۱
۰
شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۲۶
چرا صدا و سیما خبرهایی مثل زلزله و گرانی را دیر متوجه می شود ؟!

رسانه ای که نمی داند رسانه است

رسانه ای که نمی داند رسانه است

صدا و سیما نه تنها خبر زلزله های طبیعی را دیر متوجه می شود و آن را با تاخیر انعکاس می دهد، بلکه خبر زلزله های اقتصادی مانند آنچه هفته گذشته در بازار ارز و دلار اتفاق افتاد را هم دیر متوجه می شود و انعکاس می دهد و مهمتر از آن ، اینکه تحلیل درستی از چرایی و چگونگی انعکاس این اخبار توسط آن رسانه ندارند! به گزارش پایگاه خبری فریادگر، داستان تلاطم و هیجان در بازار ارز از پنج شنبه ۱۶ شهریور آغاز شد و تعطیلی روز جمعه نتوانست از شدت آن کاهش دهد بلکه به هیجانها افزود تا با شروع کار بازار در اولین ساعات روز شنبه ۱۸ شهریور ماه ، قیمت دلار شروع به صعودی عجیب و غریب کند و نرخ دلار تا روز دوشنبه به بالاتر از ۲۶۰۰ تومان برسد . این در حالی بود که دولتمردان در این باره سکوت اختیار کردند و تا قبل از این که مجلس شورای اسلامی جلسه ای غیر علنی در این باره برگزار کند، وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت سخنی در این باره نگفت اما از آن عجیب تر ، سکوت صدا و سیما بود که در روزهای اول سعی کرد همچون همیشه از کنار این موضوع یه سادگی عبور کند ! اتخاذ چنین رفتاری از سوی صدا و سیما اگر چه چندان غریب و نادر نبود اما یکبار دیگر نشان داد که رسانه ای که به خود «رسانه ملی » نام داده است نه تنها نمی تواند پوششی ملی داشته باشد بلکه در بسیاری از مواقع «شان رسانه» ای خویش را هم از دست می دهد و تبدیل به پایگاهی می شود که رفتاری غیر رسانه ای دارد . بازخوانی رفتار صدا و سیما در فروردین و اردیبهشت ماه گذشته که آغاز دوباره گرانی بی سابقه در اکثر بخشها و کالاها بود ، نشان می دهد که در آن زمان نیز این رسانه به اندازه ای در خبر رسانی ضعیف عمل کرده بود که صدای همفکران خویش را هم درآورد! در آن روزها ،در حالی که هر روز شاهد افزايش بي‌رويه قيمت‌ها و در نهايت سرسام آور شدن نرخ کالاها بوديم ، سرخط اخبار صدا وسیما فقط به بحران در اروپا و امريكا اختصاص داشت! گويي هيچ مشكل اقتصادی در داخل وجود ندارد و مردم رنجي از گراني ها نمي كشند. در هفته پیش اما بعد از چند روز سعی کرد رفتار خویش را کمی اصلاح کند ، برای همین هم یکشنبه شب در برنامه ای با عنوان "پایش " و با رویکردی نسبتا واقعگرایانه به بررسی این موضوع پرداخت که در آن ضمن اعلام قیمت واقعی و روز سکه و دلار در بازار و رکوردشکنی آنها، اظهارات مقامات اقتصادی و بانک مرکزی در زمینه افزایش قیمت سکه و دلار و تناقض گفته های آنها بررسی شد. پس از آن نیز ، در روز سه شنبه ۲۱ شهریور، صدا و سیما تصمیم گرفت گزارشی درباره گرانی دلار تهیه کند و در بخشهای مختلف خبری خود نشان دهد . این گزارش با حضور در مراکز خرید و فروش ارز ، سعی کرد نظرات مردم را در زمینه چرایی گرانی دلار پوشش دهد اما نقطه اوج گزارش جایی بود که گزارشگر در پایان گزارش خویش عنوان کرد که فردی در گوش او گفته که با تهیه همین گزارش ، دلار ۱۰۰ تومان ارزان شده است ! به این ترتیب صدا و سیما بار دیگر نشان داد که تصور درستی از رسانه ندارد و بر اساس همین تصور هم هست که نمی تواند در مورد خبر رسانی به موقع مسائلی چون گرانی تصمیم بگیرد . در واقع مدیرانی که تصور می کنند اطلاع رسانی خبرهای گرانی (که همه مردم با گوشت و پوست آن را لمس می کنند )خلاف مصالح است و به این ترتیب بیش از اینکه رسانه ای فکر کنند سیاسی - امنیتی فکر می کنند ، این نگاه را به زیر مجموعه خود هم تسری داده اند، به گونه ای که آنها هم تصور می کنند ورود صدا و سیما در موضوعی مانند گرانی دلار ، بیش از اینکه کارکردی رسانه ای داشته باشد ، کارکردی سیاسی – امنیتی دارد و بر همین اساس مدعی ارزانی ۱۰۰ تومانی ارز پس از تهیه یک گزارش ساده تلویزیونی می شوند! به این ترتیب ، باید یکبار دیگر به مدیران این رسانه یادآور شد که آنها دارند صدا وسیمای انحصاری کشور را مدیریت می کنند و باید مدیریتشان بر اساس علم ارتباطات و تحلیل رسانه ای صورت گیرد و این مهمترین مشکلی است که این روزها صدا و سیما را درگیر کرده و روز به روز بیش از گذشته ، ضریب نفوذش را در بین افکار عمومی کم و کمتر می کند . تسری نوع نگاه مدیران این رسانه به گزارشگران ، شاید زنگ خطر را برای آنها به صدا درآورد ؛ البته فقط شاید!

کد مطلب: 6868
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


آرمین حمیدی
تلویزیون واقعاً شده یک مرکز تبلیغاتی برای یک سری عقاید و اهداف خاص که متاسفانه در خیلی از زمانها بسیار هم تابلو می شود این نوع خبررسانی اش ! ... اینطوری که پیش می رود ، مطمئن باشند تا چند وقت دیگه مردم یه هیچ خبر و حرف آنها اطمینان نخواهند کرد.