۰
پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۱
گزارش مردم سالاری آنلاین از حواشی حضور زنان در ورزشگاه آزادی

درهای آزادی پس از چهار دهه به روی زنان باز شد

آیا حضور زنان در ورزشگاهها ادامه خواهد یافت؟
پس از انتشار اخباری مبنی بر ممانعت از ورود خانواده‌ها به ورزشگاه آزادی برای دیدن بازی ایران و اسپانیا، سرانجام زنان ایرانی توانستند پس از ۳۷ سال به تماشای بازی فوتبال در این ورزشگاه بنشینند.
حضور زنان در ورزشگاه آزادی پس از چهار دهه
حضور زنان در ورزشگاه آزادی پس از چهار دهه
پس از انتشار اخباری مبنی بر ممانعت از ورود خانواده‌ها به ورزشگاه آزادی برای دیدن بازی ایران و اسپانیا، سرانجام زنان ایرانی توانستند پس از ۳۷ سال به تماشای بازی فوتبال در این ورزشگاه بنشینند.
به گزارش «مردم‌سالاری آنلاین»، با آغاز جام جهانی ۲۰۱۸ اعلام شد که زیرساختهای لازم برای نمایش بازیهای جام جهانی در ورزشگاه بزرگ آزادی فراهم شده و علاقه‌‌مندان به ورزش می‌توانند به مدت یک ماه با اعضای خانواده خود بازیها را در این ورزشگاه تماشا کنند. اما چند روز بعد، پخش مستقیم بازی ایران و مراکش به دلیل عدم صدور مجوزهای لازم از سوی متولیان امر و شورای تامین امنیت لغو شد. با لغو پخش این دیدار و عدم اطلاع‌رسانی مناسب در این باره بسیاری از خانواده‌هایی که برای دیدن بازی راهی ورزشگاه آزادی بودند با درهای بسته روبه‌رو شدند و دست از پا درازتر به خانه‌هایشان بازگشتند.
با همه‌ی اینها، مدیر مجموعه ورزشی آزادی، خبر از پخش بازی بعدی، یعنی بازی ایران و اسپانیا، در ورزشگاه آزادی را داد و گفت: «سعی خواهیم کرد به نحو احسن پذیرای خانواده‌ها باشیم.» اما ساعاتی مانده به بازی، پخش این بازی در ورزشگاه آزادی لغو شد و نیروی انتظامی از ورود خانواده‌هایی که با در دست داشتن بلیت قصد ورود به ورزشگاه را داشتند ممانعت کرد.
 
یک مملکت چند دولت
محمود صادقی، نماینده‌ی مردم تهران در مجلس، با هشتگ «یک مملکت چند دولت»، نوشت: «زیرساختهای لازم فراهم شد. کارشناسان دستگاههای ذیربط در شورای تأمین گزارش کارشناسی دادند. بعضی از نمایندگان تهران هم پیگیری کردند. استاندار تهران (رییس شورای تأمین) مجوز صادر کرد. ۲۰ هزار بلیت فروخته شد. مردم می‌خواهند وارد ورزشگاه شوند. یگان ویژه اجازه ورود نمی‌دهد!» وی در توئیتی دیگر نوشت: «وقتی ما با مردم خودمان قدرت سازگاری نداریم نیازی به دشمن خارجی نداریم.»
 
ورزشگاه آزادی آزاد شد!
با بالا گرفتن واکنشها و اعتراض مردمِ حاضرِ روبه‌روی ورزشگاه، ساعتی بعد، نیروی انتظامی اعلام کرد که پخش بازی ایران و اسپانیا در آزادی بلامانع است و امنیت آن تأمین می‌شود. چنین شد که درهای ورزشگاه آزادی پس از چهار دهه به روی خانواده‌های ایرانی باز شد.
صادقی نیز به دنباله‌ی توئیتهای پیشین خود نوشت: «ورزشگاه آزادی آزاد شد! وقتی ما در پیش پا افتاده‌ترین موضوعات مانده‌ایم، یعنی خودمان بخشی از مشکلیم.»
عباس عبدی، فعال سیاسی، هم در این باره در توئیتی نوشت: «لغو تماشای مسابقه فوتبال ایران و اسپانیا در ورزشگاه آزادی هیچ معنایی ندارد جز ترس از مردم از سوی کسانی که از سایه خود نیز می‌ترسند.» وی علت این نحوه‌ی مدیریت حضور مردم در ورزشگاه آزادی را اغتشاش در تصمیم‌گیری و تشدید شکاف درون مدیریت سیاسی و انفعال در برابر پدیده‌های فرهنگی و اجتماعی دانست و نوشت: «در این شرایط هر تصمیمی برای آنان بدون نفع و البته هزینه‌زا است. این هزینه‌ها از کدام حساب پرداخت خواهد شد؟ خواهم گفت.»
 
بازار داغ سلفی در استادیوم
با آنکه خبرها حاکی از آمادگی فنی ورزشگاه آزادی برای پذیرایی از تماشاگران بود، اما کیفیت پایین نمایشگر بزرگ حاضر در ورزشگاه صدای اعتراض مردم را درآورد، هر چند هیجان دیدن بازی در ورزشگاه آنان را مجاب کرد که این فرصتِ استثناییِ در کنارِ خانواده بودن را از دست ندهند و به تماشای بازی بنشینند.  ضمن اینکه بازی در اسکوربورد ورزشگاه هم پخش شد که اگر چه کوچکتر بود اما کیفیتی به مراتب بهتر داشت.
در میان دو نیمه نیز بازار سلفی‌گرفتنها داغ بود، آنچنان که بخشی از پرتوافکنهای ورزشگاه روشن شدند تا علاقه‌مندان بتوانند عکسهایی بهتر از خود بگیرند. پس از آغاز بازی نیز به خانواده‌هایی که از قبل بلیت تهیه نکرده بودند اجازه‌ی ورود به ورزشگاه داده شد.
 
آیا حضور زنان در ورزشگاهها ادامه می یابد؟
با پیروزی انقلاب اسلامی و تصویب قانون حجاب، حضور زنان در ورزشگاهها کمرنگ شد تا آنجا که ورود آنان به ورزشگاهها ممنوع شد؛ ممنوعیتی که هیچ‌گاه به طور رسمی اعلام نشد.
با نبودن زنان در ورزشگاهها، در این فضاهای تک‌جنسیتی، اندک‌اندک ادبیاتی پا گرفت که درخورِ فرهنگ عمومی نبود تا آنجا که برخی از جو ورزشگاهها به عنوان فضایی بحران‌زده و بی‌اخلاق یاد کردند و چاره را در آن دانستند که، چونان گذشته، راه برای ورود زنان و خانواده‌ها به ورزشگاهها باز شود. از دگر سو نیز ورود به ورزشگاهها بخشی از مطالبات خود زنان شد.
اکنون باید منتظر ماند و دید که ورود دیشب زنان و خانواده‌ها به ورزشگاه آزادی برای تماشای روی پرده بازی فوتبال پیش‌زمینه‌ی ورود آنان به ورزشگاهها برای تماشای روی زمین بازی خواهد بود یا خیر. این مطالبه جدی مردم از رییس جمهوری است چراکه هنگام انتخابات ریاست جمهوری، زنان می توانند به ورزشگاهها بیایند تا در برنامه های تبلیغاتی انتخاباتی شرکت کنند اما پس از انتخابات این مطالبه زنان فراموش می شود.
در این زمینه، «سرخیو راموس» کاپیتان تیم ملی فوتبال اسپانیا، پس از پایان بازی، با همرسانی خبری مبنی بر عدم حضور چهار دهه‌ای زنان در ورزشگاههای ایران در توئیتی نوشت: «کسانی که برنده این مسابقه شدند زنان ایرانی بودند.»

گزارش تصویری مرتبط را در لینک زیر ببینید:

حضور پررنگ زنان ایرانی در ورزشگاه آزادی

 
کد مطلب: 89040
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *