۱
يکشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۲
عمليات نظامي‌ راه‌حل مشکلات سوريه نيست

خوف اوباما از تهاجم عليه دمشق

خوف اوباما از تهاجم عليه دمشق

«باراک اوباما» رئيس جمهوري آمريکا در سفري 3 روزه به بريتانيا رفته بود. وي در مصاحبه با خبرگزاري «بي‌بي‌سي» احتمال اعزام نيروي زميني به سوريه را قويا رد کرد. 
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، رئيس‌جمهور آمريکا گفته است: «براي آمريکا يا بريتانيا اعزام نيروي زميني به سوريه و ساقط کردن دولت «بشار اسد» رئيس‌جمهوري فعلي اين کشور يک اشتباه خواهد بود.» اوباما معتقد است که شرايط فعلي سوريه راه حل ساده‌اي ندارد.براي حل مشکلات طولاني مدت اين کشور راه حل نظامي‌و استقرار نيروهاي زميني آمريکا تاثيرگذار نخواهند بود.

وي افزوده‌است که جامعه جهاني بايد به طرف‌هاي منازعه در سوريه از جمله روسيه و ايران و نيروهاي ميانه‌روي اپوزيسيون فشار بياورد و آنها را وادار کند براي دستيابي به يک دوره انتقالي با يکديگر مذاکره کنند. رئيس جمهوري آمريکا با اين حال خود اضافه کرده که نشستن بر سر يک ميز و مذاکره درباره موضوع يادشده «دشوار» است.

در طول پنج سال جنگ داخلي در سوريه، بيش‌از 250 هزار نفر جان باخته‌اند. هزاران نفر زخمي‌و ميليون‌ها نفر نيز آواره شده‌اند.که آواره‌هاي سوري باعث يک نگراني بزرگ در اروپا و کشورهاي همجوار شده است. آمريکا و سازمان ملل نگرانند که آتش‌بس شکننده بين نيروهاي دولتي و شورشيان و مخالفان اين کشور که از ماه فوريه عملي شده ادامه نيابد.

اوباما وضعيت سوريه و اتفاقاتي که در اين کشور در حال وقوع است را «غم‌انگيز و پيچيده» توصيف کرده است.وي بيان کرده است که گمان نمي‌کند راه‌حل ساده‌اي براي خروج از اين وضعيت وجود داشته باشد.

به گزارش رويترز، اوباما درسخنانش از کشورهايي که پارلمان‌هاي آنها با عمليات نظامي‌در سوريه مخالفت کرده‌اند، اما خواستار اقدام آمريکا در اين زمينه هستند هم انتقاد کرده‌است.

وي از تفکري که گمان مي‌کند با محصور کردن خود در درون مرزهايش مي‌تواند مانع سرايت مشکلات به داخل کشور شود انتقاد کرده است. همچنين اوباما مسئله سوريه را يک موضوع فراملي مي‌داند.

اوباما در اين باره ادامه داد: «بسياري از افراد تمايل دارند تا باور کنند اين آمريکا است که مي‌تواند اين مساله را به تنهايي حل کند اما حقيقت اين است که بدون همکاري و اتحاد، ما براي حل اين مساله بسيار بسيار ضعيف خواهيم بود».

به نظر مي‌رسد آمريکا از دخالت مستقيم در جنگ سوريه ممانعت مي‌کند.زيرا مداخله نظامي‌مستقيم در سوريه شايد باعث رويارويي «خطرناک» آمريکا و اتحاد متحدين دمشق شود.

تاکيد کرملين بر اينکه روسيه در اوکراين عبور از خط قرمزش را تحمل نکرد، در سوريه نيز اجازه نمي‌دهد از خط قرمزش يعني سرنگوني بشار اسد با دخالت خارجي نظامي‌عبور شود‌. نشان مي‌دهد که روسيه بر مواضع خود باقي مي‌ماند و ممکن است با دخالت امريکا جنگ جهاني ديگري رخ بدهد. «ديميتري مدودف» نخست وزير روسيه هرگونه تهاجم به سوريه را نقطه آغاز جنگ جهاني سوم اعلام کرده بود.

پذيرش حضور داعش

رئيس جمهوري آمريکا درباره گروه تروريستي داعش نيز عنوان کرده است: «من نمي‌توانم پيش‌بيني کنم که طي 9 ماه آينده مبارزه با داعش به نتيجه‌اي عملي به معني شکست اين گروه خواهد رسيد. چرا که متاسفانه حتي گروه کوچکي از اين افراط گرايان اگر براي مردم آماده باشند، مي‌توانند در شهرهاي ما دست به انتقام‌گيري بزنند».

يکي از دلايل آمريکا براي دخالت نکردن در جنگ سوريه مي‌تواند، خوف اوباما در ماه‌هاي آخر رياست جمهوريش از بروز اتفاقاتي خونيني مانند فرانسه و بلژيک در ايالات متحده باشد.

رئيس جمهوري آمريکا با اين حال گفته که «آرام آرام مناطق و قلمرو تحت نظر داعش را محدودتر خواهيم کرد».

آنطور که وي گفته نيروهاي ائتلاف به رهبري آمريکا به عمليات عليه داعش در مناطقي مثل «رقه» ادامه مي‌دهند. تلاش مي‌کنند اين مناطق که محل ارسال جنگجويان داعش به اروپاست را در انزوا قرار داده و تحت کنترل درآورند. وي در عين حالي مدعي لزوم تداوم کمپين مبارزه با داعش شده و خطر ناشي از تهديدهاي اين گروه تروريستي را گوشزد کرد.

اين سخنان رئيس‌جمهوري آمريکا پس از آن بيان مي‌شود که ارتش آمريکا در روزهاي اخير براي نخستين‌بار براي حمله به مواضع «داعش» در عراق از بمب‌افکن راهبردي بي52 استفاده کرد.

کمي‌پيش از آن، مقامات دفاعي آمريکا روز دوشنبه 30 فروردين اعلام کردند که ايالات متحده بيش‌از 200 پرسنل ديگر و همچنين براي نخستين بار بالگردهاي آپاچي را براي نبرد با گروه موسوم به «داعش» در عراق مي‌فرستد.اين بيشترين رقم افزايش نيروهاي آمريکايي در عراق طي يک سال گذشته است.

تروريست‌هاي تکفيري داعش ، در چند سال اخير بخش‌هاي وسيعي از خاک سوريه و عراق را تصرف کرده است.گروه‌هاي مرتبط با آن نيز در کشورهايي مانند نيجريه و ليبي، مناطقي را به کنترل خود درآورده‌اند. داعش تهديدي تروريستي براي کليت جامعه جهاني است که توسط عربستان در جهت جنگ نيابتي با متحدين دمثق ايجاد شد اما امروز گريبان‌گير تمام جامعه جهاني شده است.
گزارش :  پرستو بهرامي‌راد

کد مطلب: 54975
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *