۱
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۵۴
وظايف سپاه پاسداران در ارتباط با مسائل فرهنگي چیست؟

عدم موفقيت در جذب قشر خاکستري

رضا جلالي : متوليان فرهنگ بايد از تنبلي خارج شوند
معاون فرهنگي سپاه روز گذشته در همايشي اعلام کرد: «ما در فضاي مجازي در ارتباط با قشر حزب‌اللهي موفق و در مواجهه با قشر خاکستري جامعه ناموفق بوده‌ايم؛ ما بايد اين بخش جامعه را به توليد کننده در عرصه انقلاب اسلامي ‌تبديل کنيم.»
عدم موفقيت در جذب قشر خاکستري
معاون فرهنگي سپاه روز گذشته در همايشي اعلام کرد: «ما در فضاي مجازي در ارتباط با قشر حزب‌اللهي موفق و در مواجهه با قشر خاکستري جامعه ناموفق بوده‌ايم؛ ما بايد اين بخش جامعه را به توليد کننده در عرصه انقلاب اسلامي ‌تبديل کنيم.» 
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، براساس تعاريف موجود سپاه پاسداران انقلاب اسلامى همان طور که از نامش پيداست، پاسدار انقلاب اسلامى و ارزش‌هاى حاصل از آن است. رهبرانقلاب درباره اهداف و ويژگي‌هاي انقلاب گفته‌اند: «انقلاب بزرگ ما خصوصياتي مخصوص به خود داشت، اين خصوصيات اولين بار در يك انقلاب مشاهده مي‌شد، تكيه بر اسلام، هدف گيري ايجاد حكومت اسلامي، تجديد نظر در مفاهيم سياسي عالم، مثل آزادي و استقلال و عدالت اجتماعي و چيزهاي ديگر و حركت به سمت دنيا و جامعه اي كه بر پايه ارزش‌هاي اسلامي ‌بنا شده باشد.» پس با اين حساب، سپاه پاسداران بايد حافظ آزادي، استقلال و عدالت اجتماعي باشد. عدالت و آزادي‌اي که مختص همه مردم کشور است. سوال اين است که چقدر توانسته در اين زمينه موفق باشد.

وقتي سپاه به کار فرهنگي مي‌پردازد

براساس موجوديت سپاه، مقتضي است ارتباط اين تشکيلات با لايه‌هاي مختلف مردم زياد باشد تا بتوانند ارزشهاي انقلاب را به خوبي در جامعه پاسداري کنند. اما معاون فرهنگي سپاه رسما اعلام کرده است که نتوانستند با قشر خاکستري جامعه ارتباط برقرار کنند.البته بايد اين گفته معاونت فرهنگي سپاه را ارج نهاد که با صداقت درباره عملکرد زير مجموعه خود سخن گفته است. سردار محمدحسين نجات در سومين همايش ملي فعالان شاخص جبهه فضاي مجازي انقلاب اسلامي‌با ياد آوري فضاي حاکم بر فضاي مجازي، گفته است: «اگر در ساختار فضاي مجازي ما به اين اعتقاد داشته باشيم که وارد يک جنگ شده ايم و تصميم بگيريم که ما مي‌توانيم، بنابراين حتما مي‌شود که اين تهديد فضاي مجازي به يک فرصت بزرگ تبديل شود».

معاون فرهنگي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌در ادامه خاطرنشان کرد: «چالش اصلي نظام ما، چالش انقلاب اسلامي‌در مقابل اسلام آمريکايي است. روحيه انقلابي گر در فضاي مجازي بايد به وجود بيايد که اين امر مي‌تواند بسياري از معضلات را در اين عرصه مرتفع کند.» معاون فرهنگي سپاه پاسداران با تبيين سطور اصلي در فضاي مجازي، افزود: «ما در فضاي مجازي با سه سطر اصلي مواجه هستيم که مي‌توان از آنها به عنوان حاکميتي، مديريتي و کاربري فضاي مجازي ياد کرد. در واقع در سطح حاکميتي بايد استقلال در فضاي مجازي را ايجاد کنيم.» سردار نجات با اشاره به دلايل نافرجام کودتاي ترکيه و لزوم ايجاد شبکه ملي ارتباطات در کشورمان، اظهار کرد: «بايد شبکه ملي اطلاعات را به داخل کشور بياوريم در واقع علت اينکه کودتاي ترکيه نافرجام بود اين بود که شبکه اطلاعات در داخل ترکيه بود و به دست ارتش نيفتاده بود».

وي در ادامه با تاکيد بر حضور فعال در فضاي مجازي کشور، تصريح کرد: «سطح دوم در فضاي مجازي سطح مديريتي است، در واقع ما بايد بتوانيم که اپليکيشن‌هايي را جايگزين اپليکيشن‌هاي فعلي کنيم. در سطح سوم که کاربري فضاي مجازي است در بخشي موفق و بخشي ديگر ناموفق بوديم. ما در ارتباط با قشر حزب‌اللهي موفق و در مواجهه با قشر خاکستري جامعه در فضاي مجازي ناموفق بوده ايم چطور ما نمي‌توانيم پيام انقلاب را براي مردم عادي کشور ارسال کنيم، بايد ما در اينجا توجه داشته باشيم که اين قشر چگونه صحبت مي‌کنند و اين يک نکته طبيعي است که زبان اين قشر با زبان قشر حزب‌اللهي جامعه تفاوت داشته باشد».

سردار نجات در خصوص حرکت وهابيت در فضاي مجازي، گفت: «پس از آنکه اطلاعات هتاک به امام‌ هادي(ع) در فضاي مجازي شناسايي شد، وقتي رفتند کسي که به امام‌ هادي (ع) در فضاي مجازي به طور گسترده اهانت مي‌کرد، زماني که وارد خانه شدند، جانماز مادر اين فرد را که در هنگام نماز شب انداخته بود، هنوز در قسمت‌هال خانه پهن مانده بود. پس از بازجويي‌ها متوجه شديم، که اين فرد يک طلبه بوده است که با هدف مقابله با وهابيت به فضاي مجازي ورود پيدا کرده بود اما وقتي با وهابي‌ها ارتباط برقرار کرده بود، تحت تاثير آن‌ها قرار گرفته و به يکي از هتاکان به امام‌هادي (ع) مبدل شده بود. وهابيت اينگونه روي افراد ما سرمايه گذاري مي‌کند اما نمي‌توانيم با قشر خاکستري جامعه ارتباط برقرار کنيم و ما بايد اين بخش جامعه را به توليد کننده در عرصه انقلاب اسلامي‌تبديل کنيم.» سردار نجات با تاکيد بر لزوم جذب بخش خاکستري جامعه، در عرصه فضاي مجازي اظهار کرد: «ما اگر بتوانيم قشر خاکستري را جذب کنيم مي‌توانيم در مقابله با هجمه‌هاي دشمن به وسيله همين قشر خاکستري فائق بياييم».

فلسفه وجودي سپاه

سپاه پاسداران هنگامى متولد شد که انقلاب اسلامى با انواع توطئه‌ها و شرارتهاى داخلى گروهکها رو به رو بود؛ از اين رو مقابله جدى با آن آفات، ضرورت داشت و اين امر مهم به عهده سپاه پاسداران گذاشته شد. فلسفه وجودى سپاه پاسداران را هيچ چيز به اندازه ارزش دستاوردها و اهداف مورد نظر انقلاب اسلامى بيان نمى کند. انقلابى که ريشه‌هاى فساد را قطع و نهال طيبه ايمان و استقامت را در کشور و در دل ملت ايران بارور کرد، خطر عظيمى شد که ابرقدرت‌ها خصوصا آمريکايى‌ها تحمل آن را نداشتند. بنابراين، انقلاب اسلامى با طيفى از اقدامهاى خصمانه فرهنگى، سياسى، روانى، اقتصادى و نظامى مواجه شد. سپاه پاسداران در مقاطع مختلف زمانى شاهد و درگير انواع توطئه‌ها و تهديدها عليه انقلاب اسلامى بوده و در هر مرحله براى خنثى‌سازى آنها تلاش کرده است.

از طرفي افتخار بزرگ سپاه آن است که مؤلفه اصلى و مرکز ثقل همه نيروهاى وفادار به اسلام انقلاب و کشور بوده است. در جلد 21 صحيفه امام خميني، نقل قولي از امام آمده درباره سپاه آمده است که مي‌گويد: «شما آيينه مجسم مظلوميت‌ها و رشادت‌هاى اين ملت بزرگ در صحنه نبرد و تاريخ مصور انقلابيد. شما فرزندان دفاع مقدس و پرچمداران عزت مسلمين و سپر حوادث اين کشوريد. شما يادگاران و همسنگران و فرماندهان و مسئولان بيداردلانى بوده ايد که امروز در قرارگاهِ محضر حق مأوا گزيده‌اند... ولى من به طور جد و اکيد مى گويم که انقلاب و جمهورى اسلامى و نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، که بحق از بزرگترين سنگرهاى دفاع از ارزشهاى الهى نظام ما بوده و خواهد بود.» بنابراين با توجه به نگرش فوق، سپاه بايد در «مکتبى بودن، مردمى زيستن، روحيه رزمى و انقلابى داشتن و تابع ولى فقيه بودن» سرآمد ديگر نيروها و درس آموز ديگران باشد.

وظيفه سپاه، بيشتر نظامي‌است تا فرهنگي

رضا جلالي، استاد دانشگاه و عضو شوراي مرکزي حزب مردم‌سالاري در گفت‌و‌گو با مردم‌سالاري درباره نقش سپاه درفعاليتهاي فرهنگي کشور مي‌گويد: «کارهاي فرهنگي در کشور بسيار حساس و نرم‌افزاري است. معاونت فرهنگي سپاه نقش زيادي را بر خانواده‌هاي سپاه و بسيج دارد و همين‌ها مي‌تواند بسيار تعيين‌کننده باشد. اما گرچه در اصل 168 قانون اساسي يکي از وظايف سپاه صيانت از انقلاب معرفي شده است اما به نظرم رسالت اصلي سپاه در صيانت از مرزهاي کشور است. بار سنگين فعاليت‌هاي فرهنگي باعث مي‌شود اين جايگاه نظامي ‌مورد خلل قرار گيرد.» اين فعال سياسي ادامه مي‌دهد: «گرچه اين نهاد در کارهاي فرهنگي هم دستي بر آتش دارد اما با کاميابي حداقلي مواجه شده است.» جلالي معتقد است: «به نظر من تمام نهادهاي متولي فرهنگي بايد از تنبلي خارج شوند و مسئوليت خود را به نهادهاي ديگر واگذار نکنند. وظيفه سپاه در خارج از مرزها و يا داخل مرزها و در مبارزه با داعش و طالبان و تروريست‌هايي است که امنيت کشور را به خطر مي‌اندازند.» او دليل حضور سپاه در امور فرهنگي را کم کاري نهادهاي متولي فرهنگ در کشور مي‌داند: «به نظر من کم کاري نهادهاي فرهنگي باعث شده است که سپاه به مسائل فرهنگي ورود پيدا کند و راه برون رفت از آن، به کار افتادن نهادهاي فرهنگي اصلي است. از طرفي فعاليت‌هاي فرهنگي سپاه متمرکز مي‌شود روي جامعه هدف خودش. يعني بسيجي‌ها و خانواده‌هاي سپاه.» جلالي ادامه مي‌دهد: «خيلي سخت است که بخواهيم گسست بين نسلهاي اول و چهارم انقلاب را با اين نهادها حل کنيم. نسل جوان خواسته‌هايي دارند که به نظرم کاملا به جا هستند.» او در پايان تاکيد مي‌کند: «هر سازماني براي خودش واحد فرهنگي دارد که بايد به کار بيفتد و اينکه سپاه بخواهد وارد اين بخش بشود، در بعضي مواقع به نوعي تداخل در کار قوا محسوب مي‌شود.»
کد مطلب: 59531
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *