۱
جمعه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۲
مناظرات انتخاباتی پخش زنده ندارد

یک تصمیم بی منطق

عصر پنجشنبه اعلام شد مناظره‌های تلوزیونی طبق مصوبه کمیسیون تبلغیات انتخابات یه صورت زنده پخش نمی شود. این تصمیم واکنش های منفی بسیاری به دنبال داشت بطوریکه بسیاری از مردم در ساعات اولیه انتشار این خبر در شبکه های اجتماعی به این تصمیم اعتراض کردند.
یک تصمیم بی منطق
عصر پنجشنبه اعلام شد مناظره‌های تلوزیونی طبق مصوبه کمیسیون تبلغیات انتخابات یه صورت زنده پخش نمی شود. این تصمیم واکنش های منفی بسیاری به دنبال داشت بطوریکه بسیاری از مردم در ساعات اولیه انتشار این خبر در شبکه های اجتماعی به این تصمیم اعتراض کردند.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، مخالفین دولت مسولیت عدم پخش زنده ها مناظرات را به گردن وزارت کشور می انداختند و موافقین دولت این ماجرا را زیر سر رقبای حسن روحانی می دانستند. در صورتی که از 5 عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری، فقط 2 عضو آن مربوط به وزارت کشور و یا هیأت مرکزی اجرائی انتخابات هستند.

کمیسیون تبلیغات انتخابات چیست؟

براساس ماده ۶۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری، به منظور تضمین برخورداری یکسان نامزدهای ریاست جمهوری از امکانات دولتی کمیسیونی به نام کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات در وزارت کشور و بنا به دعوت وزیر کشور تشکیل می گردد. براساس ماده ۶۳ همین قانون اعضای کمیسیون بررسی تبلیغات ریاست جمهوری عبارتند از:دادستان کل کشور یا نماینده تام الاختیار او،وزیر کشور یا نماینده تام الاختیار او، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران یا نماینده تام الاختیار، یک نفر از اعضای شورای نگهبان به منظور نظارت بر کار کمیسیون مزبور، دبیر هیئت مرکزی اجرایی انتخاب (پورعلی مطلق)، نماینده شورای نظارت بر صداو سیما (هم اکنون احسان قاضی زاده) تصمیم پخش ضبط شده مناظره های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از سیمای جمهوری اسلامی در این کمیسیون و با رأی این اعضا اتخاذ شده است. بر این اساس دولت در این کمیسیون اقلیت است. از طرف دیگر حسن روحانی سخنور ماهری است و در انتخابات سال 92 قدرت خود را مناظرات نشان داد از این منظر هم بعید است که نمایندگان دولت در این کمیسیون رای مثبتی به این مصوبه داده باشد.

اکثریت ناراضی!
پس از انتشار این خبر حسن روحانی طی سخنرانی خود در شیراز اعلام کرد "حامی آزادترین شیوه در مناظرات هستم که مردم بهتر انتخاب کنند. امیدوارم ستاد تبلیغات انتخابات، تجربه ها را باز مرور کند."
علی‌عسکری ، رئیس سازمان صداوسیما و یکی از اعضای حاضر در کمیسیون تبلیغات انتخابات نیز درباره لزوم پخش زنده مناظره‌های انتخاباتی اظهار کرد: امیدواریم با توجه به زنده بودن پخش مناظره‌ها که جزو ذات برنامه‌هاست، کمیسیون تبلیغات با درک افکار عمومی از رسانه ملی پیشنهاد مستدل صدا و سیما را مبنی بر پخش زنده مناظره‌ها دوباره بررسی و تصویب کند.
همچنین حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، داوطلب انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نیز در سخنانی اعلام کرد که از مناظره زنده به عنوان یکی از راه‌های شناخت در افکار عمومی استقبال می‌کند و این را حق مردم می‌داند.
او افزود: مردم باید بتوانند از طریق رسانه ملی به صورت زنده شاهد مناظره رقبا در محیطی عادلانه بر مبنای رعایت اصول اخلاق اسلامی باشند.
همچنین محمد باقر قالیباف، شهردار تهران در حاشیه همایش شهدای مدافع حرم کرمانشاه به لغو برنامه زنده مناظرات انتخاباتی اعتراض کرد، او با اشاره به ظرفیت‌های منحصر به فرد مناظره‌های زنده و افزایش میزان مشارکت مردم، برگزاری آنها را ضرورتی برای آگاه سازی عمومی از برنامه‌ها و دیدگاه های نامزدهای انتخاباتی دانست.
به گزارش ایسنا سیدمصطفی میرسلیم، دیگر نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نیز در واکنش به خبر عدم پخش زنده مناظره‌ها گفت: نباید حق آگاهی مردم از عکس‌العمل‌های حقیقی نامزدها گرفته شود. این حق مردم است که بتوانند با شناخت کامل نامزد مورد نظر خود را انتخاب کنند، جلوه‌آرایی برای این که چهره واقعی نامزدها مشخص نشود، خلاف حق شهروندی مردم است.
موحدی کرمانی خطیب موقت نماز جمعه تهران نیز در واکنش به این اخبار در خطبه های نماز جمعه روز گذشته
گفت: به نظر من مناظرات انتخاباتی حتما باید به صورت زنده برگزار شود چون یکی از راه‌های افزایش بصیرت مردم برگزاری مناظرات به صورت زنده است.
نمایندگان مردم در مجلس هم به این مصوبه واکنش نشان دادند. مصطفی کواکبیان رییس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس در واکنش به این خبر گفت: مناظره ها باید زنده باشد. کاندیداها مگر چه می خواهند برای مردم بگویند؟ مردم نامحرم نیستند.
کواکبیان در ادامه با اشاره به این که این تصمیم درست نیست گفت: این کار به نظر من درست نیست. زیرا سبب کاهش بینندگان و در نتیجه سبب کاهش حضور در انتخابات می‌شود، اگرچه واهمه‌ای از مناظره زنده دارید؟ پس از چند بار فیلترینگ باز هم می‌ترسید که حرف نامربوط بزنند؟ معتقدم این تصمیم وزارت کشور تصمیم نابه‌جایی است و باید تجدیدنظر کنند.»
مشخص نیست که کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات بر چه اساسی چنین تصمیمی گرفته است اما احتمال دارد که این کمیسیون در تصمیم خود تجدید نظر کند.
کد مطلب: 68738
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *