۰
سه شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۱۳
چهل و پنجمین رئیس جمهوری ایالات متحده معرفی می شود

روز متفاوت در انتظار کاخ سفید

در چهارگوشه جهان سیاستمداران و تحلیل گران چشم به آرای الکترال آمریکا دوخته اند. انتخاب «هیلاری کلینتون» منجر به ادامه راه هشت سال گذشته کاخ سفید در معادلات جهانی خواهد شد که نتایج آن را فردا مشاهده می کنیم اما انتخاب «دونالد ترامپ» مساله ای است که همه را دچار سرگیجه پدیده ای به نام آغاز دوران ترامپیسم کرده است.
روز متفاوت در انتظار کاخ سفید
در چهارگوشه جهان سیاستمداران و تحلیل گران چشم به آرای الکترال آمریکا دوخته اند. انتخاب «هیلاری کلینتون» منجر به ادامه راه هشت سال گذشته کاخ سفید در معادلات جهانی خواهد شد که نتایج آن را فردا مشاهده می کنیم اما انتخاب «دونالد ترامپ» مساله ای است که همه را دچار سرگیجه پدیده ای به نام آغاز دوران ترامپیسم کرده است.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، از اواخر سال 2014 که اندک اندک چهره های دمکرات و جمهوری خواه داوطلب نامزدی احزاب متبوع خود شدند، روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آغاز شد و برگزاری مناظرات درون حزبی ابعادی رسمی به آن بخشید. پس از انجام رای گیری های درون حزبی، «دونالد جان ترامپ» و «هیلاری رودهام کلینتون» نامزدهای رسمی احزاب خود انتخاب شدند و پا به عرصه رقابتهای سراسری ریاست جمهوری آمریکا گذاشتند.
در نهایت و پس از 575 روز کارزار انتخاباتی با ده‌ها رسوایی، انتخابات الکترال روز گذشته برگزار شد. کمیسیون انتخابات فدرال آمریکا(FEC)، هزینه کمپین های انتخاباتی 2016 ایالات متحده در ماه نوامبر را سه میلیارد دلار برآورد و آن را گرانترین کارزار انتخاباتی تاریخ این کشور اعلام کرد. مجموع هزینه های نامزدها و احزاب آمریکایی برای ورود به کاخ سفید در حالی سه میلیارد دلار برآورد می شود که این رقم در انتخابات پیشین آمریکا 2.3 میلیارد دلار اعلام شده است.در مقایسه با آمریکا، هزینه انتخابات 2012 ریاست جمهوری فرانسه 66 میلیون یورو و گرانترین انتخابات اروپا مربوط به انتخابات 2015 انگلیس با 87 میلیون یورو اعلام شده است.بر اساس این گزارش، هزینه کمپین های انتخاباتی آمریکا از سال 2008 (کارزار انتخاباتی باراک اوباما و جان مک کین) به شکل سرسام آوری افزایش یافته و در مدت هشت سال اخیر سه برابر شده است.
رای گیری پیچیده الکترال
طبق سنت دیرینه آمریکا نخستین رای دهندگان از روستای دیکسویل ناچ از ایالت نیوهمپشایر ساعت پنج به وقت گرینویچ (8:30 سه شنبه به وقت تهران) به پای صندوق‌های رای رفتند. بر اساس نتایج اعلام شده از این حوزه هیلاری کلینتون پیروز شد. در این روستا ۸ نفر می‌توانستند در انتخابات شرکت کنند که همه آنها رای خود را به صندوق انداختند که از این تعداد ۴ رای برای کلینتون و دو رای برای دونالد ترامپ بود.آغاز کار دیگر پایگاه‌های رای گیری ساعت 11 به وقت گرینویچ (14:30 به وقت تهران) بود.
«هیلاری کلینتون» نامزد دمکرات انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا در نخستین ساعات رای گیری در شهر وستچستر ایالت نیویورک رای خود را به صندوق انداخت.«تیم کین» معاون هیلاری کلینتون نیز ساعتی پیش رای خود را در شهر ریچموند ایالت ویرجینیا به صندوق انداخته بود.نخستین پایگاه‌های رای گیری ساعت 24 روز سه‌شنبه به وقت گرینویچ و آخرین پایگاه‌های رای گیری در آلاسکا در ساعت 6 روز چهارشنبه به وقت گرینویچ تعطیل شدند.
روند اعلام نتیجه
از آنجا که رای گیری در آمریکا به صورت ماشینی برگزار می شود، نتایج اولیه انتخابات را معمولا کمتر از یک ساعت پس از پایان رای گیری، به صورت تدریجی، اعلام می کنند. پیش بینی می شود که از ساعات پایانی رای گیری تا 24 ساعت بعد به تدریج نتایج بیشتر حوزه ها مشخص شده و مستاجر جدید کاخ سفید معرفی خواهدشد. اعضای مجمع گزینندگان یا گزینشگران ، در تاریخ 19 دسامبر (29 آذر) در ایالت هایشان دیدار می کنند و به نمایندگی از رای دهندگان، رای خود را به صورت نمادین به فرد برنده در آن ایالت می دهند.
در اقدام نمادین دیگری، اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در تاریخ ششم ژانویه (17 دی) جلسه مشترکی برگزار و آرای گزینشگران را شمارش می کنند. سپس رئیس سنا نتیجه شمارش را به صورت رسمی اعلام می کند.مراسم سوگند ریاست جمهوری همزمان با پایان یافتن دوره ریاست جمهوری باراک اوباما در ساعت 12 ظهر روز 20 ژانویه (عصر 1 بهمن) با حضور رئیس دیوان عالی برگزار خواهد شد.اول بهمن مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید برگزار می شود و از ظهر آن روز زمام امور را در دست می گیرد.
ماراتن گاوچرانی میلی متری در راه کاخ سفید
آخرین نظرسنجی ها پیش از برگزاری انتخابات از غلبه دموکرات های «الاغ» بر جمهوری خواهان «فیل» حکایت داشته است. تا پیش از سه شنبه بزرگ انتخابات الکترال 45 میلیون نفر آرای خود را به صندوق انداخته بودند. مردم آمریکا در تمامی 50 ایالت این کشور در انتخابات شرکت می‌کنند؛ اما نتیجه انتخابات ریاست جمهوری عملاً با آرای 11 ایالت این کشور مشخص می‌شود که در نقشه انتخاباتی آمریکا، ایالت‌های «بنفش» نامیده می‌شوند. این 11 ایالت شامل کلرادو، فلوریدا، آیووا، میشیگان، نوادا، نیوهمپشایر، کارولینای شمالی، اوهایو، پنسیلوانیا، ویرجینیا و ویسکانسین هستند و بر خلاف ایالت‌های آبی که حامی دموکرات‌ها هستند و ایالت‌های قرمز که معمولاً رای آنها به نفع جمهوری‌خواهان به صندوق ریخته می‌شود، هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در آن بخت پیروز شدن دارند. در حالیکه طبق قانون هر نامزد برای پیروزی نهایی در انتخابات ریاست جمهوری، به دستکم 270 رای الکترال از مجموع 538 رای کالج انتخاباتی آمریکا نیاز دارد، این 11 ایالتِ تعیین‌کننده در مجموع 146رای الکترال را به خود اختصاص داده‌اند.با این حال، در شرایطی که پیروزی در این ایالت‌ها می‌تواند نتیجه انتخابات را تغییر دهد؛ کلینتون با وجود فاصله 2 تا 6 درصدی در نظرسنجی‌های ملی، در هیچ یک از این ایالت‌ها از حاشیه اطمینان خوبی نسبت به ترامپ برخوردار نیست.
شبکه خبری سی.ان.ان که از حامیان اصلی هیلاری کلینتون است در گزارشی اعلام کرد تازه ترین تحولات عرصه انتخابات نشان می دهد که او نمی تواند نصاب پیروزی را که عدد 270 رأی الکترال است را کسب کند. در همین حال،ترامپ گفته است اگر جمهوری خواهان پیروز میشیگان شوند کاخ سفید را فتح می کنند.در این میان،نیویورک تایمز در تازه ترین گزارش خود از وضعیت آراء الکترال در آمریکا نوشته است سرنوشت انتخابات به آراء الکترال کارولینای شمالی گره خورده است.
این روزنامه طرفدار کلینتون، دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان بدون 15 رای الکترال ایالت کارولینای شمالی مسیر بسیار نامحتمل و بعیدی برای رسیدن به ریاست جمهوری خواهد داشت و خانم کلینتون اگر کارولینای شمالی را ببرد به احتمال بسیار زیاد رئیس جمهور خواهد شد.اما خبر بد برای هیلاری این است که کسی به او تضمین نداده است که می تواند این 15 رأی الکترال را از آن خود کند. ترامپ دیروز گفت که «ما در ایالت های نیوهمپشایر، اوهایو، آیووا، کارولینای شمالی و فلوریدا پیشتاز هستیم.»
خوف از ناشناخته های ترامپ
بسیاری در واشنگتن ، مکزیکوسیتی، پکن، توکیو، ، تل آویو ، ریاض ، بروکسل یا حتی تهران منتظر این هستند که هیلاری کلینتون به ریاست جمهوری آمریکا دست پیدا کند اما هیچ دلیلی وجود ندارد که قطعا چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا یک زن باشد. تنها و تنها کرملین است که چشم انتظار دونالد ترامپ است.
اگرچه آمدن ترامپ تا این مرحله هم به ذهن خیلی ها خطور نمی کرد اما این چهره جنجالی توانست نگاه های آمریکایی را مقهور خود کند تا جایی که خاندان پرنفوذ بوش نیز متحمل شکست شود. در مقابل ترامپ هرشخصیت دیگری جز هیلاری بود می توانست به پیروزی دست پیدا کند. همسربیل کلینتون از افتضاحات و پیچیدگی شخصیتی در کنار ضعف جسمانی رنج می برد که دونالدترامپ ساده و قدرتمند را علی رغم جنجال های سکسیستی به عنوان مدعی ریاست جمهوری و حتی بخت بالاتر معرفی می کند. ترامپ آنچنان ثروتمند بود که از جیب خودش هزینه انتخابات را پرداخت تا کارگران و اقشارکم درآمد آمریکایی شیفته نارسیسم او شوند.
ستیز برای کنگره پشت جنگ کاخ سفید
در روزی که همه نگاه ها به انتخابات الکترال دوخته شده است ستیز برای کنگره آمریکا پشت کاخ سفید در جریان است. نبرد کسب اکثریت در سنای آمریکا سخت تر از همیشه است. هرچند که باقی ماندن اکثریت مجلس نمایندگان در اختیار جمهوری خواهان تضمین شده اما ترکیب سنا ممکن است تغییر کند.
هیلاری کلینتون اگرچه ممکن است به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شود اما او در صورتی که سیطره جمهوری خواهان بر سنا و مجلس نمایندگان تثبیت شود با کار دشواری مواجه خواهد شد. در این میان احتمال شکست همزمان دموکرات ها در انتخابات الکترال و کنگره کابوسی است که آنها را برای مدتی از صحنه سیاسی آمریکا عملا حذف خواهد کرد.
کنگره آتی آمریکا قرار است روی مسائل مهمی تصمیم‌گیری کند؛ اینکه آیا باید 9 قاضی دیگر به دیوان عالی افزوده شود؛ آیا عملکرد ایالات متحده در بحث اجرای وعده‌های تغییرات آب و هوایی مناسب بوده است؛ و آیا به عنوان مثال اگر هیلاری کلینتون دموکرات رئیس‌جمهوری آمریکا شود،‌باید استیضاح شود یا خیر.
در جریان انتخابات پیشین کنگره که چهارم نوامبر 2014 در اواسط دور دوم ریاست جمهوری باراک اوباما برگزار شد، کنترل سنا از دست دموکرات‌ها خارج شد و این بار نمایندگان این حزب برای پس گرفتن جایگاه اکثریت خود در آن تلاش می‌کنند.
از مجموع 100 کرسی سنا، 34 کرسی امروز به رای گذاشته می‌شود و احتمال می‌رود که دموکرات‌ها کنترل سنا را مجددا به دست بگیرند. دوره نمایندگان سنا شش ساله است اما در هر انتخابات تنها یک سوم کرسی‌ها به رای گذاشته می‌شود.برای مجلس نمایندگان آمریکا هم تمام 435 کرسی به رای گذاشته می‌شود. دوره نمایندگان این مجلس دو ساله است.
جمهوری‌خواهان آمریکایی اکنون در مجلس نمایندگان آمریکا 246 کرسی و در سنا 54 کرسی دارند. در مقابل، دموکرات‌های آمریکایی تنها 186 کرسی در مجلس نمایندگان و 44 کرسی در سنا در اختیار دارند که همین رویه کار را برای اوبامای دموکرات سخت کرد.
در یک جمع بندی بعید است که دموکرات‌ها بتوانند اکثریت مطلق مجلس نمایندگان آمریکا را در رای‌گیری امروز به دست بگیرند. جمهوری‌خواهان در این مجلس اکثریت 60 کرسی دارند. اگر دموکرات‌ها بتوانند عملکرد خوبی هم در انتخابات داشته باشند باز هم نمی‌توانند هشت کرسی برای کسب اکثریت مجلس نمایندگان را کسب کنند.
گزارش : علی ودایع
کد مطلب: 63085
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *