۰
دوشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۲
گزارش «فریادگر» از يکي از قديمي‌ترين آيين‌هاي ايراني در آتشکده تهران

نوزوتي؛ مراسمي براي پوشيدن لباس موبدي

مراسم نوزوتي يا پوشيدن لباس روحانيت زرتشتي که يکي از قديمي‌ترين آيين‌هاي دين زرتشتي است و اين‌روزها به خاطر کمتر بودن تعداد موبدزادگان و مسايلي شبيه به آن جزو مراسم خاص و نادر در دنيا شده است، بعد از پنج سال در روز دوم ارديبهشت برگزار شد.
مراسم نوزوتی - اردیبهشت 1395- عکس : سوده حاجی کرم - فریادگر
مراسم نوزوتی - اردیبهشت 1395- عکس : سوده حاجی کرم - فریادگر
 

مراسم نوزوتي يا پوشيدن لباس روحانيت زرتشتي که يکي از قديمي‌ترين آيين‌هاي دين زرتشتي است و اين‌روزها به خاطر کمتر بودن تعداد موبدزادگان و مسايلي شبيه به آن جزو مراسم خاص و نادر در دنيا شده است، بعد از پنج سال در روز دوم ارديبهشت برگزار شد. در اين مراسم خاص، شخصي به نام مهربان پولادي که دروس خاص موبدي را فرا گرفته بود، لباس موبدي بر تن کرد.

به گزارش فریادگر، آيين نوزوتي آييني ديني است كه ويژه روحانيون ديني است اما شکل و شمايلي مردمي دارد، يعني مردم جزوي از برگزارکنندگان آن هستند.

اين مراسم هربار در بزرگترين آتشکده‌ شهر برگزار مي‌شود و در چند دوره‌ اخير به طور خاص در تنها آتشکده‌ زرتشتيان در پايتخت برگزار شده که گنجايش بهتري دارد و در کنارش مرکز همايشي براي دور هم جمع شدن و برگزاري مراسم نوزوتي به شکلي رسمي است.

به گزارش «امرداد» که يکي از سايت‌هاي خبررساني اقليت زرتشتي در ايران است و روند برگزاري مراسم نوزوتي يا نوزودي را توضيح داده است، پيش از آغاز مراسم، موبدان آتش را بزرگ مي‌کنند. بزرگ کردن آتش اصطلاحي است که در ميان زرتشتيان براي قرار دادن کنده‌هاي چوب بر روي آتش عنوان مي‌شود. آنها چوب را کم کم به آتش اضافه کرده و به شکلي خاص بخشي از چوب‌ها را در گوشه‌هاي آتشدان جاسازي مي‌کنند تا آتش هيچ‌وقت خاموش نشود.

اين يکي از مراسمي است که براي نگهباني از آتش سالهاست از آن استفاده مي‌شود. نوزوت بايد در همه زماني كه مراسم ادامه دارد، يک وسيله‌ کوچک فلزي را در دستش بچرخاند. اين كار يك كار نمادين است. نوزوت با چرخاندن ورد به گونه‌اي نمادين نشان مي‌دهد كه خواهان گسترش نيكي و راستي در سراسر جهان است.

نوزوت به کسي مي‌گويند که قرار است لباس روحانيت را بر تن کند. کسي که پيش از او موبد شده، در کنار موبد جديد مي‌ماند تا به او روش برگزاري مراسم و برخي کارهاي شبيه به آن را آموزش دهد.

کلاه نوزوتي که موبد بر سر مي‌گذارد و از گذشته هم قرار دادن آن بر سر رسم بوده، از 9 بخش تشكيل يافته است و نمايانگر 9 پايه دين زرتشتي است.

پس از پايان اوستاخواني، موبد مهربان فيروزگري که در حال حاضر بزرگترين موبدان ايران و يکي از پيشکسوتان در اين حوزه است، در حالي كه دست تازه‌نوزوت در دستانش است، پيشاپيش ديگر موبدان حرکت کرده و به سمت مردم مي‌روند تا مردم ملبس شدن روحاني تازه را تبريک بگويند.
گزارش : اشکان خسروپور

کد مطلب: 55070
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *