۰
يکشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۴۴
حمله نهایی حشدالشعبی به فلوجه آغاز شد

جنگ در فلوجه ، ژست در رقه

جنگ در فلوجه ،  ژست در رقه

جنگ نیروهای حشدالشعبی در کنار ارتش عراق علیه تروریست های تکفیری در جریان است. نیروهای عراقی برای اولین بار از زمان آغاز عملیات بازپس گیری شهر «فلوجه» به ورودی های این شهر رسیدند. فلوجه در 50 کیلومتری غرب بغداد قرار دارد و یکی از مهمترین مقرهای داعش در عراق محسوب می‌شود.
 به گزارش پایگاه خبری فریادگر، دولت عراق سعی در بازپس گیری آن دارد تا پس از آن تا قبل پایان سال جاری میلادی به سمت شمال و موصل حرکت کرده و
 
عملیات گسترده‌تری را برای بازپس گیری این شهر که مقر اصلی داعش در عراق محسوب می‌شود، آغاز کند. اما نگرانی‌ها همچنان درباره حدود 90 هزار غیرنظامی در فلوجه و شرایط وخیم آنها وجود دارد در حالی که نیروهای عراقی می‌گویند گذرگاه‌های امنی را برای خارج کردن آنها ایجاد کردند.

به گزارش المیادین، دیگر دبیرکل سازمان بدر عراق اعلام کرد که امروز(دوشنبه)عملیات یورش به فلوجه آغاز می‌شود.  «هادی عامری»، دبیرکل سازمان بدر عراق و از فرماندهان بسیج مردمی عراق  گفت:« پس از تعیین تکلیف درگیری‌ها در صقلاویه، مرحله یورش به فلوجه شروع شده و عملیات بر اساس طرح تدوین شده انجام می‌شود

هادی عامری گفت که فردا عملیات یورش به فلوجه آغاز می‌شود.نیروهای عراقی از پاکسازی روستای المختار در شمال فلوجه خبر داده و گفتند که به سمت آزادسازی منطقه صقلاویه همچنان پیشروی می‌کنند.

در عین حال داعش دست به حمله‌ انتحاری به یک مقر نظامی وابسته به ارتش در منطقه‌ای وابسته به صقلاویه در شمال فلوجه زد.همچنین نیروهای عراقی توانستند منطقه البکاره که به رود فرات می‌رسد را آزاد کنند. منطقه بکاره از توابع سجر در شمال شهرستان فلوجه است. در حالی که نیروهای وابسته به فرماندهی عملیات بغداد توانستند کارگاه بمب گذاری خودروها که داعش در اختیار دارد را کشف و شناسایی کنند.

به موازات جنگ عراق با تروریست های تکفیری که با امتناع آمریکا در همراهی علیه داعش همراه شده است در سوریه و عملیات رقه وضع متفاوتی دارد. براساس گزاش های منتشر شده ، نیروهای پیشمرگ دیروز(یکشنبه) حمله‌ گسترده‌ای با پشتیبانی جنگنده‌های ائتلاف تحت امر آمریکا به مواضع داعش در منطقه خازر در شمال شرق موصل داشتند و کنترل یک روستا در این منطقه را به دست گرفتند.در حالی که رئیس اقلیم کردستان عراق بر این حمله نظارت داشت. این حمله با هدف بازپس گیری چندین روستا از سیطره داعش است و نیروهای پیشمرگ تاکنون توانسته‌اند روستای زهره خاتون را پس بگیرند.

اوباما می خواهد پیش از ترک کاخ سفید رقه ،پایتخت تروریست های تکفیری را توسط نیروهای ائتلاف تحت حمایت واشنگتن آزاد کند تا ژست جنگ با تروریسم را حفظ نماید و در ادامه  میراث تبلیغاتی خوبی برای متحدین دموکرات خود در جریان انتخابات الکترال 2016 ایالات متحده برجای بگذارد.

هیاهوی آمریکا علیه نقش ایران

واشنگتن از نقش ایران در نبرد فلوجه نگران است.آمریکا با حمله به شمال شرق موصل هدفی جز اینکه نقش خود را در جنگ با داعش پر رنگ تر کند ندارد.

در همین راستا نیویورک تایمز مدعی شده است که حضور ایران و نیروهای حشدالشعبی در عملیات آزادسازی این پایگاه مهم گروه تروریستی داعش در عراق،می تواند به شعله ور شدن تنش های مذهبی در عراق منجر شود. در این گزارش که با عنوان «تلاش تحت رهبری ایران برای بازپس‌گیری فلوجه ایالات متحده را نگران کرده» منتشر شده، عنوان شده است که این روزها ایران و نه آمریکا در خط مقدم آزادسازی شهر فلوجه قرار دارد.

 نیویورک تایمز با بیان اینکه تصاویری از حضور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در حومه فلوجه منتشر شده، نوشته است که حضور ده‌ها هزار نیروی عراقی تحت فرماندهی ایران، نگرانی‌هایی را در مورد به راه افتادن «یک حمام خون طایفه‌ای» ایجاد کرده است.به نوشته این روزنامه، آمریکا معتقد است که حضور ایران در این نبرد می‌تواند به خشم اهل سنت و نهایتا تشدید درگیری‌ها در عراق منجر شود.

 نیویورک تایمز همچنین نوشته است هرچند آمریکا دولت عراق را شریک خود می‌داند، اما حضور پررنگ ایران در عراق، موجب شده تا فضای نقش‌آفرینی برای آمریکا کم شود.

نیویورک تایمز در پایان با اشاره به سابقه ذهنی منفی آمریکایی‌ها از شهر فلوجه به واسطه درگیری‌های خونبار سال 2004، نوشته است که مقامات آمریکایی ترجیح می‌دانند که نبرد برای بازپس‌گیری این شهر فعلا آغاز نشود و درگیری‌ها فعلا بر شهر موصل در شمال عراق متمرکز باشد.

با این گزارش می توان فهمید که آمریکا از کمرنگ شدنش در جنگ با داعش نگران است.البته این اولین بار نیست که صحبت از نقش ایران در حمله در فلوجه است.اگرچه بارها دولت عراق اعلام کرده که هدف اساسی از آغاز عملیات فلوجه رهایی مردم این شهر از ظلم و ستم داعش است اما عده ای در تلاش برای ایجاد تشنج و شعله ور کردن آتش فتنه طایفه ای و مذهبی اند. در این روزها برخی از رسانه های حامی جریان های تکفیری از جمله رسانه های سعودی، حمله های گسترده ای را علیه نیروهای بسیج مردمی در عراق به راه انداخته اند و هدفی جز ضربه زدن به این عملیات در سر ندارند. این رسانه ها، نیروهای بسیج مردمی را به رفتارهای خشونت آمیز و کشتار مردم فلوجه متهم کرده اند.

جمهوری اسلامی ایران نیز از این اتهام های بی اساس و شگفت آور در امان نمانده است. این رسانه ها با به کار بردن عبارت هایی همچون «نیروهای حشد الشعبی طرفدار ایران» سعی در ایجاد جنگ روانی دارند. در برابرِ این ادعاهای ناروا، مقام های ایرانی بارها اعلام کرده اند که حضور مستشاران ایرانی در مبارزه با داعش به درخواست دولت عراق صورت گرفته است.

 

کد مطلب: 56390
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *