي براي افزايش مشارکت مردم وجود نداشت، افزود: نه تنها اتفاقي در جهت ترغيب و افزايش مشارکت رخ نداده بود، بلکه دلايلي هم براي افزايش نارضايتي مردم اتفاق افتاده بود. عملکرد مجلس يازدهم و حوادث سال1401 دلايلي بودند که مي‌شد پيش بيني کرد انتخابات با کمترين نصاب 4 دهه برگزار مي‌شود.
صادقي با بيان اين نکته که ترکيب مجلس دوازدهم محصول عدم مشارکت اکثريت مردم است گفت: طبيعتا با همين شاخص مي‌توان گفت که مجلسي حداقلي‌تر از مجلس يازدهم که فاصله زيادي با مطالبات و انتظارات اکثريت مردم دارد، جايگزين مجلس فعلي مي‌شود.
به گفته وي مجلس دوازدهم را مي‌توان ادامه مجلس يازدهم دانست، با کاهش محبوبيت بيشتر، تندرو تر شدن و بيشتر فاصله گرفتن از مطالبات مردم.
اين فعال سياسي اصلاح طلب با بيان اينکه رقابت درون جناحي که بين اصولگرايان وجود داشت، در غياب مردم به نفع قشر تندروتر اصولگرايان رقم خورد، گفت: اين موضوع را در آراي تهران به صورت نمادين مي‌توان ديد؛ قاليباف در رتبه اول نيست و افرادي مانند نبويان، رسايي و ثابتي در صدر قرار گرفته‌اند، از طرف ديگر انتخابات تهران هيچگاه به اين حد دو مرحله‌اي نشده بود؛ همه اين موارد را مي‌توان نشانه‌هاي براي شناخت ترکيب مجلس آينده دانست.
وي در پاسخ به اين سوال که نمايندگان راه يافته به مجلس اين پيروزي را دليل تغيير و تحول در ديدگاه مردم مي‌دانند گفت: اين افراد وقتي از مردم صحبت مي‌کنند بايد ديد منظورشان چه قشري از مردم است؟ اين افراد مردم را خلاصه کرده‌اند در همان بدنه راي خودشان، حالا که در يک رقابت درون جناحي اکثريت آرا را به دست آورده‌اند، اکثريت مردم را مساوي با راي دهندگان به خودشان تلقي مي‌کنند.
صادقي با تاکيد بر اينکه طبيعتا با همين فضاي ذهني و شناختي به مسائل نگاه مي‌کنند، خاطر نشان کرد: اظهار نظرهاي راه يافتگان به مجلس يازدهم حکايت از اين دارد که به دنبال اين هستند که ناکامي‌هاي مجلس يازدهم را پيگيري کنند، به ويژه در بحث صيانت و حجاب. قابل پيش بيني است که دوباره اين طرح‌ها را مطرح کنند و با وجود پشتوانه بيشتر آنها را به کرسي بنشانند.
صادقي همچنين به تعداد آراي سفيد و باطله اشاره کرد و گفت: براي تحليل آراي باطله نيازمند اطلاعات بيشتري هستيم، اما همين درصد شرکت کنندگان در برابر کساني که شرکت نکرده‌اند يعني آمار 60 به 40 گوياي وضعيت سياسي کشور هست.
وي خاطر نشان کرد: از ميان کساني که پاي صندوق رفتند، با آراي که اعلام شده و يا درصد کساني که راي آورده‌اند نسبت به واجدين شرايط نصاب کمتري است نسبت به مجلس قبلي.
صادقي با تاکيد بر اينکه اين موضوع روشنگر پايگاه اجتماعي ضعيف مجلس است، گفت: بحث ديگري که وجود دارد اين است که تعدادي از نامزدها اعلام کرده‌اند آراي که ثبت شده است محرز نيست که با احراز هويت اشخاصي که شماره ملي آنها ثبت شده، صورت گرفته باشد.
اين فعال سياسي با تاکيد بر اينکه اينها پديده‌هاي هستند که اهميت زيادي دارند، افزود: اگر اين پديده‌ها را تحليل کنيم نشانگر اين است که مردم به اين انتخابات روي خوشي نشان نداده‌اند و کساني هم که با اين نصاب از آرا به مجلس مي‌روند خيلي با مردم فاصله دارند و نمي‌توانند همه مردم را نمايندگي کنند.
وي يکي از چالش‌هاي مهم مجلس آينده را همين فاصله زياد نمايندگان با مردم دانست و يادآور شد: پيش بيني مي‌شود اين نمايندگان راي‌هاي که مي‌دهند و مصوباتي که در مجلس دوازدهم خواهند داشت، با خواست، نيازها و انتظارات جامعه فاصله زيادي داشته باشد. 
صادقي در پاسخ به اين سوال که تا انتخابات رياست جمهوري چطور بايد صندوق‌هاي راي را به مردم بازگرداند گفت: مردم نشان داده‌اند که به بيانيه، گفت‌وگو و اعلام نظر توجه ندارند، بلکه واقعيت‌هاي کف جامعه را مي‌بينند و تصميم مي‌گيرند. مردم به جاي حرف به عمل توجه مي‌کنند.
وي به راي ندادن آقاي خاتمي در انتخابات اشاره کرد و گفت: از سمت اصلاح طلبان يک اقدام عملي راي ندادن آقاي خاتمي بود، اين اقدام عملي در بازسازي و ترميم سرمايه اجتماعي اصلاح طلبان، به اندازه هزار بيانيه اثر دارد، ديديم که بازتاب‌هاي زيادي در سطح جامعه داشت.
صادقي با تاکيد بر اينکه مردم به رفتار حاکميت نگاه مي‌کنند، افزود: در واقع اين اتفاق تنها از طريق تغيير رفتار حاکميت رخ خواهد داد؛ چه در سياست داخلي چه در سياست خارجي اگر تغييري رخ دهد، مي‌تواند تاثير بگذارد در زندگي مردم و ديده شود.
وي در ادامه اين گفت‌وگو خاطر نشان کرد: در روزهاي بعد از انتخابات شاهد بوديم که قيمت ارز روز به روز بالا رفت و بازار دچار التهاب شد، اين التهاب بر اثر پيش بيني از رفتار آينده حاکميت و مجلس دوازدهم است.
صادقي افزود: اگر تحولي رخ دهد و مردم اميدوار شوند، به صندوق راي برمي‌گردند؛ اما اگر قرار باشد بر همين منوال جلو برود احتمال اينکه انتخابات 1404 وضعي بدتري هم پيدا کند، بعيد نيست.
وي در پاسخ به اين سوال که آّيا حضور افراد شاخص مي‌تواند کمکي به برگشتن مردم به صندوق‌هاي راي کند، گفت: طبق نظرسنجي‌هاي انجام شده، اين شاخصي است که حداکثر 5 درصد تاثير خواهد داشت.
صادقي خاطر نشان کرد مردم به دنبال سيگنال‌هاي جدي‌تر هستند، به دليل اينکه در تجربه‌هاي مختلف ديده‌اند که اگر کارگزاران هم تغيير کنند، وقتي ساختار متصلد است و ساختاري است که امکان اثرگذاري راي مردم را در عمل را نمي‌دهد، بنابراين هر شخصي به ميدان بيايد تاثير تعيين
کننده‌اي نخواهد داشت.
کد مطلب: 213232
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *