۰
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۴۴
"مردم سالاری آنلاین" بررسی می کند:

درگیری های کازرون چگونه شدت گرفت؟

با گذشت دو روز از تجمعات اعتراضی در کازرون، هرچند استاندار فارس اوضاع کازرون را آرام توصیف کرده اما در عین حال برگزاری هر تجمع دیگر را غیر قانونی دانست و گفت تجمع کنندگان به دنبال منافع مردم نیستند.
تجمعی در مقابل فرمانداری کازرون
تجمعی در مقابل فرمانداری کازرون
با گذشت دو روز از تجمعات اعتراضی در کازرون، هرچند استاندار فارس اوضاع کازرون را آرام توصیف کرده اما در عین حال برگزاری هر تجمع دیگر را غیر قانونی دانست و گفت تجمع کنندگان به دنبال منافع مردم نیستند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، مرداد 96 بود که اولین تجمع اعتراضی مردم کازرون نسبت به جداسازی بخش هایی از این شهرستان صورت گرفت و این اعتراضات جسته و گریخته آنقدر ادامه یافت تا کار به درگیری های چند روز اخیر رسید که در زمان کوتاهی در صدر اخبار قرار گرفت و در فضای مجازی نیز هشتگی پر سر و صدا به راه انداخت.

اعتراضات در کازرون چگونه آغاز شد؟
اما ماجرای کازرون از چه قرار است و در این مدت چه اتفاقی رخ داده است؟ سابقه ارائه طرح جداسازی برخی مناطق از کازرون و تشکیل شهرستان جدید به وعده های انتخاباتی حسین رضازاده، نماینده این شهر در مجلس شورای اسلامی باز میگردد. وی بعد از ورود به مجلس نیز طرح را جدی تر دنبال کرد و مرداد سال گذشته خبر تحقق وعده اش را به مردم داد. به دنبال پیگیری های وی، مردم کازرون نسبت به رضازاده که وی را دیگر نماینده خود نمیدانستند اعتراض کردند و حتی از علی لاریجانی خواستند نمایندگی آنها را به عهده بگیرد.
مردم کازرون در این مدت بارها در مقابل فرمانداری به صورت مسالمت آمیز تجمع کردند و حتی تعداد پرشماری از آنها تجمعاتی در شهر شیراز و در مقابل استانداری هم ترتیب دادند. اما آتش اعتراضات زمانی تند تر شد که در یکی از تجمعات که چندی پیش صورت گرفته بود قرار بود فرماندار در میان مردم حضور یابد و آنها را قانع کند، اما این اتفاق رخ نداد.
از سوی دیگر ابتدا قرار بر جداسازی  دو شهر«کوهمره نودان» و«چنارشاهیجان» بود، اما در طرح ارائه شده به مجلس  جداسازی «بیشاپور» و «امام زاده سید حسین» نیز که از مناطق تفریحی و تاریخی این شهرستان به حساب می آیند و فاصله بسیار کمی با شهرستان کازرون دارند، پیش بینی شده بود.
سرانجام تجمعات پراکنده مردم کازرون به درگیری های شب چهارشنبه رسید که طبق اخبار رسمی منجر به کشته شدن یک تن و زخمی شدن چندین نفر شده است. ماجرای درگیری بنا به گفته هادی پژوهش، معاون استاندار فارس، از این قرار بود که در پی تجمع 300 نفره روز چهارشنبه در میدان شهدای کازرون عده ای دستگیر شده بودند و عصر همان روز مردم تجمع دیگری را برای آزادی دستگیر شدگان ترتیب می دهند که کار به خشونت می رسد. پژوهش همچنین میگوید:«در جریان این حادثه 2 نفر از عوامل نیروی انتظامی و 9 نفر از حمله کنندگان به مقر پلیس زخمی شدند که یکی از زخمی های جمعیت معترضان، پس از انتقال به بیمارستان فوت کرد». هرچند اخبار غیر رسمی شمار کشتگان را 3 تن از مردم عادی و مجروحان را چند ده تن اعلام می کند، این در حالیست که طبق اخبار غیررسمی شمار بازداشت شدگان تا 100 نفر نیز تخمین زده شده است.
در همین حال معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس در گفت و گو با ایرنا با فرصت طلب خواندن برخی معترضین گفت: عده ای فرصت طلب، شایعه تقسیم کازرون و شکل گیری شهرستان جدید را بهانه و دستاویزی برای تحریک برخی افراد به برپایی تجمع های غیر قانونی کرده اند.
هادی پژوهش جهرمی افزود: در ادامه این تجمع های غیر قانونی، صبح پنجشنبه نیز عده ای که بعضا سلاح سرد به همراه داشتند دست به تجمع زده و ضمن حمله به نیروهای انتظامی اقدام به آتش زدن 2 دستگاه خودرو پلیس کردند.
وی همچنین با بیان اینکه طرح ارتقای بخش کوهمره نودان و چنارشاهیجان همچنان توسط کارشناسان وزارت کشور در مرحله مطالعه و بررسی کارشناسی قرار دارد و تاکنون هیج اقدامی صورت نگرفته است، تاکید کرد: قطعا هر تصیمی که اتخاذ شود در آن خواست مردم شهر کازرون و قائمیه نیز لحاظ خواهد شد.
استاندار فارس نیز روز پنجشنبه در حاشیه جلسه کارگروه توسعه صادرات فارس در شیراز در جمع خبرنگاران گفت: کسانی که یا خودشان در چنین تجمع هایی شرکت می کنند یا دیگران را تشویق و تحریک به شرکت می کنند قطعا خواهان منافع مردم و شهرستان و استان نیستند.
تبادار این تجمع ها را کاملا غیرقانونی دانست و گفت: قطعا همکاری و همراهی مردم سبب خواهد شد که جلو سوء استفاده افرادی که خواستار آرامش و آسایش مردم نیستند گرفته شود.

واکنش وزارت کشور به حوادث کازرون چه بود؟
هرچند مردم کازرون در تجمعات اخیر خود بارها خواهان پاسخگویی وزارت کشور شده بودند و حتی از طریق صفحات مجازی به دنبال رساندن صدای اعتراضشان به وزارت کشور بودند، اما در این مدت پاسخی دریافت نکردند. پس از درگیری ها اما وزارت کشور با صدور اطلاعیه ای حوادث را دارای ریشه تقسیمات کشوری دانست.
در بخشی این اطلاعیه چنین آمده است:«وزارت کشور در مساله تقسیمات کشوری در عین استمرار همفکری با دلسوزان و صاحب نظران از اقشار گوناگون منطقه، از مردم آگاه و متدین کازرون می خواهد با حفظ آرامش و هوشیاری انقلابی خود مراقب دسیسه های معاندان و سایت های ضد انقلاب و اهداف شوم دشمنان این آب و خاک باشند و اجازه ندهند امنیت اجتماعی منطقه مختل و فضای ناامنی حاکم شود.
در این راستا با عناصری که با اهداف دیگری سعی در برهم زدن نظم و امنیت عمومی داشته اند برخورد قاطع قانونی انجام خواهد شد».
این در حالی است که بهرام پارسایی، نماینده مردم شیراز پیش از این اعتراضات را ناشی از مشکلات معیشتی دانسته بود و محمود صادقی دیگر نماینده مجلس همزمان با درگیری ها معتقد بود انتظار مردم اجرای قانون است.

امام جمعه کازرون چه گفت؟
خرسندی، امام جمعه کازرون از زمان مطرح شدن جداسازی بخش هایی از کازرون به مردم وعده پیگیری داده بود. وی همچنین در خطبه‌های سه هفته پیش نمازجمعه این شهرستان با ارائه گزارشی از سفر یک هفته‌ای خود به تهران و دیدار با مسؤولان عالی‌رتبه کشور گفته بود: «دیگر هیچ تجمعی نباید در کازرون شکل بگیرد، چراکه مسوولان قول پیگیری دغدغه‌ها را داده‌ و بحث تشکیل شهرستان جدید هم متوقف شده است».
وی پس از درگیری ها نیز در گفت و گو با اعتماد آنلاین تاکید کرد جدایی بخش هایی از کازرون تنها در حد یک طرح است و هنوز هیچ تصمیمی برای آن گرفته نشده است اما در همین حال می گوید مسئولان وزارت کشور باید همین خبر را اطلاع رسانی می کردند تا کار به اینجا نکشد. وی همچنین از وزارت کشور درخواست کرد فعلا ماجرای جداسازی را مسکوت بگذارد.

به ما ربطی ندارد
اما در میان اظهار نظرها گفت و گوی اعتماد آنلاین با مسعود رضایی، نماینده شیراز در مجلس نیز تامل برانگیز است. در این گفت و گو رضایی صراحتا بیان میکند این اتفاقات به وی ربطی ندارد و حتی اگر در جریان قرار بگیرد هم پیگیری نخواهد کرد.
وی همچنین میگوید: «نماینده مجلس در مجلس صحبت می‌کند. کازرون خودش نماینده دارد، من صحبت کنم بدش می‌آید. من حرف هم بزنم نماینده حوزه بدش می‌آید و می‌گوید به شما ربطی ندارد، من چه بگویم!» هرچند رضایی روز بعد در گفت و گو با ایرنا اظهارات خود را تحریف شده اعلام کرد و آغاز گفت و گو را چنین توصیف کرد: «صبح روز پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه و در زمانی که در جلسه ای حضور داشتم، خانم خبرنگاری تماس گرفت و گفت جریان کازرون چیست؟؛ در پاسخ به او گفتم در جلسه ای هستم و در حال حاضر این مساله را شنیده ام و اطلاعات چندانی در این زمینه ندارم.»
پیش از این خبرهایی غیر رسمی از انتفای طرح در برخی رسانه ها به گوش میرسید، اما باید دید سرانجام درگیری ها بر سر تقسیمات کشوری در کازرون به کجا خواهد رسید.
 
 
 
کد مطلب: 86970
برچسب ها: کازرون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *