۰
شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۲۲
مصر آماده اعتراضات در «دوشنبه سرنوشت» مي‌شود

شورش قاهره عليه وطن فروشي السيسي

نيروهاي امنيتي مصر در آستانه تظاهرات معترضان عليه توافق‌ ترسيم مرزهاي دريايي ميان رياض و قاهره که دوشنبه برگزار مي‌شود، بيش از 70 تن را در قاهره و ديگر استان‌ها بازداشت کردند.
شورش قاهره عليه وطن فروشي السيسي

نيروهاي امنيتي مصر در آستانه تظاهرات معترضان عليه توافق‌ ترسيم مرزهاي دريايي ميان رياض و قاهره که دوشنبه برگزار مي‌شود، بيش از 70 تن را در قاهره و ديگر استان‌ها بازداشت کردند.

در پي سفري که پادشاه عربستان به مصر داشت، چندين توافقنامه به ارزش 17 ميليارد و 800 ميليون دلار با رئيس‌جمهور مصر امضا شد.در اين توافقات،در يک اقدام غير قابل پيش بيني السيسي مالکيت دو جزيره استراتژيک «تيران» و «صنافير»را به عربستان سعودي واگذار کرد.که اين توافق با اعتراض مردم مصرروبرو شد.مردم مصر السيسي را متهم به فروش جزاير استراتژيک مصر کردند.

از اين رو به فاصله چند روز پس از واگذاري جزاير مصري، هزاران معترض (27 فروردين) در بزرگ ترين تجمع مردمي‌طي دو سال گذشته خواستار بازگردانده شدن جزاير صنافير و تيران شدند. پليس مصر براي متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور استفاده کرد. گروه‌هاي اسلام گرا و سكولار هر دو در اين تجمع مشاركت داشتند. اين راهپيمايي هر چند در آغاز با موضوع اعتراض به واگذاري جزاير صنافير و تيران برگزار شد، اما در ادامه به تظاهراتي عليه دولت السيسي منتهي گرديد. براساس برنامه ريزي معترضان قرار بر اين بوده است که دوشنبه به خيابان بيايند. حکومت نظامي‌حاکم بر مصر در جهت سرکوب نارضايتي‌ها، اقدام به بازداشت منتقدان کرده است. به گزارش الجزيره، گروهي از وکلاي مصري با انتشار فهرست اسامي‌59 نفر از معترضان و فعالان، از تشديد موج بازداشت مخالفان توسط نيروهاي امنيتي اين کشور خبر دادند. گفته مي‌شود که بازداشت‌ها از پنج شنبه شب آغاز شده و همچنان ادامه دارد.به گفته منابع مصري نيروهاي امنيتي شبانه به منازل مسئولان سياسي معترض يورش برده و تعدادي را بازداشت کردند.به نظر مي‌رسد نيروهاي امنيتي مصر با بازداشت اين افراد قصد انجام عمليات پيشدستانه براي مقابله با تظاهرات مصري‌ها عليه توافق رياض و قاهره براي ترسيم مرزهاي دريايي را دارند.

شرايط انقلابي ديگر در مصر

دولت مصر مشکلاتي در چهارگوشه ي کشورش دارد. حال حکومت مصر به شدت نگران تبديل اعتراضات به يک شورش فراگير است. فعال شدن گسل نارضايتي‌ها مي‌تواند منجر به يک انقلاب فراگير شود. السيسي مي‌داند که مطالبات انقلاب مصر محقق نشده است و همين موضوع دردسري وحشتناک براي حکومت نظامي‌مصر است. وطن فروشي السيسي موجب ترس قاهره از نارضايتي بزرگ مردم مصر شده و حکومت مصر شروع به بازداشت گسترده منتقدان کرده است.تا از يک شورش عظيم جلوگيري کند.شورشي که ممکن است به انقلابي دوباره در مصر بيانجامد. اما به نظر مي‌آيد که مردم مصر از موضع خود نمي‌خواهند پايين بيايند.همچنين در بيانيه‌اي که در صفحه حزب «مصري دموکرات و مدني» منتشر شده، با عنوان «ندايي به مردم مصر» آمده است: «ما با چشم پوشي از جزاير تيران و صنافير به نفع عربستان و اظهارات رئيس‌جمهور مخالفيم. چشم‌پوشي از اين جزاير و لطمه زدن به حاکميت مصر يک کوتاهي و تجاوز از خط قرمز به حساب مي‌آيد.»

راهکار قاهره براي فرار از اعتراضات

براساس گزارشي که روزنامه الاخبارمنتشر کرده است،السيسي در جهت کنترل اعتراضات 2سناريو تدارک ديده است. گفته مي‌شود که براساس سانريوي نخست، رياست جمهوري مصر سناريوهاي عقب نشيني از توافق با سعودي در خصوص ترسيم مرزهاي دريائي و واگذاري جزاير تيران و صنافير به آن را در صورت افزايش و گسترش شديد اعتراض‌هاي مردم اين کشور بعداز تظاهرات روز دوشنبه بررسي خواهد کرد. سناريوي دوم، درخواست برخي نمايندگان عضو ائتلاف حمايت از مصر که اکثريت پارلمان را در اختيار دارند، براي برگزاري همه پرسي از مردم مصر در خصوص سرنوشت دو جزيره تيران وصنافير است. به نظر مي‌رسد كه مردم مصر قانع نشده اند و به همين دليل السيسي براي قانع كردن آنها درصدد است گام‌هائي را براي بهبود اوضاع اقتصادي و ايجاد فرصت‌هاي شغلي براي جوانان و همچين افتتاح چند طرح توسعه در صحراي سينا همزمان با سالروز آزادسازي آن اعلام كند.
گزارش :

پرستو بهرامي‌راد
کد مطلب: 54970
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *