۰
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۴۶
اما و اگرهای تغییر در دولت

روحاني و چالش «تغيير در کابينه»

در حالي که حدود يک سال از عمر دولت يازدهم باقي مانده، به نظر مي‌رسد روحاني به دنبال اين است که با ايجاد تغيير در کابينه به سمت کارآمدي بيشتر پيش برود. ماجراي تغيير کابينه در دولت روحاني به اوايل آغاز به کار دولت برمي‌گردد.
روحاني و چالش «تغيير در کابينه»

در حالي که حدود يک سال از عمر دولت يازدهم باقي مانده، به نظر مي‌رسد روحاني به دنبال اين است که با ايجاد تغيير در کابينه به سمت کارآمدي بيشتر پيش برود. ماجراي تغيير کابينه در دولت روحاني به اوايل آغاز به کار دولت برمي‌گردد. 
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، پس از تعيين کابينه دولت يازدهم و انتخاب استانداران انتقادهاي زيادي نسبت به انتخاب برخي گزينه‌هاي حسن روحاني از سوي جريان‌هاي سياسي مطرح شد و از همان زمان حرف و حديث‌هايي مبني بر اينکه روحاني بايد در کابينه تجديد نظر کند مطرح شد.

با توجه به شرايطي که دولت براي انتخاب کابينه پيش رو داشت و عدم همراهي مجلس نهم با دولت، برخي از وزراي روحاني چندمين انتخاب وي بوده اند و بيراه نيست اگر بگوييم روحاني ناچار به انتخاب برخي وزرا شد.

اولين گمانه‌زني‌ها درمورد تغيير در کابينه به اوايل کار روحاني يعني همان تابستان 92 بر مي‌گردد که چندان به واقعيت نزديک نبود. چراکه دولت هنوز درآغاز راه بود و وزرا امتحان خود را پس نداده بودند. در ادامه نيز اين گمانه زني‌ها ادامه يافت اما زمزمه‌هاي تغييرات و گزينه‌هاي مربوط به آن نيز در آستانه يک سالگي دولت در حد زمزمه و شايعه باقي ماند. اين شايعات در سال 93 نيز ادامه يافت که مانند قبل تکذيب شد اما با اين حال برخي رسانه‌ها اصرار داشتند که قطار تغيير در کابينه آرام آرام به حرکت در‌آمده است. آن زمان خبر‌هايي مبني بر احتمال تغيير نعمت‌زاده وزير صنعت و جايگزيني وي با محمد فروزنده رئيس سابق بنياد مستضعفان شنيده مي‌شد. برخي از رسانه‌هاي اقتصادي نيز از احتمال تعويض نوبخت در يک سالگي دولت مي‌گفتند.

سال 94 نيز خالي از حرف و حديث درمورد کابينه نبود، اما بسياري از کارشناسان عقيده داشتند دولت براي تغيير در کابينه در انتظار نتايج انتخابات مجلس است. پس از انتخابات مجلس و ورود گسترده طيف حامي دولت بسياري عقيده داشتند زمان مناسب براي ترميم کابينه فرا رسيده است. بسياري از کارشناسان هنوز هم معتقد‌ند با توجه به اينکه مجلس فعلي بيش از مجلس نهم با دولت همراه است، دولت مي‌تواند ازاين فرصت استفاده کند و کابينه را ترميم کند. آخرين گمانه زني‌ها حاکي از اين است که وزارت ورزش و صنعت دو وزارتخانه‌اي هستند که امکان خانه تکاني در آنها وجود دارد. اما شايعاتي مبني بر تغيير در وزارت کشور، وزرات فرهنگ و ارشاد و راه و شهرسازي نيز به گوش مي‌رسد. حال بايد ديد دولت روحاني از فرصت ايجاد شده براي تغيير و ترميم کابينه خود چگونه استفاده مي‌کند.

باتوجه به سپري شدن بخش عمده دولت يازدهم و عدم توفيق روحاني در عرصه اقتصاد، به نظر مي‌رسد مهم‌ترين بخشي که دولت بايد آن را ترميم کند بخش اقتصاد است که هم وزارتخانه‌هاي اقتصادي و هم نهادهاي مرتبط با اقتصاد را شامل مي‌شود. به نظر مي‌رسد اگر دولت بتواند در نهادهاي اقتصادي دست به تغيير بزند در عمل به وعده‌هاي اقتصادي خود موفق تر است. فراموش نکنيم که يکي از وعده‌هاي روحاني در انتخابات بهبود وضع اقتصاد و معيشت بود، وعده اي که دولت در تحقق آن لنگ مي‌زند! روحاني بارها تاکيد کرده است که اقتصاد را بعد از پرونده هسته‌اي مهم‌ترين اولويت خود مي‌داند و اکنون که مساله برجام به نتيجه رسيده اولويت دولت اقتصاد است. به نظر مي‌رسد روحاني به اين واقعيت پي برده است که اگر مي‌خواهد هم در داخل و هم در خارج دستاوردهاي اقتصادي بهتري کسب کند، بايد تغييراتي در عملکرد خود داشته باشد.

همه اينها در حالي مطرح است که سال آينده انتخابات رياست جمهوري در پيش است و روحاني بايد در اين يک سال تلاش کند کارنامه قابل قبولي از خود ارائه دهد. اما در حال حاضر مي‌توان گفت تنها نقطه قوت دولت روحاني سياست خارجي است و وعده‌هاي اقتصادي روحاني همچنان معلق مانده است.

 

دولت بايد دست به اصلاحاتي در کابينه خود بزند

حجت‌الاسلام موسوي لاري با تاکيد بر لزوم ترميم کابينه گفت: دولت بايد دست به اصلاحاتي در کابينه خود بزند. شبهه‌اي ندارم که آقاي روحاني نتوانسته در انتخاب کابينه آن طور که دلش مي‌خواسته است رفتار کند. چرا که جو حاکم بر مجلس اين اجازه را به وي نمي‌داد.

موسوي لاري در اين گفت‌و‌گو همچنين اشاره کرد: طبعا الان كه تركيب مجلس تغيير كرده بايد تغييراتي را به خصوص در تيم اقتصادي خود ايجاد كند. هماهنگي لازم در تيم اقتصادي دولت ديده نمي‌شود.

بازخواني و بازسازي راه طي شده دولت در سه سال گذشته ضروري است. شناخت آقاي روحاني از وزرايش هم بيشتر شده و بصيرت بهتري پيدا كرده است. شايد سه سال پيش به نظر ايشان فلان وزير براي مسووليت فعلي خوب بوده ولي الان به اين نتيجه رسيده باشد كه وي در جاي ديگر موثرتر مي‌تواند باشد.

مجلس به دولت کمک مي‌کند

مصطفي کواکبيان نيز معتقد است اگر دولت به دنبال بهبود در عمل خود، به ويژه در زمينه اقتصاد است، بايد در کابينه خود تجديد نظر کند. اين نماينده مجلس گفت: مانمايندگان مجلس دهم به مردم قول داديم و شعار رونق اقتصادي را در شعارهايمان داشتيم. کساني که در ليست ما بودند بخشي از آنها حاميان دولت بودند. اساسا شعار همه ما در بحث اقتصادي، کمک به دولت بود. پس بايد از اين نظر يک اقدام جدي انجام دهيم. اگر براي مردم کار نکنيم، همان سيلي اي که به اصولگرايان در انتخابات مجلس دهم زدند به گوش نمايندگان فعلي نيز خواهند زد. بايد عجله کنيم.

وي ادامه داد: ما باز در آستانه يک انتخابات مهم‌ هستيم. من نمايندگان مجلس، احزاب و رسانه‌هاي و نخبگان سياسي و همه کساني که به هر شکلي در جايي مشغول هستند در اينکه جريان پوپوليستي قبل بازنگردد، تنها 50 درصد نقش داريم براي 50 درصد باقي مانده خود دولت بايد کاري انجام دهد. سوال اين است که چه بايد کرد؟ اين مي‌طلبد ما به شکل جدي تلاش کنيم. نهادهاي مختلف يک سري تکليف دارند ولي خود دولت هم بايد کاري کند. دولت بايد در اين يک سال حداقل چند وزير عوض کند. اگر قرار است مردم اميدوار شوند، ما مجلسي‌ها بايد به دولت کمک بکنيم تا طرحهاي اشتغالي به بار بنشيند، خود دولت هم بايد حرکت کند.

اگر دولت دست به کار نشود

نمايندگان استيضاح مي‌کنند

 

محمد ميردامادي، نماينده مردم ساري نيز در اين باره به مردم سالاري گفت: با توجه به عملکرد دولت در سه سال گذشته مي‌توان فهميد که در کابينه در برخي زمنيه‌ها کارايي لازم وجود ندارد و بسيار ضعيف عمل مي‌کند. هنوز بسياري از مشکلات اقتصادي پابرجاست و وعده‌هاي دولت در زمينه اقتصاد عملي نشده است. دولت در ابتدا درمورد خروج از رکود وعده‌هايي داد که هنوز اتفاقي در اين زمينه رخ نداده است. در برخي وزارت خانه‌ها هم مشکلاتي وجود دارد و دولت بسيار کند عمل مي‌کند. حتي زمزمه‌هايي از سوي حاميان دولت در مجلس شنيده مي‌شود که در حال بررسي کارنامه برخي وزرا هستند. اين احتمال وجود دارد که نمايندگان در بررسي‌هاي خود برخي وزرا را ناکارآمد ببينند و پيشنهاد تغيير آنها را به دولت بدهند و اگر دولت تغييري ايجاد نکند امکان دارد استيضاح برخي وزرا کليد بخورد.

ميردامادي افزود: به طور قطعي نمي‌توان گفت کداميک از وزرا در اين دسته قرار دارند اما به طور قطع شاهد تغييراتي در کابينه يا با تغيير يا استيضاح خواهيم بود.

دولت بايد عملکرد وزرا را ارزيابي کند

داريوش قنبري نماينده سابق مجلس نيز در گفت‌و‌گو با مردم‌سالاري با تاکيد بر لزوم ارزيابي روحاني نسبت به کابينه گفت: بهتر است تغيير در کابينه را به خود آقاي روحاني واگذار کرد. روحاني بايد ارزيابي لازم را از عملکرد کابينه داشته باشد و ببيند چه کساني در اين مدت توانسته اند وظيفه خود را به درستي انجام دهند و کدام يک از وزرا از انجام وظيفه خود ناتوان بوده اند و ببيند آيا وزرا درمسيري که دولت مشخص کرده است حرکت کرده اند يا خير. به هر حال اين ارزيابي بايد توسط مدير عالي دولت که شخص روحاني است صورت گيرد. اما گمانه زني‌هايي هم در اين مورد وجود دارد که به زعم من بيشتر ارزيابي‌هاي شخصي بعضي افراد است که شايد اطلاعات کامل و کافي نداشته باشند. شايد کسي که از بيرون مي‌بيند چيزي به ذهنش برسد اما در عمل شرايط متفاوت باشد. به هرحال وقتي وارد فضاي کار مي‌شويم، مي‌بينيم مشکل از فرد وزير نيست بلکه شرايطي که براي کشور ايجاد شده موجب شده است که آن عملکرد در وزارتخانه صورت گيرد. اين شرايط هم در مجموع شرايطي نبوده که در کنترل فرد وزير باشد.

وي افزود: در اين مورد بهتر آن است که ارزيابي نهايي به شخص آقاي روحاني سپرده شود. روحاني بايد ببيند کدام وزير در مسير برنامه ريزي شده حرکت کرده است و کدام وزير عملکرد درستي نداشته و پس از آن تصميم بگيرد کسي را کنار بگذارد يا خير. مي‌توان گفت در مجموع تغيير در کابينه مي‌تواند مفيد باشد. براساس اصول مديريت اين امر پذيرفته شده اي است که سيستم تشويق و تنبيه وجود داشته باشد. به هر حال فردي که خوب کار نکرده است بايد مورد بازخواست قرار گيرد و در نهايت اگر توانايي لازم را ندارد بايد کنار گذاشته شود و افراد توانمندتر بر سر کار بيايند.

وي در مورد لزوم دخالت مجلس نيز گفت: به طور کلي مناسب نيست که مجلس وارد عمل شود و بايد شخص آقاي روحاني تشخيص بدهد که کدام وزير عملکرد لازم را داشته است يا عملکرد نامناسبي داشته. اگر شخص روحاني ارزيابي داشته باشد بهتر است. اما بايد گفت با توجه به اينکه تنها يک سال تا پايان عمر دولت باقي مانده است شايد بهتر باشد دولت کابينه خود را حفظ کند و وقت زيادي براي تغيير و تحول نيست. در اين مدت کم باقيمانده شايد تغيير و تحول خيلي به مصلحت نباشد چراکه وزرا در کار خود جاافتاده اند. بنده موافق تغيير و تحولات گسترده نيستم اما در حدي که کارآمدي دولت بالابرود مي‌تواند سازنده باشد.

کد مطلب: 57330
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *