۰
جمعه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۸
عزم جدي فراکسيون اميد براي کسب رياست مجلس دهم

رياست اصلاح‌طلبان بر مجلس دهم؛ پاسخ به مطالبات مردم

کمتر از دو هفته به پايان مجلس نهم مانده است. اما هنوز بحث رياست مجلس در صدر داغترين سوژه ها قرار دارد. دو گزينه مطرح اصولگرايي و اصلاح‌طلبي اين روزها رقابت شديدي با هم دارند.
رياست اصلاح‌طلبان بر مجلس دهم؛ پاسخ به مطالبات مردم

کمتر از دو هفته به پايان مجلس نهم مانده است. اما هنوز بحث رياست مجلس در صدر داغترين سوژه ها قرار دارد. دو گزينه مطرح اصولگرايي و اصلاح‌طلبي اين روزها رقابت شديدي با هم دارند. 
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، داستان خيلي ساده است؛ مردمي‌که به ليست اميد راي داده‌اند مي‌خواهند عارف رئيس مجلس شود. اما بعضي معتقدند مصلحت حکم مي‌کند که همچنان علي لاريجاني صندلي رياست را حفظ کند. اما آنچه محرز شده است اينکه، اکثريت مجلس آينده با ائتلاف اصلاح‌طلبان خواهد بود و همين امر باعث مي‌شود رياست مجلس نيز به گزينه فراکسيون اکثريت برسد. محمدرضا عارف گزينه بلامنازع اصلاح‌طلبان و ائتلاف حاميان دولت براي رياست مجلس دهم است. گرچه به گفته راه يافتگان ليست اميد کسي از آنها براي راي دادن به عارف ميثاق نامه‌اي نگرفته است، اما شرط همراهي در فراکسيون اين است که بر سر موضوعي به اين مهمي‌تابع جمع باشند. مردم‌سالاري شانس محمدرضا عارف، گزينه اصلاح‌طلبان و حاميان دولت را براي رياست مجلس دهم بررسي مي‌کند.

عارف: بنا به خواسته مردم به دنبال تغيير در مجلسم

محمدرضا عارف، منتخب مردم تهران، ري، اسلامشهر و شميرانات در دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي‌گفت: مطمئنا بر‌اساس مطالبه اکثريت جامعه که به دنبال تغيير در مجلس بودند عمل مي‌کنم زيرا اگر بخواهيم به خواست مردم بي‌اعتنا باشيم آيندگان درباره ما داوري خوبي نخواهند کرد.او که در ميان اعضاي انجمن اسلامي‌معلمان ايران صحبت مي‌کرد، در خصوص بحث رياست مجلس گفته است: «شخصا حق ندارم به خواست مردم بي‌توجهي کنم.» اين صحبت او درپي درخواست نمايندگان استان هاي انجمن اسلامي‌معلمان ايران از عارف بود که خواستند به عنوان رئيس مجلس وارد عرصه شود تا در جهت رونق اقتصادي و ايجاد آرامش و همدلي در جامعه اقدام کند.

مردم تغيير مي‌خواهند

احمد خرم فعال اصلاح‌طلب درباره انتخاب رئيس مجلس به مردم‌سالاري مي‌گويد: «رئيس مجلس بايد در يک فضاي تعامل انتخاب شود. در واقع بايد رقابتي سالم برقرار شود. نمايندگان مردم بايد راي خودشان را بدهند. قبلا راي نمايندگان به نفع افراد خريداري مي‌شد. اميدوارم در اين مجلس از اين شيوه ها استفاده نشود و بگذارند هرکسي راي خودش را بدهد. در اين ميان بايد نظر مردم را هم در نظر بگيرند.» او ادامه مي‌دهد: «در يک دهه گذشته کاملا محرز شده است که حتي يک دستي ارکان نظام هم تلخ بوده و اوضاع بر همه مخصوصا بر مردم تنگ شده است.

مخصوصا در اين چند سال اخير که رکود اقتصادي هم داشتيم. رکود و تورمي‌که دولت روحاني را هم مستاصل کرده.» وزير راه و ترابري در دولت اصلاحات معتقد است راي مردم در سال 92 و 94 پيغام داشت و نشان داد که مردم خواستار تغيير هستند: «در سال 92 دولت اعتدالي روي کار آمد و درباره مجلس هم، مردم نظرشان را دادند و به اکثريت ليست اميد راي دادند و حتي نشان دادند در اين ليست از افراد مستقل و اصولگراي منطقي هم استقبال مي‌کنند. اينها نشان از اين است که مردم تغيير مي‌خواهند و ما بايد به اين درخواست پاسخ دهيم.» خرم ادامه مي‌دهد: «در يک رقابت سالم هرکسي که راي آورد، کاملا پذيرفته است. به نظر من بايد يک جلسه تعاملي برگزار شود و در آن نظرسنجي شود. هرکدام از اين افراد ممکن است راي آورند».

فراکسيون اميد نماد تحول خواهي است

محمدصادق جوادي حصار دبير حزب اعتماد ملي در خراسان درباره عزم جدي محمدرضا عارف براي رياست مجلس به مردم امروز مي‌گويد: «به نظر من آقاي عارف عزم خود را جزم کرده‌اند که رئيس مجلس شوند. رئيس مجلس به طور معمول بايد از اکثريت هواداران خودش در مجلس تعيين شود. هرمجموعه اي در مجلس تعداد بيشتري داشته باشد، رئيس هم از ميان همانها انتخاب مي‌شوند. از آنجايي که فراکسيون اميد راي بيشتري دارد، و در تهران هم به عنوان نماد تحول‌خواهي تبديل شده است. از طرفي راي اول را هم در تهران کسب کرده است و مطالبات مردم اين است که رياست قوه مقننه هم عوض شود.» او ادامه مي‌دهد: «مردمي‌که با رويکرد تغيير به ميدان آمدند اگر عارف بخواهد پاسخ تمام راي هايي که به او داده شده را بدهد بايد رياست مجلس را داشته باشد و البته خودش به تنهايي در اين زمينه نمي‌تواند تصميم گيري کند. به نظر من اگر آقاي عارف بخواهد عرصه رقابت براي رياست را خالي کند حداقل اين تصميم بايد در مشورت با مشاوران سياسي و افراد ائتلاف صورت گيرد. اما به نظر مي‌رسد برآيند تصميم گيريها اين است که رياست در دست کسي باشد که مورد تاييد اين ائتلاف است.» اين فعال سياسي معتقد است: «خيلي بديهي است که عارف بايد به مطالبات مردم توجه داشته باشد و کانديداي رياست مجلس شود. همانطور که آقاي کواکبيان هم گفتند، اگر از اين مسئوليت شانه خالي کنند آنوقت اردوگاه اصلاحات بايد کسي را انتخاب کنند که به مصاف آقاي لاريجاني برود. و اگر فردي که انتخاب مي‌کنند به اندازه کافي راي نداشته باشد و شانس کافي در مقابل لاريجاني را نداشته باشد قطعا مسئوليتش براي آقاي عارف خواهد بود و ايشان نمي‌تواند به راحتي از کنار اين موضوع عبور کند.» جوادي حصار معتقد است انصاف حکم مي‌کند عارف رئيس مجلس شود.

اصولگرايان اهل تعامل و رقابت سالم نيستند

«آقاي لاريجاني که به صورت مستقل در انتخابات شرکت کرد کاملا نشان داد که ‌نمي‌خواهد با تندروها ائتلاف داشته باشد.

اگر هم قرار باشد بين ايشان و تندروها ائتلافي به وجود آيد، حيثيتي که آقاي لاريجاني به دست آورده اند، خدشه دار مي‌شود.» احمد خرم با بيان اين حرفها در پاسخ به اين سوال که «با وجود تغيير مواضع بعضي از اعضاي ليست اميد که از ميان اصولگرايان معتدل هستند، آيا مي‌شود اعتماد کرد که آنها فراکسيون اميد را تنها نگذارند يا نه؟» مي‌گويد: «اصولگرايان اصولا از اول انقلاب تا الان نشان داده‌اند که اهل تعامل و رقابت سالم نيستند.

اما جريان اصلاح‌طلب و اعتدالي حداقل در اين انتخابات نشان دادند اهل تعامل کردن هستند. چند نفري از اصولگرايان معتدل و مستقل در ليست اميد بودند که مردم اين پيام‌ها را مي‌بينند. حالا نوبت اصولگرايان است که حسن نيت خود را نشان دهند.» جوادي حصار نيز در تاکيد اين نکته مي‌گويد: «برخي افراد که اصولگراي معتدل هستند ولي در ليست اميد بودند، بايد بدانند که اگر اسمشان در ليست اميد نبود قطعا راي نمي‌آوردند و مردم به آنها اعتماد نمي‌کردند. پس بايد قدر رايي را که آورده‌اند بدانند و متوجه باشند که در کدام اردوگاه بايد قدم بزنند.» اين فعال سياسي ادامه مي‌دهد: «قطعا اگر اين افراد که با عنوان نامشان در ليست اميد راي آورده اند بخواهند راه ديگري را بگيرند و به همراهي با اعضاي ليست اميد تن ندهند سرنوشت خوبي در انتظارشان نيست و از طرف مردم مورد مواخذه قرار مي‌گيرند.» جوادي حصار معتقد است حتي اگر اين افراد به جبهه اصولگرايي بپيوندند باز هم اصولگرايان فراکسيون قدرتمندي نخواهند داشت. او ادامه مي‌دهد: «از کساني که با عنوان اصولگراي معتدل در ليست اميد قرار گرفتند، اصلا انتظار نمي‌رود که اصلاح‌طلب شوند. اين افراد براي اين در ليست قرار گرفتند که افراطيون غوغاسالار ديگر به مجلس راه نيابند. حالا که اين امر مبارک رخ داده است و بر اساس فوايدي با اصلاح‌طلبان اجماع کرده‌اند، بايد به اين فوايد پايبند باشند و کاري نکنند که باعث شود هزينه ملي در بر داشته باشد».

کد مطلب: 55783
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *