۰
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۵۲
رژیم سعودی کشتار صنعا را کتمان کرد

ریاض دنبال منجی در جنگ یمن

عربستان که در چارچوب جنگ نیابتی عراق و سوریه را با تروریست‌های تکفیری داعش سلاخی می‌کند در یمن به شکلی مستقیم توسط ریاض کشته می‌شوند. درآخرین کشتار مردم یمن ، هفته گذشته 700 تن در حمله جنگنده‌های سعودی به صنعا کشته و زخمی‌شدند اما ریاض برای فرار از اتهام جنایت جنگی مدعی شده است که اطلاعات غلط دلیلی این اتفاق بوده است.
ریاض دنبال منجی در جنگ یمن
عربستان که در چارچوب جنگ نیابتی عراق و سوریه را با تروریست‌های تکفیری داعش سلاخی می‌کند در یمن به شکلی مستقیم توسط ریاض کشته می‌شوند. درآخرین کشتار مردم یمن ، هفته گذشته 700 تن در حمله جنگنده‌های سعودی به صنعا کشته و زخمی‌شدند اما ریاض برای فرار از اتهام جنایت جنگی مدعی شده است که اطلاعات غلط دلیلی این اتفاق بوده است.
به گزارش النشره، تیم ارزیابی رخدادها و تحقیقات در گزارشی پیرامون نتایج تحقیقات خود درخصوص حمله در صنعا اعلام کرده است که یک طرف وابسته به ریاست ستاد ارتش یمن(وابسته به دولت مستعفی) اطلاعات اشتباهی را ارائه داده که بر اساس این اطلاعات، اعلام شده بود رهبران عالی رتبه و مسلح حوثی در این مکان حضور دارند.
این تیم در بیانیه خود مدعی شده است که نیروی هوایی یمن این حمله را بدون هماهنگی با ائتلاف سعودی انجام داده و این حمله توسط جنگنده‌های وابسته به عملیات هوایی یمن صورت گرفته است.براساس این گزارش طرفی که اطلاعات نادرست را در اختیار ائتلاف قرار داده خواهان هدف گیری فوری محل برگزاری ختم به عنوان یک هدف نظامی‌و قانونی شده و مرکز عملیات هوایی یمن نیز اجازه انجام این حمله را بدون دریافت دستوری از سوی مراجع ذی ربط در ائتلاف صادر کرده است و این حمله بدون انجام اقدامات مطمئن برای اطمینان از نبود اهداف ممنوعه و غیر نظامیان در محل مورد حمله صورت گرفته است.
تیم تحقیقات درخصوص حمله صنعا از ائتلاف تحت امر عربستان خواست تا هرچه سریع‌تر در اصول درگیری بازنگری کند.از سوی دیگر ائتلاف متجاوزعربستان به یک هواپیمای عمانی مجوز انتقال هیئت مذاکره کننده صنعا در مسقط را برای بازگشت به کشور داده است.
در جنگ یمن تا کنون بیش از ۶۶۰۰ کشته شده اند که حدود دو سوم آنها غیر نظامی‌هستند. دست‌کم سه میلیون نفر هم از زمان دخالت نظامی‌عربستان در یمن بی‌خانمان شده‌اند.ائتلاف تحت رهبری عربستان از حدود یک سال و نیم پیش حملات هوایی به یمن را با هدف مقابله با حوثی‌ها و متحدانشان آغاز کرده است.حال عربستان که در منجلاب جنگی که بوجود آورده گیر کرده است و نمی‌تواند پیروزمیدان باشد ،به دنبال منجی می‌گردد.
توطئه ریاض برای کشاندن آمریکا به یمن
عربستان در یمن به بن بست خورده است. روابط قاهره و ریاض طی ماه‌های گذشته اختلافاتی را شاهد بوده است. مزدوران عربستانی، مصر را به دلیل پشت کردن به ائتلاف عربی خائن خوانده‌‌اند. از سوی دیگر عربستان ، مصر را به قاچاق موشک اسکاد ساخت چین برای انصارالله یمن متهم کرده اند.این نشان از تاریک شدن روابط عربستان و مصر می‌دهد.از سوی دیگر امارات نیز جمعی از نیروهای خود را از یمن خارج کرده است.بر همین اساس عربستان به دنبال حامی‌جدیدی در جنگ یمن است.چون خود را در میدان جنگ با حوثی‌ها تنها می‌بیند.
پیش از این حمله مشکوکی به ناوشکن آمریکایی در نزدیکی سواحل یمن رخ داده است.که این می‌تواند شروع دخالت آمریکا در جنگ یمن باشد.البته مسئولان دولت آمریکا مدعی شدند که هیچ شکی ندارند که حوثی‌ها پشت حمله به ناوشکن هستند. این در حالی است که این گروه و ارتش یمن و همپیمان آنها چنین اتهاماتی را قبلا رد کرده اند.
به گزارش اسکای نیوز، یک مسئول در کاخ سفید گفته است: «حملاتی که آمریکا روز چهارشنبه علیه مراکز راداری نیروهای یمنی انجام داده برای پاسخ به تهدیدی بوده که این سامانه‌ها می‌توانستند برای کشتی‌رانی در تنگه باب المندب ایجاد کنند.»
در پی شلیک دو موشک به یک ناوشکن آمریکایی در دریای سرخ، این کشور سه پایگاه راداری تحت کنترل انصارالله و ارتش یمن را با موشک هدف قرار داد و تهدید کرد در صورت ادامه چنین حملاتی پاسخ ایالت متحده سخت‌تر و جامع‌تر خواهد بود.
این در حالی است که هم انصارالله یمن و هم آن دسته از نیروهای ارتش که همپیمان حوثی‌ها هستند، تاکید کرده‌اند که چنین حمله‌ای از سوی آنها انجام نشده است.
عربستان به دلیل اختلافاتش با مصر و خروج نیروهای امارات می‌خواهد هزینه‌های جنگ در یمن را به حداقل برساند.همچنین به دلیل اختلاف‌ها در ائتلاف عربی امکان شکست آنها در یمن وجود دارد و حمله به ناوشکن آمریکا می‌تواند برنامه جدید عربستان برای ورود واشنگتن در جنگ یمن باشد.از سوی دیگر آمریکا می‌داند که روند تحولات یعنی تشکیل دولتی مردمی ‌و آزاد در یمن که برهم زننده معادلات واهداف امریکا در منطقه و یمن خواهد بود. بر این اساس آمریکا که از توان ائتلاف سعودی در سرکوب یمن نا امید شده ،خود مستقیم وارد این جنگ شده تا شاید بتواند مانع از تشکیل دولت ملی در یمن شود.
بریتانیا منجی ائتلاف عربی در یمن
بریتانیا اعلام کرد قصد دارد پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای برقراری آتش‌بس فوری در یمن و ازسرگیری مذاکرات صلح میان طرف‌های یمنی در شورای امنیت ارائه کند. اقدام لندن در ارائه پیش‌نویس یک قطعنامه‌ به شورای امنیت برای برقراری هرچه سریعتر آتش بس در یمن درواقع آغاز شمارش معکوس برای از هم پاشیدن ائتلاف عربی تحت امر سعودی‌ها است.
به گزارش رویترز، «متیو ریکرافت»، سفیر انگلیس در سازمان ملل گفته است: «ما قصد داریم پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در شورای امنیت مطرح کنیم که به توقف فوری درگیری‌ها در یمن و ازسرگیری روند سیاسی دعوت می‌کند. ما طی روزهای آینده این پیش‌نویس را در میان اعضای شورای امنیت توزیع خواهیم کرد».
این قطعنامه در صورتی که تصویب شود راه نجاتی برای رهبری عربستان جهت برون رفت از باتلاق یمن است که در طول 19 ماه گذشته در نتیجه تصمیمات بی‌فکر در آن غرق شده است.به همین دلیل آنها تصمیم گرفته اند تا سریعا برای پایان جنگ و کاستن ضررها وارد عمل شوند. انگلیسی‌ها دست به چنین اقدامی‌با چنین سرعتی نزده‌اند مگر اینکه درخواستی از سوی آمریکا و اروپا برای مساله وجود داشته است و عربستان نیز از آن ممانعت نکرده باشد.عربستان به هر راهی به دنبال پایان دادن به جنگ پرهزینه در یمن است و می‌خواهد با کمک آمریکا و اروپا به بهترین نحو این ننگ را پاک کند.
گزارش : پرستوبهرامی‌راد
کد مطلب: 62017
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *