۰
سه شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۰۰

تصاویری دیدنی از غلبۀ وهم‌انگیز طبیعت بر تمدن

ساخته‌های دست بشر هرچقدر هم که باشکوه و مجلل باشند، در نهایت دوباره به تصرف طبیعت درمی‌آیند؛ این آن چیزی است که این عکس‌های زیبا و وهم‌انگیز به ما می‌گویند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین؛ جاناتان یانک خیمنز (jonathan jonk jimenez) عکاس جوان ساکن فرانسه است که همیشه عاشق عکاسی از منظره‌های شهری و نقاشی‌های روی دیوار‌های شهر‌ بود. اما او در جستجو‌های خودش به دنبال این‌گونه تصاویر، یک نوع دیگر از زیبایی را کشف کرد: زیبایی وهم‌انگیز مناطق متروکه.
او در سفرهایش به شهر‌های مختلف دنیا به محله‌ها و ساختمان‌های رها شده‌ای برخورد کرد که با دیوار‌های مخروبه و پنجره‌های شکسته‌شان، احساسی غریب و رازآلود را به بیننده القا می‌کردند. جاناتان تصمیم گرفت پروژۀ عکاسی خودش را روی همین موضوع متمرکز کند و به سراغ مکان‌هایی برود که در آن‌ها نبرد شگفت‌انگیزی بین تمدن و طبیعت در جریان است؛ نبردی که ابتدا با عقب‌نشینی طبیعت و سپس با غلبۀ مجدد آن ادامه پیدا کرده است.
عکس‌های جاناتان واقعا خیره‌کننده و احساس‌برانگیز هستند؛ تماشای این عکس‌ها ما را به یک جور فضای آخرالزمانی می‌برد که در آن انگار دیگر اثری از انسان نیست؛ انگار انسان مدت‌هاست که از صحنه کنار رفته و آثاری که ساخته است، دوباره به تصرف طبیعت درآمده‌اند.
تنوع مکان‌هایی که این عکس‌ها در آن‌ها گرفته شده بسیار زیاد است؛ از سیلوها، هتل‌ها و حتی کلیسا‌های متروکه در اروپا گرفته تا گلخانه‌ها و بنا‌های یادبود در آسیا. اما یک چیز در همۀ عکس‌ها مشترک است: بازگشت طبیعت به همانجایی که به زور از او گرفته شده است.
خود جاناتان این عکس‌ها را روایتی شاعرانه از «جاودانگی طبیعت و فناپذیری انسان» معرفی می‌کند. انسان هرچقدر هم که در تکنولوژی و صنعت به اوج برسد و هرچقدر هم که بنا‌های باشکوه بسازد، در نهایت هم خودش و هم ساخته‌هایش مغلوب قدرتی جاودانه خواهند شد.
کد مطلب: 184297
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *