۰
چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۲۲
در گفتگو با دکتر یون‌جونگ لی، مدیر انستیتوی مطالعات کره در دانشگاه فری برلین مطرح شد:

رازهای موفقیت کره جنوبی در مقابله با کرونا

در این بخش از سری مصاحبه‌های «از کارشناسان بپرسید»، رافائل رون از دکتر یون‌جونگ لی، مدیر انستیتوی مطالعات کره در مورد موفقیت کره جنوبی در زمینه مهار ویروس کرونا و همچنین در مورد اوضاع کره شمالی در هنگامه این همه‌گیری صحبت کرده است.
رازهای موفقیت کره جنوبی در مقابله با کرونا
در این بخش از سری مصاحبه‌های «از کارشناسان بپرسید»، رافائل رون از دکتر یون‌جونگ لی، مدیر انستیتوی مطالعات کره در مورد موفقیت کره جنوبی در زمینه مهار ویروس کرونا و همچنین در مورد اوضاع کره شمالی در هنگامه این همه‌گیری صحبت کرده است. این گفت و گو توسط "مردم سالاری آنلاین" ترجمه شده است.
 
پروفسور لی، تعداد مبتلایان به بیماری کووید 19 در کره جنوبی به میزان قابل توجهی کم است. چگونه دولت کره توانسته است با این بیماری مسری مقابله کند؟
کره ای‌ها هنوز نتوانسته‌اند که این ویروس را به طور کامل مهار کنند اما به خوبی توانسته‌اند سرعت انتشار آن را کم کنند. دلایل مختلفی برای این موفقیت وجود دارد که عبارتند از آزمایش‌های سریع و گسترده، ضد عفونی کامل تا حدی که برای کشورهای دیگر میزان و شدت آن قابل تصور نیست و نیز اقدامات مداوم برای حفظ فاصله فیزیکی بین افراد. در ابتدا در مورد آزمایش‌های سریع و گسترده می‌توان گفت که دولت کره جنوبی خیلی زود خطر شیوع گسترده سرایت ویروس کرونا را تشخیص داد و بلافاصله یک سیستم آزمایش جامع را راه‌اندازی کرد. به محض اینکه آزمایش فردی مثبت می‌شد، حضور و حرکت آنها در فضای عمومی محدود می‌شد. همچنین به افرادی که با آنها در تماس بوده‌اند، اطلاع داده می‌شد و آنها نیز مورد آزمایش قرار می‌گرفتند. داده‌های افراد ثبت می‌شوند؛ این اطلاعات از روی کارت‌های خرید جمع‌آوری شده‌اند و یک برنامه ویژه تلفن‌های هوشمند تهیه شده است که در این برنامه اطلاعات این بیماری و افراد مبتلا و بهبود یافته قابل دسترسی است. در آلمان و اروپا در مورد استفاده از چنین برنامه‌هایی به دلیل نگرانی درباره حریم شخصی افراد و محافظت از داده‌های آنها نگرانی وجود دارد. اما به نظر من، می‌توان از لحاظ فنی طوری عمل کرد که در عین اجرای استانداردهای محافظت از داده‌ها و حریم شخصی افراد، داده‌های لازم برای مدیریت این بحران را نیز جمع‌آوری کرد. در آلمان نیز دیگر این مسأله که آزمایش‌های سریع و دقیق اولین گام مهم در مبارزه با بیماری هستند، مورد تردید و مناقشه نیست. دومین جنبه مهم درباره عملکرد کره جنوبی در این بحران ضد عفونی کردن کامل است که از اهمیت ویژه‌ای برای پیشگیری برخوردار است. این واقعیت که باید مرتباً دست‌های خود را بشویید و صورت خود را لمس نکنید، تقریباً به دی‌ان‌ای کره‌ای‌ها منتقل شده است و آنها به آن کاملاً عمل می‌کنند. اما نکته مهم‌تر این است که هر مکانی که شخص دارای ویروس کرونای مثبت در آن حضور داشته است، کاملاً ضد عفونی می‌شد، خواه هتل، رستوران یا مغازه باشد. تمام وسایل حمل و نقل عمومی نه تنها تمیز می‌شوند بلکه کاملاً ضد عفونی می‌شوند. این تصمیم مقامات بهداشتی دارای دستاوردهای مثبت چشمگیری است. نکته سوم حفظ فاصله جسمی و فیزیکی ست، یعنی حفظ فاصله خود با دیگران. این نکته شامل قرنطینه فردی و استفاده از ماسک صورت است که تا مدت طولانی بخشی از زندگی روزمره مردم در کره جنوبی و همچنین در سایر مناطق شرق آسیا بوده است. هرچند کاملاً مشخص نیست که استفاده از ماسک تا چقدر از شما محافظت می‌کند، اما مسلم است که از این طریق از دیگران محافظت خواهید کرد. در کره جنوبی، استفاده از ماسک در هنگام سرماخوردگی پدیده رایج و طبیعی ست با این ویژگی که هنوز مجبور به بیرون رفتن و انجام امور خود هستید. در مورد قرنطینه فردی، در کره جنوبی افراد آلوده و کسانی که با افراد آلوده در تماس هستند، مجاز به ترک خانه‌های خود حتی برای بیرون بردن زباله‌ها، تا چهارده روز نیستند. در طول مدت قرنطینه، تماس با افراد دیگر حتی با افرادی که در یک خانه مشترک زندگی می‌کنند، کاملاً ممنوع است. همه این اقدامات که بسیار هم دقیق انجام شده‌اند، منجر شده است که منحنی افراد مبتلا در ماه فوریه (بهمن و اسفند) به آرامی نزولی شده است.
 
آیا دولت و جامعه کره جنوبی برای مواجهه با بحران همه‌گیری ویروس کرونا آمادگی بهتری نسبت به آلمان و سایر کشورهای اروپایی دارد؟
بله، بر اساس تجاربی که دولت کره جنوبی از همه‌گیری‌های پیشین در بیماری‌های سارس و مرس داشته است، قبلاً یک برنامه جامع برای مقابله با بیماری‌های همه‌گیر تدوین کرده است. به این ترتیب هنگامی که در ژانویه (دی و بهمن)، اولین مورد ابتلا به کووید 19 رخ داد، بر اساس آن اقدامات لازم انجام شد و دولت توانست تا اواسط فوریه تعداد مبتلاها در کره را بسیار پایین بیاورد. اما تعداد افراد مبتلا در بین مسیحیان که مخالف اقدامات پیشگیرانه بود به شدت افزایش یافت و بسیاری از افرادی که به این ویروس آلوده شده بودند آلودگی را به محیط خود منتقل کردند. دولت کره جنوبی از زمان ظهور این بیماری تاکنون اقدامات بسیاری انجام داده و نیز توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی را دنبال کرده است. نقش مؤسسه بیماری‌های عفونی کره در ارائه راهکارها، چشم‌انداز و اجرای اقدامات کنترلی و پیش‌گیرانه بسیار کلیدی بوده است و دولت به این مؤسسه اختیارات لازم را داده است. دولت کره تحت هدایت ریاست این مؤسسه فعالیت می‌کند. همچنین اعتماد بسیار زیادی که بین نهادهای دولتی وجود دارد، منجر به همسو بودن اقدامات برای کنترل ویروس کرونا شده است.
 
در کره جنوبی درباره زمان و چگونگی بازگشت به زندگی نرمال اقتصادی و شخصی چه گفتمان و نظریه‌ای وجود دارد؟
تاکنون (اواسط اردیبهشت) تعطیلی کامل در کره جنوبی وجود نداشته است. با این حال، زندگی عادی و اقتصادی تحت تأثیر قرار گرفته است. زیرا کره مانند آلمان به صادرات و اقتصاد جهانی بسیار وابسته است. این بحران بر مصرف و اقتصاد داخلی نیز تأثیر منفی دارد. در کره جنوبی تعداد بسیاری از افراد از طریق خود اشتغالی، فعالیت‌های مالی دارند، همچنین مشاغل کوچک و خرده‌فروشان زیادی نیز وجود دارد که همه آنها به شدت تحت تأثیر بحران هستند. در این میان دولت به دنبال یافتن راه حل است، اما عادی‌سازی اوضاع هنوز راه حل مورد نظر و نهایی دولت نیست.  
 
آیا اقداماتی که شما بیان کردید می‌تواند الگویی برای آلمان و سایر کشورهای اروپا باشد؟              
تمامی اقداماتی که در کره جنوبی انجام شده است قابلیت اجرایی به صورت مداوم در آلمان و اروپا را دارد. برخی می‌گویند که فرهنگ کنفوسیوسی کره دلیل موفقیت این کشور در نبرد با کووید 19 است و اروپا به همین دلیل نمی‌تواند از تجارب کره بیاموزد و استفاده کند. من در این مورد تنها می‌توانم بگویم که آنها باید این کلیشه که هرگاه درباره شرق آسیا صحبت می‌کنند، فلسفه کنفوسیوس را به میان می‌کشند، کنار بگذارند. با این وجود، بسیاری از کشورها اکنون در تلاش هستند تا از تجربه کره یاد بیاموزند.  
 
ما در مورد اقدامات انجام گرفته علیه همه‌گیری ویروس کرونا در کره جنوبی صحبت کردیم. اما وضعیت کره شمالی چگونه است؟ آیا اطلاعاتی به خارج از کشور نشت کرده است؟ خطر وقوع بیماری‌های همه‌گیر در کشوری را که از لحاظ سیاسی منزوی و بسته است چگونه ارزیابی می‌کنید؟
کره شمالی تقریباً به طور کامل در ماه ژانویه (دی و بهمن) بسته شد. از آن زمان تا کنون تمام کسانی که از خارج به کشور وارد شده‌اند تا 40 روز در قرنطینه قرار گرفته‌اند. بسیاری از کارشناسان کره شمالی معتقدند که به دلیل کمبود تجهیزات پزشکی و دارو، کره شمالی مشکلات عمده‌ای در مواجهه با یک بیماری همه‌گیر مانند کووید 19، خواهد داشت مگر اینکه کل کشور را در انزوا و قرنطینه کامل قرار دهند و مرزها را نیز ببندد. حجم زیادی از کمبود در بخش بهداشت کره شمالی، حاصل تحریم‌های بین‌المللی شدید نسبت به این کشور است. ما اطلاعات موثقی در مورد وضعیت واقعی کره شمالی در این دوران نداریم. ما فقط می‌توانیم امیدوار باشیم که فاجعه‌ای رخ ندهد و مردم بتوانند از این بحران نجات پیدا کنند. ما تنها می‌دانیم که تعدادی از دانشجویان دانشگاه کیم ایل سونگ شهر پیونگ یانگ که در ژانویه در برلین بودند و در دوره‌های فشرده دانشگاه فری برلین شرکت کردند، سلامت هستند.

ترجمه: سمیه دالوند/مردم‌سالاری آنلاین
منبع: FREIE UNIVERSITÄT BERLIN
 
کد مطلب: 129305
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *