۰
دوشنبه ۸ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۴۷
«فرانسوا فیون» رقیب «مارین لوپن» در انتخابات فرانسه شد

جنگ راست با راست افراطی در راه الیزه

تنور رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری فرانسه روشن شده اما از همین لحظه می‌توان گرمای آن را احساس کرد. همه در فرانسه می‌دانند که دیگر «فرانسوااولاند» جایی در کاخ الیزه ندارد و همین مساله هیجان رقابت که در بهار 2017 به ثمر می‌نشیند داغ کرده است.
جنگ راست با راست افراطی در راه الیزه
تنور رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری فرانسه روشن شده اما از همین لحظه می‌توان گرمای آن را احساس کرد. همه در فرانسه می‌دانند که دیگر «فرانسوااولاند» جایی در کاخ الیزه ندارد و همین مساله هیجان رقابت که در بهار 2017 به ثمر می‌نشیند داغ کرده است.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، «فرانسوا شارل آمان فیون»(François Charles Amand Fillon) که هفته گذشته «نیکلا سارکوزی» رئیس‌جمهوری پیشین فرانسه را از گردونه رقابت‌های درون حزبی دست راست‌ها در حزب جمهوری‌خواه خارج کرده بود‌؛ دیروز «آلن ژوپه» نخست وزیر سابق این کشور را نیز حذف کرد تا به تنهایی به کاندیدای محافظه کاران میانه‌روی فرانسه تبدیل شود.
براساس گزارش فیگارو، فرانسوا فیون طی چهار دهه فعالیت در عرصه سیاست فرانسه، با در اختیار گرفتن مقام‌های مختلف، از شهرداری، ریاست شورای استان، عضویت در مجلس ملّی و مجلس سنا و نیز مقام وزارت و نخست‌وزیری و حتی ریاست مشترک یکی از احزاب اصلی فرانسه، تقریبا پا بر تمامی‌پله‌های ترقی به جز مقام ریاست‌جمهوری فرانسه، نهاده است.
فرانسوا فیون در دور نهایی انتخابات مقدماتی که شامگاه یکشنبه (۲۷ نوامبر/ ۷ آذر) برگزار شد، ۲ برابر بیشتر از آلن ژوپه رأی آورد. طبق آخرین شمارش آراء او توانسته است ۵ / ۶۶ درصد از آراء را به دست آورد. کمیته برگزار‌کننده‌ این انتخابات مقدماتی اعلام کرد که بیش از ۲ / ۴ میلیون واجد شرایط رأی در فرانسه در انتخابات شرکت کرده‌اند. فیون پس از پیروزی در انتخابات درون‌حزبی تمامی‌چهره‌ها و دسته‌های حزب خود را به انسجام و همبستگی فرا خواند.
فیون که اصلاح‌گری اقتصادی محسوب می‌شود، در جریان کارزار خود وعده داد که با دستگاه بوروکراسی در فرانسه مقابله کند و ضمن ترمیم بودجه دولت دست به اصلاحات و اقدامات لازم برای احیای بازار کار در این کشور بزند.این سیاستمدار ۶۲ ساله گفت که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه هزینه‌های دولت را در طی پنج سال به میزان ۱۰۰ میلیارد یورو کاهش خواهد داد و ۵۰۰ هزار پست در دستگاه‌های دولتی و بوروکراسی این کشور را حذف خواهد کرد.افزایش سن آغاز بازنشستگی در فرانسه از ۶۲ سال به ۶۵ ساله نیز از دیگر برنامه‌هایی است که فیون درصدد انجام آن در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه است.
آلن ژوپه و نیکلا سرکوزی، دو رقیب سرسخت فیون، ضمن اعلام شکست خود در گزینش‌های درون‌حزبی برای انتخابات ریاست‌‌جمهوری فرانسه پشتیبانی خود را از فیون در کارزاری که در پیش است، اعلام کردند.
پرواز لوپن در سرگیجه سوسیالیست‌ها
باتوجه به کارنامه افتضاح اولاند‌، چپ‌های فرانسه به ویژه سوسیالیست‌ها دچار سرخوردگی شده‌اند و قافیه را باخته‌اند. حدود یک ماه و نیم دیگر رقابت‌های رون حزبی اردوگاه چپ برگزاری می‌شود اما «مانول والس» نخست‌وزیر فرانسه به دنبال یک کودتای درون حزبی علیه رئیس‌جمهوری این کشور است. اولاند تصریح کرده است که تا تاریخ ۱۵ دسامبر تصمیم خود درباره نامزدی مجدد برای سوسیالیست‌های فرانسه در این انتخابات را اعلام خواهد کرد.
با نتیجه کسب شده در حزب جمهوری‌خواه می‌توان گفت که فرانسوافیون به دور دوم راه خواهد یافت اما در طرف مقابل نیز «ماریون لوپن» قرار دارد که از 3سال پیش برای موفقیت حزب راست افراطی جبهه ملی برنامه‌ریزی کرده‌، قرار دارد.نکته اساسی درباره انتخابات پیش رو اینجاست که دو قطبی همیشگی جنگ راست با چپ به جدال راست با راست‌افراطی تبدیل خواهد شد.
نظرسنجی‌ها امروز ریاست‌جمهوری فرانسوافیون با شکست مارین لوپن قطعی است اما الگوی انتخاباتی برگزیت در بریتانیا و پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات الکترال 2016 منجر به پیروزی دختر یاغی فرانسه خواهد شد. راه‌یابی لوپن بیش‌از همه شکستی سهمگین تر از برگزیت برای ساختار اتحادیه اروپایی خواهد بود.
گزارش : علی ودایع

کد مطلب: 63816
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *