۱
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۱۳

داشته های اصولگریان در غیاب احمدی نژاد

بعد از اینکه احمدی نژاد به عنوان گزینه اصلی و قابل بحث اصولگرایان از میدان رقابت به در شد، حالا باید دید اصولگرایان چه گزینه های دیگری دارند که از آنها به عنوان گزینه های قابل تامل یاد کنند و همچنین بتوانند امیدوار باشند این گزینه ها بتوانند آینده سیاسی این جریان را در انتخابات 96 تضمین کند.
داشته های اصولگریان در غیاب احمدی نژاد
بعد از اینکه احمدی نژاد به عنوان گزینه اصلی و قابل بحث اصولگرایان از میدان رقابت به در شد، حالا باید دید اصولگرایان چه گزینه های دیگری دارند که از آنها به عنوان گزینه های قابل تامل یاد کنند و همچنین بتوانند امیدوار باشند این گزینه ها بتوانند آینده سیاسی این جریان را در انتخابات 96 تضمین کند.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، در چند ماه گذشته اسامی مختلفی مطرح و روی هرکدام بحثهای زیادی هم ارائه شده است. هر روز هم که میگذرد دایره گزینه ها تنگ تر شده و چند اسم، پررنگ تر میشوند. افرادی چون «محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، سید ابراهیم رئیسی، پرویز فتاح، کامران باقری لنکرانی، عزت الله ضرغامی، علی اکبر ولایتی و محمدرضا باهنر» از جمله چهره های شاخص این جریان هستند که اسمشان زیاد در رسانه ها به عنوان گزینه های اصلی اصولگرایان مطرح شده است. اما هنوز مشخص نیست کدام گزینه، گزینه نهایی خواهد شد به این دلیل که به گفته ابولقاسم رئوفیان دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین حتی حسن روحانی هم یکی از گزینه های مطرح بعضی از طیفهای جریان اصولگرایی است.
از طرفی قاسم سلیمانی سردار پر آوازه ایرانی هم یکی از چهره های مطرحی بود که نامش در رسانه ها به عنوان کاندیدای 96 زیادبرده میشد اما او خودش رسما این قضیه را تکذیب و اعلام کرد تا همیشه سرباز می ماند و پا به انتخابات نخواهد گذاشت.
قالیباف سالهاست که به سودای رسیدن به کلید پاستور قد علم میکند و هربار به طریقی از سر راه کنار میرود. به نظر میرسد افشای واگذاری املاک به بعضی از چهره های سیاسی، شدیدا وجهه او را خراب کرده است. اما ضرغامی گزینه بهتری برای اصولگرایان است نه به این دلیل که ممکن است بیشترین رای را بیاورد، به این دلیل که شانس بیشتری برای جذب حمایت از سوی اکثر طیفهای اصولگرایی را دارد. جلیلی در دور گذشته نشان داد در میان مردم چندان رایی ندارد. باهنر نیز مدتهاست که اسمش مطرح است اما او بارها در مصاحبه های مختلف اعلام کرده قرار نیست در انتخابات آینده کاندیدا شود. پرویز فتاح هم مدتهاست فعالیتهای تبلیغاتی اش را شروع کرده. او در فضای مجازی آنقدر فعال است که مشخصا خودش را رئیس جمهور آینده ایران میداند! از طرفی نام ابراهیم رئیسی نیز زیاد شنیده میشود. شنیده ها حاکی از رایزنی های جدی در شهر قم برای معرفی ابراهیم رئیسی به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ است. رئیسی داماد آیت الله علم الهدی، امام جمعه مشهد است که پس از درگذشت آیت الله واعظ طبسی، به مقام تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد. رئیسی پیش از انتصابش به عنوان تولیت آستان قدس رضوی، دادستان کل کشور بود و سابق بر این رئیس سازمان بازرسى کل کشور، دادستان انقلاب اسلامى تهران و معاون اول قوه‏ قضاییه‏ نیز بوده است.
جلیلی، قالیباف، ولایتی یا باقری لنکرانی؟
حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان استاد حوزه و دانشگاه درباره گزینه های احتمالی بعد از رد احمدی نژاد به تابناک گفته است: «احمدی نژاد سمبل یک جریان فکری با شاخه های متعدد و پرچم های مختلف است و قطعا این پرچم ها از صحنه انتخابات کنار نخواهند کشید و حتما در صحنه حاضر خواهند بود. ممکن است آنها پرچم و شعار خود را به دلیل نهی احمدی نژاد از حضور در انتخابات عوض کنند، ولی قطعا بر حضور پافشاری خواهند کرد.» او همچنین درباره سخنان اخیر غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره اینکه جامعتین در این دوره از انتخابات مشورتی با آیت الله مصباح یزدی نخواهد داشت و تصمیم گیری درباره وحدت اصولگرایان بر عهده آیت الله موحدی کرمانی و آیت الله یزدی خواهد بود، اضافه کرد: «بزرگانی نظیر آیات یزدی، موحدی کرمانی و مصباح یزدی مجتهد و صاحب نظر هستند و همه می خواهند به تکلیف عمل کنند، اما بر سر مصادیق که می رسند، مصداق های عمل به تکلیف متفاوت می شود. مثلا آیت الله مصباح در انتخابات گذشته درباره مصادیق ابتدا آقای "باقری لنکرانی" را اصلح موجود در روی زمین و آسمان معرفی کردند، اما بعد از رد صلاحیت وی توسط شورای نگهبان آقای "جلیلی" را اصلح دانستند. آیت الله یزدی و بخشی از جامعه مدرسین هم از آقای "ولایتی" و برخی از اعضای آن هم از آقای "قالیباف" و دیگران حمایت کردند.»
ضرغامی گزینه ای جدی
سید محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی دولت سابق معتقد است ضرغامی یکی از گزینه های اصلی برای اصولگرایان در انتخابات آینده است. او در پاسخ به این سوال که «گفته می شود جبهه یکتا، پایداری و جریان احمدی نژاد به احتمال زیاد در حمایت ضرغامی به اشتراک نظر می رسند، آیا این طور است؟» گفته است: «او از چهره های جدی و مطرح در جریان اصولگرا و ارزشی بوده و دارای گفتمان است البته هنوز نسبت به کاندیداتوری خودش چیزی نگفته است.»
قالیباف شناخته شده‌تر و باسابقه‌تر است
امیر محبیان، دبیر کل حزب نواندیشان اسلامی نیز گفته است: «درحال حاضر شاید حدود ۱۵ یا ۲۰ اسم در جریان اصولگرایی برای کاندیداتوری مطرح شده اما از بین این اسامی آقای قالیباف برای افکار عمومی شناخته شده تر است و سابقه مدیریتی بیشتری هم در کارنامه دارد. البته هرکس بیشتر می نویسد غلط بیشتری هم دارد و ممکن است انتقاداتی به ایشان وارد باشد.» محبیان همچنین تاکید کرد: «به هرحال ما اکنون قضاوت نمی کنیم چون مرجع تصمیم‌گیری نیستیم و منتظر می‌مانیم چهره‌های مختلف از سوی افراد و گروه‌های اصولگرا مطرح شوند. البته شرط حضور در این دوره انتخابات این است که محوریت جامعتین پذیرفته شود. فرق این انتخابات با گذشته این است که کسانی می آمدند و بازی را برهم میزدند و سعی می‌کردند امتیاز بیشتری بگیرند اما در این دوره چنین نیست و جریان اصولگرایی به دنبال وحدت با اصول است و نه وحدت با یکدیگر. جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین چارچوب‌ها و اصول مشخص خود را عرضه می‌کنند و هرکس به آنها نزدیک‌تر شد اصولگراتر است.»
سعید جلیلی گزینه پایداری‌ها برای انتخابات ۹۶
بهروز نعمتي، عضو فراكسيون ولايت مجلس شوراي اسلامي نیز سعید جلیلی را گزینه پایداریها برای انتخابات سال آینده میداند. او درباره گزينه هاي اصولگرايان براي انتخابات ٩٦ گفته است: «مجموعه هاي مختلف اصولگرايي در حال حاضر گزینه‌های متفاوتی دارند ولی قطعا آنها براي موفقيت نيازمند يك جمع بندي هستند.» وي با بيان اينكه روحاني گزينه برخي از اصولگرايان براي انتخابات ٩٦ است، ادامه داد: «یك طيف تندرو از اصولگرايان یا همان جبهه پایداری كه همیشه ساز مخالف زدند حتما خودشان كانديدايی به جز از آقاي روحاني خواهند داشت. البته اعضاي جمعیت ايثارگران و رهپويان نيز از آقاي روحاني حمايت نمي كنند چراكه آنها نيز در همان مجموعه پايداري ها تعریف می شوند ولي قطعا جمع بندي اصولگرايان معتدل آقاي روحاني است همانگونه كه آقاي باهنر نيز به اين موضوع و حمايت از روحاني تاكيد كردند.» این چهره اصولگرای مجلس درباره زمزمه هایی مبنی بر احتمال کاندیداتوری ضرغامي و معرفی او از سمت پایداری ها، گفت: «اينكه آقاي ضرغامي بخواهد گزينه پايداري ها شود را بعيد مي دانم چراكه پايداري ها گزينه خود را دارند و آن فرد آقاي جليلي است.»
احمدی نژاد از اول هم گزینه اصولگرایان نبود
ابولقاسم رئوفیان دبیرکل حزب اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که «بعد از حذف احمدی نژاد، گزینه های مطرح اصولگرایان چه کسانی هستند؟» به مردم سالاری می گوید: «اصولگرایان از ابتدا هم روی احمدی نژاد به اتفاق نظر نرسیده بودند. غیر از پایداری ها هیچ طیف دیگری از اصولگرایان نظر مثبتی نسبت به احمدی نژاد نداشتند. در میان رجال سیاسی، جبهه اصولگرایی هنوز بر سر فردی به اجماع نسبی هم نرسیده اند. یعنی هنوز هیچ کدام روی فردی به نتیجه واحد نرسیده اند.» او ادامه میدهد: «به نظر من باید طیفهای مختلف اصولگرایی، براساس شاخصهای مشخصی، افرادی را مشخص کنند و بعد روی همین افراد به اجماع رسید. اگر قرار باشد بر اساس ساز و کار گذشته افراد انتخاب شوند اصلا به صلاح اصولگرایان نیست. اینکه چند نفر معدودی برای کل جریان تصمیم گیری کنند، اصلا اتفاق درستی نیست.» اسامی زیادی مطرح میشود. مثل «رئیسی، فتاح، ضرغامی، ولایتی، باهنر، باقری لنکرانی، جلیلی و قالیباف و چند نفر دیگر» رئوفیان درباره این اسامی نیز میگوید: «مخالف این هستم که اسامی الان بیان شوند. این اسامی را زیاد شنیده ام و حتی تعداد بیشتری را هم شنیده ام اما به این معنا نیست که همه این افراد بتوانند از مسئولیت خطیر اداره کشور بر بیایند. افرادی که معرفی میشوند باید چهره ملی باشند. باید عموم مردم و آحاد ملت او را بشناسند و سابقه سیاسی اش را دیده باشند.» او درباره حمایت اصولگرایان از روحانی نیز می گوید: «اما در میان همه افرادی که معرفی میشوند، اسم روحانی هم مطرح است. اسم او حتی به عنوان کاندیدای بعضی از طیفهای اصولگرایی نیزمطرح شده است.»

کد مطلب: 61583
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *