۱
سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۳۰
در گفت و گو با رضا شاهرودی بررسی شد:

اشتباهات برانکو در دربی 84

پرسپولیس چیزی را از دست نداده؛ قهرمان می شود
اشتباهات برانکو در دربی 84
پیش از دربی روز یکشنبه فوتبال ایران، روی کاغذ خیلی ها پیش بینی می کردند که پرسپولیس برنده بازی باشد. آغاز مسابقه هم با گل زودهنگام شاگردان برانکو همراه شد و این موضوع نیز نوید یک بازی پرگل به نفع پرسپولیس را می داد اما خیلی زود استقلالی ها علاوه بر جبران گلِ خورده و برخلاف روند بازی، دو گل دیگر هم به ثمر رساندند تا در همان نیمه اول سه بر یک از سرخپوشان پیش بیافتند.
این نتیجه تا دقیقه های پایانی بازی هم حفظ شد و چندی قبل از نواختن سوت پایان، پرسپولیس یکی از گل ها جبران کرد تا بازی درنهایت سه بر دو شود، اما جدا از نتیجه، این دربی هم در پایان بازی صحنه های خوبی را به خود ندید، صحنه هایی تکراری مثل پرتاب شی و سنگ و میوه به زمین و مصدومیت بازیکنان. کری خوانی و وقت کشی و درگیری برخی از بازیکنان که البته محرومیت هایی را هم برای باشگاه ها و چند تن از بازیکنان سرخابی به همراه داشت.
در مورد این بازی با رضا شاهرودی بازیکن سابق پرسپولیسی ها که محبوبیت زیادی هم در بین هواداران این تیم داشت و دارد صحبت کردیم. این بازیکن که سابقه حضور در تیم ملی و لژیونر شدن را در کارنامه دارد، دربی های زیادی را تجربه کرده، صحبت های رضا شاهرودی با "مردم سالاری" را می خوانید:

** دربی را چطور دیدید آقای شاهرودی؟
بازی خوبی بود، استقلال سه تا موقعیت به دست آورد و از آنها استفاده کرد و به گل رسید. پرسپولیس هم گل اولش را خیلی زود زد و اگر بعد از آن گل، طارمی توپ را گل می کرد، شیرازه تیمی استقلال از هم می پاچید و دیگر این نتیجه رقم نمی خورد. به هر حال این برد را به استقلالی ها تبریک می گویم، ما که چیزی را از دست ندادیم و باز هم قهرمانیم. به امید خدا سپاهان را می بریم و بعد هم در بازی های باقی مانده موفق عمل می کنیم.

** فکر می کردید چنین نتیجه ای رقم بخورد؟
نه من، خود استقلالی ها هم اصلا فکرش را نمی کردند که چنین اتفاقی رقم بخورد. پرسپولیس این روزها بازی های خوبی انجام می دهد و در نیم فصل دوم هم تیم ها را خیلی خوب از پیش رو برداشته و با هر تیمی بازی کرده امتیاز کامل را از آن خود کرده و بدون گلِ خورده بازی هایش را به اتمام رسانده است.

** گلر و دفاعی که تا پیش از این بازی کمترین گل خورده را داشت، به نظر شما چرا در این مسابقه سه گل دریافت کرد؟
شاید غرور کاذب سراغ شان آمده بود، علتش را نمی دانم، البته همه بازیکنان تلاش شان را کردند و هیچ کسی نبود که کم فروشی کرده باشد اما باز هم می گویم که استقلالی ها سه موقعیت داشتند که گل شد. باز هم پرسپولیس چیزی را از دست نداد، ما صدر جدولیم و هدف مان هم قهرمانی است.

** سهم برانکو در این شکست چقدر بود؟
به هر حال بازی حساسی بود و هر مربی ای ممکن است اشتباه کند، قطعا رامین رضاییان را نباید از بازی بیرون می آورد یا باید جای ماهینی را با فرشاد احمدزاده عوض می کرد، ماهینی می رفت چپ و فرشاد وسط، اگر این اتفاق می افتاد گل نمی خوردیم.

** تعویض رضاییان خیلی عجیب بود. او یک مهره کلیدی است.
من هم از این تعویض واقعا تعجب کردم، البته من هم مربیگری کردم، منِ مربی همیشه سعی می کنم بازیکنی که خوب بازی می کند را در زمین نگه دارم، مربی اول شخصیت و آبروی خودش را در نظر می گیرد چون اگر تیم ببرد یا ببازد نفر اولی که مورد سوال قرار می گیرد مربی است. ولی نمی دانم چرا با رامین این کار را می کند و در بازی های قبلی هم او را گاهی در حالیکه خوب بازی می کرد از زمین بیرون می کشید. باید مشکلات را کنار بگذارند چون رامین واقعا از نظر فنی خیلی بالاست و همیشه حضورش به تیم کمک می کند.

** از نظر شما چه کسی باید تعویض می شد؟
قطعا در مورد رامین نباید این اتفاق می افتاد، من اعتقادم این است که او از نظر فنی بازیکن خیلی خوبی است و باید در زمین می ماند. البته درست است که صادق محرمی هم خوب بود، اما رامین در حرکت تیمی نقشی موثر دارد و می داند چه زمانی باید به کارهای هجومی کمک کند و چه زمانی به دفاع اضافه شود.

** غیبت کمال کامیابی نیا چقدر در ناکامی پرسپولیس موثر بود؟
او یک بازیکن کلیدی است، غیبتش در بازی تیمی تاثیر داشت. او در جنگ های میانه میدان موفق عمل می کند و پستش هم همین است. کامیابی نیا توپگیری خیلی خوبی داشت و در فوتبال توپگیری خیلی مهم است. نبود او کاملا احساس می شد خصوصا در توپگیری.

** البته می شد در بازی با تراکتورسازی حرفه ای تر عمل کرد و کامیابی نیا را برای این بازی حفظ کرد.
اتفاقا من هم در بازی با تراکتور آن بالا نشسته و بازی را می دیدم. همان موقع هم گفتم که اگر من مربی تیم بودم کامیابی نیا را بیرون می کشیدم، خصوصا که تیم سه بر صفر جلو بود و تیم به این بازیکن در دیدار با استقلال احتیاج داشت.

** شکست سنگین تراکتورسازی در هفته گذشته شاید به نوعی این بازی را هم تحت الشعاع قرار داد و شاید همان غروری که گفتید نشات گرفته از این بازی و نتیجه عالی بود.
بعد از آن بازی هم گفتم که پرسپولیس خیلی خوب کار کرد، اگر آن بازی را جلوی استقلال انجام می داد حتما می توانست این تیم را شکست دهد.

** استقلال امسال فراز و نشیب زیاد داشته، این تیم را چطور دیدید؟
آنها این فصل رفته رفته بهتر شده اند، تیم شان جوانتر شده و کم کم با هم هماهنگ تر شده اند.

** می تواند با این بازی به لیگ برگردد؟
برای پرسپولیس که نمی تواند خطرناک باشد، آنها دیگر باید برای دومی سومی بجنگند، رقابت استقلال با تیم های تراکتورسازی و ذوب آهن است.

** یعنی با در نظر گرفتن احتمالات فوتبال هم نمی توان شانسی برای قهرمانی آبی پوشان در نظر گرفت؟
من بعید می دانم این اتفاق بیفتد. پرسپولیس روند خودش را از دست نمی دهد و با همین روند پیش برود قهرمان خواهد شد.

** خیلی اوقات با باخت در دربی تیم ها از سوی هواداران و رسانه ها دچار بحران می شوند. این اتفاق برای پرسپولیس رخ نمی دهد؟
نه، همه چیز یکی دو روز ادامه دارد، فکر می کنم بعد از این باخت، پرسپولیس تمرین خوبی انجام داده و از نظر روحی و روانی حتما خودشان را برای دیدار با سپاهان آماده می کنند. قطعا این جو عوض خواهد شد.

** انتقاداتِ بعد از دربی معمولا مدت زیادی ادامه دارد.
این حرف ها بیشتر بین هواداران و رسانه ها وجود دارد. پرسپولیس زود خودش را جمع می کند و در مسیر قهرمانی اش حرکت می کند.

** این بازی از نظر فنی زیبا بود اما از نظر اخلاقی صحنه های جالبی را ندیدیم، خصوصا رحمتی که درنهایت هم اخراج شد.
رحمتی کاپیتان تیمش هم هست و نباید این کارها را بکند. این حرکات در شأن و شخصیت مهدی رحمتی نبود، البته من هم در چنین بازی هایی حضور داشتم و می دانم که بازیکن 90 دقیقه تحت فشار است و گاهی این اشتباهات پیش می آید. امیدوارم که دیگر در فوتبال مان این برخوردها تکرار نشود.

** البته از بازیکن باتجربه ای مثل سیدمهدی رحمتی که تجربه حضور در تیم ملی و باشگاه های بزرگ را دارد، واقعا این حرکات قابل قبول نیست، ضمن اینکه بازیکنان دیگر هم بازی را عصبی دنبال می کردند و چند بار درگیری ایجاد شد.
این درگیری ها اصلا قشنگ نیست، باید فرهنگ سازی کرد، فوتبال برد و باخت دارد، همه باید خودشان را کنترل کنند.

** از سوی تماشاگران هم طبق معمول همه دربی ها تخلفاتی صورت گرفت مثل مصدومیت انصاری.
این کارها واقعا زشت است و شأن و شخصیت کل فوتبال ما زیر سوال می رود. خصوصا حالا که روی ما حساس شده اند، فوتبال ما جام قهرمانان آسیا را در پیش دارد و نباید ورزشگاه آزادی را ناامن نشان دهیم.

** بهترین بازیکنان دو تیم را چه کسانی دیدید؟
سید جلال حسینی و صادق محرمی در پرسپولیس بهتر بودند، برای استقلال هم رحمتی خوب توپ گرفت.

** ادامه لیگ برتر را چطور پیش بینی می کنید؟
پرسپولیس با اقتدار قهرمان می شود.

** خودتان در چند دربی حضور داشتید؟
حدودا در 6-7 دیدار برای پرسپولیس بازی کردم.

** و خاطره انگیزترینش؟
همان بازی ای که سه هیچ شد، مهدوی کیا و طاهرزاده هم گل زدند. پاس گل هایم را هم هیچ وقت فراموش نمی کنم.

** گل هم زدید؟
گل که نه، اما پاس گل دادم. در سه بازی پشت سر هم، سه تا پاس گل دادم که دو تایش را ادموند بزیک گل کرد و یکی را مهدی هاشمی نسب.

گفت و گو : مرضیه دارابی
کد مطلب: 66793
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *