۰
يکشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۲۷
سناتور«مک کین» تسلیم سرطان شد

پایان محافظه کارترین آمریکایی

ترامپ به مراسم تشییع پدرخوانده جمهوری خواهان دعوت نشد
محافظه کارترین چهره جمهوری خواهان بالاخره تسلیم سرطان شد تا با مرگ ملاقات کند. به گزارش سی ان ان، سناتور «جان مک کین» در سن 81 سالگی درگذشت. خانواده مک‌کین جمعه با صدور اطلاعیه‌ای گفته بودند: «او که تا همین الان هم فراتر از انتظارها برای زنده ماندن جنگیده و پیروز شده، حالا تصمیم گرفته که به روند درمان سرطان خود خاتمه دهد.» به گزارش مردم سالاری آنلاین، مک‌کین ژوئیه سال گذشته و در حالی که برای یک جراحی ساده و برداشتن یک لخته خون بستری شده بود، با تشخیص یک تومور مغزی بدخیم و پیش‌رونده روبه‌رو شد.
مک کین، محافظه کارترین چهره جمهوری خواهان محسوب می شد.
مک کین، محافظه کارترین چهره جمهوری خواهان محسوب می شد.
محافظه کارترین چهره جمهوری خواهان بالاخره تسلیم سرطان شد تا با مرگ ملاقات کند. به گزارش سی ان ان، سناتور «جان مک کین» در سن 81 سالگی درگذشت. خانواده مک‌کین جمعه با صدور اطلاعیه‌ای گفته بودند: «او که تا همین الان هم فراتر از انتظارها برای زنده ماندن جنگیده و پیروز شده، حالا تصمیم گرفته که به روند درمان سرطان خود خاتمه دهد.»
به گزارش مردم سالاری آنلاین، مک‌کین ژوئیه سال گذشته و در حالی که برای یک جراحی ساده و برداشتن یک لخته خون بستری شده بود، با تشخیص یک تومور مغزی بدخیم و پیش‌رونده روبه‌رو شد.
او در بین هم حزبی‌هایش به عنوان یک قهرمان جنگ و حامی ارزش‌های آمریکایی محسوب می‌شود. مک‌کین که پدر و پدربزرگش فرمانده نیروی دریایی بودند و خود در ۲۹ اوت ۱۹۳۶ در یک پایگاه نظامی آمریکا در پاناما به دنیا آمده فارغ‌التحصیل دانشکده نیروی دریایی آمریکا بود. مک‌کین کمتر از یک دهه بعد به ویتنام اعزام شد و در آنجا بود که به دنبال سقوط هواپیمایش بر فراز‌هانوی تقریبا شش سال را در اسارت گذراند. پس از آزادی، مک کین ارتش را با درجه سرهنگی ترک کرد تا وارد دنیای سیاست شود.  
او در طول چهار دهه فعالیت سیاسی خود دو بار برای ورود به کاخ‌ سفید نامزد شد اما نتوانست وارد کاخ‌‎ سفید شود اما به عنوان رهبر جمهوری خواهان محسوب می‌شد. مک‌کین در سال ۱۹۸۲ وارد مجلس نمایندگان شد و از ۱۹۸۷ نمایندگی آریزونا را در سنا برعهده داشت.او در مجموع شش دوره عضو سنای آمریکا بود و در این مجلس ریاست کمیته نیروهای مسلح را بر عهده داشت . آمریکایی‌ها او را به عنوان کارشناس مسائل دفاعی و امور خارجی می‌شناختند. وی  به عنوان سیاست‌مداری محافظه‌کار مشهور بود که سیاست خارجی تهاجمی را دنبال می‌کرد.نکته جالب اینجاست که سناتور جمهوری‌خواه به دلیل دیدگاه فراحزبی‌اش در میان دموکرات‌ها نیز طرفدارانی دارد.
سناتور مک‌کین هر گاه که احساس می‌کرد سیاست‌های رئیس جمهوری، فارغ از حزب او، با نظراتش هم‌خوانی ندارد ساکت نمی‌‌نشست، او در دوره اول حضور در سنا به مخالفت با رونالد ریگان پرداخت و در آخرین دوره در برابر دونالد ترامپ سکوت نکرد.وی در ژوئیه سال ۲۰۱۷ در حالی که پس از عمل مغز دوران نقاهت خود را می‌گذراند از بیمارستان مستقیما به مجلس سنا آمد تا به لایحه جنجال‌برانگیز دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در خصوص لغو بیمه درمانی همگانی رای مخالف بدهد.
مک‌کین همان قدر که از جمهوری‌خواهان انتقاد می‌کرد، منتقد سرسخت دموکرات‌ها نیز بود. مک‌کین یکی از مخالفان جدی توافق اتمی موسوم به برجام به شمار می‌رفت و در سال ۲۰۱۷ که دونالد ترامپ پیش از خروج از برجام از تایید پایبندی ایران به این توافق سر باز زد،‌ اقدام آقای ترامپ را ستود.
گویا پدرخوانده جمهوری خواهان در وصیت نامه اش از «جرج دابلیو بوش» و «باراک اوباما» رؤسای جمهوری اسبق و سابق این کشور خواسته بود تا در مراسم خاکسپاری وی سخنرانی کنند؛ این در حالیست که ترامپ را برای شرکت در مراسم‌‌اش دعوت هم نکرد.بر اساس اعلام این رسانه، جو بایدن معاون اوباما نیز در مراسم خاکسپاری مک کین سخنرانی می‌کند.

واکنش‌ها به درگذشت مک کین
«باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا که در سال ۲۰۰۸ با جان مک‌کین برای ورود به کاخ‌سفید رقابت کرد با صدور بیانیه‌ای به مرگ او واکنش نشان داده و نوشت: «من و جان مک کین از دو نسل متفاوت، دو دیدگاه متفاوتیم و در بالاترین سطح سیاسی روبروی هم رقابت کرده‌ایم. اما در یک چیز با هم مشترک بودیم. در ایدئولوژی که چندین نسل آمریکایی و مهاجران برای آن جنگیده و جان فدا کرده‌اند. این عقیده که آمریکا سرزمینی است که همه چیز در آن ممکن است.»
«بیل کلینتون» رئیس جمهوری اسبق آمریکا هم نوشت: «او خیلی وقت‌ها عقاید حزبی را کنار می‌گذاشت تا آن‌چه معقتد بود برای کشور مناسب و خوب است را انجام دهد و هرگز از شکستن قالب‌ها، اگر این یک کار درست بود، واهمه نداشت. من به‌طور مشخص، همیشه، قدردان رهبری او در جریان عادی‌سازی روابط با ویتنام هستم.»
ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا هم که بارها از آقای مک کین به تندی انتقاد کرده بود و حتی دوران اسارات او به عنوان سرباز جنگی در ویتنام را به سخره گرفته بود، در توییتر به یک پیام ساده بسنده کرد.
«جو بایدن» معاون سابق رئیس‌جمهوری، «سناتور چاک شومر» رهبر دموکرات‌ها در مجلس سنا و «میچ مک‌کانل» رهبر جمهوری‌خواهان در سنا با انتشار بیانیه‌های مجزا نسبت به مرگ  مک‌کین ابراز تأسف کردند.
ترامپ که پس از محکومیت «پل مانافورت» رئیس ستاد انتخاباتی و اعترافات «مایکل کوهن» وکیل مدافع پیشین خود به شدت خشمگین بود ؛ فکر می‌کند با انحراف افکار عمومی به سمت وسوی مرگ مک کین نفس تازه ای خواهد کشید. اتفاق بزرگ اما اینجاست که کینه خونی مک کین از رئیس جمهوری آمریکا و عدم دعوت از ترامپ ،افکار عمومی را پیش از گذشته علیه او تحریک خواهد کرد.
دشمن سرسخت ایران
اگرچه در میان آمریکایی‌ها ، مک کین به عنوان یک چهره حامی ارزش‌های آمریکایی شناخته می‌شود اما در ذهن ایران چهره یک محافظه کار جنگ طلب را تصویر می‌کند. مک‌کین همانند دیگر همفکران آمریکایی جمهوری‌خواهش از طرفداران سخت‌گیری بیشتر آمریکا در برخورد با ایران بود. وی هم‌چنین از جمله سیاستمداران آمریکایی بود که جریان انتقال اعضای منافقین از قرارگاه اشرف به کمپ لیبرتی در بغداد و سپس انتقال اکثر آنها به آلبانی را پیگیری می‌کرد و یکبار در تیرانا با مریم رجوی هم دیدار داشت.
او در جریان یک سخنرانی در آوریل ۲۰۰۷  در یک جلسه پرسش و پاسخ در ایالت کارولینای جنوبی، آوازی منسوب به گروه «بیچ بویز» در پشت میکروفون به شوخی سر داد که در آن آواز خوانده شده: «بر روی ایران بمب بمب بمب بمب بریزیم» (Bomb bomb bomb bomb Iran). این واقعه باعث واکنش‌هایی در مطبوعات گردید.
در هشتم فوریه ۲۰۰۸ نیز، جان مک کین اظهار داشت «من همچنان اندیشناک جاه طلبی آنان هستم، که چیرگی ایرانی بر منطقه به درازای تاریخ است.» پیشتر از این در سال ۲۰۰۶، مک کین ایران را «حکومت دیوانگان» خوانده بود و اظهار داشته بود: «جای تاسف است که هزاران سال تاریخ پرگهر ایران اکنون منجر به یک دولتی گردیده‌است که نمی‌تواند در میان کشورهای متمدن جایی داشته باشد.»
در سال ۹۶ نیز سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در آلبانی با «مریم رجوی»، سرکردۀ «مجاهدین خلق» دیدار کرد. این دیدار در تیرانا، پایتخت آلبانی، انجام شد.در این دیدار که با حضور اعضای این گروهک تروریستی برگزار شد، رجوی از تلاش‌های بی‌شائبۀ این سناتور آمریکایی در حمایت از منافقین و انتقال آن‌ها به خارج از عراق تقدیر کرد.
سناتور مک‌کین در موارد متعدد با مکاتبه با باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین و جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، تعهد این کشور در قبال اعضای منافقین ساکن در قرارگاه اشرف را یادآوری کرد که در سال ۲۰۰۳ و پس از اشغال عراق به دست نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا خلع سلاح شده بودند.
گزارش : علی ودایع
 
کد مطلب: 92859
برچسب ها: آمریکا علی ودایع
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *