۱
۰
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۸
«چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است»

مجوز هزینه‌کرد ۱۰ میلیاردتومانی شهرداری تهران در مراسم اربعین

در جلسه پرحاشیه شورای شهر تهران چه گذشت؟
علی‌رغم مخالفت برخی از اعضای شورای شهر تهران، این شورا امروز در جلسه‌ای پرحاشیه و در حالی که ۱۶ عضو از ۲۱ عضو شورا در رأی‌گیری شرکت کرده بودند، لایحه مجوز هزینه‌کرد ۱۰ میلیارد تومانی شهرداری تهران در مراسم اربعین حسینی (ع) را تصویب کرد.
شهرداری تهران ده میلیارد تومان در مراسم اربعین امسال هزینه می‌کند. برخی از اعضای شورای شهر چه نقدی به هزینه‌کرد شهرداری تهران در مراسم اربعین حسینی (ع) داشتند؟
شهرداری تهران ده میلیارد تومان در مراسم اربعین امسال هزینه می‌کند. برخی از اعضای شورای شهر چه نقدی به هزینه‌کرد شهرداری تهران در مراسم اربعین حسینی (ع) داشتند؟
علی‌رغم مخالفت برخی از اعضای شورای شهر تهران، این شورا امروز در جلسه‌ای پرحاشیه و در حالی که ۱۶ عضو از ۲۱ عضو شورا در رأی‌گیری شرکت کرده بودند، لایحه مجوز هزینه‌کرد ۱۰ میلیارد تومانی شهرداری تهران در مراسم اربعین حسینی (ع) را تصویب کرد.
به گزارش مردم‌سالاری آنلاین، لایحه «مجوز انجام هزینه به شهرداری تهران برای مشارکت در مراسم اربعین حسینی (ع)» امروز در جلسه شورای شهر تهران به بحث و بررسی گذاشته شد. شهردار تهران با این لایحه از شورای شهر خواسته بود به شهرداری مجوز دهد تا در مراسم اربعین حسینی امسال، ۱۰ میلیارد تومان هزینه کند.
برخی از اعضای شورای شهر تهران با این استدلال که بودجه شهرداری از محل دریافت عوارض از شهروندان است و باید در همان شهر هزینه شود، با این لایحه مخالفت کردند. سیدحسن رسولی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، در جلسه شورای شهر در مورد این لایحه گفت: «چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. خانواده‌هایی هستند که سال‌ها قبل ملک خود را برای اجرای پروژه‌های عمرانی شهری به قیمت کارشناسی قبل از گران شدن دلار در اختیار شهرداری گذاشته‌اند و هنوز پولشان را دریافت نکرده‌اند و امروز خانه به دوش‌اند. همچنین پیمانکارانی داریم که در زندان هستند و خانواده‌هایی هستند که کارشان که به طلاق کشیده شده است. خواهش می‌کنم اعضای شورای شهر روزهای دوشنبه به معاونت مالی و اداری شهرداری سری بزنند و ببینند شهرداری با چه وضعیتی مواجه است... ما نمایندگان مردم هستیم و باید انتخاب کنیم و هزینه نکردن در این باره به نفع ما است.»
رسولی با اشاره به این که شهرداری تهران فاقد اعتبار است، پیشنهاد داد که به جای استفاده از بودجه عمومی شهرداری، اعضای شورای شهر تهران، هزینه ماهیانه خود را که نفری ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است برای هرچند ماه که در مورد آن توافق می‌کنند به برگزاری مراسم اربعین حسینی اختصاص دهند.
شهرداری تهران در وضعیت مالی مناسبی به سر نمی‌برد و محمدعلی افشانی شهردار پایتخت، پیش از این گفته بود که شهرداری تهران حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد. بودجه شهرداری از محل پرداخت عوارض توسط شهروندان تأمین می‌شود و در حالی که شهر تهران با تنگناهای مالی زیادی روبرو است و مسائل اجتماعی حل‌نشده بسیاری در شهر وجود دارد، هزینه‌کرد ۱۰ میلیارد تومانی شهرداری در مراسم اربعین جای سوال دارد. شهربانو امانی، یکی دیگر از اعضای شورای شهر نیز در مورد هزینه‌کرد شهرداری تهران در مراسم اربعین حسینی (ع) گفت: «چرا این کار را دولتی می‌کنید؟ مگر قبل از انقلاب چراغ مساجد را مردم روشن نگه نمی‌داشتند؟ این همبستگی و همکاری مردم در مناسبت‌های دینی و آیینی جزیی از فرهنگ ماست. ما وظیفه داریم بودجه‌ای را که از محل عوارض دریافت می‌کنیم در همان شهر هزینه کنیم». وی همچنین از ارسال پیام‌های تهدیدآمیز به اعضای شورای شهر خبر داد و گفت: امروز باب شده است که پیام‌های تهدیدآمیز ارسال می‌کنند؛ پیام‌هایی همانند پیام‌هایی که به نمایندگان مجلس برای تصویب اف‌ای‌تی‌اف ارسال شده است. امروز در رابطه با اربعین حسینی و نمایشگاه عطر سیب این پیام‌های تهدیدآمیز در شبکه‌های مختلف به اعضای شورا ارسال می‌شود.
 
لایحه‌ای که توسط سه کمیسیون شورای شهر رد شده بود
ایراداتی که امروز به لایحه هزینه‌کرد ۱۰ میلیارد تومانی شهرداری تهران در مراسم اربعین حسینی وارد شد، تنها از بُعد اجتماعی نبود. در جلسه مشترک سه کمیسیون برنامه و بودجه، خدمات شهری و محیط زیست و فرهنگی و اجتماعی شورای شهر، این لایحه رد شده بود. دلیل رد شدن این لایحه در این سه کمیسیون این بود که پیش از این شورای شهر به شهردار تهران اجازه داده است تا از محل «اعتبار پیش‌بینی‌نشده هزینه‌ای» در مجموع ۶۹ میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان، در هر موضوعی که به لحاظ مدیریتی تشخیص دهد، هزینه کند. در واقع، برخی از اعضای شورای شهر به این لایحه ایرادِ شکلی نیز وارد می‌کردند و معتقد بودند که شهردار تهران، مجوز هزینه در مواردی که مصلحت می‌داند را پیش از این از شورا اخذ کرده است و لذا بررسی این لایحه، اصلاً فاقد موضوعیت است. شهربانو امانی در جلسه امروز شورای شهر در این‌باره گفت: «سوال من این است که آیا شهردار از ردیف‌های بودجه‌ای هر آنچه که بخواهد هزینه کند را به شورا می‌آورد؟ خیر؛ در اختیار خودشان است و هزینه می‌کنند. بنابراین یکبار برای همیشه باید بازی‌های سیاسی را کنار بگذاریم که گویی یک بخش از جامعه مذهبی است و دلسوزی برای دین دارد و یک بخش ندارد؛ این درست نیست».
جلسه امروز شورای شهر تهران، حاشیه‌هایی نیز داشت. در جلسه امروز شورای شهر علی اعطا سخنگوی شورای شهر و شهربانو امانی در هنگام رأی‌گیریِ لایحه مجوز انجام هزینه به شهرداری برای مشارکت در مراسم اربعین حسینی، به نحوه برگزاری جلسه و رأی‌گیری اعتراض کرده و صحن شورا را ترک کردند. همچنین محسن هاشمی، الهام فخاری و احمد مسجدجامعی هم در هنگام رأی‌گیری حضور نداشتند. در نهایت، لایحه «مجوز انجام هزینه به شهرداری تهران برای مشارکت در مراسم اربعین حسینی (ع)» با کسب ۱۱ رأی موافق از میان ۱۶ عضو شورا، به تصویب رسید.
 
کد مطلب: 95740
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


آریو
Iran, Islamic Republic of
شورای ترسوها !!