۰
چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۱
از تورم شدید قیمت خوراکی‌ها تا تورم دخانیات و تفریح و فرهنگ

رکوردشکنی‌های پی در پی نرخ تورم

آخرین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که نرخ تورم به نحو سرسام‌آوری در حال افزایش است: افزایش ماهانه شاخص قیمت کل کالاها و خدمات مصرفی در سه ماه گذشته به‌طور پیوسته رکوردشکنی کرده و به بالاترین حد در دهه ۹۰ رسیده است! رشد ماهانه شاخص کل در مرداد امسال ۵.۲ درصد، در شهریور ۵.۴ درصد و در مهرماه ۷.۱ درصد بوده است؛ همه این اعداد در دهه ۹۰ رکورد محسوب می‌شوند.
آخرین گزارش مرکز آمار حاوی جزئیاتی از وقوع یک تورم سرسام‌آور است.
آخرین گزارش مرکز آمار حاوی جزئیاتی از وقوع یک تورم سرسام‌آور است.
آخرین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که نرخ تورم به نحو سرسام‌آوری در حال افزایش است: افزایش ماهانه شاخص قیمت کل کالاها و خدمات مصرفی در سه ماه گذشته به‌طور پیوسته رکوردشکنی کرده و به بالاترین حد در دهه ۹۰ رسیده است! رشد ماهانه شاخص کل در مرداد امسال ۵.۲ درصد، در شهریور ۵.۴ درصد و در مهرماه ۷.۱ درصد بوده است؛ همه این اعداد در دهه ۹۰ رکورد محسوب می‌شوند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، در مهرماه ۹۷ تورم نقطه به نقطه (نسبت به مهر ۹۶) به ۳۲.۸ درصد رسیده است. بدین ترتیب، تورم نقطه به نقطه که طبق گزارش‌های مرکز آمار در شهریور ماه ۲۵.۷ درصد بوده، در ماه گذشته آستانه ۳۰ درصدی را پشت سر گذاشته است.
نرخ تورم دوره ۱۲ ماهه منتهی به مهر ۹۷ نیز نسبت به گزارش قبلی مرکز آمار ۲.۱ درصد افزایش یافته و به ۱۳.۴ درصد رسیده است. البته تورم سرسام‌آوری که جامعه با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، بیش از آن‌که در نرخ تورم ۱۲‌ماهه انعکاس داشته باشد در تورم نقطه به نقطه و افزایش ماهانه شاخص قیمت‌ها، بازتاب دارد.
 
جنبه‌هایی از تورم سرسام‌آور قیمت‌ها
شاخص قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در مهر ماه امسال نسبت به مهر ماه سال گذشته، ۴۵ درصد افزایش یافته است. شاخص قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها تنها در مهر ماه ۸.۱ درصد رشد کرده است. در این میان، افزایش قیمت ماهی‌ها و صدف‌داران نسبت به مهر سال گذشته ۵۱.۶ درصد و افزایش قیمت میوه و خشکبار ۷۵ درصد بوده است. شاخص قیمت گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها نیز نسبت به مهر ۹۶، افزایش ۴۵.۶ درصدی داشته است. در واقع، گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که قیمت انواع و اقسام خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها به‌نحو افسارگسیخته‌ای افزایش یافته است. این امر باعث شده تا فشار بر اقشار متوسط و ضعیف جامعه که بخش بزرگی از درآمدهای آنان صرف خرید خورد و خوراک می‌شود، به شدت افزایش یابد.
در محاسبات مرکز آمار، دخانیات سهم بزرگی در برآورد نرخ تورم ندارد و ضریب اهمیت آن در سبد کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور تنها ۰.۵۹ درصد است. با این حال، در مهرماه امسال شاخص قیمت دخانیات نسبت به مهر سال گذشته افزایش ۱۶۵.۸ درصدی را ثبت کرده است. تنها در دوره یک‌ماهه مهر سال جاری، قیمت محصولات دخانی ۲۲.۷ درصد افزایش یافته است! در واقع، فشار بسیار زیادی به جیب سیگاری‌ها وارد شده و هزینه دود کردن محصولات دخانی به شدت بالا رفته است.
شاخص قیمت مبلمان و لوازم خانگی و نگهداری معمول آن‌ها در ماه گذشته نسبت به مهر ۹۶، ۵۲.۸ درصد افزایش یافته است. البته تفریح و فرهنگ نیز به شدت گران شده و شاخص قیمت آن نسبت به مهر سال گذشته ۵۹ درصد افزایش یافته است. این بدان معناست که خانوارهایی که تحت فشار اقتصادی قرار دارد، به زحمت می‌توانند تفریح کنند، کتاب و روزنامه بخرند یا به سفر و سینما بروند. در واقع تورم، افزایش فقر فرهنگی را به همراه داشته است! تنها در دوره یک‌ماهه مهر، شاخص قیمت تفریح و فرهنگ، ۱۴.۶ درصد افزایش یافته است!
گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که شاخص قیمت اجاره در مهر ماه امسال نسبت به مهر ۹۶، ۲۱.۹ درصد افزایش یافته است؛ شاخص قیمت کالاهای بادوام نیز افزایش ۷۵ درصدی را تجربه کرده است. افرادی که می‌خواهند تازه ازدواج کنند و زیر یک سقف بروند، این دو مورد در سبد مصرفی آنان تأثیر قابل توجهی دارد. لذا تورم شدیدِ قیمت اجاره و کالاهای بادوام، ازدواج جوانان را به شدت مشکل کرده است.
گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم شکل‌گرفته از تیرماه تا پایان مهر در دهه ۹۰ در کشور بی‌سابقه بوده است. در این دوره ۴ ماهه، در مرداد، شهریور و مهر، رشد ماهانه شاخص قیمت کل کالاها و خدمات مصرفی، به‌طور پی در پی رکوردشکنی کرده است. قبل از سال ۹۷، بیشترین رشد ماهانه شاخص کل قیمت‌ها مربوط به مهر سال ۹۱ بوده است. در آن ماه، شاخص کل قیمت‌ها ۵.۱ درصد افزایش یافت. اما در سه‌ماه مرداد، شهریور و مهر ۹۷، رشد ماهانه شاخص کل به ترتیب ۵.۲، ۵.۴ و ۷.۱ درصد بوده است. در تیرماه امسال نیز شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی، ۴.۴ درصد رشد کرده بود که به‌نوبه خود رشدی کم‌سابقه محسوب می‌شود.
شاخص قیمت کل کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور که در پایان خرداد امسال ۱۱۶.۲ بوده است، در پایان مهر ۱۴۴.۱ رسیده است. در واقع در دوره ۴ ماهه آغاز تیر تا پایان مهر، شاخص قیمت‌ها رشد ۲۴ درصدی را از خود برجای گذاشته است که بی‌سابقه محسوب می‌شود.     
 
کد مطلب: 96361
برچسب ها: نرخ تورم تورم
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *