۱
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۳۰
نگاهی به تغييرات در استانداران و فرمانداران

تحولات، خبر از تغيير فصل مي‌دهند

ماجرا از بيستم مرداد ماه سال گذشته شروع شد وقتي که سخنگوي وزارت کشور با صراحت کلام اعلام کرد: دولت اصراري به حضور فرمانداران و استانداراني که نتوانستند سياست‌هاي ابلاغي را اجرا کنند، ندارد.
تحولات، خبر از تغيير فصل مي‌دهند

ماجرا از بيستم مرداد ماه سال گذشته شروع شد وقتي که سخنگوي وزارت کشور با صراحت کلام اعلام کرد: دولت اصراري به حضور فرمانداران و استانداراني که نتوانستند سياست‌هاي ابلاغي را اجرا کنند، ندارد. 
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، روز بعد از اين اظهار نظر وزير کشور گفت:«اگرچه دولت فعلا برنامه‌اي براي تغيير استانداران ندارد اما اگر در ارزيابي‌ها رضايتمندي وجود نداشته باشد اين تغييرات ايجاد مي‌شود» اگرچه اين مساله به مذاق نمايندگان مجلس خوش نيامد و پاي وزير کشور را به کميسيون شوراها و امور داخلي مجلس شوراي اسلامي‌بازکرد اما حتي مجلس هم نتوانست باعث عقب نشيني وزارت کشور شود و بارديگر رحماني فضلي تاکيد کرد که اگر لازم باشد در روز انتخابات هم استانداري تغيير کند اين کار را انجام خواهد داد.

قرعه به نام قم افتاد

قم اولين استاني بود که در دو سالگي دولت و در موج جديد تغيير استانداران تغيير مديريت کلان استاني را به خود ديد. دوم تيرماه بود که اعلام شد محمد صادق صالحي منش که در 18 ماه گذشته استاندار قم بود، از اين سمت استعفا کرده است. اودر متن استعفانامه دليل اين تصميم را شرکت در انتخابات مجلس دهم عنوان کرد. پس از آن هم در 24 تيرماه «سيدصادقي»، با تصويب هيئت دولت، به عنوان استاندار قم تعيين شد پس از قم اينبار اين استان فارس بود که رنگ و بوي تغيير را به خود ديد. اما چرايي تغيير استاندار فارس مشخص بود؛ برنامه‌هاي مجوز دار بسياري که سخنرانان آن از چهره‌هاي دولتي (همچون علي يونسي يا معصومه ابتکار) و يا چهره‌هاي سياسي حامي‌دولت (مانند حسين مرعشي) بودند لغو شده بود اما عجيب ترين اتفاق ماجراي ضرب و شتم و لغو سخنراني علي مطهري بود که باعث شد رييس جمهوري هياتي را براي بررسي ابعاد مسئله راهي شيراز کند. در نهايت‌ نهم تيرماه خبر استعفاي استاندار فارس به دليل کانديداتوري در انتخابات مجلس دهم منتشر شد هرچند از آنجا که آخرين مهلت براي استعفا و کانديداتوري در مجلس از سوي وزير کشور سوم تيرماه اعلام شده بود، اما تحليل‌ها حاکي از آن بودند که اين استعفا به ماجراي لغو سلسله‌وار برنامه‌هاي مجوز‌دار در استان فارس و افزايش دامنه نارضايتي حاميان دولت از عملکرد استاندار در استان فارس مرتبط است. به هر حال همانطور که انتظار مي‌رفت اين استعفا پذيرفته شد و سيدمحمدعلي افشاني به عنوان استاندار جديد فارس معرفي شد. گزينه اي که به مذاق نمايندگان استان خوش نيامد و در اعتراض به آن حتي از نمايندگي استعفا کردند. با وجود فشارها اما دولت از گزينه مورد نظر خود کوتاه نيامد و رحماني فضلي در اين مراسم، انتخاب استاندار فارس را بر اساس شاخص‌هاي هماهنگي با دولت، مشي اعتدال، تجربه مناسب، کار جمعي و شناخت کامل منطقه دانست و گفت: بناي ما در اين انتخاب بر مصلحت و خيرانديشي بوده است.

استاندار کرمانشاه نيز رفت

29 شهريور ماه بي‌آنکه خبري از استعفاي رضايي بابادي منتشر شود، اسدالله رازاني چهره اصلاح‌طلبي که پيش از اين مسئوليت معاونت صندوق توسعه ملي را بر عهده داشته است به عنوان استاندار جديد کرمانشاه معرفي شد اگرچه خبري از استعفاي استاندار قبلي نبود به دنبال اين مساله تنها توضيحي که از سوي وزارت کشور درباره برکناري رضايي بابادي عنوان شد سخنان اميري سخنگوي وزارت کشور بود که علت تغيير استاندار کرمانشاه را سکونت خانواده وي در تهران عنوان کرد. حسينعلي اميري گفته بود: وزارت کشور همواره ارزيابي‌هايي از استانداران و فرمانداران سراسر کشور انجام مي‌دهد و در جمع بندي‌هاي صورت گرفته با توجه به اينکه خانواده آقاي بابادي استاندار سابق کرمانشاه در تهران سکونت داشتند تصميم بر اين شد که اين تغيير صورت گيرد اما به نظر مي‌رسيد اين تغيير به علت ديگري باشد؛ يکي از رفتارهاي غيرموجه ابراهيم بابادي استاندار سابق کرمانشاه انتصاب رييس ستاد انتخاباتي قاليباف به عنوان مشاور خود بود که موجي از نارضايتي در ميان حاميان دولت برانگيخت. همچنين عملکرد ضعيف او در انتخاب شهردار کرمانشاه موجب شد تا به جاي يکي از چهره‌هاي خوش نام، يکي از نيروهاي نزديک به احمدي نژاد شهردار کرمانشاه شود همه اين مسائل باعث شد که او نيز در ليست تغيير استانداران قرار بگيرد. با تمام اين تفاسير معاون سياسي وزير کشور در نشستي در روز 19 فروردين ماه سال 95 گفت: برنامه خاصي براي تغيير و جابه جايي استانداران نداريم اما برخي استانداران تغيير مي‌کنند.تغيير و تحول در پست‌ها همواره وجود دارد زيرا زمان هميشه در حال تغيير است. مقيمي‌در زمينه تغيير برخي فرمانداران افزود:« تعدادي از فرمانداران بازنشسته مي‌شوند، برخي به دليل عملکرد خوب در برگزاري انتخابات بايد ارتقا يابند و برخي نيز مصلحت است که جابه جا شوند که به طور طبيعي اين اقدام انجام مي‌شود اما در زمينه تغيير استانداران برنامه خاصي نداريم».

با اين همه مقتدايي استاندار خوزستان دوشنبه شب بود که استعفادادو در حال حاضر مقيمي‌براي معرفي خبير بعنوان سرپرست استانداري به اهواز سفر کرده‌ است.

حسينعلي اميري، قائم مقام وزير کشور گفت: استاندار خوزستان مدت‌ها قبل درخواست بازنشستگي کرده بود اما وزير کشور به دليل شرايط انتخابات با اين موضوع مخالفت کرد.در حال حاضر با توجه به اصرار استاندار خوزستان با بازنشستگي وي موافقت و با حکم وزير کشور به عنوان مشاور وي منصوب شد.

بنابراين تا تعيين استاندار جديد، فرج‌الله خبير معاون سياسي و اجتماعي استانداري خوزستان سرپرستي اين استانداري را برعهده دارد. استاندار خوزستان در روزهاي گذشته فرماندار شوشتر، فرماندار دزفول، و جمعي ديگر از مسئولان استاني را تغيير داده بود. حال با تمام اين تغييرات بايد منتظر ماند تا ديد آيا اعضايي به ليست استانداران تغيير يافته اضافه مي‌شود يا خير گفتني است شنيده ما از وزارت کشور مبني بر عزم استانداران در تغيير برخي از فرمانداران بيش از پيش قوت گرفته است.
گزارش : هاشم هاشمی

کد مطلب: 55688
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *