۰
چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۶
مدیرعامل اسبق شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

تحریم صنعت پتروشیمی ایران کار ساده‌ای نیست

غلامحسین نجابت مدیرعامل اسبق شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: به نظر می‌رسد صنعت پتروشیمی ایران به جهت گستردگی و تنوع در خریدارانی که دارد، قابل تحریم نباشد.
تحریم صنعت پتروشیمی ایران کار ساده‌ای نیست
غلامحسین نجابت مدیرعامل اسبق شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: به نظر می‌رسد صنعت پتروشیمی ایران به جهت گستردگی و تنوع در خریدارانی که دارد، قابل تحریم نباشد.
ترامپ به عموم وعده‌های انتخاباتی خود در خصوص جمهوری اسلامی، عمل نکرد. از برجام خارج شد و صنعت نفت، افراد، بانک‌ها و موسسات مختلف ایرانی را تحریم کرد. در این میان صحبت‌هایی از تحریم صنعت پتروشیمی به گوش می‌رسد. برخی معتقدند که این صنعت به آسانی صنعت نفت قابل تحریم نیست.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، غلامحسین نجابت مدیرعامل اسبق شرکت ملی صنایع پتروشیمی ضمن گفت‎وگو با خبرنگار  آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، ابراز داشت: مشخصا تحریم مشکلاتی را ایجاد می‎کند، اما مشکلی که لاینحل باشد و بخواهد صنعت پتروشیمی را زمین‎گیر کند یقینا پیش نخواهد آمد.
 مدیرعامل اسبق شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به ساده نبودن تحریم صنعت پتروشیمی ایران گفت: تحریم صنعت پتروشیمی ایران به آسانی تحریم صنعت نفت نیست؛ چراکه مشتری‌های نفت ایران محدود هستند، ولی محصولات پتروشیمی دارای مشتری‌ها و مصرف‌کنندگان فراوانی است. از طرفی رابطه با آمریکا از سوی مصرف‌کنندگان محصولات پتروشیمی ایران، متفاوت از روابط مصرف‌کنندگان نفت ایران می‌باشد. خریداران محصولات پتروشیمی ایران، روابطی متفاوت از خریداران نفت ایران، با آمریکا دارند. لذا تحریم کردن این صنعت ساده نیست.
وی ادامه داد: تولیدات عمده صنعت پتروشیمی ایران در حیطه کودهای شیمیایی است. لذا از آنجهت که در مواد غذایی مصرف دارند، شامل تحریم نمی‌شوند. در حال حاضر نیز مشتری‌های بزرگ صنایع پتروشیمی ایران، کشورهایی از قبیل هند و چین هستند. مراودات ما با این دو کشور در جریان است و این رابطه تداوم خواهد یافت.
او تصریح کرد: جهت مبادلات محصولات پتروشیمی با هند می‌توانیم به مراودات پایاپای روی آوریم و یا حتی از هند روپیه دریافت کنیم. همچنین در خصوص جمهوری خلق چین می‌توان در قبال فروش محصولات پتروشیمی، از یوآن این کشور بهره برد.
این کارشناس حوزه پتروشیمی ابراز داشت: به نظر می‌رسد صنعت پتروشیمی ایران به جهت گستردگی و تنوع در خریدارانی که پیش رو دارد، قابل تحریم نباشد. اگر برای کشتی‌رانی کشور هم تحریم‌هایی در نظر گرفته شود تا از این طریق به صنعت پتروشیمی کشور آسیب وارد کنند، باید گفت که پیشتر و در زمان باراک اوباما، کشتی‌رانی ایران تحریم شده است. تجربه آن دوران می‌تواند در دور زدن تحریم‌ها به ما کمک کند. صد البته راه‌هایی برای دور زدن این تحریم‌ها طراحی شده است. در این خصوص هم جای نگرانی نیست.
او در پاسخ به این سوال که آیا دور زدن تحریم‌های پتروشیمی برای این صنعت هزینه‌تراشی نمی‌کند، گفت: مشخصا تحریم مشکلاتی را ایجاد می‎کند، اما مشکلی که لاینحل باشد و بخواهد صنعت پتروشیمی را زمین‎گیر کند یقینا پیش نخواهد آمد. صنعت پتروشیمی ایران ضمن تحریم‌ها خواهد توانست به فعالیت خود ادامه دهد.
او با اشاره به امکان ایجاد فساد و اخلال اقتصادی در زمان دور زدن تحریم‌ها ابراز داشت: فساد در هر شرایطی ممکن است ایجاد شود. حتی در زمانی که تحریم نباشیم، فساد می‎تواند شکل بگیرد. البته فساد اقتصادیِ پیش آمده در آن شرکت پتروشیمی که پرونده آن به جریان افتاد، به واسطه تحریم نبوده است. هر چند که ادعا می‌شود این فساد به واسطه دور زدن تحریم‌ها به وجود آمده اما واقعیت چیز دیگری است.
نجابت در خصوص توان پتروشیمی کشور جهت یاری رساندن به اقتصاد در زمان اعمال تحریم‌ها تصریح کرد: صنعت پتروشیمی ایران کماکان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. در آینده شاید این فعالیت‌ها مقداری محدود شوند، اما بدون شک یکی از بازوهای کمکی به اقتصاد ایران در زمان تحریم خواهد بود. اگر درست فکر کنیم می‌توانیم از گردنه تحریم‌ها عبور کنیم. در غیر اینصورت قطعا خرده توسعه‌های صورت گرفته در حوزه پتروشیمی هم صدمه می‌بینند. مشکلات تحریم‌ ما را متوقف نمی‌کند و یقینا پتروشیمی ضمن این تحریم‌ها زمین‌گیر نخواهد شد. البته فراموش نکنیم که توسعه پتروشیمی‌ها با تحریم محدود می‌شود؛ ولی هر یک از این محدودیت‌ها راه حلی دارند.

گفت و گو: مهدی قدیری
کد مطلب: 108111
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *