۰
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۱
اتحادیه اروپا نگران اتفاقات اتریش و ایتالیا است

رویاهای قاره سبز در آستانه مرگ

بعد از طلاق بریتانیا از اتحادیه اروپا‌، اتحادیه نگران خروج دیگر کشورها از منطقه یورو است. رفراندوم در ایتالیا و انتخابات در اتریش اتحادیه، اروپا را نگران‌تر کرده است.
رویاهای قاره سبز در آستانه مرگ
بعد از طلاق بریتانیا از اتحادیه اروپا‌، اتحادیه نگران خروج دیگر کشورها از منطقه یورو است. رفراندوم در ایتالیا و انتخابات در اتریش اتحادیه، اروپا را نگران‌تر کرده است.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، ایتالیا اصلاح قانون اساسی را به رفراندوم گذاشته و در اتریش رئیس‌جمهوری تازه‌ای انتخاب می‌شود و این در حالی است که بیشتر نگرانی‌ها مربوط به قدرت رسیدن راستگرایان پوپولیست است.زیرا ممکن است احتمال خروج این دو کشور از اتحادیه اروپا بوجود بیاید.
به گزارش دویچه وله ، مدافعان اتحادیه اروپا با نگرانی اوضاع را در دو کشور عضو دنبال می‌کنند اما کار زیادی از دستشان ساخته نیست.بر همین اساس امکان طلاق دو کشور از اتحادیه اروپا بسیار نزدیک شده است.
در اتریش این خطر هست که به جای «الکساندر فان در بلن»، از حزب سبزها، «نوربرت هوفر»، نامزد حزب فدرال با گرایش دست‌راستی، در مقام ریاست‌جمهوری قرار گیرد. این مقام بیشتر حالت تشریفاتی دارد و پیامدهای زیادی نمی‌تواند داشته باشد.
در ایتالیا موضوع خطر راستگرایان جدی تر است.« ماتئو رنتزی»، نخست‌وزیر ایتالیا اعلام کرده در صورتی که رفراندوم اصلاحات رأی کافی نیاورد، استعفا خواهد کرد. استعفای او به معنای بن‌بستی سیاسی است که لاجرم موجب تقویت راست‌گرایانی خواهد شد که با اتحادیه اروپا دشمنی می‌ورزند.اتحادیه اروپا بیشتر نگران رفراندوم ایتالیا است که می‌تواند در سرنوشت این اتحادیه نقش مهمی‌داشته باشد.
انتخاب احتمالی هوفر در اتریش و شکست رفراندوم اصلاحات در ایتالیا می‌تواند ضربه بزرگی به اتحادیه اروپا باشد، به ویژه از این نظر که می‌تواند مایه تشویق و تقویت پوپولیست‌ها در کشورهایی مانند هلند و فرانسه شود. در این دو کشور دولتمردان عوام‌گرا آشکارا خروج از اتحادیه اروپا را تبلیغ می‌کنند و می‌تواند پایان کار اتحادیه اروپا را رقم بزند. اگر به آن مرحله برسد، بی‌گمان اثرات چنین تندبادی دیر یا زود به آلمان نیز خواهد رسید.
رفراندوم سرنوشت‌ساز ایتالیا
مردم ایتالیا دیروز (یکشنبه) برای شرکت در رفراندوم قانون اساسی کشورشان که می‌تواند آینده سیاسی نخست‌وزیر جوان چپگرای آنها را تغییر دهد، به پای صندوق‌های رای رفتند.البته بسیاری این رفراندوم را خطر بزرگی می‌دانند.
به گزارش رویترز، «ماتئو رنتزی»، نخست‌وزیر ایتالیا وعده داده است اگر پاسخ مردم در همه‌پرسی امروز قانون اساسی کشورش آری باشد، ایتالیا قوی‌ترین کشور اروپا خواهد شد. او که به دنبال محدود کردن اختیارات سنای کشورش است.
حوزه‌های رای‌گیری از ساعت هفت صبح به وقت محلی باز شده بودند. حدود ۵۱ میلیون ایتالیایی واجد شرایط رای دادن هستند. با توجه به اینکه احزاب اپوزیسیون علیه اصلاحات صف کشیده‌اند، پیروزی رنتزی می‌توان شگفت‌آور باشد و یک پیروزی شخصی برای جوان‌ترین نخست‌وزیر ایتالیا قلمداد شود. با این حال تمامی‌نظرسنجی‌های پیش از رفراندوم نشان می‌دهد که «کمپین خیر» پیروز می‌شود.انتظار می‌رود میزان مشارکت مردمی‌بین ۵۰ تا ۶۰ درصد باشد. تحلیلگران هم معتقدند که هر چقدر میزان مشارکت پایین باشد، می‌تواند به نفع رنتزی تمام شود. مشارکت بالاتر از ۶۰ درصد می‌تواند نتیجه را غیر قابل پیش‌بینی‌تر کند.همچنین «سیلویو برلوسکنی»،نخست‌وزیر پیشین ایتالیا با شرکت در رفراندوم قانون اساسی کشورش گفت که رای او منفی بوده است.
بازارهای مالی و سیاستمداران اروپا نگرانند که پیروزی کمپین خیر بی‌ثباتی سیاسی را تحریک کرده، آشوب‌ها را مجددا به بانک‌های لطمه‌دیده ایتالیا بازگرداند و منطقه یورو را به سمت بحران تازه‌ای سوق دهد.
دولت ایتالیا به شدت مقروض است و بانک‌هایش بحران‌زده هستند. اعتباراتی به ارزش ۳۶۰ میلیارد یورو روی دست بانک‌ها مانده است. از همین رو بازارهای مالی اروپا روز جمعه شاهد نوساناتی شدید بودند. از همین حالا در میان کارشناسان و برخی از رسانه‌ها گمانه‌زنی درباره خروج ایتالیا از حوزه ارزی یورو گسترش یافته است. حتی برخی از ایتالکسیت (خروج ایتالیا از اتحادیه اروپا) سخن می‌گویند.اتحادیه اروپا موفق شده بود با مشوق‌های مالی و برنامه‌های اصلاحاتی گسترده از خروج یونان از منطقه یورو جلوگیری کند اما در برابر رأی‌دهندگان ایتالیایی این حربه‌ها کارآمد نخواهند بود. رنتزی به جای درس‌گیری از اشتباه دیوید کامرون در بریتانیا درست همان خطا را تکرار کرده است و راه را برای خروج ایتالیا از منطقه یورو باز کرده است.
انتخابات ریاست جمهوری اتریش
رأی‌گیری در انتخابات ریاست‌جمهوری اتریش دیروز یکشنبه( ۴ دسامبر) در این کشور انجام شده است. این در حالی است که بسیاری از جمله یهودیان اتریش نگران پیروزی نامزد راست‌های افراطی از حزب آزادی هستند.در این دوره از انتخابات «نوربرت هوفر»، نامزد راست افراطی از حزب آزادی با «الکساندر فان دربلن»، رهبر سابق حزب سبزها با هم رقابت می‌کنند.
در انتخابات قبلی که در ماه مه سال جاری برگزار شد، آقای فان دربلن با اندکی اختلاف پیشتاز بود، اما نتیجه این انتخابات به دلیل بی‌نظمی‌در شمارش آرا باطل اعلام شد.در صورتی که هوفر برنده انتخابات باشد، اولین رهبر یک حزب راست افراطی خواهد شد که در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به مقام ریاست جمهوری می‌رسد.که این موضوع باعث خوف بسیار اتحادیه اروپا شده است.حزب هوفر رویکردی ضد مهاجر دارد. این حزب پیشتر هم اعلام کرده بود که اتریش باید از تصمیم بریتانیا برای برگزاری همه‌پرسی به منظور خروج از اتحادیه اروپا پیروی کند.هوفر همچنین خواستار روابط نزدیکتر با روسیه و مقابله با قدرت محوری اتحادیه اروپا است.
در مقابل الکساندر فان دربلن پروفسور بازنشسته اقتصاد، از شخصیت‌های مطرح اتریش است که بیش از ده سال رهبری سبزها را بر عهده داشت و در انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان نامزد مستقل وارد صحنه شده است.او از حمایت بسیاری از شخصیت‌های فرهنگی و احزاب میانه رو اتریش برخوردار است.
انتخابات ریاست‌جمهوری اتریش امروز همزمان با رفراندوم قانون اساسی ایتالیا برگزار می‌شود که به لحاظ سیاسی برای اروپا بسیار حائز اهمیت است. حال باید دید چه چیزی در انتظار اتحادیه اروپا است.
گزارش : پرستو بهرامی‌راد
کد مطلب: 63964
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *