۰
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۲۱
الهام امین‌زاده با مراجع قم دیدار کرد

سفر معنادار خانم مشاور

کابینه دوازدهم هنوز تکمیل نشده است. وزارت علوم و وزارت نیرو همچنان با سرپرست اداره می شوند و همین موضوع باعث شده بازار گمانه زنی در رابطه با سکاندار این دو وزارتخانه رونق داشته باشد.
سفر معنادار خانم مشاور
کابینه دوازدهم هنوز تکمیل نشده است. وزارت علوم و وزارت نیرو همچنان با سرپرست اداره می شوند و همین موضوع باعث شده بازار گمانه زنی در رابطه با سکاندار این دو وزارتخانه رونق داشته باشد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، با نزدیک شدن به مهر ماه و شروع سال تحصیلی جدید، این وزارتخانه علوم است که زیر ذره بین رسانه ها قرار گرفته است. هرچند که بارها معاون پارلمانی رییس جمهور تاکید کرده گمانه زنی ها در فضای مجازی قابل تایید نیست اما هنوز هم  گزینه های مختلفی برای وزارت علوم بدون آن که از طرف مرجع رسمی تایید شود در فضای مجازی و رسانه ها مطرح می شود. در این بین نام الهام امین زاده، ضیا هاشمی، حسین سلیمی، محمدعلی برخورداری و محمدرضا پور محمدی بیشتر در رسانه ها مطرح است. امین زاده در دولت قبل دستیار ویژه رییس جمهور در حقوق شهروندی بوده است. حسین سلیمی رییس دانشگاه علامه طباطبایی، محمدرضا پورمحمدى رييس دانشگاه تبريز، محمدعلی برخورداری رییس دانشگاه علم و صنعت و ضیا هاشمی در حال حاضر سرپرستی این وزارتخانه را به عهده دارد و  به نوعی از شانس بیشتری برای وزارت علوم برخوردار است. خود او در گفت و گویی با جماران، در پاسخ به این سوال که آیا از طرف آقای روحانی از شما برنامه ای برای وزارت علوم خواسته شده است، گفت: بله ، قبل از این که حکم سرپرستی برای من ابلاغ شود آقای رئیس جمهور برای این وزارت خانه از من برنامه خواستند و  من هم برنامه ای را به ایشان تقدیم کردم و  بر اساس آن برنامه، حکم سرپرستی ابلاغ شد. برای مرحله بعد هم طبیعتاً آقای رئیس جمهور تصمیم گیرنده خواهند بود.

سفر معنادار
اما امروز سفر الهام امین زاده به قم و دیدار وی با مراجع باعث شد احتمال معرفی او به مجلس برای وزارت علوم قوت بگیرد. یکی از  مطالبات مردم در انتخابات، به وزارت رسیدن زنان بود، مطالبه ای که پاسخی به آن داده نشد اما با عدم معرفی وزیر علوم به مجلس باعث شد که بحث وزارت زنان به طور کامل منتفی نشود.
روز شنبه الهام امین زاده در گفت و گو با ایلنا از برنامه مدونش برای وزارت علوم خبر داد و گفت: این برنامه زمانی که رییس‌جمهوری رسماً درمورد گزینه مدنظرشان برای تصدی وزارت علوم به نتیجه نهایی برسند، در صورت لزوم این برنامه را تقدیم رییس‌جمهوری خواهم کرد که با این همه، در این برنامه جامع مسائل مختلف آموزشی اعم از همین بحث پایان‌نامه‌های دانشجویی و سطح علمی دانشگاه‌ها را مورد ارزیابی قرار داده و برای حل برخی معضلات در این خصوص نیز همچون دیگر مسائل دانشجویان، دانشگاه‌ها و وزارت علوم اقدام خواهم کرد.
دستیار ویژه رییس‌جمهوری در حقوق شهروندی در دولت یازدهم در پاسخ به پرسشی دیگر در این خصوص که باتوجه به آن‌که عدم معرفی وزیر زن به‌عنوان یک مطالبه اساسی ازسوی حامیان روحانی در انتخابات، عمدتاً به‌دلیل مخالفت برخی مراجع و بخش سنتی جامعه توجیه شد، آیا روابط مثبتی که در دوران فعالیت در دولت یازدهم با مراجع داشتید، می‌تواند راهگشای حل این مشکلات باشد، گفت: می‌دانید که کار حقوقی کار مشخصاً زنانه نیست که حضور بنده را مباح بدانند؛ بلکه یک کار عام است که هم آقایان و هم بانوان به آن مشغول هستند. با این حال چه در زمان تصدی پست معاونت حقوقی رییس‌جمهوری و چه در دوره‌ای که دستیار ویژه رییس‌جمهوری در امور شهروندی بودم، سفرهای متعددی به قم داشتم و در این سفرها نیز همواره با همراهی، همکاری و مساعدت مثبت و امیدبخشی ازسوی مراجع روبرو شدم.
او گفت: باتوجه به این‌که دغدغه داشتیم مباحثی که در حوزه حقوق شهروندی دنبال می‌کردیم، از پشتوانه اسلامی-ایرانی برخوردار باشد و در داخل کشورمان و به‌صورت بومی مشکلات را مرتفع کنیم، شاهد مساعدت بسیاری از سوی علما و مراجع بودم. از طرفی باتوجه به این‌که در گذشته نیز سابقه وزارت زنان را در دولت‌های قبل داشتیم، بعید می‌دانم که علما و مراجع مخالفت خاصی با معرفی وزیر زن داشته باشند.»
امین زاده فردای این گفت و گو برای دیدار با مراجع به قم سفر کرد و همین مساله باعث احتمال معرفی او به مجلس برای وزارت علوم شده است.
با این حال سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که دولت درباره گزینه‌های وزارت نیرو و علوم به جمع‌بندی نرسیده و احتمالا وزرای پیشنهادی اواسط مهرماه معرفی می‌شوند. بهروز نعمتی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: تا روز گذشته که با ‌آقای واعظی گفت‌وگو کردم، عنوان کردند که دولت هنوز در مورد گزینه‌های وزارتخانه‌های علوم و نیرو به جمع بندی نهایی نرسیده و آنچه مطرح می شود در حد گمانه‌زنی است.
وی با بیان اینکه «فرصت سه ماهه دولت برای معرفی وزرای پیشنهادی نیرو و علوم هنوز باقی مانده است» اضافه کرد: فکر می کنم دولت در اواسط مهرماه گزینه‌های پیشنهادی خود را برای این دو وزارتخانه معرفی کند.

ورود مجلس برای بررسی  گزینه های مطرح
در همین حال یک عضو مجمع نمایندگان تهران از تعیین کمیته‌هایی در این مجمع برای بررسی گزینه‌های پیشنهادی وزارتخانه‌های علوم و نیرو و استاندار و فرماندار تهران خبر داد.
محمدرضا بادامچی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: مجمع نمایندگان تهران در آخرین جلسه خود به بررسی ویژگی‌های وزرای علوم، نیرو و استاندار و فرماندار تهران پرداخت و کمیته‌هایی را در این رابطه مشخص کرد.
وی توضیح داد: بر این اساس برخی از نمایندگان تهران همچون صادقی و محمدی برای کمیته مربوط به تعیین اولویت‌های وزیر علوم و نعمتی و نجفی برای کمیته مربوط به تعیین اولویت‌های وزیر نیرو مشخص شدند. کمیته دیگری نیز برای تعیین ویژگی‌های استاندار و فرماندار تهران نیز تعیین شد.
نماینده تهران ادامه داد: قرار است این کمیته‌ها با ارتباط با دولت از گزینه‌های پیشنهادی وزارتخانه‌های علوم و نیرو مطلع شوند و در جلسه هفته جاری این افراد را به نمایندگان تهران معرفی کنند.
در همین رابطه ضیاء هاشمی در حاشیه بیست و یکمین جلسه کارگروه صندوق های پژوهش و فناوری در جمع خبرنگاران در پاسخ به مهر گفت: انتخاب وزیر علوم موضوعی است که رئیس جمهور باید آن را اعلام کند.
هاشمی ادامه داد: تصمیم نهایی برای انتخاب گزینه وزارت علوم را رئیس جمهور اتخاد می کند و در وزارت علوم و دانشگاه ها افراد زیادی هستند که از نظر مدیریتی و تعهد غنای لازم برای تصدی وزارت علوم را دارند.
سرپرست وزارت علوم خاطرنشان کرد: هر فردی که ازسوی رئیس جمهور به مجلس معرفی شود و رای بیاورد توسط جامعه دانشگاهی مورد حمایت قرار خواهد گرفت.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گزینه پیشنهادی وزارت علوم به مجلس چه زمانی معرفی خواهد شد، اظهار داشت: طبق اظهار نظر رئیس جمهور در اوایل مهرماه احتمال رسیدن به جمع بندی برای گزینه احتمالی وزارت علوم وجود دارد.
هاشمی خاطرنشان کرد: آقای رئیس جمهور امروز عازم نیویورک هستند و تعطیلات مجلس هفته آینده به اتمام می رسد بنابراین بعد از پایان یافتن تعطیلات مجلس و بازگشت رئیس جمهور از سفر نیویورک گزینه نهایی وزارت علوم برای معرفی به مجلس اعلام خواهد شد. سرپرست وزارت علوم اظهار داشت: پیش بینی می شود اوایل مهرماه رئیس جمهور برای گزینه نهایی وزارت علوم به جمع بندی برسد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه احتمال معرفی سرپرست فعلی وزارت علوم به عنوان گزینه پیشنهادی به مجلس وجود دارد نیز گفت: دنیا، دنیای احتمالات است.
 
کد مطلب: 74109
برچسب ها: الهام امین زاده
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *