۰
شنبه ۵ تير ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۱۶
سو استفاده مخالفان دولت از بلبشو در پاستور

راز مگوی حقوق در ایران

این روزها همه جا حرف از ارقام است چه نجومی چه غیر نجومی؛ مردم فقط راجع به رقم صحبت می کنند.ماجرا از روزنامه کیهان شروع شد که فیش حقوقی یکی از مسوولین را انتشار داد اما انقدر رقم فیش سنگین بود که وقتی در جامعه سونامی راه انداخت که خیلی ها را زیر آب برد از مدیر عاملان بانک و بیمه تا استانداری و مجلس همه برای اعلان برائت هم که شده عکسی از فیش حقوقی خود می گیرند و در اینترنت قرار می دهند.
راز مگوی حقوق در ایران

این روزها همه جا حرف از ارقام است چه نجومی چه غیر نجومی؛ مردم فقط راجع به رقم صحبت می کنند.ماجرا از روزنامه کیهان شروع شد که فیش حقوقی یکی از مسوولین را انتشار داد اما انقدر رقم فیش سنگین بود که وقتی در جامعه سونامی راه انداخت که خیلی ها را زیر آب برد از مدیر عاملان بانک و بیمه تا استانداری و مجلس همه برای اعلان برائت هم که شده عکسی از فیش حقوقی خود می گیرند و در اینترنت قرار می دهند.

به گزارش پایگاه خبری فریادگر، مقدار حقوق همیشه در جامعه ما جز اسرار مگو بوده است و از مدیر و معلم تا کارگر و تاجر هیچ زمان مقدار دریافتی شان مشخص نبوده است تا همین چند وقت قبل امکان نداشت کسی در ایران راجع به فیش حقوقی پدر معلم خود هم حرف بزند اما الان فقط فیش است که با # در فضای مجازی منتشر می شود. یکی از جنجالی ترین فیش ها مربوط به مدیر عامل بانک رفاه کارگران است، که تناقضی عجیب بین اسم بانک و مقدار دریافتی حقوق مدیر عاملش بر قرار است. کارگرانی که پایه حقوقی 800 هزار تومانی دارند فیش مدیر عامل بانکشان بیش از 200 میلیون است؛ شاید همین تناقض بود که باعث شد خبرگزاری فارس در خبری اختصاصی برکناری مدیر عامل این بانک توسط علی ربیعی را اعلام کند و همچنین اخباری هم مبنی بر خروجش از کشور منتشر شد اما روز گذشته این خبر توسط علی صدقی مدیر عامل منشوری بانک رفاه تکذیب شد.

 

دفتر نرم و گرم

علی صدقی اما نظر دیگری دارد. او انتشار اخبار نادرست مبنی بر خروجش از کشور را بی اخلاقی رسانه ای توصیف کرد و گفت: همه اسناد مربوطه را به صورت مکتوب به مقامات کشور ارسال کرده ام و هیچ شبهه ای در این زمینه وجود ندارد.

علی صدقی در گفت و گو با «ایرنا» درباره اخبار منتشر شده در فضای مجازی و برخی رسانه ها در دو روز گذشته مبنی بر خروجش از کشور، افزود: در دفتر کارم در بانک نشسته ام؛ پنجشنبه ها ادارات ستادی بانک تعطیل است و من نیز تلفن همراه خود را خاموش کرده بودم.
رییس هیات مدیره بانک رفاه درباره تصاویری که به عنوان فیش حقوقی یک ماهه وی در هفته های اخیر منتشر شده و به استناد آن گفته می شود از بیت المال این هزینه پرداخت شده است، توضیح داد: «بانک رفاه یک بانک خصوصی و مشمول قوانین مربوط به موسسه های خصوصی است؛ از این رو هر نوع تصمیم گیری درباره پرداخت حقوق و مزایای مدیرعامل و هیات مدیره آن از طریق مجمع عمومی صورت می گیرد.
صدقی تاکید کرد: من همه مسایل را به صورت مکتوب به مقام های قانونی کشور ارسال کرده ام و هیچ شبهه ای در این زمینه وجود ندارد.
وی با یادآوری اینکه حدود یک سال است مسئولیت این بانک را برعهده دارد، گفت: امور مالی بانک همان روند مدیران پیشین را در مورد مدیرعامل و هیات مدیره جدید بانک اعمال کرده است که همه اسناد آن در مجمع عمومی بانک که در اسفند 94 تشکیل شد، مورد بررسی قرار گرفت.
صدقی تاکید کرد: از آنجا که هنوز این اسناد تعیین تکلیف نشده بود، حق برداشت حقوق از حساب را نداشته ام؛ بنابراین هیچ حقوقی در مدتی که در بانک رفاه مسئولیت گرفته ام، دریافت نکرده ام.
وی خاطرنشان ساخت: مجمع عمومی بانک هنوز صورت های مالی و حساب های مربوط به سال گذشته را نهایی نکرده است که بخواهد پرداختی صورت گیرد.

صورت حساب میلیونی

مدیرعامل بانک رفاه تاکید کرد: تصویری که به عنوان فیش حقوقی من منتشر شده، یک صورت حساب بوده است و برخی به عمد و با نیت سوءاستفاده، به نام فیش حقوق آن را منتشر کردند.
وی با انتقاد از کسانی که به عمد و با نیت دروغ پراکنی در جامعه این تصاویر را منتشر کردند، گفت: بهتر بود پیش از انتشار آن، خبرنگاران با حراست و یا مسئولان بانک تماس می گرفتند و صحت و سقم آن را جویا می شدند.
رییس هیات مدیره بانک رفاه تاکید کرد: پرداخت حقوق 200 میلیون تومانی اصلا در هیچ بانکی سابقه نداشته است.

فضاسازی دروغ درباره خروج از کشور 

مدیرعامل بانک رفاه درباره خبرسازی ها درباره خروجش از کشور در هفته گذشته نیز اظهار داشت: «اینکه روز پنجشنبه که ادارات ستادی بانک تعطیل و ممکن است من به مسافرت رفته و تلفن همراهم را خاموش کرده باشم، به دروغ بگویند که فرار کرده است، چه مبنا و توجیهی دارد
صدقی تاکید کرد: «برای چه و به چه دلیل باید فرار کنم؟ مگر جرمی مرتکب شده ام؟ اینگونه اخبار دروغ منتشر کردن خلاف تقوا و انصاف است و در هیچ مکتبی وجود ندارد
وی افزود: «باید با کسانی که مردم را با اخبار دروغ تحریک کردند و مردم را به آه و ناله و افکار غلط انداختند و آنها را به مسئولان نظام بدبین کردند برخورد کرد

 
ربیعی نمی تواند برکنارم کند

مدیرعامل بانک رفاه با تاکید بر خصوصی بودن این بانک، گفت: در ماده پنجم قانون مدیریت خدمات کشوری، بانک های دولتی مشمول این قانون دانسته است.
صدقی یادآور شد: بانک ها از دولت بودجه نمی گیرند بلکه از محل ایجاد درآمد، هزینه های خود را پوشش می دهند.
وی درباره اینکه گفته می شود عمده سهام این بانک در اختیار سازمان تامین اجتماعی است و از این طریق به نحوی به دولت متصل است، گفت: بانک رفاه به این دلیل، از بودجه دولت مبلغی دریافت نمی کند بلکه تامین اجتماعی به عنوان سهامدار آن در مجمع عمومی حضور دارد.
صدقی درباره انتشار برخی اخبار تایید نشده مبنی بر برکناری وی توسط علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی اظهار داشت: آقای وزیر در راس هیات امنای سازمان تامین اجتماعی قرار دارد اما اینکه بتواند مدیرعامل بانک را عزل کند، چنین نیست.
وی توضیح داد: درباره عزل مدیرعامل بانک باید مجمع عمومی تصمیم بگیرد ضمن آنکه درباره تصمیم آقای ربیعی اطلاعی ندارم.
وی تاکید کرد: مدیرعامل و هیات مدیره هیچ نقشی در تعیین حقوق ندارند و این مجمع عمومی است که درباره آن باید تصمیم بگیرد.
صدقی گفت: از سال گذشته که به بانک رفاه آمدم، هیچ شرط و شروطی برای حضور در بانک نگذاشتم و خود بانک طبق روال گذشته تصمیماتش را برای تعیین حقوق و مزایای مدیرعامل عملی کرد.

 

 

 

بلبشو در پاستور

 

ماجرای این ارقام تا جایی پیش رفت که  که مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای دولت به آن اشاره کردند و خواستار برخورد دولت با این مسئله شدند. ایشان در این دیدار فرمودند:« موضوع حقوق های نجومی، در واقع هجوم به ارزش ها است اما همه بدانند که این موضوع از استثناءها است و اکثر مدیران دستگاهها، انسانهای پاک‌دست هستند، اما همین تعداد کم نیز خیلی بد است و باید حتماً با آن برخورد شودرئیس جمهور روحانی با اشاره به مراسم افطاری هیأت دولت با مقام معظم رهبری،گفت:« ایشان فرمودند بایستید و ما نیز حتماً در برابر حقوق‌های نامتعارف خواهیم ایستاد و دکتر جهانگیری نیز موظف شدند تا لحظه آخر این قضیه را پیگیری کرده و به مردم گزارش دهد.»

و الحق و الانصاف که دولت تا الان عزم جزم خود را برای برخورد با این مسئله نشان داده است اما مسئله‌ای که در خور توجه است این که مردم از دولت روحانی انتظار چنین مسائلی را ندارند. مردم به دولت روحانی رای دادند تا شاهد اتفاقاتی که در دولت احمدی نژاد بودند در دولت روحانی نباشند.

جهانگیری معاون اول دولت روحانی در سخنان به رفتار غیرقانونی در دولت احمدی نژاد اشاره می‌کند و می‌گوید:« متاسفانه این سنت (پرداخت‌های نامتعارف) وقتی گذاشته شد که در دولت (دولت دهم) به عنوان مهمترین رکن تصمیم‌گیری این نظام نشستند دور خودشان و تصمیم گرفتند به خودشان نشان و سکه بدهند. از یک جمع 30 نفره دولت به 27 نفر از خودشان نشان درجه دو و درجه یک با 75 و 100 سکه دادند.»

دولت احمدی نژاد هیچگاه حاضر نشد در برابر اشتباهات خود عذر خواهی کند و حتی در بسیاری از مواقع این اشتباهات را توهم مخالفان خود و حاصل توطئه آنها دانست. به طور مثال احمدی نژاد در سال‌هایی که در قدرت حضور داشت زیر بار تخلفات رحیمی نیز نرفته بود

«نامه نیوز» در رابطه با انتظار مردم از روحانی می نویسد مردم در خرداد 92 به روحانی رای دادند تا دیگر شاهد این تخلفات و بهانه‌آوری‌ها نباشیم. مردم از این دولت انتظار دارند که هرچه زودتر از طریق قانونی با این تخلف‌ها بخورد کند و اجازه تکرار آن را ندهد.

برای مردم اصلا قابل پذیرش نیست کسی در جمهوری اسلامی ده‌ها برابر یک کارگر و کارمند ساده حقوق بگیرد. بدتر از این حقوق‌ها، بهانه‌هایی است که برخی از مدیران برای دریافت این حقوق‌ها دارند. دولت روحانی همچون تغییرات گسترده‌ای در کشور نسبت به زمان احمدی نژاد انجام داده است، در این زمینه و تخلفات مالی مدیران هم باید با قاطعیت تغییراتی عظیم را انجام دهد.

با این همه هنوز یک پای دولت روحانی لنگ می زند؛ مدیران آن با یک دیگر هماهنگ نیستند و هر کدام ساز خود را می زنند.

در همین مورد حقوق ها مدیر عامل متخلف بانک زیر بار کارش نمی رود و می گوید وزیر نمی تواند من را برکنار کند

در مورد دیگری نیز این ناهماهنگی در بین مدیران ارشد دولت دیده می شود. برای مثال وزیر ارتباطات اخیرا از افزایش تعرفه تلفن ثابت خبر داده است اما رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان می گوید : افزایش تعرفه و حق امتیاز تلفن ثابت ، خلاف قانون است. و این ناهماهنگی به جایی می رسد که معاون اجرایی رئیس جمهور در واکنش به اظهارات رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان می گوید: افزایش برخی از نرخهاى خدمات تلفن ثابت در حال گذراندن مسیر قانونی برای تصویب و ابلاغ است.

وی همچنین توضیح داد : همانطورکه در مصاحبه وزیر محترم ارتباطات به صراحت آمده است ، این تصمیم هنوز نهایی و ابلاغ نشده است .

معاون اجرایی رییس جمهور درپاسخ به سؤالى در باره ى مصاحبه اخیر رییس سازمان حمایت تصریح کرد: در مصاحبه نقل شده از ایشان دقت کافی صورت نگرفته و بسیاری از مطالب منتشر شده در اینباره صحیح نیست.

شریعتمداری ضمن تاکید بر ضرورت اطلاع رسانى صحیح و پاسخگویی مسئولان اجرایی کشور از آنان خواست قبل از کسب اطلاع دقیق از جزییات موضوعات تحت هر شرایطى از مصاحبه واطلاع رسانی ناقص و شتابزده خودداری کنند.

با این وضع باید به مخالفان دولت حق داد که به راحتی از گاف های کابینه استفاده کنند و در برخی مسائل سیاه نمایی انجام دهند و باعث ناامیدی مردم شوند.

همه چیزمان باید به همه چیزمان بیاید

اما در رابطه با ماجرای رقم های نجومی عده ای در این میان فضا را مناسب دیدند و از آب گل آلود ماهی گرفتند و  اعلام کردند که در سراسر دنیا حقوق های مدیران ارشد مراکز مالی بالاست. از دریافت سالانه 16 میلیون دلاری مدیر عامل سیتی گروپ تا دریافت 53 میلیون دلاری مدیر عامل گلد من ساکس آمریکا؛ اما سوال اینجاست که کدام قسمت ایران شبیه آمریکاست که مدیران ما مانند مدیران آن ها حقوق بگیرند؟ مگر نه این که ما مسلمانیم و اقتصاد اسلامی داریم؟ پس چرا باید مدیران ما دریافت هایی عجیب مثل مدیران آمریکای کاپیتال داشته باشند.

 

 

کد مطلب: 57587
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *