۱
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۱
وقتی توجه به مشارکت عمومي در اداره جامعه فراموش می شود

از مصباح یزدی تا احمدی نژاد

«مردم ولي نعمتان ما هستند» اين جمله معروف امام خميني(ره) را به کرات شنيده‌ايم. کسي که انقلاب را از آن مردم مي‌دانست و معتقد بود پيروزي انقلاب بدون ياري مردم ممکن نبود.
از مصباح یزدی تا احمدی نژاد
«مردم ولي نعمتان ما هستند» اين جمله معروف امام خميني(ره) را به کرات شنيده‌ايم. کسي که انقلاب را از آن مردم مي‌دانست و معتقد بود پيروزي انقلاب بدون ياري مردم ممکن نبود.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، در اين سال‌ها شاهد اتفاقاتي بوده که گاهي با فرامين بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران منافات دارد. بعضي اوقات توهين و تحقيرهايي نسبت به مردم صورت مي‌گيرد که بر کسي پوشيده نيست. هنوز صحبتهاي توهين آميز رئيس دولت دهم بعد از پيروزي در انتخابات از ذهنمان پاک نشده است. آن زمان که بخشي از مردم را خس و خاشاک خواند. يا بعد آن، مصباح يزدي به عنوان ليدر يکي از جبهه‌هاي تندروي اصولگرايي، مردم را لايق اين رهبر ندانسته است. چرا راه دور برويم؟ بعد از انتخابات 7اسفند هم همين اتفاقات تکرار شد به طوري که توهينهاي زيادي به مردم تهران و شيوه راي دادنشان ديديم.

توهين به خاطر حق راي!

اعلام نتيجه انتخابات مجلس و پيروزي فهرست 30سي نفره اصلاح‌طلبان و اعتدالي‌ها با موئتلفان سياسي اصولگرا در شهر تهران، موضع‌گيري‌هاي تند برخي رسانه‌ها و چهره‌ها را به همراه داشت تا جايي که به توهين و تخريب مردم تهران منجر شد. در اين ميان، شماري مردم تهران را همسان با «مردم کوفه» خواندند. در برابر، بسياري نيز نسبت به اين بداخلاقي‌هاي سياسي واکنش نشان دادند. کانال خبري «رجانيوز» پس از اعلام پيروزي فهرست 30 نفره اميد در تهران، در انتقاد از مردم پايتخت نوشت: «اصولگرايان در تهران انتخابات را نه به خاطر ليست سياسي يا شعارهاي انتخاباتي، بلکه به خاطر غلبه پيدا کردن فرهنگ و سبک زندگي غربگرايانه، شبه مدرنيستي باختند. شکست اصولگرايان از اصلاحات در تهران، يک شکست کاملا اجتماعي- فرهنگي است. وقتي در تهران بنا بر آمارهاي رسمي ‌بيشترين ميزان جرايم اجتماعي، روزه خواري، طلاق، اعتياد و ... ثبت شده، بدين معناست که اين شهر بيشترين فاصله از فرهنگ اصيل ديني و انقلابي را براي خود ثبت کرده و به همين ميزان طبيعي است که در چنين شهري به جاي افرادي که نخستين وجهه آنها در افکار عمومي ‌شهرت آنها به ديانت و گفتمان انقلاب اسلامي ‌است، چهره‌هايي وارد مجلس شوند که در افکار عمومي ‌بيشترين فاصله را با اين معيارها و مفاهيم دارند.» از طرفي کانال تلگرامي‌ »جنبش عمارها» نيز با انتقاد از راي مردم تهران، شهر مشهد را به دليل راي به نامزدهاي اصولگرا، به عنوان پايتخت جمهوري اسلامي‌ ايران معرفي کرد. اين واکنشهاي تند و زننده حتي صداي اعتراض اصولگرايان را هم بلند کرد. به طوري که حتي نشريه اي مثل يالثارات هم آن را تقبيح کرد و البته اتاق فکر توهين به مردم تهران را خارج از مرزهاي اين کشور ناميد!

مصباح يزدي و اظهارات هميشگي‌اش!

مصباح يزدي، 12 آذرماه 93 در سخنراني‌اي اعلام کرد جامعه ما لياقت رهبري آيت‌الله خامنه‌اي را ندارد. اظهاراتي که با واکنش‌هاي بسياري همراه بود. گويا پدر معنوي جبهه پايداري از قدرت حافظه تاريخي مردم بي خبر است. او در يادواره شهداي موسسه امام خميني گفته بود: «آنهايي که جنايت فجيع را در عاشورا مرتکب شدند، نه يهودي بودند، نه زرتشتي و نه مسيحي بلکه همه مسلمان نماز‌خوان و روزه بگير بودند. عاملي که در آن‌ها بود، به مقدار کم در ما نيز هست و اگر بخواهيم با آن مقابله کنيم، بايد شناخت پيدا کنيم. يکي از نعمت‌هاي بسيار بزرگ براي ما امام راحل بود که بسيار بزرگ بود و بعد از رحلت ايشان، وجود نعمت جانشين ايشان، رهبر معظم انقلاب است که خدا را شاهد مي‌گيرم جامعه ما لياقت چنين رهبري را ندارد. ايشان بالاترين مراتب مديريت را در جامعه دارد و بزرگ‌ترين دشمنان جامعه کساني هستند که در زمينه تضعيف ولايت فعاليت مي‌کنند».

اين در حالي است که مقام معظم رهبري در بيانات خود همواره يک نقش و اهميت بالايي براي مردم قائل هستند. ايشان در بهمن ماه سال 90 نيز فرمودند: «از اول انقلاب تا امروز هر وقتي هر کاري را محول به مردم کرديم، آن کار پيش رفته است. هر کاري را انحصاري در اختيار مسئولان و رؤسا و مانند اين‌ها قرار داديم، کار متوقف مانده است. ... اگر متوقف نمانده است، کُند پيش رفته است؛ اما کار دست مردم که افتاد، مردم کار را خوب پيش مي‌برند» امام خميني (ره) نيز همواره تأکيد داشتند که ابتکار عمل، ورود در صحنه‌هاي کشور و انجام کارها به دست مردم سپرده شود و اين، جزو ابتکارات امام (ره) بود؛ چرا که وقتي کارها به مردم سپرده شود، به سرانجام خواهد رسيد. بنابراين، اگر مسئولان بخواهند کارها و بالاتر از آن نظام اسلامي سامان يابد، بايد در تدبير و برنامه‌ريزي‌شان در هر برهه‌اي، با برنامه‌ريزي دقيق و ملاحظه همه جوانب امور، کارها را در اختيار مردم قرار دهند. اما گفتني‌ است اظهارات مصباح يزدي، واکنش‌هاي تندي را از طرف گروه‌هاي اصولگرا براي اين عضو سابق مجلس خبرگان و جامعه مدرسين حوزه علميه قم به همراه داشت. حجت‌الاسلام سيد رضا اکرمي ‌درباره صحبت‌هاي مصباح يزدي گفته بود اين صحبتها خلاف فرمايش امام و رهبري است: «چون ما شنيديم و ديديم که امام مي‌فرمودند مردم ولي نعمت ما هستند، مردم ما را از کنج به صحنه آوردند. مردم امروز ما، از مردم در زمان رسول‌الله و ائمه اطهار مثل امام‌علي(ع)، امام‌حسن(ع) و امام‌حسين(ع) بهتر هستند. اين اظهارات هرگز با اين که بگوييم مردم ايران لايق چنين رهبري نيستند، هماهنگ نيست و به نظر من حتما منافات دارد و ناصحيح است.» رييس شوراي فرهنگي نهاد رياست جمهوري گفته بود ارتباط بين مردم و رهبري بسيار صميمانه و ارزشمند است و نبايد به گونه‌اي درباره مردم و رهبري سخن گفته شود که هر دو از اين اظهارات ابراز نارضايتي کنند: «بين رهبري و مردم هيچ مشکلي وجود ندارد که بخواهيم با اين اظهارات آن مشکلات را برطرف کنيم».

آن خس و خاشاک تويي!

اما توهين احمدي نژاد، براي هميشه در حافظه تاريخي مردم ثبت شد. محمود احمدي نژاد در جريان جشني که به مناسبت اعلام پيروزي اش در انتخابات رياست‌جمهوري دهم در تاريخ 24 خرداد 88 در ميدان وليعصر برگزار کرد، گفت: «ملت ايران يکپارچه‌است در يک مسابقه فوتبال 50 هزار، 70 هزار تماشاچي مي‌روند آن کسي که تيمش باخته عصباني است و به هر دري مي‌زند، در ايران در انتخابات 40 ميليون نفر خودشان بازيگر اصلي و تعيين‌کننده اصلي بودند حالا 4 تا «خس و خاشاک» در اين گوشه‌ها يک کاري مي‌کنند. بدانيد که اين رودخانه زلال ملت جايي براي خودنمايي آنها نخواهد گذاشت.» احمدي‌نژاد در همان روز و قبل از جشن پيروزي اش در گفت وگو با خبرنگاران در باره معترضين گفته بود: «اين افرادي که آمده‌اند در خيابان‌ها حتي به اندازه شرکت کنندگان در يک شعبه اخذ راي نبودند چرا که شعبه اخذ راي 5 هزار نفري در تهران داشته‌ايم. حالا 2-3 هزار نفر مي‌آيند مثل مسابقات فوتبال شلوغ مي‌کنند اينکه دليل نمي‌شود».

نبايد به مردم توهين کنيم

اما همه اين توهينها به شدت با واکنشهاي مردمي ‌و مسئولان روبه رو شده است. در تازه ترين واکنش‌ها، حجت‌الاسلام و‌المسلمين علي‌اکبر ناطق نوري عصر روز پنج‌شنبه در مراسم چهارمين سال درگذشت آيت‌الله محي‌الدين انواري در مسجد قباي تهران گفت: «مرحوم انواري نگاه مثبتي به جامعه داشت و ما هم بايد همين‌گونه باشيم. نبايد مدام مردم را بترسانيم و به آن‌ها توهين يا تحقيرشان کنيم. نبايد با مردم خشن برخورد کنيم. پيغمبر (ص) اميرالمومنين (ع) و امام حسن مجتبي (ع) کي اينگونه بودند؟ در حالي که اين بزرگان اسوه ما هستند ما بايد مثل آن‌ها رفتار کنيم.» اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين‌که «روحانيت در تأسي به پيامبر(ص) بر مردم مقدم‌ هستند» يادآور شد: «چون ما روحانيون خودمان راهنماي مردم هستيم در تأسي به پيامبر(ص) بايد بر ديگران مقدم باشيم. علما وارثان پيامبر(ص) هستند. ما وارث پيامبر(ص) در سختي‌کشيدن‌ها، دفاع از حق، دين و اتکاي به خدا و امر به معروف و نهي از منکر هستيم اما فاصله‌مان با پيامبر(ص) و ائمه(ع) بسيار زياد است. در حالي که خودمان را پيروان آن‌ها مي‌دانيم.» او ادامه داده است: «من نمي‌دانم چه کسي اين که مسئله شأن من و ما نيست را درآورده است.

ما نبايد خودمان را تافته جدابافته بدانيم. مثلا بگوييم شأن من نيست سلام کنم يا جلوي کسي بلند شوم. اگر بنا بود پيامبر(ص) اين‌گونه رفتار کند، آيا مي‌توانست موفق شود؟ پيغمبر براي کساني نمونه است که اميد به خدا و اعتقاد به خدا و روز قيامت دارند.» اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با يادآوري رفتار شهيد مطهري خاطرنشان کرد: «مرحوم مطهري يک فيلسوف بزرگ، مخلص، حکيم و فقيه بود، اما هيچ تشخصي براي خودش قائل نبود. شخصيتي مثل مطهري با وجود تمام علمي ‌که داشت براي هدايت جوانان و مردم خود را پايين مي‌آورد».
کد مطلب: 60606
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *