۰
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۵۷
گزارشی از یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران

نوای نواحی در دیار کریمان

یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، شامگاه جمعه 14 اردیبهشت ماه با برگزاری آئین اختتامیه در شهر کرمان پایان یافت.
یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران
یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران
یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، شامگاه جمعه 14 اردیبهشت ماه با برگزاری آئین اختتامیه  در شهر کرمان پایان یافت.
  به گزارش ستاد خبری یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، آئین اختتامیه این جشنواره شامگاه جمعه 14 اردیبهشت ماه، با حضور سید محمدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید ملانوری؛ معاون سیاسی ـ امنیتی استانداری کرمان، احمد صدری، دبیر جشنواره، محمدرضا علیزاده؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و دبیر اجرایی جشنواره و جمعی از علاقمندان به هنر موسیقی در تالار خواجه نصیر شهر کرمان برگزار شد.
 جشنواره موسیقی نواحی ایران با حضور هنرمندان 21استان کشور، از روز سه شنبه 11 اردیبهشت در محل میدان تاریخی گنجعلیخان کرمان گشایش یافت و به طور همزمان آثار آن در شهرستانهای زرند، رفسنجان،بردسیر، انار، سیرجان، جیرفت، بافت، بم نرماشیر، فهرج و ریگان اجرا شد.در مجموع 55 اجرا در شهرستانها و 67 اجرا در کرمان طی این چهار روز صورت گرفت.
 
بازگشایی نقاره خانه بازار وکیل پس از 90 سال

همزمان با آغاز این جشنواره، نقاره خانه بازار وکیل این کهن شهر تاریخی پس از 90سال تعطیلی دوباره بازگشایی شد. شرکت کنندکان اصلی طی روزهای سه شنبه، چهارشنبه و پنچ شنبه، در بخش اصلی جشنواره در اتاق بازرگانی به اجرای آثار خود پرداختند و دیگر هنرمندان نیز در بخش جنبی و عمومی طی سه شب در پارک مادر شهر کرمان اجرا داشتند. در مجموع حدود 200 نفر در جشنواره حضور داشتند.
 
صدری: سطح اجراها و نوازندگی نسبت به دوره ها ی قبل بالاتر بود
 احمد صدری، دبیر جشنواره در این مراسم با ارائه گزارشی از روند برگزاری این دوره از جشنواره تصریح کرد: خوشبختانه در این دوره سطح اجراها و نوازندگی نسبت به دوره ها ی قبل فوق العاده بالاتر بود که این امر حاکی از اتفاقات بزرگ و مبارکی در حوزه موسیقی نواحی ایران است. امیدوارم همچنان شاهد ارتقا سطوح نوازندگی باشیم تا نوازندگان ما بتوانند در عرصه های جهانی کار خود را بهتر ارائه کنند.
دبیر جشنواره یازدهم موسیقی نواحی ایران در بیان علل این رشد تصریح کرد: یکی از عوامل این بود که هنرمندان حاضر اعم از خوانندگان و نوازندگان، احساس آزادی و رهایی بیشتری داشتند و تلاش کردیم روند جشنواره به شکلی پیش رود که آنها مجبور به حرکت یک مسیر ملودیک از پیش تعیین شده با قید و بندهایی معمول، نباشند. این رهاشدگی منجر به ارتقا کیفیت آثار ارائه شده در جشنواره شد و این حس به مخاطب نیز منتقل شده است.
 ازدیگر برنامه های مراسم اختتامیه، رونمایی از کتاب «منظومه خوانی»؛ جستار دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران بود؛ اثری که به همت احمد صدری و صادق چراغی نظر، همکاری بهنام شاه حسینی و امین صبحی و با حمایتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و رادیو فرهنگ از سوی انتشارات آرون منتشر شده است. همچنین در مراسم به طور نمادین از کم سن ترین و مسن ترین هنرمند شرکت کننده به نمایندگی به هنرمندان حاضر با اهدا لوحی تجلیل شد.
 
 در این مراسم بیانیه هیئت انتخاب یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران قرائت شد که در بخشهای از آن آمده است: یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در حالی به پایان می رسد که مبتنی بر برگزاری موفق ادوار گذشته ی این رویداد فرهنگی ؛با کوله باری ازتجربه؛میزبان دوباره ی حدود دویست نفر ازهنرمندان ارزنده ی فرهنگ های موسیقی مردمی اقصا نقاط کشورمان بودیم.
 در این بیانیه آمده است: یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در حالی به پایان می رسد که مبتنی بر برگزاری موفق ادوار گذشته ی این رویداد فرهنگی با کوله باری ازتجربه میزبان دوباره ی حدود دویست نفر ازهنرمندان ارزنده ی فرهنگ های موسیقی مردمی اقصا نقاط کشورمان بودیم.برای برگزاری این رویداد با شکوه از چند ماه قبل برنامه ریزی کردیم،با متخصصان امر مشورت کردیم و در پرتو کار کشتگی کلیه ی همکاران محترم جشنواره چه در عرصه ی اداری و چه در بخش فنی ؛باز هم به کرمان آمدیم ،صحنه گردانی کردیم و لذت ناب موسیقی های دلپذیر اقوام ایران را به مردم این خطه ی معظم چشاندیم .
این بیانیه تصریح کرده است:کوشش ما بر این بود که علاوه بر اجرای موسیقی دانان اقوام ایرانی در صحنه ها،طیف دیگری از هنرمندان را که به وجهی مرتبط با این موسیقی ها هستند و در شکل گیری دستاوردهای جشنواره موثرند به این جمع افزون شوند.بنا بر این با دعوت از چند تن از عکاسان حرفه ای علاقه مند به حوطه ی موسیقی نواحی ؛بخش بصری مورد نیاز مستندات این رویداد را در قالب کتاب جشنواره بالغ تر و حرفه ای تر ارایه خواهیم کرد.مهم تر از این حضور گروهی از ساز سازان معتبر این حوزه ی موسیقایی بود که با برگزاری نمایشگاه و ارایه بخشی از کارگاه ساز سازی شان در فضایی مناسب و پر رفت و آمد بخش های جنبی جشنواره را نیز پر بار تر کرد.هم چنین برگزاری سه نشست مفصل پژوهشی با حضور پژوهشگران برجسته کشوروزنه ی فنی وعلمی جشنواره را نیز سنگین تر کردیم که استقبال مناسب ،مشارکتی و پویای مخاطبان ،بارمسیولیت مان را برای ادوار بعدی گرانتر می کند.برای هماهنگ سازی وایجاد اهداف مشترک درمیان جشنواره های مختلف بخش موسیقی اقوام در سطح کشور در این دوره برای اولین بار از برگزیدگان بخش نواحی جشنواره جوان دعوت به عمل آمد تا در کنار پیشکسوتان ،غنای موسیقایی خود را بیافزایند و برای آموختن وگسترش افق دید خود فرصت و انگیزه ی بیشتری بیابند.هم چنین دعوت از برگزیدگان جشنواره های منطقه ای و استانی این نوید را به هنرمندان خواهد داد که تلاش جدی و پیگیری بیشتر و حضور با کیفیت در رویداد های منطقه ای ؛حضور در جشنواره ی مهم کشوری را به دنبال خواهد داشت.
همچنین طی روزهای برگزاری یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، نشستهای تخصصی پژوهشی با عنوان‎های؛ «سیر تحول و تطور ساختمان سازه های زهی زخمه ای در موسیقی اقوام ایران» و نشست «گونه شناسی ـ شیوه شناسی کارکردها و کاربردهای موسیقی شمال خراسان در بیان مفاهیم فرهنگی اجتماعی»، «روش تحقیق در موسیقی  اقوام» و «بررسی مراحل ساخت ساز رباب ایرانی(الگوی خورشید)»  از ساعت 10 الی 12 روزهای چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه در سالن سینمای هتل پارس برگزار شد.
به گفته مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، در این دوره از جنشواره 12 نفر از پیشکسوتان، 9 نفر از سازندگان ساز کشوری و 8 نفر از برگزیدگان جوان حضور داشتند و در حاشیه جشنواره، نمایشگاه ساز، کارگاه آموزشی پژوهشی سازسازی و نمایشگاه کتاب نیز مهیای حضور بازدیدکنندگان بود.
در حاشیه مراسم افتتاحیه جشنواره نیز از علی کریم شجاعی، کهن سال ترین نوازنده نقاره در استان کرمان تجلیل و سپس نقاره خانه بازار کرمان با حضو مسئولان استان افتتاح شد.
در پایان باید یادآور شد، جشنواره موسیقی نواحی ایران؛ که بی شک بزرگترین جنشواره در حوزه موسیقی نواحی مختلف سرزمین ما است، امروز در حال رسیدن به دوران بلوغ خود است و برگزاری منسجم و منظم یازدهمین دوره و استقبال گرم مردم دیار کریمان؛ کرمان خود شاهدی بر این مدعاست اما این مسئله بیش از هر ز مانی، حمایت مسئولان و دست اندرکاران را می طلبد تا جشنواره که به تعبیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی «با واژگان سرشار از حماسه و .عشق آراسته و در متن این گونه موسیقیایی، حضور مستدام و پر رنگ داشته و در مسیر کمال و پویایی فرهنگ بومی این مردم، به سربلندی و طراوت ایستاده است.» بیش از گذشته در صیانت و حفاظت از موسیقی نواحی مختلف ایران اثرگذارباشد.
و اینکه دست اندرکاران از همین امروز باید برای دوره بعدی جشنواره تصمیم گیری کنند که البته مهمترین تصمیم درباره میزبان دوره بعدی است. هرچند مدیران اداره کل ارشاد استان کرمان بعد از سه دوره میزبانی، به دنبال ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره در این استان و میزبانی دوره های بعدی هستند، امام شخص وزیر فزهنگ و ارشاد اسلامی باید هرچه زودتر تصمیم نهایی در این ارتباط را اتخاذ کند.
 
 
کد مطلب: 86097
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *